Umicore

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
Helicopterview?
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 Feb 2014 17:56
waarderingen: 50
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor Helicopterview? » 09 Jun 2019 18:14

ik denk dat Umicore bij de top is

dat begint al bij de grondstoffen die ze gebruiken, waar ze bijv. geen kinderarbeid Cobalt willen enz
-> in de sector top eisen ivm ontginning + correcte certificering
-> Umicore is ook één van de weinig die ook 'eigen' Cobalt heeft, ... zie uit recyclage oude batterijen

ze doen constant onderzoek naar betere technieken, zie verhaal van sterke vermindering van hoeveelheid Cobalt enz -> doel is naar nul

ik ben geen expert in batterijen, maar je staat ervan verstelt van hoeveel mogelijkheden er zijn om tot batterijen te komen, met uiteindelijk verschillende eigenschappen op het einde van de rit
know how is echt heel belangrijk
je zou kunnen zeggen dat elke batterij een chemisch huzarenstukje kan zijn
kijk naar hoe verschillend de batterijen zijn tussen de verschillende auto constructeurs alleen al (vorm en samenstelling)
de kunst is dus een zo kwalitatief mogelijke batterij te maken, die ook kwa kostprijs verantwoord is, die zo weinig mogelijk toekomstige risico's heeft voor de eindklant, enz

Umicore wordt ook heel goed geleid, ... als je de CEO eens bezig hoort, ... die is 'on top' of wat er gebeurd
de CEO is dus niet alleen een manager, maar ook doordrongen van wat er in het bedrijf gebeurd, heel korte beslissingsketen
zie ook de voorzitter van de RVB, dat is niet alleen iemand die zijn zitpenningen opstrijkt, ... maar al lang zeer nauw betrokken bij de uitbouw, kent ook het bedrijf door en door, en lijkt me ook heel ambitieus
enz

en er is dus ook op het einde de recyclage
bijv autoklanten kunnen hun afgedankt batterijen ook laten recycleren door Umicore

mijn gemiddelde zit op 36 euro en tot nader order maak ik me geen zorgen
dit wordt algemeen erkent als gigantische groeimarkt (alleen al de batterij technologie) en wat mij betreft zit Umicore voorin in het peloton
iedereen moet uiteindelijk wel zelf zijn huiswerk maken
charel01 liked last!

Beleggen met zéér aantrekkelijke tarieven
(klik op broker en vraag vrijblijvend informatie aan)
MeXeM DEGIRO LYNX
Inbev à €6.000 €3,60 €4,28 €6,00
Extra's o.a. 3 maanden
gratis coaching
Geen kosten bij ETF
en turbo kernselectie
Gratis tips en geen
wisselkoersmarge
bekijk hier meer brokers


powered by Surfing Waves

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 22222
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 9527
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor charel01 » 12 Jun 2019 10:00

Europa begint inhaalrace in batterijbouw
Het barst in Europa van de initiatieven om nieuwe batterijfabrieken te bouwen. Is dat zinvol? 'Waarom zouden we de Aziaten willen imiteren.'
Eén fabriek in Duitsland, eentje in Frankrijk, met vijftienhonderd banen per locatie. Prijskaartje: €5 mrd à €6 mrd waarvan zo'n €1,2 mrd aan staatssteun. Ziedaar wat de Franse minister van economische zaken Bruno Le Maire en zijn Duitse collega Peter Altmaier begin mei op tafel legden.
Voor die staatssteun hopen ze groen licht van de Europese Commissie te krijgen. Die besluit dit najaar. Eurocommissaris van energie-unie Maros Sefcovic geldt als aanjager van de EU-pogingen om de productieketen voor elektrische auto's in de EU te versterken. Rood licht vanuit Brussel zou dus een verrassing zijn.
'Verbranden geld belastingbetaler'

Maar dat signaal komt wel uit Duisburg, de zetel van de vooraanstaande Duitse autospecialist Ferdinand Dudenhöffer van onderzoeksinstituut CAR van de universiteit Duisburg-Essen. 'Een staatsfabriek voor de productie van batterijen komt neer op het verbranden van geld van de belastingbetaler', zegt Dudenhöffer. 'Er is toch ook geen Europees initiatief voor autobanden?'

Hij beschouwt batterijen voor elektrische auto's als een massagoed, waar Europa niet in hoeft te excelleren. 'Europese autofabrikanten kunnen voor batterijen kiezen tussen Koreaanse, Japanse, Amerikaanse en Chinese toeleveranciers. We verliezen niets als we die batterijen niet zelf maken. Waarom zouden we de Aziaten willen imiteren?'

Volgens hem is het zinvoller te investeren in betere materialen voor anodes en kathodes, de twee polen in batterijen. De autospecialist wijst erop dat bijvoorbeeld BASF vorig jaar besloot €400 mln te steken in de productie van dergelijke materialen. In het Finse Harjavalta zet het concern daarvoor een fabriek met het Russische Norilsk Nickel op.

En er is meer gemeenschappelijk onderzoek naar verbetering van de infrastructuur rond de productie van e-auto's en naar materialen die batterijen beter maken nodig, denkt Dudenhöffer. 'Dat is nu nog veel te versnipperd.'
Explosie e-auto's

Zijn scepsis ten spijt barst het in Europa van de initiatieven om nieuwe batterijfabrieken te bouwen, dan wel bestaande uit te breiden (zie kader). Dat is begrijpelijk: iedereen rekent op een explosie van het aantal elektrische auto's op de Europese markt. De productiecapaciteit voor de daarvoor benodigde accu's lag in 2016 mondiaal op 85 gigawattuur (GWh), stelde het Duitse Öko-Institut eerder dit jaar. Maar in 2030 is er tussen de 1000 en 1500 GWh nodig, en in 2050 6600 GWh.

'Batterijen zijn een cruciaal onderdeel bij de verdere ontwikkeling van mobiliteit via elektroauto's', zegt onderzoeker Simone Tagliapietra van de Brusselse denktank Bruegel dan ook. Europa kan daar niet achterblijven; hij heeft dus begrip voor het Frans-Duitse initiatief.

Bij het gemeenschappelijke plan is Opel, dochter van het Franse autoconcern PSA, betrokken, net als BMW, BASF en de batterijmakers Varta en Saft, een dochter van Total. Tagliapietra: 'De EU probeert hier niet om de achterstand bij de huidige lithium-ionbatterijen in te halen - die race met China is verloren. Maar het gaat hier om het ontwikkelen van de nieuwe generatie accu's. Op dat vlak doet China juist te weinig aan onderzoek en ontwikkeling.'

Hierbij gaat het bijvoorbeeld om zogeheten vastestofbatterijen, die sneller opladen en een hogere energiedichtheid hebben - je kan er dus langer mee rijden.
Technologische gok

Het Frans-Duitse initiatief voorziet overigens wel degelijk in het opzetten van een productielijn voor lithium-batterijen. 'Ten dele gaat het hier om het verder ontwikkelen van de huidige technologie, ten dele is de investering voor de nieuwe generatie batterijen', aldus Tagliapietra. 'Natuurlijk is het een technologische gok als overheden zeggen dat ze geld willen steken in de ontwikkeling van nieuwe batterijen. Maar zulke gokken neem je altijd bij industriepolitiek.'
Duitsland speelt bij de ontwikkeling een voortrekkersrol en is ook suikeroom. Op 25 juni maakt het Duitse ministerie van onderwijs bekend welk batterijproject op een half miljard euro steun kan rekenen. Daar komt ook nog eens steun van deelstaten bij.

Dat wil niet zeggen dat elke Duitse autobouwer bij die ene fabriek gaat inkopen. Bedrijven als VW, BMW en Daimler zijn bij meerdere initiatieven betrokken. 'Ze willen voorkomen dat één leverancier hen kan beheersen', zegt autospecialist Dudenhöffer.

Hij wijst er verder op dat BMW ook zelf een productielijn voor batterijen opzet. Maar daarvan is niet de bedoeling dat die de hele accubehoefte van BMW dekt. 'Dat initiatief is bedoeld om aan toeleveranciers te laten zien: dit is wat wij willen, kun je dat leveren?' BMW kondigde vorige week aan gezamenlijk met Landrover Jaguar te investeren in onderzoek naar elektromotoren waarvoor geen zeldzame Chinese aardmetalen nodig zijn.
Massaal banenverlies dreigt

Er zit een schaduwkant aan al die aandacht voor batterijen. Elektrische auto's betekenen dat er op grote schaal banen zullen verdwijnen in de auto-industrie. Met minder draaiende onderdelen zijn ook minder technici nodig. Dudenhöffer: 'Maar voor de fabrikanten is er geen keus: ze gaan morgen failliet als ze niet overstappen op elektrisch.'

De producenten zullen bereid zijn in de buidel te tasten om overtollig personeel vaarwel te zeggen, schat hij in. 'Toen PSA Opel overnam, betaalde het werknemers vergoedingen tot €300.000 om contracten af te kopen.'

Hij vervolgt: 'In de auto-industrie in Duitsland werken 850.000 mensen. Zo'n 250.000 zijn betrokken bij de motoraandrijving. Daar krijg je dus die nieuwe productieprocessen. Die mensen raken niet allemaal hun werk kwijt, maar zo'n 150.000 wel. Dat zal gaan via herstructureringen, stap voor stap, in meerdere jaren.'

Minister Altmaier hamerde er eerder op dat de batterijplannen nieuwe banen scheppen. Maar Dudenhöffer is niet onder de indruk. 'Dat is typisch werk dat steeds meer van industriële robots komt. Politici begrijpen de wereld niet. Ze zeggen dat ze een Europese kampioen willen. Maar Google is niet gefinancierd door de belastingbetaler.'
Bron:"Het Financieel Dagblad"
blotte marc liked last!
Go with the flow.

Gebruikersavatar
Kevander
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1117
Lid geworden op: 07 Nov 2012 14:04
waarderingen: 80
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor Kevander » 12 Jun 2019 14:46

Geen zo'n goed nieuw voor Umicore, me dunkt.
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 22222
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 9527
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor charel01 » 12 Jun 2019 15:09

Kevander schreef:Geen zo'n goed nieuw voor Umicore, me dunkt.

Kevander, ik ben ook volledig uit de lucht gevallen toen ik dit artikel las. :?
Het is niet dat het uit de Dag Allemaal komt.
Go with the flow.

NewB76
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 255
Lid geworden op: 21 Jul 2018 13:41
waarderingen: 56
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor NewB76 » 12 Jun 2019 15:37

Vele vragen na dit artikeltje !
Iedereen denkt dat de electrische wagen ideaal is, maar is dat ook zo ? Enorm zware batterijen meesleuren om een goede actie-radius te hebben ! Gaan de zware vrachtwagens snel electrisch kunnen worden ? Gaan de de batterijen snel beter en lichter worden ? Gaan de Tesla-batterijen met minder kobalt risicovoller blijven en occasioneel spontaan ontbranden ?
Hoeveel steenkool en bruinkool zal er gebruikt worden om de electriciteit op te wekken ? Of mag er terug kernenergie aangewend worden ? Gaat waterstof niet snel de betere oplossing worden ? Zouden we niet beter investeren in fuel-cells ? En eventjes kijken welke vooruitgang aldaar gecreerd kan worden ? En hoe goed is Europese samenwerking met de Fransen mogelijk ? ( cfr recente Renault-FCA problematiek , en nog steeds Colbertisme ? ) Zijn overheidsinitiatieven op bedrijfsvlak steeds succesvol , of belonen ze subsidiejager ?
sjos liked last!

Helicopterview?
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 Feb 2014 17:56
waarderingen: 50
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor Helicopterview? » 12 Jun 2019 17:25

interessant artikel, er moet duidelijk nog veel geïnvesteerd worden
zeer goed voor Umicore zou ik zeggen, zij zijn er al jaren mee bezig
al die bedrijven zijn niet direct opgebouwd
en dan heb je nog de know how die je moet in huis hebben
de chinezen hebben voor elektrische voertuigen gekozen, en die weten heel goed waarom
idem voor de Noren, meer dan de helft van de nieuw verkochte voertuigen is vandaag elektrisch
elektrische voertuigen ontbranden minder dan gewone auto's, zie garantie van 8 jaar, in Antwerpen hebben ze elke week een brand van een gewone auto
wie bezorgt is voor brandveiligheid, stapt beter over naar EV's
bij gewone auto kan men ontploffing hebben, bijv na impact
bezine ontploft nu eenmaal veel makkelijker

sjos
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2108
Lid geworden op: 20 Jan 2012 11:51
waarderingen: 409
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor sjos » 13 Jun 2019 10:10

Helicopterview? schreef:interessant artikel, er moet duidelijk nog veel geïnvesteerd worden
zeer goed voor Umicore zou ik zeggen, zij zijn er al jaren mee bezig
al die bedrijven zijn niet direct opgebouwd
en dan heb je nog de know how die je moet in huis hebben
de chinezen hebben voor elektrische voertuigen gekozen, en die weten heel goed waarom
idem voor de Noren, meer dan de helft van de nieuw verkochte voertuigen is vandaag elektrisch
elektrische voertuigen ontbranden minder dan gewone auto's, zie garantie van 8 jaar, in Antwerpen hebben ze elke week een brand van een gewone auto
wie bezorgt is voor brandveiligheid, stapt beter over naar EV's
bij gewone auto kan men ontploffing hebben, bijv na impact
bezine ontploft nu eenmaal veel makkelijker

Ik moet weer eens verwijzen naar Bekaert. Die waren ook al jaren goed bezig totdat de Chinezen hun topprodukt goedkoper produceerden.
Gelukkig heeft Umicore nog andere aktiviteiten.

"Der Batteriehersteller Varta hat seine angekündigte Kapitalerhöhung zur Erweiterung seiner Produktionskapazitäten wie geplant vor Handelsbeginn am Donnerstag abgeschlossen.
Insgesamt wurden rund 2,2 Millionen Aktien zu einem Preis von 46,70 Euro je Titel mit einem Bruttoerlös von rund 104 Millionen Euro platziert, teilte das SDAX-Unternehmen am Donnerstag in Ellwangen mit.
Durch die nun erfolgte Kapitalerhöhung sollen die Produktionskapazitäten bei den Lithium-Ionen-Batterien erweitert werden. Varta-Vorstandschef Herbert Schein erachtet die Kapitalerhöhung als Bestätigung, den "profitablen Wachstumskurs des Unternehmens fortzusetzen". Die Kapitalerhöhung sei auf starkes Interesse internationaler Investoren gestoßen, ergänzte Finanzvorstand Steffen Munz. Am Donnerstagmorgen legen die Varta-Papiere 4,39 Prozent auf 48,75 Euro.
Bereits Anfang des Monats hatte Varta wegen des stetig wachsenden Auftragsbestands für Lithium-Ionen-Batterien eine Kapazitätserweiterung und zusätzliche Investitionen von 100 Millionen Euro angekündigt. Vom Jahr 2020 zum Jahr 2021 soll die Produktion bei den Lithium-Ionen-Batterien den Angaben zufolge von über 80 Millionen Zellen auf deutlich über 100 Millionen Zellen pro Jahr gesteigert werden. Varta ist seit seinem Börsengang im Oktober 2017 stark gewachsen und hatte erst kürzlich seine Prognose für das laufende Geschäftsjahr erhöht."
bron: https://www.finanzen.net/nachricht/akti ... au-7600984

Varta AG 48,80 EUR +4,50%
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 22222
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 9527
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor charel01 » 19 Jun 2019 08:35

PERSBERICHT: Umicore geeft voor EUR 390 miljoen private schuldplaatsingen uit
Umicore heeft met success een uitgifte van EUR 390 miljoen US Private
Placement notes afgerond. Het aanbod werd aanzienlijk overtekend en kon
op veel belangstelling rekenenen van zowel institutionele investeerders
die deelnamen in Umicore's initiële uitgifte in 2017, als van
nieuwe investeerders. De transactie bestaat uit een tranche van EUR 50
miljoen met een looptijd van 7 jaar en vervaldag in september 2026, een
tranche van EUR 230 miljoen met een looptijd van 10 jaar en vervaldag in
september 2029 en een tranche van EUR 110 miljoen met een looptijd van
12 jaar en vervaldag in september 2031. De financiering zal worden
opgenomen in september dit jaar.

De succesvolle afronding van deze private plaatsing uitgifte laat
Umicore toe om de looptijd van haar financiële schulden verder te
verlengen aan historische lage vaste voorwaarden. De beschikbare
middelen van deze uitgifte zullen worden aangewend voor algemene
ondernemingsdoelstellingen en voor het financieren van Umicore's
strategische groei-initiatieven op het vlak van schone mobiliteit en
recyclage. Deze uitgifte komt bovenop de twee reeds bestaande private
schuldplaatsingen van in totaal EUR 690 miljoen, de twee grotendeels
niet opgenomen kredietfaciliteiten met een Syndicaat van Banken
("Syndicated Bank Credit Facilities") voor in totaal EUR 795 miljoen en
een aanzienlijk aanvullend bedrag aan financieringsinstrumenten op
kortere termijn.
Voor meer informatie

Investor Relations

Evelien Goovaerts +32 2 227 78
38 evelien.goovaerts@umicore.com
Msb12i liked last!
Go with the flow.

NewB76
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 255
Lid geworden op: 21 Jul 2018 13:41
waarderingen: 56
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor NewB76 » 19 Jun 2019 21:22

Interessant artikel over de toekomst van electrische wagens , batterijen enz
https://seekingalpha.com/article/427107 ... quote_news

sjos
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2108
Lid geworden op: 20 Jan 2012 11:51
waarderingen: 409
Contact:

Re: Umicore

Berichtdoor sjos » 20 Jun 2019 17:18

charel01 schreef:PERSBERICHT: Umicore geeft voor EUR 390 miljoen private schuldplaatsingen uit
Umicore heeft met success een uitgifte van EUR 390 miljoen US Private
Placement notes afgerond. Het aanbod werd aanzienlijk overtekend en kon
op veel belangstelling rekenenen van zowel institutionele investeerders
die deelnamen in Umicore's initiële uitgifte in 2017, als van
nieuwe investeerders. De transactie bestaat uit een tranche van EUR 50
miljoen met een looptijd van 7 jaar en vervaldag in september 2026, een
tranche van EUR 230 miljoen met een looptijd van 10 jaar en vervaldag in
september 2029 en een tranche van EUR 110 miljoen met een looptijd van
12 jaar en vervaldag in september 2031. De financiering zal worden
opgenomen in september dit jaar.

De succesvolle afronding van deze private plaatsing uitgifte laat
Umicore toe om de looptijd van haar financiële schulden verder te
verlengen aan historische lage vaste voorwaarden. De beschikbare
middelen van deze uitgifte zullen worden aangewend voor algemene
ondernemingsdoelstellingen en voor het financieren van Umicore's
strategische groei-initiatieven op het vlak van schone mobiliteit en
recyclage. Deze uitgifte komt bovenop de twee reeds bestaande private
schuldplaatsingen van in totaal EUR 690 miljoen, de twee grotendeels
niet opgenomen kredietfaciliteiten met een Syndicaat van Banken
("Syndicated Bank Credit Facilities") voor in totaal EUR 795 miljoen en
een aanzienlijk aanvullend bedrag aan financieringsinstrumenten op
kortere termijn.
Voor meer informatie

Investor Relations

Evelien Goovaerts +32 2 227 78
38 evelien.goovaerts@umicore.com


Mij hebben ze niets gevraagd. Maar ik heb toch een pakketje aandelen bijgekocht. In de hoop dat ondertussen een bodem gelegd is.

"De IEX Beleggersdesk ziet voor de lange termijn een rooskleurig groeiperspectief voor Umicore. Analist Paul Weeteling legt in een update over de Belgische grondstoffen- en recyclinggroep uit waarom.
Woensdag werd duidelijk dat Umicore 390 miljoen euro aan langlopende obligaties heeft uitgegeven, waarbij het aanbod ‘aanzienlijk overtekend’ werd, volgens het bedrijf zelf.
Investeringen nodig
Umicore kiest dus voor vreemd vermogen in plaats van een emissie om aan geld te komen. Weeteling: “Het was al langer duidelijk dat ze niet met de kaspositie van 285 miljoen uit de voeten konden. Er moet flink geïnvesteerd worden, onder andere in productiefaciliteiten voor materiaal voor herlaadbare batterijen en recycling.”
Door de uitgifte van de obligaties loopt de schuld op van 710 miljoen euro naar 1,1 miljard euro. Daar tegenover staat een kaspositie van 650 miljoen euro, dat dus voor een deel gebruikt gaat worden voor investeringen.
Momenteel lastige marktomstandigheden
Er is wel een probleem: de schuld is gestegen, maar de ebitda groeit dit jaar niet mee, zo waarschuwt Weeteling. “Dat heeft vooral te maken met de matige marktomstandigheden bij de grootste divisie, Energy & Surface Technologies. Hier worden de materialen voor oplaadbare batterijen ontwikkeld en de prijzen hiervan zijn aanzienlijk gedaald.”
De analist wijst erop dat de zaken bij de andere divisies ook even niet uitmuntend verlopen, maar dat de recyclingtak wel tegenwicht biedt aan de materialendivisie.
Positief voor lange termijn
Toch is Weeteling positief gestemd over de lange termijn. “Het is een ongelukkig moment om nu de schuldratio van Umicore te meten. De Ebitda zal de komende jaren verder aantrekken. De sterke vraag naar materialen voor oplaadbare batterijen doet de prijzen uiteindelijk weer opleven, en ook voor de recyclingactiviteiten verwachten we groei.”
Bovendien is de waardering gedaald tot beneden de 20. “Wij zijn positief en zien voor Umicore zeker een plekje binnen een langetermijnportfeuille.”
Wimpie85 liked last!
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.


Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen