Envipco

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 90
Contacteer:

Re: Envipco

Bericht door Phil »

By the way, binnenkort mag je nog Wallonië toevoegen aan het lijstje, aldus het regeerakkoord....

https://afvalonline.nl/bericht?id=29655
abdel liked last!
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 261
Contacteer:

Bericht door abdel »

Phil schreef:By the way, binnenkort mag je nog Wallonië toevoegen aan het lijstje, aldus het regeerakkoord....
https://afvalonline.nl/bericht?id=29655
Dan wordt Vlaanderen een eiland, gezien alle omringende landen en gewesten dan wel met statiegeld werken. Kunnen we een heel jaar verpakkingen sparen om een weekendje Ardennen mee te betalen:
https://www.retaildetail.be/nl/news/foo ... asticafval
Ben eens benieuwd. Heb er zelf niet bijzonder veel goesting in, maar sta wel achter de logica van het systeem.

Ook in Québec mogen we de komende weken nieuws verwachten over hoe het hervormde statiegeldsysteem er uit zal zien. En voorlopig ziet dat er wel interessant uit:
"Selon nos informations, le ministre envisage d'élargir la consigne à toutes les boissons vendues dans des contenants de plastique, de verre ou d'aluminium.
Il souhaiterait aussi mettre en place un réseau de 400 centres de dépôt dans la province, où les citoyens pourraient aller porter leurs contenants vides et obtenir leur remboursement.

Grotere volumes en beter geconcentreerde depots. Een beetje Envipco-dromer leest daar al dat ze 400 Quantums gaan zetten :-)
https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/13 ... e-consigne

Voor die zelfde Envipco-dromers: er is een nieuwe update van NIBC uit.
https://nibc.bluematrix.com/docs/pdf/ff ... 3bd65f.pdf (link nog 24u geldig)
De tekst is een flauw doorslagje van de H1 pr, de cijfertjes die ze geven lijken me wel héél optimistisch. Een omzet van 44.8 miljoen zie ik dit jaar toch niet meer gebeuren, en de 68 miljoen die ze vooropstellen voor 2020 is helemaal van de pot gerukt. Het zou kunnen dat ze bij NIBC meer weten, maar ik vermoed dat het er eerder mee te maken heeft dat dit rapportje "sponsored research" is :think: ...
Phil liked last!

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 90
Contacteer:

Bericht door Phil »

" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Coca-Cola set ambitious new sustainable packaging goals for Western Europe

Bericht door abdel »

Leuk persbericht met mooie ambities van Coca-Cola Western Europe:

*Working to remove all unnecessary or hard-to-recycle plastic from its portfolio, through lightweighting and the removal of all secondary packaging made from plastic. This will avoid the use of over 11,000 tonnes of plastic per year. Coca-Cola European Partners recently announced that in Western Europe, it would move from plastic shrink wrap to 100% recyclable cardboard for its multipack cans, removing 4,000 tonnes of plastic from its supply chain in 2020. It also recently transitioned its Sprite brand from green to clear PET plastic bottles, which are easier to recycle bottle to bottle.

*Working towards 100% recycled or renewable materials in all of its plastic bottles, avoiding the use of over 200,000 tonnes of virgin plastic every year. Coca-Cola in Western Europe will reach 50% recycled content in its plastic bottles two years earlier than its stated goal (by 2023, rather than 2025). In July, Coca-Cola in Western Europe announced that its Honest, Glaceau Smartwater and Chaudfontaine brands would all transition to 100% recycled plastic in their bottles in 2019/20.

*Support for well-designed deposit return schemes across Western Europe, where a successful proven alternative does not already exist, in line with its goal to collect a bottle or can for every one that it sells by 2025. Coca-Cola, with its bottling partners, will also support well-designed DRS across its wider European markets, where effective alternatives are not already in place.

https://www.coca-cola.eu/news/ambitious ... rn-europe/

Bij Envipco ondertussen alles muisstil. Heb nog achter een update ivm de nieuwe CEO gevraagd, maar "Progress is being  made on the recruitment efforts" was alles wat ze kwijt wilden. Mochten ze niemand vinden, dan kon Gool zijn mandaat eventueel wel verlengd worden.
Ergens deze maand zou hun "nieuwe" assemblagefaciliteit in Griekenland officieel geopend worden (die van de solar kiosks), misschien dat er in een bijhorende pr nog wel iets gelost wordt. We kunnen maar hopen, want anders wordt het wellicht wachten op 27 november.
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

Nog goed twee weken wachten op de cijfers, en het is toch weer een beetje spannend. Derde kwartaal is normaal het beste van het jaar, en gezien ze in de vorige pr spraken van vertragingen die ondertussen opgelost zijn, kan er dit kwartaal dus nog eens wat extra bijkomen. Zonder tegenslagen is er dus een stevige kans dat dit het beste kwartaal ooit wordt.

Verder hopelijk ook een woordje uitleg over de "nieuwe" CEO.
https://www.iex.nl/Nieuws/ANP-071119-35 ... spost.aspx
Op de av werd nog nadrukkelijk gesteld dat ze iemand met een meer uitgesproken Europees profiel zochten, en nu blijkt het oudgediende Garvey te zijn die de post wegkaapt. Van gedacht veranderd, gewoon niemand gevonden of is het maar tijdelijk?
Ik acht  Garvey zeker meer dan capabel, maar 't is nu niet echt de verandering waar ik op gehoopt had. Gezien de Europese markt binnen dit en 5 jaar toch groter zal zijn dan de Amerikaanse, hoop ik nog steeds op iemand met een meer Europees profiel...
De bav in Amersfoort om Garvey zijn mandaat te geven ga ik alleszins aan mij voorbij laten gaan. Iets te ver weg en weinig kans op veel nieuws.

Nog iets waar ik graag een woordje uitleg over zag is de nieuwe samenwerking in Zweden met Ipant.
https://translate.google.com/translate? ... ms-2942286
https://www.ipant.se/trustly-och-ipant- ... antpengar/
Klinkt héél ambitieus, en als ik het zo lees is Envipco de partner waarme ze beginnen uitrollen. "The partnership will initially launch in Sweden, with plans to roll out to other Nordic countries soon."
Op z'n minst toch weer 3 flexen in Zweden :-).

En dan natuurlijk zoals altijd: de rechtzaak...
Daar heb ik al wat minder goede hoop op. Mijn Duits is niet alles, maar hun eerste poging om in beroep te gaan lijkt afgewezen:
http://juris.bundespatentgericht.de/cgi ... lank=1.pdf

Tot slot zet ik ook nog even de tinfoil hat op :-)
Diebold is nog steeds bezig met niet-kernactiviteiten af te stoten, volgens de laatste pr gaat het over een 100 miljoen aan omzet. Ik hoop nog steeds dat de rvm-tak bij Envipco belandt, en dat ze na de merger een nieuwe CEO op het veld sturen :-). Waarom dat allemaal zo lang moet duren blijft dan wel een raadsel.
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

En blijkbaar staat er ook weer een fonkelnieuwe webstek in de steigers. Waar onder andere ook enVision geïntroduceerd wordt:
"enVision, Envipco’s suite of digital products, offers a broad choice of options for our customers. From RVM monitoring and supplies fulfillment to digital payment options, we have the answers needed to maximise the efficiency of your drinks packaging recycling programme and provide the most technically advanced, easy to use products to your consumer."
Nu nog een vet contract en ik ben helemaal content.
Phil liked last!

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1506
Contacteer:

Bericht door USSENTERPRISE »

De derde kwartaalcijfers zijn uit. Niets spectaculair. Een beetje verlies van het eerste halfjaar goedgemaakt. Minieme omzetgroei.
De huidige beurskoers lijkt correct tot er eens iets gebeurt.
abdel liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

abdel schreef:
13 nov 2019 14:12
Nog goed twee weken wachten op de cijfers, en het is toch weer een beetje spannend. Derde kwartaal is normaal het beste van het jaar, en gezien ze in de vorige pr spraken van vertragingen die ondertussen opgelost zijn, kan er dit kwartaal dus nog eens wat extra bijkomen. Zonder tegenslagen is er dus een stevige kans dat dit het beste kwartaal ooit wordt.
Quod non dus.
Omzetsgewijs slappe kost, met de hakken over de 10M-sloot (in USA wel terug meer opgehaald, maar minder machines verkocht, in Europa wel weer omzet in Zweden, maar niks in Griekenlans en Frankrijk).
En een nettowinstje van 8 cent, allez...

Vooral (niet onverwacht natuurlijk) veel kosten: opstart van de faciliteiten in Schotland, maar nu ook in Griekenland en Roemenië, en toch nog heel wat gerechtskosten.
Blij dat ze de productiefaciliteiten in Griekenland en Roemenië nu ook expliciet vermelden. De Griekse is dan toch (uiteraard weer later dan verwacht) afgeraakt en wordt vandaag plechtig geopend door de Griekse premier (ik zit naieverwijs weer op een kleine pr te hopen).
"Envipco has recently completed the renovation of a 15,000square foot leasehold facility in Pallini, Greece. This facility includes a complete showroom and demonstration centre along with an RVM manufacturing assembly line. Envipco’s demonstrated commitment to the Greek market along with our strong Texan S.A. distribution partner well positions the Company for success in this promising market."
Ze zitten nu mooi samen met Texan: http://www.recycling-center.gr/
We mogen nu dan toch die Griekse orders gaan verwachten :-)

Ze hebben al vast een heel aantal machines/componenten klaarstaan. Dat was al enige tijd te zien in de cijfers, maar nu ook expliciet vermeld: "The working capital increase reflects the planned increase in inventory to €11.34m at 30/9/2019 compared to €7.67m at 30/9/2018. This relates to completed RVMs and long lead-time components in anticipation of RVM machine demands moving into 2020 in support of the Scotland and Greece markets.
Dat de machines ook effectief klaarstaan is ook te zien in één van de nieuwe promofilmpjes: https://vimeo.com/363851120

Wat de IP zaak betreft klinken ze dan toch weer optimistisch. Ze hebben het nu wel al over " several court proceedings" en ze gaan met die grote zaak toch door: "We believe our appeal grounds are well founded and will be successful; accordingly, the Company expects to continue these proceedings."
Stand van zaken is met enige vertraging beknopt op te volgen: https://worldwide.espacenet.com/publica ... cale=en_EP#

En wie de webstek al eens wil zien, hij staat al klaar op één van de dummy-adressen:
http://recycleandfly.com/

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

abdel schreef:
05 dec 2019 15:17
"Envipco has recently completed the renovation of a 15,000 square foot leasehold facility in Pallini, Greece. This facility includes a complete showroom and demonstration centre along with an RVM manufacturing assembly line. Envipco’s demonstrated commitment to the Greek market along with our strong Texan S.A. distribution partner well positions the Company for success in this promising market."
Ze zitten nu mooi samen met Texan: http://www.recycling-center.gr/
We mogen nu dan toch die Griekse orders gaan verwachten :-)
En als ik dat niet misversta (het blijft Google Translate) rollen de eerste 100 "wederzijdse recyclingmachines" daar binnenkort al van de band: https://translate.google.com/translate? ... rev=search :clap:

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel »

Vrijdag wordt op de BAV onze nieuwe CEO aangesteld. In plaats van het "Europese profiel" dat ze zochten, wordt het Greg Garvey, oudgediende uit de RVB en de man die Tomra in de USA groot gemaakt heeft. Vonden ze niemand geschikt, is het een tijdelijke oplossing tot ze hun Europees profiel vinden, of koopt Garvey dan eindelijk Bouri uit (iets dat hij lang geleden aan 12.5 euro als eens geprobeerd heeft)?
Dik spijt dat ik er vrijdag op de bav niet bij kan zijn. Maar om een of andere reden is het nu op de hoofdzetel in Amersfoort te doen, en da's nog een klets langer onderweg dan Schiphol.
Ben toch eens benieuwd of er verder nog een aap uit de mouw komt. Toch op z'n minst het lanceren van de nieuwe webstek die nu al weken lang klaarstaat op dummysites allerhande...
Anyway, Envipco is qua beurskoers maar ook qua performance van het bedrijf los de grootste teleurstelling uit mijn portefeuille geweest dit jaar. Geen execution wat die raamcontracten in Griekenland en Australie betreft, geen nieuws ivm Malta of Cyprus en helaas bleven ook de long shots (winnen rechtzaak en/of overname Diebold) achterwege. En ook de communicatie liet nogal te wensen over. Enkel van Australië weten we dat Envirobank het plots liever manueel doet.

Nu, in Malta is het deposit scheme waarschijnlijk gewoon achter op schema gezien premier Muscat, één van de grote trekkers van het deposit scheme, is moeten aftreden. Volgens eerdere berichtgevingen had het scheme (met 350 rvm's) nu (december 2019) van start moeten gaan.
Sappig detail: het is vooral Muscat's fixer/kabinetchef Keith Schembri die in opspraak is gekomen. En die Schembri's zakenpartner, Malcolm Scerri, is de Maltese vertegenwoordiger van... Tomra.  Waar ik eerst dacht dat Malta dus al zeker naar Tomra zou gaan, zie ik nu toch een kans voor Envipco/Texan.
https://timesofmalta.com/articles/view/ ... ure.669870

In Cyprus had Envipco al RVM's staan (een zeer basic versie van de kiosks), en ze zagen zichzelf dan ook als grote kanshebber voor het upcoming recycling scheme aldaar, samen met Texan: "Texan is also Envipco’s exclusive distributor in Cyprus where it operates 27   RVMs under a Government pilot program. Success of this program, coupled  with an EU recommendation of the implementation of a Container Deposit Scheme to combat pollution and litter, is causing the Cypriot Government to consider such legislation in the near-term. Texan plans to tap into this opportunity using Envipco’s proven and tested technology." (uit de pr van het raamcontract).
Maar het is dus volledig stil uit die hoek.
Er zouden wel "trails" zijn met Pandomat, een Russisch bedrijf. Daarover wist onze toekomstige ex-CEO wel te zeggen dat dat Russiche bedrijf een oude CF1500 van Envipco gepimpt had en daar mee aan het toeren was. Weet niet wat ik daar van moet denken, maar geloof toch ook ni dat zo'n Rus met Envipco of Tomra kan concurreren.

Maar misschien/hopelijk hebben al die zaken gewoon vertraging en valt alles in zijn plooi in 2020. Wat best eens zou kunnen gezien het laatste nieuws uit Griekenland. Er is wel nauwelijks uitgevoerd tegen dat raamcontract (op de initiële order na), maar één van de voorwaarden van dat contract was wel dat de productie in Griekenland zou gebeuren. Nu de Griekse productie-eenheid met de nodige vertraging dan toch afgeraakt is, kunnen de leveringen in gang schieten.Zo blijkt al vast uit de verklaringen van de Griekse eerste minister, die vorige week in een pr stelde dat de eerste 100 RVM's (Ultra48's) zeer binnenkort geplaatst zullen worden. https://translate.google.be/translate?h ... 05%2F22677
En dat blijkt echt wel zeer binnenkort, de eerste batch wordt morgen ingehuldigd: https://translate.google.com/translate? ... rev=search.
Samen geven die 100 machines toch al een omzet van 1.5 miljoen. En het zal enkel beter worden, want volgens diezelfde eerste minister kan de fabriek de komende 5 jaren een omzet van 150 miljoen euro draaien. Dat laatste is misschien wel met een korrel politiek zout te nemen, maar misschien ook helemaal niet. In die raamcontract pr schatte Envipco het potentieel in Griekenland (mits deposit wetgeving) op 4000 machines met een omzet van 80 miljoen.
En nu staat er bovendien in Griekenland een nieuw "afvalbeheerplan" in de steigers dat eerste helft 2020 van kracht zou moeten zijn, en waarmee lokale autoriteiten aangespoord worden (lees gesubsidieerd worden) om voor recyclingvoorzieningen te zorgen (lees: RVM-kiosks). Een deposit regeling lees ik daar niet direct in (maar mijn Grieks beperkt zich dan ook tot "ho antropos" en consoorten). Maar de wetgeving komt er, de incentive is er, de fabriek is er, nu nog de extra contracten.
Griekenland is verder ook wel degelijk bedoeld als de hub naar het Middellandse-zeegebied en de Balkan, daar moet met de ingang van de single use directive zeker genoeg geld te rapen vallen om die 150 miljoen waar te maken. Maar dat zal eerder iets voor na 2022 zijn.

Wat voor een bummer 2019 ook was, ik houd mijn aandelen toch stevig vast, want voor volgend jaar (en vooral tegen het einde van dat jaar) ben ik wel nog steeds wild enthousiast. Er zal hoe dan ook één en ander gebeuren in Griekenland, de rechtszaak zit bij het hoogste gerechtshof en zo lang kan dat ook niet meer aanslepen, en eind volgend jaar moeten de eerste bestellingen voor Schotland gaan binnenlopen, gezien het systeem in april 2021 up and running moet zijn. De eerste keer dat ze head to head gaan met Tomra in een volledig nieuwe markt... Alle kansen in Malta, Cyprus, Australië,... zijn in vergelijking maar ruis.
En al bij al lijken ze nu wel klaar voor de grote expansie. 't Was een slap jaar, maar ze hebben wel een zéér stevige basis gelegd voor de volgende jaren. Twee nieuwe faciliteiten in Europa, stevige voorraad machines aangelegd,

Wat me nog wel enige zorgen baart, is de exit van Gool. Niet alleen ben ik m'n contact binnen het bedrijf kwijt, ik meen me ook te herinneren dat er een stevige oprotbonus in zijn contract staat, en verder heeft hij ook nog eens 150000 aandelen. Als hij daar via de open markt vanaf wil, gaat dat nog kletsen geven. Aan de andere kant, iets gelijkaardigs was ook de reden waarom je zo veel jaren geleden Payton Planar Magnetics aan 1 of 2 cent kon oprapen...
Enfin, ik hou ze bij, rustig wachtend op een veelvoud van deze koersen. Nu ja, rustig is niet altijd het juiste woord ;-)
Holding power, meest onderschatte eigenschap op de beurs...
Phil liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie