Umicore

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
Msb12i
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 226

Re: Umicore

Berichtdoor Msb12i » 08 Feb 2019 18:36

Leuk verloop vandaag. Comform de verwachtingen presteren is niet voldoende blijkbaar :wtf:
Het is moeilijk iemand te geloven, als je in zijn plaats zou liegen.

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden andere beleggers en
profiteer van minder advertenties, abonneren op
favoriete onderwerpen en toegang tot de chatbox.

Registreer u binnen enkele tellen

powered by Surfing Waves

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 375

Berichtdoor Wimpie85 » 08 Feb 2019 20:24

Msb12i schreef:Leuk verloop vandaag. Comform de verwachtingen presteren is niet voldoende blijkbaar :wtf:

Het zijn de vooruitzichten voor 2019 die het hem doen!

Beleggers kijken quasi steeds vooruit (& dus niet in de achteruitkijkspiegel)...

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2152

Berichtdoor Lieve16 » 09 Feb 2019 14:06

Automakers doen beursparels verbleken

Als er een wiel afloopt bij de autobouwers, dan is het voor heel wat bedrijven uit andere economische sectoren dekking zoeken.

De Belgische beursgenoteerde hoogvliegers Melexis en Umicore kunnen erover meepraten. De beurskoersen van beide zijn de voorbije maanden al serieus teruggevallen. Deze week kregen de twee aandelen het hard te verduren na de voorstelling van de jaarcijfers.

Beide bedrijven pakten nochtans uit met sterke jaarcijfers voor 2018. Maar de hamvraag was wat ze verwachten voor 2019. De beleggers schrokken van het antwoord. Allebei staken ze niet onder stoelen of banken dat het dit jaar een stuk minder zal zijn.

Motor sputtert

Ondanks de terugval van de auto-industrie maken de ceo’s van Melexis en Umicore zich niet al te veel zorgen

Melexis, dat chips en sensoren voor auto’s produceert, waarschuwde dat het voor het eerst in tien jaar een omzetdaling riskeert. Terwijl 2018 nog werd afgesloten met een omzetgroei van 11 procent. Umicore-topman Marc Grynberg hoedde er zich vrijdag bij de voorstelling van de resultaten voor om al een prognose te geven, maar liet wel weten dat de winstgroei dit jaar ‘getemperd’ zal worden. Umicore, dat zowel herlaadbare-batterijmaterialen als autokatalysatoren maakt, sloot 2018 af met een toename van de courante bedrijfswinst met 29 procent tot 514 miljoen euro.

Zowel Melexis als Umicore zegt geconfronteerd te worden met de matige gang van zaken in de auto-industrie.

Deze week kwamen er verscheidene signalen vanuit die industrie waaruit bleek dat de motor aan het sputteren is. Enkele grote automakers staken bij de voorstelling van hun resultaten en vooruitzichten hun vrees voor magere jaren niet weg. De spanningen in de wereldhandel, de economische afkoeling in China, de Brexit: het maakt hen zeer nerveus. Temeer omdat hun resultaten al aan het verzwakken zijn. Het Duitse Daimler incasseerde vorig jaar een forse winstdaling. Toyota liet weten dat het eveneens afstevent op een fikse terugval van zijn winstgevendheid. General Motors kwam nog het best weg. De winst kwam maar een fractie lager uit dan in 2017. En het Indiase Tata Motors maakte vrijdag het lijstje kommer en kwel nog langer. Het moest het grootste kwartaalverlies ooit opbiechten. Dat was te wijten aan een afboeking van niet minder dan 3,5 miljard euro van zijn Britse autodochter Jaguar Land Rover. Dat had op zijn beurt alles te maken met nog een andere ommekeer waarmee de autobouwers geconfronteerd worden: de dieselwagen is kop van Jut geworden van de strijd tegen de milieuvervuiling.

Snoeimes

Dat de autoconstructeurs geen goed oog hebben in de toekomst, blijkt uit de snelheid waarmee ze het snoeimes hebben bovengehaald. GM heeft al verscheidene autofabrieken in de VS gesloten. De topman van Daimler zegt te werken aan een uitgebreid besparingsprogramma. En het is zeker uitkijken naar Ford. Dat wil 11 miljard dollar besparen. De verwachting is dat de sluiting van de GM-fabrieken klein bier zal zijn vergeleken met de herstructureringsplannen die Ford zal ontvouwen.

Ondanks de impact van de terugval van de auto-industrie op hun activiteiten maken de ceo’s van Melexis – Françoise Chombar – en Umicore – Marc Grynberg – zich niet al te veel zorgen.

Grynberg zei vrijdag aan De Standaard er alle vertrouwen in te hebben dat zijn bedrijf technologisch goede keuzes heeft gemaakt voor de toekomst door onder meer te focussen op elektrische voertuigen. ‘De tendens naar meer elektrificatie zet zich meer en meer door’, stelt hij vast.

Chombar zit op dezelfde golflengte. In een gesprek met de zakenkrant De Tijd woensdag maakte ze zich sterk dat, op lange termijn, de producten van Melexis zullen profiteren van elektrische en autonome voertuigen en de trend om wagens meer te personaliseren. ‘De groeimotoren zijn intact gebleven’, zei ze. Er zit volgens haar niets anders op dan door het dal te gaan en de vertraging ‘uit te zweten’.

Vruchten plukken

De ceo van Umicore gaf de beleggers en de analisten overigens nog een goede raad mee.

‘Ik heb al herhaaldelijk gewaarschuwd om de groei van ons bedrijf niet op lineaire manier door te trekken naar de toekomst. Umicore doet wat het heeft beloofd en de uitvoering van het strategisch plan zit volledig op schema. Maar iedereen moet zich ervan bewust zijn dat een bedrijf pas de vruchten kan plukken als het eerst kosten maakt en cash besteedt om de plannen te kunnen uitvoeren.’

Rest de vraag hoelang de zorgen van de auto-industrie zullen blijven wegen op Umicore en Melexis. Françoise Chombar van Melexis hoopt op betere tijden in de tweede helft van dit jaar. Marc Grynberg laat zich niet vastpinnen op een timing. ‘Om dat in te schatten ben ik veel minder goed geplaatst dan de autofabrikanten.’

Een laatste parallel tussen beide bedrijven? Ze proberen zich ervoor te hoeden te afhankelijk te worden van het wel en wee van de autofabrikanten.

Umicore blijft investeren in de recyclage van allerhande edelmetalen in zijn fabriek in Hoboken. Melexis streeft ernaar zijn sensorenaanbod de komende jaren verder te diversifiëren. Van auto’s over wasmachines tot drones en e-bikes.

Bron: De Standaard

Umi liked last!
Respect voor ieders mening is goed voor het klimaat in de samenleving.

LaCucaracha
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 15

Berichtdoor LaCucaracha » 09 Feb 2019 18:52

kopers aan deze koers?

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 746

Berichtdoor Putbruy » 09 Feb 2019 18:56

heb vrijdag een klein pakket gekocht
in port : vanalles..

Warrant
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 69

Berichtdoor Warrant » 10 Feb 2019 13:39

LaCucaracha schreef:kopers aan deze koers?

Ik kijk enkel naar waar dit bedrijf over 10 jaar staat, volgens mij kan je nu dan echt koopjes doen. Niet voor niets mijn tweede grootste positie.
Top 10: Basic Fit, Umicore, Visa, Alibaba, ASML Holding, Tencent, Microsoft, Amazon, Shopify, Wirecard

Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 941

Berichtdoor Umi » 10 Feb 2019 15:51

Wimpie85 schreef:
Msb12i schreef:Leuk verloop vandaag. Comform de verwachtingen presteren is niet voldoende blijkbaar :wtf:

Beleggers kijken quasi steeds vooruit (& dus niet in de achteruitkijkspiegel)...

Als beleggers verder vooruit zouden kijken, naar 2020 bvb. dan zouden ze zien dat de doelstellingen nog steeds dezelfde zijn (EBIT 675 à 725M) als bij de Investor day in juni 2018... & dat de koersen 30% lager staan dan toen ;)

Pakweg 2% van alle verkopen wereldwijd in 2018 waren (h)EV's, huidig marktaandeel van Umicore is pakweg 50%.
De verwachting is dat tegen 2030 zo'n 30% van alle verkopen (h)EV's zijn (wat ik persoonlijk conservatief vind). Pak dat Umicore tegen dan een marktaandeel van 30% heeft. Dus Umicore's winst in RBM kan x9 gaan tegen 2030.

REBIT 2018 E&ST = € 257M (en het overgrote deel daarvan komt van RBM)
Laten we conservatief blijven & een bedrag van € 170M plakken op de REBIT van RBM. Binnen 11 jaar zou de EBIT voor RBM dus € 1530M kunnen bedragen.
Uitgaande dat de rest van de business traag zou groeien kom je dan aan een totale REBIT van minstens 2 miljard euro! Dit is mijn 'bear-case' ; ik verwacht een snellere groei van RBM + RBM-recycling zou nog een boost moeten geven aan de winst & catalysis zou verdubbelen tegen 2025.

Een faire waarde van € 30miljard tegen 2030 lijkt me niet overdreven. (15x REBIT; ook dan nog stevige groeivooruitzichten!)
huidige waardering = € 8,4 miljard
opwaarts potentieel = 12% per jaar tem 2030 (excl. dividend)

Uiteraard speelt er een factor onzekerheid; Concurrentie, margedruk, effectieve doorbraak EV's, ...
Maar volgens het mij is het potentieel zo groot aan huidige koersen, dat dit voor een LT belegger (die gelooft in EV's) een no-brainer is.

ps 2020/2021 komen er gigantisch veel nieuwe EV's uit. Ik gok dat de TCO (total cost of ownership) van EV's dan al lager zal liggen dan die van ICE. & dan kan het snel gaan met de groei !
Wimpie85 liked last!

petrus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 76

Berichtdoor petrus » 10 Feb 2019 17:41

Vorig jaar heb ik Umicore afgeroomd aan 50,25 en de rest verkocht aan 45. Achteraf ben ik veel te vroeg terug ingestapt aan 40. Gelukkig was dat voor minder dan de helft van het geld van de verkopen. Ik ga rustig afwachten nu en als het verder zakt naar 32 nog een beetje bijkopen.

KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 646

Berichtdoor KAATSCLUB » 10 Feb 2019 18:07

Umi schreef:
Wimpie85 schreef:

Als beleggers verder vooruit zouden kijken, naar 2020 bvb. dan zouden ze zien dat de doelstellingen nog steeds dezelfde zijn (EBIT 675 à 725M) als bij de Investor day in juni 2018... & dat de koersen 30% lager staan dan toen ;)

Pakweg 2% van alle verkopen wereldwijd in 2018 waren (h)EV's, huidig marktaandeel van Umicore is pakweg 50%.
De verwachting is dat tegen 2030 zo'n 30% van alle verkopen (h)EV's zijn (wat ik persoonlijk conservatief vind). Pak dat Umicore tegen dan een marktaandeel van 30% heeft. Dus Umicore's winst in RBM kan x9 gaan tegen 2030.

Laten we conservatief blijven & een bedrag van € 170M plakken op de REBIT van RBM. Binnen 11 jaar zou de EBIT voor RBM dus € 1530M kunnen bedragen.
Uitgaande dat de rest van de business traag zou groeien kom je dan aan een totale REBIT van minstens 2 miljard euro! Dit is mijn 'bear-case' ; ik verwacht een snellere groei van RBM + RBM-recycling zou nog een boost moeten geven aan de winst & catalysis zou verdubbelen tegen 2025.

Een faire waarde van € 30miljard tegen 2030 lijkt me niet overdreven. (15x REBIT; ook dan nog stevige groeivooruitzichten!)

Uiteraard speelt er een factor onzekerheid; Concurrentie, margedruk, effectieve doorbraak EV's, ...
Maar volgens het mij is het potentieel zo groot aan huidige koersen, dat dit voor een LT belegger (die gelooft in EV's) een no-brainer is.

ps 2020/2021 komen er gigantisch veel nieuwe EV's uit. Ik gok dat de TCO (total cost of ownership) van EV's dan al lager zal liggen dan die van ICE. & dan kan het snel gaan met de groei !

Toch wel leuk om jezelf blij te maken lijkt me om eventjes een rekening oefening te maken VOOR 2030 :silent:
Alleen weet niemand waar men binnen 2a3 jaar staat laat staan binnen 10 jaar....allez ja ne goeden glazen bol zeker.
Feit is dat Umicore aan de huidige waardering nog altijd heel duur is :!:

Warrant
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 69

Berichtdoor Warrant » 10 Feb 2019 18:11

KAATSCLUB schreef:
Umi schreef:
Wimpie85 schreef:

Toch wel leuk om jezelf blij te maken lijkt me om eventjes een rekening oefening te maken VOOR 2030 :silent:
Alleen weet niemand waar men binnen 2a3 jaar staat laat staan binnen 10 jaar....allez ja ne goeden glazen bol zeker.
Feit is dat Umicore aan de huidige waardering nog altijd heel duur is :!:

Nochtans volledig eens met Umi hoor, 15% CAGR tot 2030 incl dividenden lijkt me zeker haalbaar. Als je kijkt naar de huidige waardering zonder toekomstverwachtingen zal je de beste aandelen er nooit kunnen uithalen, die staan namelijk altijd vrij duur tegenover de markt. Jij bent waarschijnlijk ook iemand die Amazon al 15 jaar lang heel duur noemt?
Wimpie85 liked last!
Top 10: Basic Fit, Umicore, Visa, Alibaba, ASML Holding, Tencent, Microsoft, Amazon, Shopify, Wirecard