Envipco

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing

abdel
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 220
Contacteer:

Re: Envipco

Bericht door abdel » 26 feb 2019 12:19

Nog twee nachtjes slapen en de resultaten zijn er.
Moet zeggen dat ik er niet te veel van verwacht, gezien ze in de q3 al aangaven dat q4 heel wat minder zal worden.
Bovendien was het een behoorlijk koude winter in het noorden van de USA, wat in het verleden al vaker geleid heeft tot lagere opgehaalde volumes en bijhorend lagere inkomsten.
Maar al bij al verwacht ik toch minstens een jaaromzet van 35 miljoen. Gezien toenemende kosten en de bijkomende aandelen die er uitgegeven zijn is het voor mij koffiedik kijken wat de winst per aandeel betreft.
Ik hoop wel op een update mbt de uitvoering van hun grotere contracten. In Griekenland loopt dat op het eerste zicht wel, maar als ik zie hoe verdeler Envirobank in Queensland volledig de mist in lijkt te gaan, begin ik me wel af te vragen hoeveel dat raamcontract gaat opbrengen. Tot op heden staan er daar geen RVM's van Envipco en doet Envirobank de verzameling manueel, en daar lees ik weinig opbeurende commentaren van. Concurrent Tomra steelt ondertussen de show met zijn 10 state of the art recyclinghalls... Niet onbelangrijk, gezien Western Australia nu aan het beslissen is welk model ze tegen januari 2020 gaan uitrollen en met welke partner...
Ondertussen is wel hun Facebookpagina wakker geschoten: https://www.facebook.com/pg/Envipco/pos ... e_internal
Voorlopig enkel veel tamtam over die drie machines die ze in Schotland hebben staan.

powered by Surfing Waves

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel » 01 mar 2019 12:19

abdel schreef:Nog twee nachtjes slapen en de resultaten zijn er.
Moet zeggen dat ik er niet te veel van verwacht, gezien ze in de q3 al aangaven dat q4 heel wat minder zal worden.
En er waren inderdaad geen verrassingen in het vierde kwartaal, mindere resultaten in Europa gecombineerd met hogere kosten zorgden voor een verlies van 5 cent per aandeel.

Al bij al was het een goed jaar:
Omzet 35,38M (+1,33M)
Wpa: 47 cent tegen verlies van 69 cent in 2017 (maar dat verlies kwam vnl door een herziening van belastingsvoordelen)
Cashpositie komt uit op 4,1M en hun working capital op 11,99M. Niet onbelangrijk, ze claimen een stevig Europees orderboek en voorzien ook in de USA nog groei, maar die moeten ze uiteraard wel kunnen financieren. En mocht er ergens eens een order van 500 stuks komen dan moeten ze dat ook aankunnen natuurlijk.

Verder weinig of geen details, behalve dat ze in Zweden verwachten meer dan 25 van de nieuwe Quantums te verkopen. Van één van de twee toestellen die ze in q4 geplaatst hebben, las ik al dat de totaalkost 2 miljoen kronen bedroeg. Daar zal een groot deel werfpreparatie en vervoerskost in zitten, maar we mogen toch hopen dat ze daar in 2019 toch 2,5 miljoen euro aan omzet uit halen.
"Quantum sales to Sweden slowed for the first nine months of 2018 compared to 2017. This slowdown was partly intentional as the engineering and manufacturing processes to move to a total modular concept were being implemented in our German manufacturing facility. The modular concept provides for more flexible configurations, increased material bin storage options, improved transport and installation handling and enhanced service capabilities. Two new Quantum installations in Sweden were completed in Q4 2018. Implementation of the Quantum modular concept has been a success both internally and from our customers’ perspective. The company has good visibility on Sweden Quantum installations in 2019 with expectations of 25 plus units for the year."

Dit zou, in combinatie met de orderboekjes voor Griekenland en Frankrijk alvast een deftig Europees resultaat voor 2019 moeten geven. Blijft wel frustrerend dat ze over die "Griekse dochter" in alle talen zwijgen. Behalve in het Grieks dan, maar daar maak ik niet veel uit :-) https://www.youtube.com/watch?v=HgTsASCgN-s

Zoals eerder gezegd draaien de zaken in Noord-Amerika prima, met een jaar op jaar stijging in de machineverkopen van 25%. En de vooruitzichten blijven goed, dus ook hier mogen we groei verwachten in 2019.
"The North America business continues to perform well with market share gains under long-term contracts, overall container volume increases, renewed RVM sales and sustained operational efficiencies. The company expects continued strong performance in 2019 albeit with some moderation in the growth of program services tied to container throughput volume."
Er wordt wel niet meer gerept van eventuele quantumverkopen in de USA...

Van de bestellingen voor Envirobank wordt alleen vermeld dat ze die ergens in de eerste jaarhelft verwachten (tegen eerder in het eerste kwartaal...). Dat blijft toch wat spannend afwachten
"ROW revenue, which currently reflects the Australian market had no sales during 2018 and 2017. Our Australian distributor has been delayed in implementing RVM services to supplement current manual operations. The company expects RVM shipments to our distributor in the first half of 2019."
Gezien er voor "ROW" vorig jaar géén omzet was, mogen we hier ook deftige groei verwachten. Maar dan moet het wel in orde komen bij verdeler Envirobank. Het enige positieve aan die hun geklungel met de huidige manuele afhandeling is dat het wel erg duidelijk is dat ze nood hebben aan RVM's, snel en veel :-). Ik hoop dan ook dat de vertraging inderdaad te wijten is aan de vertraging van de building permits en niet aan een gebrek aan financiering...

Verder blijft het wachten op nieuws van de rechtszaak. Vorig kwartaalrapport werd nog expliciet vermeld dat de court hearings in H1 verwacht werden, nu vermelden ze enkel dat "the Company expects to continue to incur cost on this matter"...
Tijdens de vorige av werd ook gezegd dat ze op termijn wel een stevige consolidatie in de sector verwachten. De bestaande "middelgrote" spelers zoals Trautwein, Sielaff, Diebold, RVM Systems en Envipco kunnen wel wat schaalvoordeel gebruiken om beter te kunnen concurreren met onbetwiste marktleider Tomra (met 83000 machines, tegen een dikke 7000 voor Envipco). En dan zijn er nog een hele hoop kleine (vnl Aziatische) startups die klaarstaan om een deel van de koek binnen te halen.
Ik verwacht ergens in het volgende kwartaal nieuws over de verkoop van de RVM-activiteiten van Diebold.
competition.PNG
Al bij al staat Envipco helemaal klaar om er een succesvol 2019 van te maken en zich te positioneren voor de talrijke nieuwe markten die zich de volgende jaren gaan openen. Ze hebben de know how, het kapitaal en de ambitie om hun omzet de komende jaren te doen exploderen.
"The latest EU plastics directive requires 77% recovery rate of plastic packaging entering the market of its member states with a mandatory 25% recycling content by 2025with a higher target of 90% and 30% respectively by 2030. The EU has embraced DRS as the most effective way to meet the targets. There are over 20 EU member states actively considering such initiatives,which would more than quadruple the market size of RVMs needed for these new markets.Therefore market development activities will remain important over the next several years."

Wat het operationele betreft staat de koers wat mij betreft goed en verwacht ik geen significante stijgingen. Maar ik houd ze wel stevig bij, met nieuws over de rechtszaak, een overname in de sector of een groot contract kan het wel eens snel gaan. Ze hebben dit jaar bewezen dat extra omzet ook bottom line mooie resultaten geeft én er is ook nog steeds maar een free float van minder dan 13% waarvan dan ook nog eens een heel deel in redelijk vaste handen zit: personeel, NIBC-klanten, forumleden :-),...
En nu weer twee maanden wachten op het jaarrapport.
U kunt zich hier registreren om de bijlage te zien.
Phil liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 137
Contacteer:

Bericht door kayva » 02 mar 2019 14:42

Ik houd mijn aandelen ook stevig vast. Amper downside gevaar en met marges van rond de 40%, zal het heel snel gaan eens de omzet deftig begint te stijgen.

Australië, Griekenland en Frankrijk zijn allemaal leuke verhalen die normaal de 2019 cijfers wel een boost(je) zullen geven, maar ik kijk vooral uit naar wat er in Schotland gebeurt. Ze openen daar in het begin van Q2 een kantoor en gaan het hier dus zonder verdeler doen. Een tussenpersoon minder geeft al wat speling voor de prijszetting zodat ze voluit de concurrentie met Tomra kunnen aangaan. Het feit dat Bob Lincoln (wat toch de grote man is in de goed draaiende noord-amerikaanse markt) voluit op deze nieuwe markt wordt ingezet, bewijst dat ze het menen. We hebben hem vorig jaar op de AV voor de eerste keer ontmoet en hij maakte een zeer goede indruk op mij. Het belang van de Schotse markt kan dan ook niet onderschat worden want dit zal een aanwijzing geven van wat we op de veel grotere UK ( en daarna de andere nieuwe) markt(en) kunnen verwachten. Zelf gaan ze ervan uit dat 30% haalbaar is. Mocht dit effectief zo zijn, dan is een verdubbeling van de omzet louter op basis van de UK markt haalbaar. Maar daar wil ik dus eerst eens bewijzen van zien...

Nadeel is dat alles zo traag gaat en het dus niet het meest spannende aandeel is om in portefeuille te hebben, maar ik ga ervan uit dat ons geduld vroeg of laat (nogmaals) beloond gaat worden!
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel » 08 mar 2019 11:04

abdel schreef: -Ook in Griekenland (én Cyprus) wordt een uitbreiding verwacht waar partner Texan heel goed voor gepositioneerd is. Binnen het raamcontract zouden er begin 2019 door Texan ook 15 Quantums geplaatst worden.
Verder kijkt Texan ook buiten de grenzen; "We look forward to growing our partnership with Envipco in Greece and neighboring countries”. Ze hebben er nu immers een productiefaciliteit, en in heel wat naburige landen zijn er plannen, pilots of lopende deposit schemes: Kroatië (lopend), Slowakije (gepland), Tsjechië (in onderzoek), Turkije (pilots lopen, deposit scheme gepland voor dit jaar), Malta (gepland voor dit jaar), Cyprus (pilots),...
Meestal gaat het tergend traag als er ergens een land een bottle deposit wil invoeren.
Niet zo in Roemenie: per nooddecreet wordt einde deze maand statiegeld ingevoerd op herbruikbare verpakkingen, tegen januari 2021 ook op niet herbruikbare verpakkingen.
http://business-review.eu/makeitgreen/r ... -31-197608
Dat is er ééntje voor Envipco Hellas, hoop ik dan. Nooit gedacht dat "de Balkanlanden" zo'n belangrijke markt zou worden...

Zoals Kayva al opmerkte: wat gaat het traag... Gezien de mooie prestatie in 2018 en het enorme potentieel vanaf 2020 lijkt het mij nog steeds een no-brainer, maar soms zou ik al een pakket buitengooien puur uit verveling :-)

kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 137
Contacteer:

Bericht door kayva » 08 mar 2019 19:27

kayva schreef:En zelfs in de VS lijkt er terug iets te bewegen. Momenteel zijn er 10 bottle bill states waarbij deze wetgeving bijna allemaal in de jaren 70 is ingevoerd. De laatste staat die het principe van leeggoed invoerde, was Hawaii in 2005.
Maar enkele weken geleden is in Florida de 'Beverage Container Deposit Act' aan de senaat voorgelegd. Hierbij zou er tussen de 0.20 en 0.30$ statiegeld ingevoerd worden. De Sunshine State staat op de 3e plaats wat het aantal inwoners betreft, dus ook hier ligt heel wat potentieel mocht dit doorgaan. En waar Envipco het momenteel nog moeilijk heeft om zich op de Europese markt door te zetten, is de Amerikaanse markt hun thuismarkt waarop ze de laatste jaren versneld marktaandeel blijven winnen.
https://www.flsenate.gov/Session/Bill/2 ... /ByVersion

Ondertussen is het aandeel de dip van eind november helemaal te boven gekomen en zijn we vandaag voor het eerst in lange tijd nog eens boven de 9€ geëindigd. Benieuwd of we dit de volgende dagen kunnen vasthouden en of er misschien nog meer in zit?
Ik dacht dat dit voorstel een stille dood gestorven was, maar het ligt blijkbaar opnieuw op tafel. Of het goedgekeurd wordt, is zeer twijfelachtig maar het is (zeker na de mogelijke uitbreiding van het systeem in NY) op zijn minst hoopgevend.
https://www.wastetodaymagazine.com/arti ... posit-law/

Ps: die 9 hebben we kunnen vasthouden en er zat (en zit) duidelijk nog meer in. ;)

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel » 12 mar 2019 19:05

kayva schreef:
kayva schreef:En zelfs in de VS lijkt er terug iets te bewegen. Momenteel zijn er 10 bottle bill states waarbij deze wetgeving bijna allemaal in de jaren 70 is ingevoerd. De laatste staat die het principe van leeggoed invoerde, was Hawaii in 2005.
Maar enkele weken geleden is in Florida de 'Beverage Container Deposit Act' aan de senaat voorgelegd. Hierbij zou er tussen de 0.20 en 0.30$ statiegeld ingevoerd worden. De Sunshine State staat op de 3e plaats wat het aantal inwoners betreft, dus ook hier ligt heel wat potentieel mocht dit doorgaan. En waar Envipco het momenteel nog moeilijk heeft om zich op de Europese markt door te zetten, is de Amerikaanse markt hun thuismarkt waarop ze de laatste jaren versneld marktaandeel blijven winnen.
https://www.flsenate.gov/Session/Bill/2 ... /ByVersion

Ondertussen is het aandeel de dip van eind november helemaal te boven gekomen en zijn we vandaag voor het eerst in lange tijd nog eens boven de 9€ geëindigd. Benieuwd of we dit de volgende dagen kunnen vasthouden en of er misschien nog meer in zit?
Ik dacht dat dit voorstel een stille dood gestorven was, maar het ligt blijkbaar opnieuw op tafel. Of het goedgekeurd wordt, is zeer twijfelachtig maar het is (zeker na de mogelijke uitbreiding van het systeem in NY) op zijn minst hoopgevend.
https://www.wastetodaymagazine.com/arti ... posit-law/

Ps: die 9 hebben we kunnen vasthouden en er zat (en zit) duidelijk nog meer in. ;)
Ja het gaat hard in bottle bill land.
In de USA zijn heel wat bottle deposit states bezig met de uitbreiding van het systeem (accepteren van meer soorten containers en glas) maar het valt op dat er ook in de staten zonder bottle bill beweging komt.
" Lawmakers in at least six states released proposed legislation to add bottle bills so far in 2019. Bills have been proposed in Arkansas (House Bill 1771), Florida (Senate Bill 853), Illinois (House Bill 2651), New Jersey (Assembly Bill 1710), Tennessee (House Bill 0814 and Senate Bill 0885) and West Virginia (House Bill 3120)." Tennessee en Arkansas lijken wel echt kans te maken.
ttps://www.recyclingtoday.com/article/six-stat ... ills-2019/

In Quebec lopen er al een hele tijd initiatieven en zijn er plannen om uit te breiden (oa naar waterflessen, die om één of andere vreemde reden nog niet mee opgenomen zijn) en nu lijkt ook Ontario klaar voor een bottle bill:
https://www.waste360.com/legislation-re ... ottle-bill

In zowat alle Australische staten loopt de discussie, en ook het beleid in Nieuw Zeeland lijkt te keren:
https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zea ... sit-scheme

Zelfs the Isle Of Man gaat er voor:
http://www.iomtoday.co.im/article.cfm?i ... hyear=2019

Allemaal toekomstmuziek natuurlijk, het duurt rap twee a drie jaar voor de eerste RVM er staat. Maar het potentieel is enorm, en de komende twee a drie jaar hebben ze bij Envipco toch al hun handen vol. Tomra tikt ondertussen nieuwe all time highs aan, Envipco blijft in winterslaap. Gisteren dik 8000 stuks over de toonbank, vandaag enkel dat ene stuk van de market maker...
Phil liked last!

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel » 15 mar 2019 11:41

https://www.beleggersbelangen.nl/2019/0 ... f-envipco/
Ik heb geen abonnement, dus heb het artikel ook niet gelezen. Maar ik vermoed dat het redelijk positief is en dat de kopers van vandaag uit die hoek komen?
Er blijft wel een grote verkoper opduiken ook. Al wekenlang wordt alle vraag vlotjes voldaan en ook vandaag lijkt dat het geval.

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel » 03 apr 2019 20:28

abdel schreef:Er blijft wel een grote verkoper opduiken ook. Al wekenlang wordt alle vraag vlotjes voldaan en ook vandaag lijkt dat het geval.
Die leek vandaag uitverkocht, curieus of dat morgen ook effectief zo gaat blijken.
Terwijl Envipco nog wat ter plaatse trappelt, knalt Tomra hoger na het nieuws dat ze met India en China in gesprek zijn over statiegeld op blik en PET.
Nog niet actief in Azië, maar binnenkort wel een showroom in Schotland:
https://www.scottishgrocer.co.uk/2019/0 ... drs-trial/
panamapapers liked last!

panamapapers
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 70
Contacteer:

Bericht door panamapapers » 04 apr 2019 18:13

Precies wel een believer. :) Jij volgt Envipco precies al geruime tijd en hebt ze wss nog opgepikt onder de 2 euro. Nog blijven bijkopen in de voorbije maanden?

abdel
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door abdel » 06 apr 2019 10:00

Heb mijn eerste pakketjes gekocht ten tijden van de management buyout. Allez, poging tot, want dat feestje ging toen niet door. Later samen met Kayva mooi ingekocht toen er iemand maar bleef verkopen tussen 4 en 1,5 euro. Ergens is er een jaar geweest dat we samen goed waren voor zowat 90% van het volume :-).
Eigenlijk waren we gewoon een jaar of 10 voor op onze tijd. Jammer genoeg hebben ze hun PET-recycling fabriek in Frankrijk moeten verkopen, anders zaten we helemaal gebeiteld.
Vorig jaar wat verkocht, en recent terug wat ingeslagen. Deze periode met op relatief korte termijn korte termijn Q4-jaarverslag-Q1-AV heeft altijd veel potentieel. Maar de grote brok houd ik zeker bij tot we door de 20 zijn.
En eigenlijk post ik hier vooral omdat ik zo gefrustreerd ben over hun belabberde pr dat ik het zelf maar doe :-)
Phil liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie