Order €1.000 aandelen ING = €2,30 bij DEGIRO
Beleg met zeer lage tarieven, meer informatie

Envipco

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 258
Contacteer:

Re: Envipco

Bericht door abdel »

Phoe, nooit gedacht dat we hier nog onder de 10 zouden gaan...Bang afwachten voor de cijfers vrijdag. Dat het gene vette zal zijn staat al wel vast. Top line is zwak door slechte markt in de USA en bottom line gaan we de investeringen in Europa, de kosten voor de rechtszaak en de oprotbonus van Gool voelen. Winst zal er niet inzitten.
Dus we zullen het van de vooruitzichten moeten hebben. Van Australië verwacht ik niet echt iets, maar wie weet zorgen Zweden en vooral Griekenland voor een positieve verrassing.
En ik hoop echt dat ze kunnen zeggen dat het gedaan is met al die juridische kosten. Voor 2019 gaat het om zo'n 700.000 euro gaan, het zou erg mooi zijn mocht die kost grotendeels wegvallen.
Afwachten, en ben benieuwd of we al iets gaan horen van de nieuwe topman.
Phil liked last!

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

"AMERSFOORT (AFN) - Envipco heeft vorig jaar afgesloten met een verlies. De maker van statiegeldsystemen tastte diep in de buidel om uit te breiden naar het Verenigd Koninkrijk, om zo voor te sorteren op nieuwe recyclingwetten in Schotland. Die investeringen gingen ten koste van de winstgevendheid bij het aan de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijf.

Envipco heeft goede hoop op succes in Schotland, waar de regering volgend jaar wil dat alle plasticflessen, glazen flessen en blikjes worden ingezameld voor statiegeld. Mede daardoor zijn de kosten om in Europa nieuwe markten aan te boren ruim verdubbeld tot 1,4 miljoen euro.

Onder de streep noteerde Envipco een verlies van 1,9 miljoen euro, tegenover een winst van een kleine 1,9 miljoen euro een jaar eerder. De omzet steeg met 2,5 procent tot 36,3 miljoen euro, waarbij het bedrijf vooral in Zweden hard groeide.
"

Dat zegt het wel zowat.
Hun strategie is nu wel helemaal duidelijk: inventory opbouwen. Die kwam eind 2019 al over de 10 miljoen te staan en bestaat vooral uit "completed RVMs and long lead-time components in anticipation of Greece and Scotland market requirements". Ze hebben op het jaareinde ook een nieuwe kredietlijn van $6 miljoen verzekerd, "the loan proceeds can be utilized for European DRS market development expenses and associated inventory requirements." Dus met dat geld gaan ze de inventory nog verder opbouwen.
Met de huidige voorraad moeten ze nu ergens tussen de 500 en 1000 machines hebben klaarstaan. Ik dacht dat de markt geschat werd op 3000 à 4000 machines en ze mikken op een marktaandeel van 30%. Goed op weg dus.

Wat de ip-zaak betreft: "The Company substantially increased its IP litigation costs to €0.80m during the year 2019 as part of several court proceedings. The company previously received an unfavourable rulingon our patent being litigated. We have since reviewed the German courts report and have now filed an appeal of the court decision. We believe our appeal grounds are well founded and will be successful; accordingly, the Company expects to continue these proceedings."
Bummer. We kunnen alleen maar hopen dat het sop de kolen waard zal blijken te zijn...

Nu vooral wachten op de definitieve aankondiging van de timing en modaliteiten van het systeem in Schotland. Voorlopig is de opstart voorzien voor april 2021, de fiscale begunstiging voor de aankoop van RVM's zou dit jaar al in voege treden, waarschijnlijk ergens rond of kort na de definitieve aankondiging. Ik vermoed dat alle RVM-producenten de potentiële klanten warm maken om goed op tijd te bestellen om tijdig de levering te hebben en de machines op te stellen. Dus ik blijf hopen op eerste (zichten op) contracten eind dit jaar. Het bedrijf zelf is al vast aan het plannen met de grootste winkelketens :-).
"Our UK and Scottish management team based out of our Edinburgh showroomis highly engaged in vendor qualifications and planning with major UK grocery chains and independent grocers. The Company has demonstrated the attractiveness and strength of our RVM technology through a number of successful pilots completed and currently operating."

Enfin, nog minstens een half jaartje wachten zeker? Alles draait voorlopig om Schotland, de rest is ruis. Hopelijk meer info in het jaarrapport, en uiteraard op de av.

On a sidenote: NIBC heeft zijn voltallig analistenteam buitengeknikkerd, dus geen opvolging van Envipco meer. Geen groot verlies, maar ik hoop dat ze wel market maker blijven, anders is het hek helemaal van de dam.

On a sidenote bis: bij mij ligt de website van Envipco sinds gisteren plat. De pr hebben ze doorgemailed, het q4 rapport kan je al wel hier terugvinden: https://02d530b.netsolhost.com/sr_pdf/E ... Report.pdf
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

balen:
https://resource.co/article/scotland-de ... irus-fears
Ze gaan nogal ne keer ne voorraad kunnen opbouwen...
Daar moeten we dit en waarschijnlijk ook volgend jaar al geen inkomsten van verwachten.
Nog tijd genoeg dus om koopjes te doen :?
Wel een nieuwe verdeler in Malta:
https://www.facebook.com/Joseph-Cachia- ... 496515064/

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

"Amersfoort, The Netherlands –April 24, 2020 –Envipco Holding N.V. (“Envipco”, or the “Company”), a leading global provider of recycling systems and Reverse Vending Machine technology, announces that the Company will not be able to meet the due date of 30 April 2020 for filing of the 2019 annual report. The Company now expects to file its annual report no later than 14 May 2020. The delay is due to travel restrictions and logistical challenges resulting from the coronavirus pandemic.The annual report will also be published on the Company’s website.
Furthermore, Envipco intends to proceed with its Annual General Meeting of Shareholders on 29June 2020 as scheduled.The convocation for the AGM, including the agenda, the accompanying explanatory notes and other information, will be published on the company website no later than 15 May 2020. We will continue to closely monitor the situation and will inform shareholders through the Company’s website if any changes regarding the AGM occur."

Nou moe, vertraging door reisbeperking. Ze brengen die cijfertjes handmatig tot bij het hoofdkantoor of wat?
Ik hoop dat de av ook effectief doorgaat zoals gepland. Wat mij betreft een essentiële verplaatsing :-).
Normaal komt het q1 rapport eind mei, ik ben eens heel benieuwd of ze al gaan duidelijk maken wat de impact van de corona-crisis zal zijn. Ik heb gelezen dat de rvm's en bijhorende services in een heel aantal states als "essential" bestempeld zijn, maar winkeliers mochten het terugpakken van leeggoed toch tijdelijk opschorten.
Wat de opgehaalde volumes betreft zal een daling wel terug goedgemaakt worden zodra de crisis voorbij is. Maar veel machineverkopen zullen er niet in zitten de eerste jaarhelft.

Ook in Frankrijk al vast uitstel voor de machines van Citeo. Die ging 420 RVMs gratis aanbieden aan supermarkten ergens in de eerste jaarhelft. Voorlopig met 3 maanden uitgesteld dus. Als ze al kandidaten vinden, want ze hebben dat nog eens geprobeerd, en toen was er weinig enthousiasme in de sector. Ik ga er van uit dat het deze keer ook om Envipco's gaat, maar dat staat nergens vermeld.
https://www.citeo.com/le-mag/appel-doff ... plastique/

Verder ook een streepje goed nieuws uit Nederland, de statiegeldregeling vanaf volgende zomer ook voor kleine PETflesjes zal gelden.
"Op kleine plastic flesjes wordt vanaf juli volgend jaar 15 eurocent statiegeld geheven. Consumenten kunnen de kleine flesjes dan net als grotere plastic flessen inleveren bij bijvoorbeeld supermarkten of bij tankstations. Dat heeft minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen, D66) vrijdag bekendgemaakt. De maatregel moet leiden tot minder plastic zwerfafval.
Volgens Van Veldhoven worden in Nederland jaarlijks zo’n 900 miljoen kleine plastic flesjes verkocht, waarvan er 100 miljoen in het milieu eindigen. Met een statiegeldsysteem zou 90 procent van alle verkochte flessen, groot en klein, alsnog worden ingeleverd. Op grote flessen staat momenteel 25 cent statiegeld.
Omdat er een jaar voorbereidingstijd nodig is voor het invoeren van de maatregel, wil Van Veldhoven nu „duidelijkheid geven aan alle partijen”. Voor horeca en kleine bedrijven geldt een uitzondering. De minister zegt ook te overwegen of mogelijk statiegeld op blikjes kan worden geheven.
"
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/24/vo ... s-a3997820
Phil liked last!

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 86
Contacteer:

Bericht door Phil »

Dank je voor deze waardevolle doch weinig opbeurende update.
Het adagium GEDULD zal ook hier gelden. Alleen hoop ik dat ze voldoende ‘vet’ (marge) hebben om deze periode te overbruggen.
Worst case scenario om overgenomen te worden voor een prikje door de concurrent is geen optie.... wat mij betreft :D
abdel liked last!
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

Phil schreef:
27 apr 2020 14:34

Het adagium GEDULD zal ook hier gelden. Alleen hoop ik dat ze voldoende ‘vet’ (marge) hebben om deze periode te overbruggen.
Ondertussen zijn het jaarverslag en de eerste kwartaalresultaten gepasseerd. In het jaarverslag stond niks nieuws, het kwartaalverslag was al een weinig interessanter. De echte covid-impact moet nog komen, maar wat dat 'vet' betreft, klinkt het allemaal redelijk geruststellend:
"Based on the new term loan ($6.0m proceeds), the PPP assistance ($1.8m proceeds) and forecasted performance for 2020, the Company has sufficient liquidity to sustain operations and continue our European market development initiatives over the coming year.
Utilising the $6.0m term loan proceeds, Q1 2020 inventory investments have increased €1.5m, receivables have increased €1.4m due to some COVID-19 related payment delays and cash has increased €2.5m. The Company expects the cash position to improve during the year as receivables are reduced and inventories are normalised.
"

Ze hebben dus een nieuwe lening van 6 miljoen dollar van hun bank, een lening van1.8 miljoen van de US overheid die ze onder bepaalde omstandigheden (waaraan ze denken te voldoen) niet of slechts gedeeltelijk moeten terugbetalen en ook in Duitsland en Roemenië hebben ze "secured government assistance", zij het niet verder gepreciseerd.

In q1 zijn de voorraden ook weer ferm gestegen, maar gezien ze verwachten dat die dit jaar terug naar normale hoeveelheden gaan, kan ik niet anders dan daaruit opmaken dat ze zeker zijn van veel verkopen?? Wat ook wel de reden kan zijn waarom ze die toch wel stevige lening vastgekregen hebben. De grote kanshebber zal Griekenland zijn vermoed ik, maar ik heb er toch mijn twijfels bij.

Verder was het eerste kwartaal redelijk goed in de states:
"In local USD currency, North America Q1 2020 gross profit increased 1.9% to €2.71m compared to Q1 2019, while EBITDA increased 6.5% to €1.03m for Q1 2020 compared to Q1 2019. The North America business is expected to be significantly impacted in Q2 2020 by COVID-19 with lost contribution of €1.50m. This lost contribution will be largely funded by the $1.8m proceeds of the PPP program loan and should the loan be forgiven,the negative net income impact will be offset."
maar uitermate zwak in Europa:
"European revenues for Q1 2020 decreased to €0.12m from €0.82m in Q1 2019 with essentially no RVM machine sales during the quarter. The COVID-19 impact was felt earlier in the quarter in Europe with the effect of a slowdown in RVM sales activities. This decrease in revenues was due mainly to lower Quantum sales in Sweden and Greece versus Q1 2019.Quantum sales in Sweden have resumed in Q2 2020 with the expectation that European revenues in Q2 2020 will be comparable to Q2 2019."

In Schotland is ondertussen in mei de statiegeldwetgeving definitief gestemd, en al is het pas in juli 2022, het gaat nu tenminste zeker door. Ze schatten de markt nog steeds op 3500+ machines waarvan ze 30% willen binnenhalen. Zelf zal ik al heel tevreden zijn met 25% van 2000 toestellen. Het belangrijkste is dat ze significant marktaandeel halen in een nieuwe markt waar ze head to head gaan met Tomra, plus dat alle contracten in Schotland hoogstwaarschijnlijk een jaar later uitgebreid worden naar de volledige UK.

Ondertussen hebben ze ook duidelijk laten blijken dat we dit jaar absoluut niet welkom zijn op de av. Ni moeilijk, denk dat de volledige board een risicogroep is. Maar toch balen.
Schriftelijke vragen gaan ze zo mogelijk wel beantwoorden, ben eens curieus...
Phil liked last!

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Phil »

Jammer want een mooie gelegenheid geweest zijn om de nieuwe CEO bezig te zien die sinds januari is aangesteld. Misschien niet onlogisch dat ie de eerste 5 maanden zich niet veel getoond heeft.

Als ik de Q12020 resultaten snel even bekijk en vergelijk, dan valt het me op dat de ‘operating expenses’ quasi gelijk blijven in vergelijking met Q12019. Maar dat vooral de ‘net financial items’ sterk stijgen.

Ga er dus vanuit dat die extra leningen sterk wegen op het resultaat ( in dit geval instaan voor een groter verlies) ?
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

No doubt dat die lening zal kosten, maar dat verklaart niet de volledige stijging. Wel staat er iets in het verslag van "one-time financial charges". Geen idee wat dat zou zijn.

Ondertussen is Griekenland ver genoeg uit de lockdown om terug kiosks te openen:
https://gr.usembassy.gov/ambassador-pya ... nment-day/
Mooi citaat van de ambassadeur: " I look forward to seeing these Envipco kiosks around the country this summer as I enjoy the best part of Greece."
Dat zal toch een deel van die stockafbouw zijn die ze vooropstelden.
Griekenland slaat ook vanaf juli 2021 de single use plastics in de ban:
https://greekcitytimes.com/2020/05/31/g ... july-2021/
"Minister Kostis Hatzidakis also announced that consumers will be provided with more incentives to encourage recycling of plastic single-use bottles, including a refund."

En verder voor het eerst in lange tijd nog eens een nieuwe RVM in Australië, en dan nog bij een Coles supermarkt in NT, een staat waar al lang een deposit system bestaat. Hopelijk komen er nog bij die supermarktketen. In Queensland werken die met de recycling pods van Envirobank, in NSW met Tomra.
https://www.medianet.com.au/releases/187977/
Normaal ging overigens het deposit system van Western Australia deze week van start, maar dat is uitgesteld naar oktober. Hopelijk haalt Refunda (https://www.refunda.com.au/installs) daar toch ook wat binnen.
Phil liked last!

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Phil »

Ben geen fan van vage, niets zeggende vermeldingen in rapporten met de jaarresultaten. :roll:
Geef toe dat ik op bepaald overwogen heb ze in te ruilen voor Tomra. Maar met enig geduld lijkt een positie envipco naast Tomra wel zijn plaatst te hebben in een portefeuille ..... ( misschien was dit eerder een soort zelf-overtuiging :D :D

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 103
Contacteer:

Bericht door panamapapers »

Abdel, die machines van TOMRA zie je vaak in supermarkten staan. Wat is het verschil tussen die toestellen en die van Envipco eigenlijk? Waarom zou een klant voor die laatste kiezen? Bieden ze hun machines goedkoper aan of hebben ze andere functionaliteiten?

Die opbouw van voorraad, zouden ze daar geen rekening hebben gehouden met hun leveringen aan Schotland (wat nu een jaar uitgesteld zal worden?). Of zijn ze ondanks dit nieuws blijven produceren?

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie