Mithra

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Stofke
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 120

Re: Mithra

Berichtdoor Stofke » 11 Mar 2018 20:41

brecht123 schreef:Ik denk toch dat we nog even met de voetjes op de grond moeten komen.
Mithra presteert ongelooflijk goed, maar er zal en moet toch een moment komen waar er winst genomen zal worden en dat het sentiment wat zal dalen.
Op de long term zit er veel potentieel in dit bedrijf.

Dat klopt, Biotech blijft een dubbeltje op zijn kant. Bij een eventueel verdere stijging zullen er natuurlijk winstnemingen komen van particulieren, bij goede resultaten worden deze terug opgepikt door grotere partijen. Ik denk dat 20 euro zo beetje de bodem is momenteel. Heel weinig free float dus kan hard gaan als de resultaten er zijn, ieder gaat staan drummen als ze eens het potentieel ontdekken van Donesta. In september wacht dan nog Estelle. Ik blijf alleszins mooi zitten en koop bij op dips.

brecht123
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 1

Berichtdoor brecht123 » 11 Mar 2018 21:00

argen-x 2.0 dus.
Ik denk toch te investeren in thrombo, want daar moet de stijging nog beginnen

Stofke
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Stofke » 11 Mar 2018 21:05

brecht123 schreef:argen-x 2.0 dus.
Ik denk toch te investeren in thrombo, want daar moet de stijging nog beginnen

Thrombo heeft idd ook veel potentieel. Heb daar ook geïnvesteerd. Maar als hier resultaten komen dan was die stijging onlangs nog maar het begin. En dan kan je idd spreken van een koers richting deze van ArgenX waar trouwens binnenkort nieuws kan binnenlopen ivm partnerschap dus die blijven daar ook niet rond die 63 hangen, is ook wat de bodem daar nu.

Lama Daila
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 1095

Berichtdoor Lama Daila » 12 Mar 2018 03:37

Bedrijfsbezoek Mithra (deel 6)

7A9567F8-22DA-4C8A-9B8A-F8FA2676174D.jpeg

Rondleiding in CDMO

De aanwezigen kregen de gelegenheid om na de toelichting in kleine groepjes de labo’s en produktiehallen te bezoeken. Alvorens te starten kregen we allemaal een overjas en overschoenen. Eerst kregen we een aantal labo’s te zien, waar testen gedaan werden en dosissen perfect afgewogen werden. Heel veel was er eigenlijk niet te zien. Daarna gingen we naar de produktie-afdelingen. Er waren 3 verschillende afdelingen: polymeren, injectables en pillen.

Myring

Bij de polymeren wordt het produktieproces van Myring opgestart. Zoals reeds gezegd is er in heel de CDMO geen chemische produktie. De hormonen die gebruikt worden in Myring worden elders gefabriceerd. Het zijn de grondstoffen waarmee het produktieproces bij Mithra start. Verder worden ook de polymeren zelf elders aangemaakt en komen in korrels toe bij Mithra. Die polymeerkorrels worden daar gesmolten en perfect gemengd met de hormonen, waardoor er nieuwe iets grotere korrels worden gemaakt die dus al doordrongen zijn van de hormonen in de juiste hoeveelheden en op de juiste temperatuur (iets boven nul graden) worden bewaard voor de volgende stap in het proces. Die korrels worden daarbij terug gesmolten en worden daar tot een lange polymeerdraad van de juiste dikte omgevormd. Nadien wordt die verder versneden tot de juiste lengte en worden de uiteinden aan elkaar “gelast” zodat er een ring (de vaginale ring) ontstaat. Elke ring gaat dan in een aluminiumzakje, wat de basisverpakking is. Rond deze verpakking komt dan later nog een definitieve verpakking met de nodige opdruk die per land kan verschillen. Dat hele proces moet uiteraard voldoen aan de perfecte standaarden (ISO), zodat het eindproduct ook perfect en steeds hetzelfde is.
Omdat de goedkeuring van Myring in Europa reeds in juli verwacht wordt, wil Mithra tegen mei dit hele proces volledig produktieklaar hebben. Ik had de indruk dat het toch nog wel spannend zal zijn om dat tijdig klaar te krijgen. De medewerker dit alles uitlegde (in Nederlands trouwens, want toch ook wat Vlamingen die daar werken) gaf wel mee dat we nog niet moeten verwachten dat Myring al in juli (ook nog niet in de zomer) in de winkel (apotheek) verkrijgbaar zal zijn. De eerste produktie zal trouwens voor Mayne gebeuren in de US. Myring is trouwens een projectnaam en niet de naam zoals het verkrijgbaar zal zijn. Mogelijk krijgt het in de verschillende landen zelfs een andere naam.

Injectables

De tweede produktiehal was die voor de injectables, wat kleine capsules of flesjes zijn met daarin een vloeistof met hormonen om te kunnen toedienen met een injectienaald. Ook hier dus geen produktie van de actieve stof (hormonen), maar mengen tot de juiste hoeveelheden in de juiste productieprocessen om tot gevulde flesjes te komen. Mithra wil deze produktie zowel doen voor eigen produkten als voor anderen die de opdracht aan de CDMO van Mithra uitbesteden. Mithra wil zich daarbij vooral toeleggen op de complexere processen die meestal ook in kleinere volumes moeten geproduceerd worden. Mithra gaat hier dus niet niet voor de echte massaproductie.

Pillen

De derde en belangrijkste produktiehal was die voor de pillen. Ook daar weer opnieuw geen productie van actieve stoffen (Estetrol), want die worden dus elders aangemaakt. De medewerker die alles daar toelichtte gaf mee dat hij al heel wat ervaring had, want dat hij nog gewerkt had bij Janssens Pharamaceutica. Hij verduidelijkte dat er voor de produktie van Estetrol uiteraard geen foetus nodig zijn, maar dat dit chemisch geproduceerd worden dmv fermentoren. De produktie van Estetrol gebeurt nu momenteel in een fabriek in Frankrijk. Toen ik vroeg of ze dan niet zwaar afhankelijk zijn van die fabriek en wat er zou gebeuren mocht er een vliegtuig neerstorten op die fabriek, moest hij toegeven dat dit momenteel wel een probleem zou zijn, maar dat men er al aan werkt om die produktie op zeker 3 locaties te gaan doen. Hij gaf mee dat Libbs waarschijnlijk ook zelf die produktie van Estetrol gaat doen in Brazilië. Hij vertelde dat Estetrol ongeveer 30 EUR per mg kost en dat ze soms een batch draaien met verschillende kilo’s. Als daar dan iets mis loopt, kan alles in de vuilbak en dat gaat dan snel over een half miljoen euro. In dat geval mag hij het gaan uitleggen bij de CEO. De produktie voor Estelle in de CDMO zou op termijn een volume van 1 miljard pillen moeten kunnen halen. Bij grote volumes van Estelle zal dus een groot deel door partners gefabriceerd worden. De doelstelling is om tegen 2020 Estelle op de markt te kunnen brengen. Toen een aanwezige vroeg waarom er toch nog zoveel tijd nodig is na de Fase3-resultaten, verduidelijkte de medewerker dat de administratie bij zo’n produktieproces niet te onderschatten is. Elke stap in het proces moet exact beschreven worden tot in het kleinste detail. Mithra moet met 100% zekerheid kunnen bewijzen dat het eindproduct aan alle kwaliteitsnormen beantwoord. Als een beslissingsorgaan zoals de FDA een middel goedkeurt, dan is dat niet enkel omdat de resultaten uit de testen gunstig waren, maar zal ook heel het produktieproces volledig gescreend en gecontroleerd worden. Ze komen effectief ter plaatse checken of alles ook gebeurd zoals beschreven. Zo heb je dus voor elk land een goedkeuringsproces. Het is niet omdat Frankrijk het goed keurt, dat het ook voor Duitsland in orde is. Hij gaf wel mee dat sommige landen wel via formele stappen goedkeuren als andere grote organen het al hebben goedgekeurd. Hij gaf het voorbeeld dat Ecuador meestal gewoon de goedkeuring bevestigd als de FDA dit al voor de US gedaan heeft.
Bij de produktie van de pillen (Estelle, Donesta, maar later mogelijk nog andere) komt het er dus vooral op neer dat de actieve stof Estetrol die toekomt in zakken wit poeder in de juiste dosis (alle weegschalen zijn uiteraard perfect afgesteld en gekeurd) in de pil wordt verwerkt. Alles dus volgens de hoogste kwaliteitsnormen (steriel ook uiteraard), waarbij nadien een coating rond de pil wordt aangebracht en dan uiteraard op de juiste manier verpakt in de gekende strips met de nummertjes van de dagen.

Verder hebben we ook nog de opslagplaatsen bezocht waar alle produkten wordt gestockeerd totdat ze zullen verzonden worden naar de distributeur. Voorlopig waren die opslagplaatsen uiteraard nog zo goed als helemaal leeg.

(Straks nog deel 7)
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
lode78 liked last!
https://twitter.com/lama_daila

Lama Daila
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 1095

Berichtdoor Lama Daila » 12 Mar 2018 03:43

Bedrijfsbezoek Mithra (deel 8 en slot)

8061DFF5-8301-4EAE-88C5-44FFBBD80EAD.jpeg

Receptie

Na het bezoek werden we nog uitgenodigd op een receptie, waar ook de gelegenheid was om met de Bolero analisten te praten. Ik heb even gepraat met analist Lenny Van Steenhuyse. Ik vroeg hem hoe hij denkt dat het koersdoel van Mithra zal evolueren na goede fase 2B resultaten voor Donesta en of alles alles goed gaat dan geen koersdoelen van 100 of 200 EUR mogelijk zijn. Hij zei dat die fase 2B zeker belangrijke resultaten zijn omdat ze toch al een goed beeld gaan geven van de werking van het produkt en dus zal toelaten dat Mithra partnerships kan afsluiten. Hij moest wel toegeven dat hij niet de analist was die het model achter het koersdoel van Mithra beheert en dat hij niet kon zeggen hoe dat koersdoel verder zal evolueren, maar 200 EUR vond hij op het eerste zicht wel al heel hoog. Hij gaf ook mee dat biotech risicovol is, maar daardoor ook juist heel interessant. Hij zag de recente terugval van Galapagos als een opportuniteit, want hij zag dat aandeel wel herstellen. Ook in Celyad zag hij veel potentieel.

Voila, tot zo ver mijn verslag over het bedrijfsbezoek bij Mithra. Ik vond het alvast heel interessant. Ik zou wel willen meegeven dat beleggers obv dit toch wel hoopvolle verhaal niet zo maar mogen afleiden dat dit per definitie ook fantastisch gaat eindigen en dat er eigenlijk niet veel kan mislopen. Ik heb vooral een heel enthousiaste CEO gehoord (maar hoe zouden we zelf zijn in zijn plaats) die duidelijk toch wel een mooi bedrijfje bezit met heel wat opportuniteiten, maar anderzijds heb ik ook gezien dat dit bedrijf nog in volle opstart is om dit te realiseren. Uiteraard is het nu vooral afwachten op verdere resultaten, maar die zullen er dus al snel zijn voor Donesta (fase 2b) en wat later dit jaar dus voor Estelle (fase 3). Als die goed zijn kan het mogelijk snel gaan en kijken we vooral uit naar de partnerships en de succesvolle uitvoering van het hele proces tot produktlancering en nadien succesvolle omzetgeneratie.

Veel succes iedereen met jullie Mithra-belegging,
Lama.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
lode78 liked last!
https://twitter.com/lama_daila

Stofke
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Stofke » 12 Mar 2018 05:27

Hartelijk dank Lama voor deze bijdrage. En succes aan alle beleggers hier.
jack. liked last!

fetser
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 18

Berichtdoor fetser » 12 Mar 2018 07:23

Bedankt voor dat overzicht lama mss ook vragen gesteld over de prijs van esterol want 30€ per mag is dit wel haalbaar om winstgevend te produceren

Fenomeen
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 12

Berichtdoor Fenomeen » 12 Mar 2018 07:36

Bedankt voor de mooie bijdrage!
In portefeuille : Accentis, Econocom, GBL, Mithra, Orpea, Xior Student Housing & tracker Automation & Robotics

Gekko
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 30

Berichtdoor Gekko » 12 Mar 2018 09:04

fetser schreef:Bedankt voor dat overzicht lama mss ook vragen gesteld over de prijs van esterol want 30€ per mag is dit wel haalbaar om winstgevend te produceren

Neem 500000 € voor verschillende kilo's (hier neem ik 4 kilo) = 4 kilo is 4000 gram is 4000000 mg.->500000 € /4.000.000 mg = 0,125 € per milligram. Ergens is er dus een foutje ingeslopen.Ik neem aan dat mg met gram verwisselt moet zijn geweest...Neemt men gram ipv mg dan komt men voor 4kg uit op 125 €/gram...Dus .....rekening houdende met die 30 €...
voor 30 €/gr zou dit een batch zijn van ongeveer 16,6 kg.( 500000 €/30 €, dus nog eens gedeeld door 1000 om in kilogram uit te komen geeft 16,6 kilo ongeveer voor 1 batch...). :?:... voor wat het waard is...

en van mij ook : een dikke merite aan Dalai Lama voor al de moeite die hij voor ons gedaan heeft op beursig.com.
Hier kruipt veel tijd in !! Liefde voor de biotechbelegger ! :geek:

kronos
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 146

Berichtdoor kronos » 12 Mar 2018 09:19

Bedankt voor het uitvoerig en duidelijk weergegeven relaas Daila Lama. Hierdoor kreeg ik een veel beter inzicht in de werking van Mithra. Prachtig betoog waarin veel werk kroop. Mijn hoed af daarvoor!!!