Envipco

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Karl
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 579

Re: Envipco

Berichtdoor Karl » 27 Jun 2018 15:07

Envipco zet vol in op Europese expansie
Gepubliceerd op 27 jun 2018 om 12:01

AMSTERDAM (AFN) - Statiegeldbedrijf Envipco zet vol in op de groei in Europa. Het bedrijf verwacht dat de markt voor recyclingsystemen door druk vanuit de politiek, ngo's en de publieke opinie een omslagpunt heeft bereikt. De beursgang in Amsterdam moet helpen bij de uitbreidingsplannen, zei topman Gool Santchurn na de traditionele gongslag waarmee de notering aan Beursplein 5 werd ingeluid.

Envipco heeft al een notering in Brussel, maar Santchurn noemt de Amsterdamse beurs groter in zowel omvang als reputatie. Dat biedt uiteindelijk meer kansen bij het ophalen van kapitaal, waarmee het bedrijf kan investeren in de uitbreiding naar nieuwe markten in Europa. Op dit moment behaalt het bedrijf nog zijn meeste omzet in de Verenigde Staten.

Santchurn is vooral hoopvol over het Verenigd Koninkrijk, waar nog amper statiegeldsystemen worden verkocht. De overheid staat daar volgens hem op het punt wetten in te voeren die winkeliers en fabrikanten verplichten verpakkingsmateriaal te recyclen, en statiegeld is daar een effectief middel voor. Santchurn schat zelfs in dat er in het Verenigd Koninkrijk een markt is voor 40.000 statiegeldmachines, waarmee het Duitsland zou inhalen als koploper in statiegeld.

Uitbreiden

De onderneming is officieel gevestigd in Amersfoort, maar heeft op dit moment geen klanten in Nederland. In tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk lopen in Den Haag nog discussies over het uitbreiden van statiegeldprogramma’s, waardoor het nog lang niet zeker is dat winkelketens meer dan alleen pet- en bierflesjes moeten innemen. ,,Je weet het nooit helemaal zeker'', aldus Santchurn. ,,Maar we zitten nu wel in een goede positie om daarop in te spelen.''

Toch wijzen geluiden uit Brussel erop dat alle EU-lidstaten binnenkort meer moeten doen om afvalmaterialen te recyclen. Volgens Santchurn is er daarbij een groot voordeel ten opzichte van Noord-Amerika. ,,In de VS is de lobby tegen recycling van flessen sterk, en dat is in Europa minder.''
14-11-2014 liked last!
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

Decemberactie verloting 3 x Bol.com cadeaubon t.w.v. €25

Neem een gratis account op Beursig.com (klik hier)
Minder advertenties en meer functies

Voorwaarden:

- alleen geldig bij registratie in december 2018

- minimaal 10 inhoudelijke berichten in december 2018

- dubbelaccounts worden uitgesloten/verwijderd

- bekendmaking prijzen op 1 januari 2019

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174

Berichtdoor abdel » 27 Jun 2018 16:15

Op de av gisteren waren er geen andere beleggers of grotere partijen aanwezig, die laatste hadden vermoedelijk hun meeting al gehad. We mochten naar believen onze vragen stellen, maar kregen weinig concreet nieuws en werden vervolgens beleefd buitengezet want ze hadden duidelijk nog andere dingen te doen. Erg professioneel allemaal, en zo hoort het eigenlijk ook.
We hadden wel de eer en het genoegen om mr Bouri eindelijk in levende lijve te zien, dat maakte het de lange treinrit nog wel waard :-)

1. Stand van zaken rechtszaak.
Geen commentaar, behalve een zeer algemeen "we proberen nog steeds de zaak te regelen buiten de rechtszaak om". Het zal duidelijk niet voor morgen zijn. Maar dat hebben ze ook nooit gezegd natuurlijk :-)

2. Concrete info kapitaalverhoging
Héél gesloten hierover. "we beslissen hier niet over een kapitaalverhoging, we geven enkel de board toestemming om er eventueel, als de noodzaak zich voordoet één door te voeren voor maximum 20%".

Het nieuwe kapitaal zou vnl bedoeld zijn om de intrede in Europa/UK te bestendigen/versnellen. Duitsland en Scandinavie zijn nu minder prioritair omdat ze daar een gevestigde waarde in een bestaande markt moeten beconcurreren. In de UK liggen alle opties open en ze gaan er van uit dat ze daar veel sneller een groot (30%) marktaandeel zouden kunnen halen.
Het kapitaal kan ook operationeel gebruikt worden: in NSW heeft Tomra bv het contract binnengehaald omdat ze een aanbod hadden waarin ze de hele productie en ontplooiing van het statiegeldsysteem zelf prefinancierden. Dit was onhaalbaar voor Envipco/Envirobank, en daar kwam nog bij dat er zeer hoge boetes waren bij het niet halen van vooropgestelde targets, ook daar konden en wilden ze zich niet aan blootstellen.
Gezien de uitrol in NSW één groot fiasco was, verwachten ze wel positief nieuws over de tender van Queensland.

3. Zicht op verdelers/partners en verhoging productiecapaciteit/bijhorende financiering.
Ze hebben een verdeler in de UK, maar de is erg klein en precies ook enkel relevant ivm dat pilootproject. In Europa en zeker in de UK willen ze zo snel mogelijk een eigen team actief hebben. Veel beter voor de marges, en ze kunnen het kapitaal nu dus ophalen. Dat (mogelijk) opgehaalde kapitaal zou enkel volstaan op korte/middellange termijn (2 jaar), voor de periode daarna moeten ze de opties opnieuw bekijken. Logisch: stel dat ze in de UK in de periode 2020-2021 nog maar 15% marktaandeel halen van 30000 machines (ipv de verhoopte 30% van 40000 machines), dan moeten ze al snel 50 miljoen prefinancieren, nu quasi onmogelijk. En dan hebben we het nog niet over de andere nieuwe markten en de uitrol van Quantum in de USA.
In kleinere markten zoals Malta, Cyprus, Australie,... willen ze met verdelers/lokale partners werken zoals ze nu doen met Envirobank, Lemon tri, AB Recycling,...

4. Concrete contracten Quantum.
Heel weinig nieuw hierover. Het blijft bij pilots, hoewel ze wel zeggen "everybody wants the Quantum".
Maar voorlopig slaat dat precies meer op de consumers dan op de winkelketens. "We give no projections", was alles wat ze, na een korte aarzeling, kwijt wilden. In Denemarken hadden ze gesprekken met Dansk Retursystem (tegenhanger van het Zweedse Returpack), veel enthousiasme maar nog niets concreet voorlopig.
Commercieel hebben ze nu alleszins het meest brede aanbod, wat hen naar eigen zeggen nog interessanter maakt voor grotere ketens, zelfs al hebben die voorlopig enkel Ultra's besteld.

5. Hoe ver gaan ze geografisch, en wat denken ze van de toenemende opportuniteiten én concurrentie uit Azie?
Die tender in die Indische deelstaat daar hadden ze ook over gehoord, maar blijkbaar is er voorlopig helemaal geen tender en enkel wat politieke aankondigingen. Ze houden die dingen in het oog, maar de focus ligt op de westerse markten met toch duidelijk hogere marges.

Inmiddels is het koersdoel van NIBC gehaald, ben benieuw of ze hun rapport en koersdoel gaan bijstellen. Ik wel alleszins. Als die wetgeving in de UK er volgend jaar inderdaad doorkomt, staan we binnen 2 jaar rond deze tijd boven de 30 euro.
Reken zelf maar uit: één Ultra48 kost iets van een 15000 à 20000 euro (exclusief plaatsing en reserveonderdelen en eventueel onderhoud). Brutomarge ligt op 35% en de vraag binnen Europa zou naar verwachting op 50.000 stuks. Ze verwachten wel veel toestellen in leasing te plaatsen.
Management was er overigens van overtuigd dat de sector zou consolideren tegen 2020 ...
Phil liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 103

Berichtdoor kayva » 27 Jun 2018 16:57

Was net zelf aan het verslag van mijn citytrip met abdel bezig, maar hij was me dus net voor.

Dan maar enkele aanvullingen:
We kregen veel minder concrete informatie dan de 2 vorige jaren. Het management straalde wel veel vertrouwen uit en lijkt er echt van overtuigd dat ze minstens de nr 2 en zelfs een ernstige concurrent voor Tomra kunnen worden op de nieuwe Europese statiegeldmarkten. Getuige hiervan het 30% marktaandeel in de UK dat ze zeker haalbaar achten terwijl ze zich voor het overige steeds zeer op de vlakte hielden en absoluut geen voorspellingen wilden doen. Bij de bespreking van het voorstel tot de mogelijke kapitaalsverhoging haalde men aan dat dit noodzakelijk was om mee te kunnen dingen naar orders van 5.000 toestellen. Mochten ze zo een order kunnen binnenhalen, dan verdubbelen ze bijna in 1 keer hun aantal geplaatste toestellen (nu 6900).

Wat de concurrentie betreft, hielden ze eigenlijk maar rekening met een 3-tal ernstige concurrenten. De kleinere Duitse spelers zijn er in het verleden nooit in geslaagd buiten Duitsland voet aan grond te krijgen en dat verwachten ze nu ook niet. Op mijn vraag of de boomende markt geen nieuwe spelers zou aantrekken, werd geantwoord dat dit quasi onmogelijk was gezien de vele patenten, het benodigde kapitaal en de hele organisatie die een nieuwe speler in sneltempo zou moeten opzetten. Zelfs voor de gevestigde waarden zal dit een hele uitdaging worden (getuige het Tomra debacle in NSW waar abdel het al over had en waar hen mogelijk een miljoenenboete en heel wat reputatieschade te wachten staat).

Het enige concrete nieuws kwam uit Frankrijk waar hun verdeler Lemon Tri toch een nieuw order van 140 toestellen binnengehaald heeft.
Beslissing uit Queensland wordt op zeer korte termijn verwacht en daar was de verwachting dat ze nu echt wel een rol zouden kunnen spelen.

Wat de Quantum betreft, inderdaad zeer weinig nieuwe concrete informatie. Roll out partner voor Quantum in USA is zeer tevreden en plant meerdere nieuwe installaties. Ook vanuit andere warenhuisketens komt er meer en meer interesse en dan vooral in de Michigan markt maar deze zijn meestal nog gebonden door lange termijn contracten zodat hier op korte termijn geen grote verkopen moeten verwacht worden. Ook in Zweden blijven publiek en winkeliers enthousiast en krijgt men steeds meer vragen van over de grenzen. Zo was er bvb de Deense interesse (cfr abdel) en ook vanuit Schotland (die blijkbaar al het verst staan met hun voorbereiding op de invoering van statiegeld) had men al geïnteresseerde partijen op bezoek gehad in Zweden om de Quantum in werking te zien.
Phil liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor kayva » 27 Jun 2018 17:16

Ik had gezien het ontbreken van concreet nieuws eigenlijk verwacht dat de koers vandaag een duik zou maken en had vanmorgen 10% van mijn pakket buitengezet, maar dat blijkt momenteel geen goede beslissing. Zelfs het management was blijkbaar verbaasd door de snelle koersstijging en het volume van de laatste weken waardoor ik op korte termijn geen nieuws verwachtte. De koers houdt momenteel echter verbazend goed stand en het volume blijft meer dan behoorlijk dus wie weet wat ons nog te wachten staat?

Wat koersdoelen betreft, zie ik het nog iets groter dan abdel en zie ik de koers nog vermenigvuldigen de volgende jaren als alles volgens plan verloopt. Of dit dagdromen zijn of toch ooit realiteit wordt, zal de (verre) toekomst uitwijzen ;)

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 06 Jul 2018 16:14

abdel schreef:Dit was altijd een buy and hold voor mij, maar vandaag heb ik van de koerssprong en het volume geprofiteerd om een deel van mijn positie te liquideren.

Voor de volledigheid: vandaag terug gekocht op 12,6.
Cut your losses and let your winners run, gelijk ze zeggen :-)
https://www.telegraaf.nl/financieel/222 ... nderuit%20?
14-11-2014 liked last!

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 12 Jul 2018 12:58

Ondertussen is er meer nieuws uit Queensland. 't Is te zeggen, toch voor de insiders:

Tomra heeft al een vacature lopen voor een RVM-technieker in de staat
https://www.seek.com.au/job/36597075?type=jora-promoted

En bij Envirobank weten ze al dat ze 10 depots gaan zetten in Queensland:
https://womensagenda.com.au/uncategoris ... e-country/

Helaas van of over Envipco geen nieuws...
De koers gaat wel terug in de goede richting, maar onder laag volume...
Ziet er naar uit dat het weer wachten zal zijn tot de H1 cijfers op 27/8.
14-11-2014 liked last!

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 19 Jul 2018 08:53

abdel schreef:Helaas van of over Envipco geen nieuws...

Ondertussen staan er bij Envirobank ook vacatures voor RVM-techniekers in Queensland.
De resultaten van de tender zijn nog niet officieel uit, maar bij Tomra viel al te horen dat ze "geen major role" zullen hebben.
Het is dus al zeker geen Tomra-gedomineerd systeem zoals NSW en er zullen zeker Envipco-machines staan ook.
Toch weer een stap in de goede richting. Hopelijk gaat het over genoeg RVM's voor een klein persberichtje :-).
kayva liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor kayva » 30 Jul 2018 20:39

Op de presentatie die men voor de AV had voorbereid (en die ook terug te vinden is op hun website: https://www.envipco.com/inc/pdf/Shareho ... -06-26.pdf) was al vermeld dat naast de UK ook Tsjechië eventueel in 2019/2020 met een statiegeldsysteem zou beginnen. Potentieel hiervan bedraagt volgens Envipco +6.000 toestellen. Ik heb na de AV hierover wat meer info gezocht maar zonder veel succes.

Vandaag dan toch wat nieuws gevonden. De consultancy firma die ook betrokken was bij de plannen voor de invoer van zulk systeem in Schotland, heeft nu de opdracht gekregen om te onderzoeken op welke manier dit het best in Tsjechië kan ingevoerd worden. Resultaat van dit onderzoek wordt al verwacht in het najaar van 2018...
https://resource.co/article/eunomia-lea ... rity-12767
mixcki liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor kayva » 31 Jul 2018 20:01

abdel schreef:
abdel schreef:Helaas van of over Envipco geen nieuws...

Ondertussen staan er bij Envirobank ook vacatures voor RVM-techniekers in Queensland.
De resultaten van de tender zijn nog niet officieel uit, maar bij Tomra viel al te horen dat ze "geen major role" zullen hebben.
Het is dus al zeker geen Tomra-gedomineerd systeem zoals NSW en er zullen zeker Envipco-machines staan ook.
Toch weer een stap in de goede richting. Hopelijk gaat het over genoeg RVM's voor een klein persberichtje :-).

BINGO!...Geen major role voor Tomra maar wel een major contract voor Envipco in Queensland! :up: :clap:
https://www.envipco.com/admin/uploads/1 ... 980d2d.pdf

Bijzonder leuk vind ik ook dat "Envirobank also intends to introduce Envipco Quantum bulk feed RVM technology in certain highvolume CRPs at a later stage to provide even further speed and convenience to its customers leading
to a unique and very positive recycling experience."

De reputatieschade voor Tomra door het falen in NSW waar men het op de AV over had, blijkt dan toch te kloppen en doet het beste verhopen voor de volgende staten..."We are excited on expanding our market presence into
the state of Queensland. We are well-positioned to further expand our RVM markets in the States of
Western Australia, Victoria and Tasmania, which are expected to introduce a CDS within the next 2 to
3 years in partnership with Envirobank"
Pietro liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor kayva » 01 Aug 2018 18:23

abdel schreef:2. Concrete info kapitaalverhoging
Welke prijs? Ik vermoed dat het niet meer onder de 10 euro gaat zijn?
Enkel voor grote investeerders? Lijkt me wel aangewezen, maar de free float zou ook wat hoger mogen. Eén of andere formule met één kooprecht per 5 aandelen kan ook natuurlijk maar dan moeten ze wel de rechten van Bouri kunnen plaatsen. De kapitaalverhoging is immers pas echt interessant als Bouri achteraf onder de 50% zakt. En ik ga al vast mijn rechten niet kunnen uitoefenen :-) Wie ingeschreven is op hun newsalert en de laatste mails aandachtig bekeken heeft, heeft kunnen zien dat er wel interesse is van bepaalde grote partijen, ook uit Vlaanderen...

En 't kan niet op met het goede nieuws hoewel deze pr helaas het gevolg is van een pijnlijke vergissing bij het verspreiden van de vorige. Maar de inhoud is echt wel de moeite waard:
https://www.envipco.com/admin/uploads/1 ... dd5cd4.pdf

Worden oa besproken: mogelijk order uit Australië ( dat gisteren dus bevestigd is), tender in Griekenland via hun verdeler voor 300 stuks, mogelijke nieuwe bestelling van hun Franse verdeler, voorbereiding productie van de Quantum op grote schaal, mogelijke overname/merger met een Duitse speler en dan voor mij het meganieuws:
"The Board of Directors unanimously approved a resolution authorizing the Company to issue
up to 10% of the outstanding shares at a price not less than €15 to finance expansion plans."

Als de kapitaalverhoging doorgaat, zal dit aan een prijs zijn van minstens 15 EURO!!! Enkele maanden gelden hoopte ik nog dat dit aan een koers van 10 euro zou zijn. Na de koersstijging van eind juni, leek 12,5 euro (waaraan de meeste bestuurders zijn ingestapt) optimistisch maar haalbaar, maar minstens 15 euro overtreft alle verwachtingen. Een zoveelste bevestiging van het gigantische potentieel dat hier aanwezig is voor de volgende jaren.

De koers reageerde vandaag absoluut niet. Ik heb zelf van de gelegenheid gebruik gemaakt om na al dit nieuws de 600 stuks die ik na de algemene vergadering had verkocht terug te kopen. Maar dat ik op een dag als vandaag de enige koper ben, toont aan dat Envipco ook na de notering op Damrak nog steeds te klein en te weinig liquide is om een grotere doelgroep aan te kunnen spreken. Mij niet gelaten want dit biedt mij de kans om rustig en aan realistische koersen te kunnen blijven opbouwen...
Phil liked last!