Umicore

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses


Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan


Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 25440
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 14738

Re: Umicore

Bericht door charel01 »

Degroof Petercam heeft dinsdag het koersdoel voor Umicore verhoogd van 47,00 naar 52,00 euro bij een ongewijzigd Houden advies.

De outlook die Umicore vorige week voor 2021 afgaf, was “aanzienlijk positiever dan verwacht”, aldus analist Frank Claassen.

De Recycling divisie zal in 2021 alweer een record jaar beleven, gedreven door de recente rally van edelmetalen, met name in platina en rhodium.

Degroof heeft de taxaties voor de REBIT voor de komende jaren met 14 tot 25 procent verhoogd.

Hoewel de zakenbank positief gestemd is over Umicore, handhaafde Degroof het Houden advies, aangezien het aandeel al met 20 procent sinds het begin van dit jaar is gestegen. De analist ziet geen verdere aanjagers voor de koers.

Door: ABM Financial News.
Wimpie85 liked last!





Gebruikersavatar
a21
Premiummember
Premiummember
Berichten: 5073
Lid geworden op: 17 nov 2012 12:19
waarderingen: 3944

Re: Umicore

Bericht door a21 »

Wimpie85 liked last!

Gebruikersavatar
Lieve16
Premiummember
Premiummember
Berichten: 5097
Lid geworden op: 02 jan 2012 22:29
waarderingen: 4479

Re: Umicore

Bericht door Lieve16 »

Umicore zoekt naar een hogere versnelling

17/02/21 om 14:00
Bijgewerkt om 14:12
De resultaten van 2020 benadrukken het potentieel van Umicore, maar tonen ook aan dat de rit hobbelig kan worden.

"Dit is een goed moment om te stoppen als CEO van Umicore", verraste Marc Grynberg bij de presentatie van de jaarresultaten. De strategie om Umicore om te bouwen tot een leider in materialen voor een schone mobiliteit was een schot in de roos. Sinds zijn aantreden in 2008 verzevenvoudigde de beurswaarde. In 2020 boekte Umicore de hoogste recurrente winst ooit. Dat dit evenveel redenen zijn om een vervolg te breien aan het succesverhaal liet Grynberg in het midden. "Mijn opvolger kan voor een versnelling van de waardecreatie zorgen. Umicore is sterk gepositioneerd om in te spelen op een aantal megatrends, zoals de elektrificatie van het wagenpark, de rush naar lagere emissies, en de uitbouw van een circulaire economie."

De resultaten van 2020 benadrukken het potentieel van Umicore, maar tonen ook aan dat de rit hobbelig kan worden. Beleggers wisselden de voorbije twaalf maanden regelmatig hoop voor vrees in, en omgekeerd, wat resulteerde in een heel volatiele beurskoers. Vandaag overheerst opnieuw hoop, nu de autoverkoop aantrekt, de metaalprijzen op recordniveaus noteren en de elektrische auto verder lijkt door te breken. Dat vertaalt zich in een vrij stevige waardering, met een koers-winstverhouding van 30 en een ondernemingswaarde van 15 keer de bedrijfscashflow.

De meest beloftevolle activiteit blijft de productie van kathodematerialen voor de batterijen van elektrische auto's, al staat die divisie nog even op de pechstrook. De bedrijfswinst verschrompelde tot 75 miljoen euro door overcapaciteit in China, die druk op de prijzen zet en voor een dure onderbenutting van de capaciteit zorgt. Maar op langere termijn zit de trend goed. Zowel China als de Europese Unie wil de elektrificatie van het wagenpark versnellen. De Europese autoproducenten hebben de ambitie tegen 2035 een volledig elektrisch gamma aan te bieden. Umicore kan vanaf 2022 de Poolse fabriek voor kathodematerialen in de strijd gooien en denkt aan uitbreidingsinvesteringen. "De stijging van de Europese vraag zal gigantisch zijn, maar we zullen voorzichtig zijn in ons investeringsbeleid. Het is in een snel groeiende markt moeilijk om het aanbod af te stemmen op de vraag", zegt Grynberg.

De meubelen werden vorig jaar vooral gered door de recyclagedivisie, die genoot van stijgende prijzen voor een aantal metalen zoals rhodium, palladium en platina. De recurrente bedrijfswinst van die divisie verdubbelde vorig jaar, en dit jaar belooft nog beter worden omdat de metaalprijzen verder stegen. In 2020 was de divisie goed voor 61 procent van de bedrijfswinst, en slorpte daarbij slechts 12 procent van het ingezette kapitaal op. De batterijdivisie eiste vorig jaar de helft van het ingezette kapitaal op, maar zorgde voor slechts 13 procent van de bedrijfswinst.

De katalysatorendivisie is de stabiele factor, al kreeg ook de verkoop in het voorjaar een stevig klap in het spoor van de gedaalde autoverkoop. Het najaar bracht herstel, met een aantrekkend marktaandeel voor Umicore, onder meer dankzij de goed presterende oplossingen voor benzinemotoren op de Chinese en Europese markt. Voor 2021 verwacht Umicore een aanzienlijke toename van de bedrijfswinst.

Conclusie

Umicore sloot een bewogen 2020 af met een recordhoge recurrente bedrijfswinst. Het bedrijf gaat op zoek naar een nieuwe CEO. Beleggers geloven in de sterke fundamenten, getuige de koers-winstverhouding van 30 op basis van de verwachte resultaten voor dit jaar. Het vraagt echter nog even geduld voor de winstmotor van de batterijmaterialen op toerental zal komen. Het advies blijft houden.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 48,3 euro

Ticker: UMI

ISIN-code: BE0974320526

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 11,8 miljard euro

K/w 2020: 28

Verwachte k/w 2020: 30

Koersverschil 12 maanden: +7%

Koersverschil sinds jaarbegin: +23%

Bron: trends.be
Wimpie85 liked last!

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 25440
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 14738

Re: Umicore

Bericht door charel01 »

Volkswagen hield gisteren zijn “Power Day” en dat “batterij-evenement” heeft ook impact op Umicore, want de Duitse autobouwer onthulde er grote ambities op het vlak van elektrische wagens. De technologische voorkeur gaat uit naar nikkel/mangaan-chemicaliën, wat voor KBC Securities-analist Wim Hoste de technologische routekaart van Umicore bevestigt. Niettemin blijft de vraag hoe winstgevend de kathode-activiteit van Umicore kan worden, zeker in het licht van de recente prijsdruk op de Chinese markt. KBC Securities bevestigt het “Houden”-advies en 49 euro koersdoel voor Umicore.
Lieve16 liked last!

Gebruikersavatar
Karl
Premiummember
Premiummember
Berichten: 2726
Lid geworden op: 07 dec 2014 14:52
waarderingen: 769

Re: Umicore

Bericht door Karl »

Beurshuis Bank of America Merrill Lynch
Aandeel Umicore
Datum 16 maart 2021
Advies Market underperform
Koersdoel 40,00 EUR

Gebruikersavatar
Umi
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2733
Lid geworden op: 06 mar 2013 19:06
waarderingen: 1290

Re: Umicore

Bericht door Umi »

even terugkomen op het VW-verhaal...

'Size matters' & 'Need for speed' is de key volgens hun.

-VW zegt voor 80% te gaan naar 'unified cell concept'. Logisch, gezien men naar 1 platform (nu MEB voor de ID. & PPE voor higher segment EV's) wil voor al hun voertuigen. Het gaat om standaardisatie, dus niet om 1 cell chemistry.
-> Start in 2023 & in 2030 willen ze aan 80% zitten.
-> Slechts een deel daarvan zal dus LFP zijn ('entry level segment' -> low range modellen)
-> Analisten (Benchmark, wood Mckenzie) gingen reeds uit van 20à40% marketshare voor LFP in 2030.
-> Men spreekt verder nog over 'mainstream chemistry', maarmee men op LT vooral Lithium-manganese lijkt te bedoelen. Dit is iets wat BASF jaren terug als de toekomst omschreef... Low Cost & iets betere energy density dan LFP. Soit, dit is iets wat binnen Umicore's circle of competence ligt & ik vermoed dat dit ook gewoon op hun huidige productielijnen kan geproduceerd worden.
- Vertical integration (met partners). Hiermee lijkt men druk te willen zetten op de sector, om samenwerkingen aan te gaan tegen voor hun gunstige voorwaarden voor VW.
- Voorlopig blijkt uit niets dat Northvolt z'n chemistry beter is dan die van LG Chem/ Samsung SDI/ CATL/... Maar we hebben natuurlijk niet alle gegevens.
- Met die uniformiteit die ze willen creëren wil VW een commodity maken van main stream batterijen (wat LFP reeds is). Dat wil zeggen lagere marges. Umicore zal dus nog meer moeten inzetten op proces competence.
- NMC/NMCA is nog steeds de way to go voor Solid state & voor high performance. Dus op LT zit Umicore nog steeds op het juiste paard. Aan Umicore om ook op dat gebied voor te blijven lopen.
- Langs de andere kant gaat de elektrificatie bij VW veel sneller dan de markt verwachtte & uiteindelijk zal de rest van de markt volgen... (vandaag ook BMW die dit aangaf)
- Consument zal extra blijven betalen voor meer performance, range, pk's, ... Dus in het voordeel van NMC.
- VW's recycling plant is nog vrij 'pilot scale' heb ik de indruk. Maar de technologie ziet er wel veelbelovend uit. Er zal plaats genoeg zijn voor meerdere recyclers..


Ik blijf geloven dat NMC/A voor de LT de betere optie is -> hogere energy density -> lichtere auto-> lager energieverbruik -> minder CO2 uitstoot (want lang niet alle energie is groen). In de toekomst zal ook daar meer regulering rond komen lijkt me...
Verder blijft het afwachten of VW binnen X-aantal jaar hun strategie niet aanpast... Tesla kondigde op hun battery day aan om alles inhouse te produceren, maar nog geen half jaar later lijkt LG Chem een nieuwe partner te worden om hun nieuwe cell te produceren(geruchten + reeds een pilot plant). Dus ook een nieuwe kans voor Umicore om ze binnen te halen.
Wimpie85 liked last!

Gebruikersavatar
Naz-T
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1264
Lid geworden op: 06 sep 2018 20:48
waarderingen: 565

Re: Umicore

Bericht door Naz-T »

Pano reportage over umicore begint nu op één. Voor de geïnteresseerden...

NewB76
Forum veteraan
Forum veteraan
Berichten: 1284
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:41
waarderingen: 356

Re: Umicore

Bericht door NewB76 »

Pano-reportage stelde flink teleur op alle vlakken . Zoals iedereen weet is Hindsight steeds en altijd de winnaar . Verder blijkbaar geen enkele medische expert in Belgie .
Kaesfron liked last!

Gebruikersavatar
Umi
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2733
Lid geworden op: 06 mar 2013 19:06
waarderingen: 1290

Re: Umicore

Bericht door Umi »

NewB76 schreef:
18 mar 2021 09:07
Pano-reportage stelde flink teleur op alle vlakken . Zoals iedereen weet is Hindsight steeds en altijd de winnaar . Verder blijkbaar geen enkele medische expert in Belgie .
Idd teleurstellend weinig expertise gezien, ook niet echt een objectief stuk was mijn indruk. Feitelijk ook niets nieuws gehoord. Ook over de Arseen uitstoot die te hoog is stond in het milieurapport van 2018 reeds. Als ik het mij goed herinner lag die in Gent/Genk/Beerse ook rond de drempel.
Soit, ik heb mijn mening over de situatie in het verleden al neergeschreven & die is niet echt veranderd.
Kaesfron liked last!

Gebruikersavatar
Wimpie85
Premiummember
Premiummember
Berichten: 3276
Lid geworden op: 19 jan 2013 13:48
waarderingen: 1449

Re: Umicore

Bericht door Wimpie85 »


DEN HAAG - (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Het edelmetaal rhodium, dat de auto-industrie gebruikt om uitstootgassen te filteren, is op dit moment het duurste edelmetaal. Dat schrijft de Franse krant Le Monde. Rhodium is volgens de krant nu vijftien keer meer in trek dan goud, en bijna tien keer duurder dan palladium, en ander soortgelijk metaal dat de autobranche gebruikt.

Autofabrikanten stoppen de edelmetalen in de katalysator, die ervoor zorgt dat schadelijke stoffen geneutraliseerd worden en veranderen in stikstof, koolstofdioxide en water. Door scherpere uitstootregels moeten automakers meer edelmetaal in de uitlaten van de auto's stoppen en mede daardoor zijn ze extra in trek. Het afgelopen jaar was er zelfs een tekort aan de gebruikte metalen platinum, palladium en rhodium. Dat heeft de prijzen flink opgedreven. Zo wordt rhodium volgens Le Monde nu voor 27.000 dollar per ounce (omgerekend bijna 23.000 euro) verhandeld.

De edelmetalen worden gewonnen in mijnen in Zuid-Afrika en Rusland, maar dat is een complex en dus kostbaar proces. Het geschatte volume is maar tussen de 20 en 25 ton per jaar, schrijft Le Monde. Kenners verwachten dat de komende tien jaar het gebruik van de metalen gemiddeld met 20 procent zal toenemen. Op de lange termijn kan de toenemende productie van en vraag naar elektrische auto's effect hebben op de vraag naar deze edelmetalen, omdat elektrische auto's de edelmetalen niet nodig hebben.







Plaats reactie