Envipco

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
abdel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168

Re: Envipco

Berichtdoor abdel » 01 Apr 2018 09:17

Phil schreef:Dank je Abdel voor delen van informatie.
Tomra is serieus gestegen. Zou dit enkel op het nieuws van UK zijn of daadwerkelijke contracten getekend al?
Had graag wat meer geweten over die IP zaak? Waar kan ik hierover meer lezen?

Zoals Kayva zegt, de koersreactie was omwille van het nieuws. Vanuit het TOMRA-management was de reactie voorzichtig positief, maar ze zeiden toch zelf dat ze geen zicht hadden op mogelijke profits totdat het systeem volledig uitgewerkt was en de wet gestemd.
Het is immers nog mogelijk dat ze in de UK meer inzetten op mankracht gedreven recycling centra of de inruil laten afhandelen door winkelpersoneel (zoals bij ons het glas in de Colruyt). Ze zijn wel redelijk zeker dat ze het grootste deel van de orders gaan binnenhalen, gezien hun marktaandeel van 75%. Op 20000 stuks zijn dat er 15000, aan 30000 euro voor levering en installatie, reken maar uit. Een leasingsysteem kan ook, en levert nog meer en beter gespreide inkomsten op. En de consensusverwachting is dat het wel degelijk een maximaal RVM-systeem wordt.

En ook zoals Kayva zegt, voor IP info moet je in de jaarverslagen zijn, en beter nog, op de AV. De vorige zaak hebben ze geschikt met DPG voor 11.5 miljoen (voor een patent dat overigens voor 1 miljoen in de boeken stond). Naar hun zeggen is de huidige zaak "significant groter". Naar de juiste grootte-orde hebben we het raden...
Dit is het bewuste patent:
https://worldwide.espacenet.com/publica ... ale=en_EP#
Initieel dachten ze aan royalties. En dat was niet per RVM-machine, maar per container die behandeld wordt. Nu zijn ze, als ik het goed begrepen heb, rond het patent met alle partijen aan het onderhandelen in de hoop dat ze zo hun intrede in de Duitse markt kunnen bespoedigen (misschien dat één van de partijen de crate-technologie wil ruilen, of andere vormen van samenwerking).
Op de vorige AV zagen ze de afwikkeling in 2018-2019 gebeuren, en dat ze er nog druk mee bezig zijn, kan je zien aan de legal kosten in de kwartaalverslagen.
Maar voor meer info is het waarschijnlijk wachten op de volgende AV. Ik houd die week alvast vrij!
Phil liked last!

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 01 Apr 2018 09:24

Phil schreef:Nog een vraagje.
De volumes liggen normaal zeer laag, bedoel dan verhandelde stuks gaan slechts in de honderden. Donderdag lag daarentegen volume rond de 13.500 stuks ( zonder dat de prijs veel bewoog). Hoe moet ik dit zien?

Ik kan er zelf ook niet aan uit.Ik denk dat market maker NIBC zéér actief is, en dat er héél weinig handel van particulieren is. Ik zou er niet van verschieten dat de koers nu "gestabiliseerd" wordt met het oog op een kv. Maar dat is ook maar enkel mijn persoonlijk gedacht...
Phil liked last!

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Berichtdoor 14-11-2014 » 01 Apr 2018 13:54

Ik zou er niet van verschieten dat de koers nu "gestabiliseerd" wordt met het oog op een kv. Maar dat is ook maar enkel mijn persoonlijk gedacht...

De "stabilisatie", in werkelijkheid gewoon één verkooporder van 10.000 stuks, van één belegger, zorgde voor een aanbod dat makkelijk werd opgevangen door de eerste laag van het orderboek. Niet iets dat bij het scneario past, want dat zijn er sowieso 9.999 aandelen teveel verkocht. Of te weinig, wanneer €9,00 buiten een te verzinnen bandbreedte valt.

Last time I checked stonden er aan de biedkant 2 orders, met een totale omvang van meer dan 10.000. Nog eens 10.000 verkopen aan €9 zou dus probleemloos kunnen.

Wat historisch opvalt zijn De Ontwaking Van Envipco op 3 fabruari 2017, en de omzet op 12 oktober 2017: 179.163 stuks. En misschien de koersstijging op de dag na die omzet van 179.163 stuks. Bij dergelijke small caps is 10.000 niet alledaags, en onbetwist een piek, maar dan wel relatief. Eén order van één belegger, opgevangen op de biedprijs.

Overinterpretatie mag, maar alleen in de week van 12 obtober 2017 zou ik de omzet in een schriftelijk weekoverzicht hebben genoemd. Die weekomzet was toentertijd 23,04x de gemiddelde omzet over 200 dagen. Die 23,04 is een pak meer dan de 2,nog-wat van de vorige week. Een relatieve piek, maar ook niet meer dan dat. Zou een insider kunnen blijken te zijn. Zou ook geen insider kunnen blijken te zijn. Hetzelfde zouden wij ons bij vele noteringen kunnen afvragen, bij vele orders. De piek past ook bij een normale "foutmarge" van illiquide noteringen, met omzetten van 1 tot 1+10.000+3.500. Geen extreme uitzondering voor wie wat verder terugkijkt, en weinig aanleiding om niet-onmogelijke verklaringen te gaan bedenken.

Zie het orderboek, een gewone kooporder van wellicht 10.000 stuks is niet minder of meer opvallend dat een transactie van 10.000 aandelen op initiatief van een verkoper, die de spread van €0,05 overstak.

My $0.02; ook ik zie er alvast geen stabilisatie-zonder-aanhalingstekens in.
Phil liked last!

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 02 Apr 2018 09:53

Phil schreef:Had graag wat meer geweten over die IP zaak? Waar kan ik hierover meer lezen?

Of om het met de woorden van NIBC te zeggen :
"Due to its focus on innovation, Envipco has been able to build a portfolio of over 50 patents or intellectual property rights (IP), providing the company with a solid protection in key markets. Key innovations led to a compactor that is 30% more efficient than the industry standard (at time of invention) and the world’s first bulk feed RVM.
The value of such patents and IP has become visible in the past when Envipco decided to sell its patents. In 2014, Envipco sold one patent to the Deutsche Pfand Gesellschaft (DPG), the organization responsible for the deposit scheme in Germany. Envipco sold a patent pertaining to a device for sorting and collecting materials such as reusable and non-reusable beverage containers in an RVM. This sole patent was sold to DPG for EUR 11.5m.
Envipco is pursuing legal action against 5 companies in Germany for IP infringements relating to a 2007 patent (finally granted in April 2016) on how container security labels are created and interpreted. Envipco is confident that it will be able to come to a satisfactory out of court settlement or win the court case outright. Although no estimate has ever been provided as to the possible size of a settlement, management appears confident about a possible material settlement.
To remain conservative, we have not included any potential settlements in our financial model, Base or Bull case.
"
14-11-2014 liked last!

kayva
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 95

Berichtdoor kayva » 23 Apr 2018 20:42

Er komt dus toch geen algemeen systeem van statiegeld in Frankrijk:
http://www.rtl.fr/actu/debats-societe/c ... 7793119250

In de overzeese gebieden en eventueel een aantal grote steden waar het recyclage% erg laag ligt, wil men wel met een leeggoed systeem beginnen, wat mogelijk een opstap naar meer kan zijn?

En zoals de koers van Envipco niet reageerde op het positieve UK nieuws, heeft ook deze tegenvaller geen weerslag op de koers. Er dook integendeel een koper op van 3000 stuks op 9.30 en samen met de koper die al een tijdje de bied op 9 aanvult, ligt er naar envipco-normen nu toch een behoorlijk aanbod.

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1187

Berichtdoor USSENTERPRISE » 24 Apr 2018 06:58

Behoorlijke vraag dus

mixcki
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 117

Berichtdoor mixcki » 25 Apr 2018 09:26

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20180326_01145976/la-wallonie-pourrait-consigner-les-canettes-au-prix-de-5-centimes

Wallonie lanceert een pilootproject in een paar steden met statiegeld op blikjes.
14-11-2014 liked last!
AB InBev, Ackermans & Van Haaren, Ageas, Banimmo, Sioen en TomTom

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 30 Apr 2018 10:03

Het zal nog niet voor morgen zijn in Engeland, ze mikken op 2020
https://resource.co/article/drs-will-be ... -mps-12555
Nog zo slecht niet voor Envipco, ze kunnen de tijd wel gebruiken om het kapitaal op te krikken, partners te zoeken en een paar pilots te lanceren.
Vanavond zou overigens het jaarrapport moeten verschijnen. Ben benieuwd naar de outlook...
De av is gepland op 26 juni, ik hoop dat we dit jaar enkele nieuwe gezichten zien.
14-11-2014 liked last!

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 03 Mei 2018 10:14

USSENTERPRISE schreef:Vandaag Q4 2017 resultaten.
Gewoon ter info. Er stond niets betekenisvol in en de aandeelhouder mag rustig verder slapen.

En dat geldt ook zo ongeveer voor het jaarverslag. http://www.envipco.com/admin/uploads/13 ... 298a46.pdf

Over de IP :
Envipco maintains a strong patent portfolio along with the commitment to protect our intellectual property. The
company is continuing IP enforcement activities in Germany related to a patent granted by the German Patent office
that covers a method for how security labels are created and interpreted. The company has incurred legal cost of
€0.68m in 2017 compared to €0.50m in 2016. Our granted patent had been also challenged by a nullity action filed at
the German Patents office in early 2016. The German patents office recently issued a preliminary decision on the
nullity case that argued our IP claim offers no innovation. We are strongly contesting this preliminary decision, which
we believe will be overturned due to several arguments filed in court. The company expects to continue to incur cost
on this matter in defense of our IP rights, as it believes it will prevail in asserting infringements of its IP.

Verslikte mij gisterenavond even in mijn koffie toen ik een verkooporder van 50000 stuks zag opduiken, maar dat bleek vanochtend snel verteerd. De CEO heeft volgens het jaarverslag trouwens ook 15000 stukskes bijgekocht. Ben benieuwd aan welke prijs, want die prijs lijkt me dan wel een ondergrens mochten er nieuwe aandelen uitgegeven worden.

Nog een dikke drie weken te gaan voor de q1.

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 04 Mei 2018 14:38

Ook in Malta lijkt de kogel door de kerk. Er komt een tender voor een operator die het deposit scheme de komende 10 jaar mag beheren, deadline einde dit jaar. Er zouden minstens 350 RVM's geplaatst worden.
https://www.maltatoday.com.mt/news/nati ... uxSEH8uCM9
Eentje op maat van Envipco denk ik dan :-)
mixcki liked last!