Econocom

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Warrant
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 48

Re: Econocom

Berichtdoor Warrant » 12 Apr 2018 16:01

14-11-2014 schreef:
veronrustend

Volkomen logisch, volgens anderen. Misschien willen de "insiders" wél begrijpen dat een onaantrekkelijke, verontrustende verdubbeling van een bedrijf zonder (voldoende) autonome groei ten koste gaat van de aandeelhouders. Meer lenen, en/of meer aandelen. Er is nu al gekozen voor een tussenvorm, een convertible. Zie voor gedeeltelijke duidingen hier de berichten boven MODBREAKs, of optimistische recente adviezen. De aandeelhouders betalen de komende jaren de toch al bovengemiddeld riskante doelstellingen van het management. Aanhoudende koersdaling: Lijkt Ontzettend Logisch. Vallend mesje. Bodem mogelijk onder €5, doordat een bedrijf zonder genoeg autonome groei gaat proberen te verdubbelen.

Ik ken nochtans prachtige voorbeelden van bedrijven die via die strategie enorme aandeelhouderswaarde hebben gecreëerd. Kijk bv onder andere eens naar de grafieken van Frutarom, Keywords Studios & Stillfront Group AB. Allemaal bedrijven die constant nieuwe aandelen uitgeven om overnames te doen maar wel een enorme return hebben gegenereerd de laatste jaren voor hun aandeelhouders. Als je dit op de juiste manier doet (accretive), dan is het helemaal geen slechte manier om te groeien.

Nu verkopen lijkt me niet meer verstandig te zijn, bijna 30% onder hun top.
wannesax liked last!
Know what you own, and know why you own it.

Sunny
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 20

Berichtdoor Sunny » 12 Apr 2018 16:14

Ik kan moeilijk geloven dat de recente verkopen van directieleden het voorbode zouden zijn van slechte resultaten want dit zou handel met voorkennis van zaken zijn.
wannesax liked last!

Stany
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 55

Berichtdoor Stany » 12 Apr 2018 16:42

Sunny schreef:Ik kan moeilijk geloven dat de recente verkopen van directieleden het voorbode zouden zijn van slechte resultaten want dit zou handel met voorkennis van zaken zijn.

Zo is het.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 545

Berichtdoor Karl » 12 Apr 2018 20:12

Kepler Cheuvreux geeft een eerste koersdoel en advies en dat is niet goed:

Beurshuis Kepler Cheuvreux
Aandeel Econocom Group
Datum 12 april 2018
Advies Afbouwen
Koersdoel 5,40 EUR

Wie dacht dat voorkennis op de beurs niet voorkomt is naïef, er is zo vaak een plotse stijging of daling en de dag erna of nabeurs nieuws. Er zijn er vaak die vriendjes of familie inlichten en de FSMA grijpt toch niet in.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 243

Berichtdoor Wimpie85 » 12 Apr 2018 20:34

Deze koersdaling is werkelijk niet normaal meer.

Ik wacht in ieder geval t.e.m. de cijfers & dan zie ik wel wat ik ermee doe: verkopen of nog langer aanhouden.

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 243

Berichtdoor Wimpie85 » 12 Apr 2018 20:37

Karl schreef:Kepler Cheuvreux geeft een eerste koersdoel en advies en dat is niet goed:

Aandeel Econocom Group
Datum 12 april 2018
Advies Afbouwen
Koersdoel 5,40 EUR

Wie dacht dat voorkennis op de beurs niet voorkomt is naïef, er is zo vaak een plotse stijging of daling en de dag erna of nabeurs nieuws. Er zijn er vaak die vriendjes of familie inlichten en de FSMA grijpt toch niet in.

5 andere beurshuizen geven dan weer koersdoelen tussen 7 & 8 euro:

https://www.trivano.com/aandeel/econocom.91.adviezen

Het is makkelijk om af te komen met een afbouwen-advies v. 5,40 euro, maar dan lees ik er ook graag een verklaring bij.

Ernesto
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 52

Berichtdoor Ernesto » 13 Apr 2018 01:42

Karl schreef:Kepler Cheuvreux geeft een eerste koersdoel en advies en dat is niet goed:

Aandeel Econocom Group
Datum 12 april 2018
Advies Afbouwen
Koersdoel 5,40 EUR

Dit is al oud nieuws. Ik heb dit al gepost op het forum met mijn bedenkingen bij.
Als een beurshuis (ervan uitgaande dat er geen voorkennis is) nu pas start met het opvolgen van Econocom. Op wat is hun koersdoel dan gebaseerd? De laatste cijfers die voor het grote publiek bekend zijn gemaakt waren veel beter dan alle beurshuizen hadden verwacht. Sindsdien zijn er geen cijfers meer gepubliceerd.

Oke er is een mogelijke verwatering door de extra uitgegeven obligaties en er zullen investeringen nodig zijn om de winst verdubbelen in de toekomst, maar dit heeft het management ook duidelijk gezegd. Dus mijn vraag is: Waarom zou het opeens heel goed/slecht gaan met Econocom als er geen cijfers zijn om dit te beoordelen?

Ik reageer normaal gezien niet op andere berichten, maar vond het nu nodig om toch eens te reageren. Ik probeer me vooral te focussen op feiten. Dat is naar mijn mening nog steeds het enige dat telt.
wannesax liked last!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 438

Berichtdoor 14-11-2014 » 13 Apr 2018 03:06

Ik kan moeilijk geloven dat de recente verkopen van directieleden het voorbode zouden zijn van slechte resultaten want dit zou handel met voorkennis van zaken zijn.

Er is inderdaad weinig reden om er allerlei theoretische verhalen bij te gaan verzinnen.

Een referentiekoers van "houden" van begin 2018 lag rond de €7. Econocom belooft een verdubbeling. Dus €14. Maar niet heus, de belofte is niet per aandeel. Nemen we een te hoog, bovengemiddeld koersrendement van 10%, door gekochte groei en uitgaande van een probleemloos 100% succes:

2019: €7,70
2020: €8,47
2021: €9,31
2022: €10,24

Probleempje! Bij een te positief scenario (onder andere te betalen rente voor overnames, prognose met een te hoog koersrendement, alles blijft lukken, alles wordt geweldig en succesvol geïntegreerd, geen realisatie van risico's) wordt de €14 niet gehaald. €7 / 14 * 10,24 = €5,12. Bij een te positief scenario staat het aandeel nog binnen de bandbreedte van "verkopen". Conservatiever zal "houden" eigenlijk rond de €4,60 moeten liggen, wanneer alles succesvol verloopt.

Voor hogere koersen had Econocom de "mooie" groeibelofte op eigen kracht moeten realiseren, maar de convertible boorde die hoop definitief de grond in. Een €7 / 14 * 10,24 = €5,12 is indicatief, en is eigenlijk iets te positief om "goedkoop" te noemen, en is net zoals de €4,60 geen "koersdoel". Het kan wel wijzen op een vallend mesje, dat nog moet landen.

Van mij mag het aandeel terug stijgen naar een impliciete overwaardering van €6. De aandeelhouders betalen later echter evengoed de "mooie" doelstelling van het management. En daarna waarschijnlijk de prestatiebonus van het management.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 438

Berichtdoor 14-11-2014 » 13 Apr 2018 03:42

Kijk bv onder andere eens naar de grafieken van Frutarom, Keywords Studios & Stillfront Group AB. Allemaal bedrijven die constant nieuwe aandelen uitgeven om overnames te doen maar wel een enorme return hebben gegenereerd de laatste jaren voor hun aandeelhouders. Als je dit op de juiste manier doet (accretive), dan is het helemaal geen slechte manier om te groeien.

Nu verkopen lijkt me niet meer verstandig te zijn, bijna 30% onder hun top.

Het staat iedereen vrij om naar selectieve grafieken te kijken, waaronder niet die van Hagemeyer of Imtech, en om daar allerlei conclusies aan te verbinden.

Op basis van Spanje groeit Econocom bijvoorbeeld helemaal niet, wat al desastreus is voor een koers. Econocom mag de groei best kopen, en daar goed in zijn, maar Econocom moet voor dit geforceerde tempo

Bijkomende verschillen met voorgespiegelde verhalen over enorme returns is dat de belofte niet de operationele winst per aandeel is, of bijvoorbeeld dat bij acquisities niet wordt vermeld dat deze bijdragen aan de groei van de winst per aandeel. Een Aalberts deed en doet dat wel. Bij Econocom draaien de aandeelhouders op voor de geforceerde groei.

Plan B was al beter geweest. Had double digits groei beloofd, jaar op jaar. Dan denken we "10%, hopelijk 12%". Een Fornix model. Blijkt het later gemiddeld 19% per jaar te zijn, van 2019 tot en met 2022. Krijg je 19%, dan valt een verwatering van (zeg) 10% een pak beter in de markt. Nu is de verwatering een materialisatie van het opvallende risico.

Econocom staat in Spanje stil, en moet de groei kopen. Voor mij geen enkele reden om daadwerkelijk naar grafieken van wat dan ook te gaan kijken. Groei kopen is niet slecht, maar wel riskant, en Econocom moet er nu al geld voor lenen en/of aandelen voor uitgeven. Dat blijkt alleen uit een grafiek van Econocom, in de vorm van de dalende koers. Dankzij de "mooie", beetje misleidende (want: niet per aandeel) groeibelofte.

Uit niets blijkt waarom de koers van Econocom ook zou kunnen verdubbelen van de (oude) €7 naar €14, en ik stel vast dat de belofte niet per aandeel is, maar desalniettemin toch succes met een aanpak met oude toppen en grafieken. Mij leek het al eerder een vallend mesje, met redenen. De werkelijke bodem kan iets te hoog komen te liggen, door redeneringen zoals de door u beschrevene. Des te lager een koers, des te groter de kans op overwaarderinkjes. Een neutraal koersdoel zou net onder €5 kunnen liggen, en dat gaat uit van een verder probleemloze, gekochte "enorme return". Per aandeel zal de "enorme return" netto echter niet "enorm" zijn. Het oude Econocom is zo goed als uitgegroeid, en is geen cashmachine die overnames kan doen die bijdragen aan de groei van de winst per aandeel.

De aandeelhouders betalen nu al voor de groeibelofte, via de krimpende koers. Het recente echte "koersdoel" lijkt mij alvast overenthousiast, net zoals een oude top mij geen geschikte referentie lijkt.

Een bedrijf dat autonoom effectief stilstand meldt, dat groeit niet met 19% per jaar. Punt. Zo simpel is het.

KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 592

Berichtdoor KAATSCLUB » 13 Apr 2018 14:01

Econocom is nu in vrije val , waar de bodem ligt ....heb er geen flauw idee van :!:
Tja de verkopen van bestuurlui die nu al weken aan een stuk duren doen er ABSOLUUT GEEN GOED AAN...maar zij gaan wel een goede reden gehad hebben om hun stukjes buiten te kieperen denk ik ....en ondertussen loopt het verlies bij de Kaats toch al aardig op -14% :x