Econocom

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
paljas
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 195

Re: Econocom

Berichtdoor paljas » 01 Mar 2018 11:43

jens_dev schreef:
paljas schreef:Als ze al hun doelen halen zijn ze volgens mijn model 15€ waard. Blijven lekker op de plank liggen tot ze het halen.

Ok, ik bijt. Hoe kom je tot een faire waarde van €15 per aandeel?

(Heb het eens herbeken, heb iets te snel gepost, en er zijn toch wat fouten ingeslopen)
Aangezien dit aandeel idd moeilijk te beoordelen is ga ik uit van netto winst (als dat echte winst is, en geen boekhoudkundige).

Komen we in het gunstigste scenario aan 180 miljoen als het plan gehaald wordt (mijn persoonlijke inschatting op basis van extrapolatie). Komt op 0,73 euro per aandeel. Tegen een K/W van 15 komen we dus uit op ongeveer 11 euro koersdoel.

Huidige verwatering maakt dat daar nog een stuk af moet. Als we dus een koers van 10 euro halen zal ik al zeer tevreden zijn.

Warrant
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 46

Berichtdoor Warrant » 01 Mar 2018 12:01

Nog eens iets zoals vandaag en ze vliegen buiten. Ik wil geen verwatering indien het niet nodig is.
Know what you own, and know why you own it.

wannesax
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 859

Berichtdoor wannesax » 01 Mar 2018 12:02

Obligatie-uitgifte duwt Econocom lager (De Tijd)

01 maart 2018 11:47

De Franse IT-dienstengroep geeft een converteerbare obligatie van 200 miljoen euro uit bestemd voor institutionele investeerders. Het aandeel zakt fors.

Econocom liet vanmorgen weten een zogenaamde Océane ter waarde van 200 miljoen euro uit te geven met een looptijd van 5 jaar. Océane staat voor ‘obligations convertibles et/ou échangeables en actions nouvelles et/ou existantes’, een converteerbare obligatie dus.

De obligaties lopen af op 6 maart 2023 en zijn uitsluitend bedoeld voor institutionele beleggers, aan wie ze worden verkocht in het kader van een private plaatsing.

De precieze modaliteiten worden later vandaag vastgelegd, maar Econocom heeft wel al enkele vorken bepaald. Zo zullen de obligaties een nominale rente tussen 0,00 en 0,75 procent bieden en een emissiepremie tussen 30 en 35 procent bovenop de referentiekoers van het aandeel Econocom.

Dat betekent dat de obligatiehouders binnen 5 jaar aandelen Econocom zullen kunnen aankopen tegen een prijs die 30 tot 35 procent hoger is dan de referentiekoers. Die laatste zal het gemiddelde bedragen van de koersen van vandaag, vanaf de opening van de beurs tot het vastleggen van de definitieve modaliteiten.

Econocom zal de opbrengst gebruiken in het kader van zijn in oktober aangekondigd strategisch plan ‘e for excellence 2018-2022’. Dat plan moet Econocom toelaten organisch en via overnames te groeien. Het bedrijf wil tegen 2022 zijn courant bedrijfsresultaat verdubbelen tot 300 miljoen euro en zijn omzet opdrijven tot 4 miljard euro.

Op Euronext Brussel is Econocom donderdag omstreeks 11.40 uur de grootste daler met een verlies van 6,8 procent tot 6,20 euro. Het verlies is deels te wijten aan verwateringsvrees. Er kunnen immers bijna 25 miljoen aandelen Econocom bijkomen bij totale conversie tegen de laagst mogelijke prijs, op een huidig totaal van 245 miljoen aandelen.

Een tweede reden voor de koerszwakte is dat partijen die interesse hebben om in te schrijven op de obligatie baat hebben bij een zo laag mogelijke koers vandaag. Op die manier wordt de conversieprijs immers lager en zijn de potentiële winsten groter. De koers drukken kan bijvoorbeeld door aandelen te verkopen of door short te gaan.

ING stelt dat op lange termijn de emissie geen impact heeft op het investeringsverhaal van Econocom. De emissie dient immers ook om schulden die in 2019 deels vervallen, nu al te herfinancieren tegen de huidige lage rentevoeten.

https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 87696.html
josymar liked last!

Keeperke
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor Keeperke » 01 Mar 2018 15:04

wannesax schreef:Een tweede reden voor de koerszwakte is dat partijen die interesse hebben om in te schrijven op de obligatie baat hebben bij een zo laag mogelijke koers vandaag. Op die manier wordt de conversieprijs immers lager en zijn de potentiële winsten groter. De koers drukken kan bijvoorbeeld door aandelen te verkopen of door short te gaan.

En niet verder dan -5.5% geraken momenteel ...

Wel genoteerd dat ze binnen 2 jaar bij mij buiten gaan.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 365

Berichtdoor 14-11-2014 » 01 Mar 2018 15:58

14-11-2014 schreef:
daling potentieel lijkt me laag.

tenzij Econocom de groeibelofte gaat waarmaken door via aandelenuitgiftes op overnamepad te gaan. De belofte gaat niet over een operationele winst per aandeel. Dit is een langdurig algemeen risico.

Een gematerialiseerd risico.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 437

Berichtdoor Freddy » 01 Mar 2018 16:00

Ik had liever gelezen dat ze al een overname op zak hadden (onder voorbehoud van financiering) en dat de verwatering zal dienen om die te financieren

géén agfa toestanden a.u.b.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 01 Mar 2018 19:47

géén agfa toestanden a.u.b.

Bij Econocom zit er ruimte in dat de beloofde winst niet de winst per aandeel betreft. Bijkomend zit er ruimte in dat het om de operationele winst gaat, onder andere zonder rente en impairments. Conceptueel past het voeren van een ridicule overnameoorlog met het Franse GFI dus perfect binnen de belofte.

Een nadeel van een extreme groeibelofte is dat de meest gunstige uitkomst is dat de belofte gezond wordt waargemaakt.

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 232

Berichtdoor Wimpie85 » 01 Mar 2018 22:20

Dit had ik nu ook niet zien aankomen, de 7 euro opnieuw ronden zal bij deze nog wel ff op zich laten wachten. :roll:

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 01 Mar 2018 22:43

Dit had ik nu ook niet zien aankomen

Mogelijk sneller dan verwacht, maar een serieus analyserende belegger kan gerust eens terugkijken naar de belofte. Zo lang is die zeer korte tekst op de website niet. Een paar woorden en getallen.

Een onderneming groeit autonoom niet zomaar met 100%, zeker niet na een eerder mooi herstel. De belofte omdat het inmiddels gematerialiseerde risico. Een enorme operationele winst, maar niet per aandeel. En, overigens, niet een enorme nettowinst. Alles wat u moest weten, dat staat er.

Het kan erger, zoals dus bij het Nederlandse Imtech. Dat ging eerst frauderen na zo'n belofte, en ging daarna pas aandelen uitgeven. Het kan er ook beter, zoals bij een Aalberts.

brizbo
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 21

Berichtdoor brizbo » 02 Mar 2018 08:13

Staat momenteel aan 6.700 euro in pre auction (+4,65%)