Umicore
-
- Forum elite
- Berichten: 4855
- Lid geworden op: 04 okt 2014 19:09
- waarderingen: 1760
Re: Umicore
Umicore HSBC 30 naar 26 € (Bolero)
Geen verdere info teruggevonden.
Geen verdere info teruggevonden.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Mijn klok staat op winteruur...
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com


-
- Forum elite
- Berichten: 4855
- Lid geworden op: 04 okt 2014 19:09
- waarderingen: 1760
Re: Umicore
Vond het al een rare, die koersdoelverlaging. Beurs trekt er zich ook weinig van aan. Umi +2%, bij de goeie dus.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Mijn klok staat op winteruur...
-
- Forum elite
- Berichten: 4855
- Lid geworden op: 04 okt 2014 19:09
- waarderingen: 1760
Re: Umicore
Zweeds Northvolt ontwikkelt 'veilige en duurzame' batterij voor e-auto's
Het Zweedse batterijconcern Northvolt heeft naar eigen zeggen een doorbraak geboekt met een natriumionbatterij. Die is goedkoper en duurzamer en kan de basis leggen voor de volgende generatie van accu's voor elektrische wagens.
In de autosector zijn vooral batterijen op basis van nikkel, mangaan en kobalt (NMC) en lithiumijzerfosfaat (LFP) gangbaar. Omdat die zeldzame of moeilijk te ontginnen metalen zoals lithium en kobalt bevatten, zijn fabrikanten druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologieën.
Northvolt, een jong Zweeds bedrijf dat in 2021 de eerste Europese speler met een gigafabriek voor autobatterijen werd, is erin geslaagd een natrium-ion-batterij (NIB) te ontwikkelen waarbij geen lithium, nikkel, kobalt of grafiet aan te pas komt. Zulke NIB-batterijen gebruiken het veelvoorkomende natrium, dat simpelweg te winnen is uit zout, om die metalen te verminderen of zelfs helemaal te vervangen.
Onze natrium-ion-technologie levert de prestaties die nodig zijn om energieopslag mogelijk te maken met een langere duur dan alternatieve batterijchemicaliën, tegen lagere kosten', zegt CEO Peter Carlsson. De Zweden maken zich sterk dat hun nieuwe batterijen veiliger, kostenefficiënter en duurzamer zijn dan NMC- en LFB-accu's. De natrium-ion-batterij is veel goedkoper om te maken en minder ontvlambaar, een troef voor de opkomende Afrikaanse en Indiase markten en die in het Midden-Oosten.
Het nadeel is wel dat de NIB-batterijen groter en zwaarder zijn voor dezelfde hoeveelheid energie. Hoewel Northvolt over een 'best-in-class' energiedichtheid van meer dan 160 wattuur per kilogram spreekt, kunnen LFP-batterijen, waar onder meer de marktleider Tesla op inzet, tot 250 wattuur per kilogram gaan. Bij de NMC-accu's, die het Belgische Umicore vervaardigt, kan de energiedichtheid ongeveer 300 wattuur per kilogram bedragen.
De technologie staat daarom nog niet op punt voor het gebruik in elektrische wagens. De eerste generatie van de natrium-ion-batterij is bedoeld voor energieopslag, zegt Northvolt. 'Latere generaties met een hogere energiedichtheid kunnen kansen bieden voor kostenefficiënte oplossingen voor elektrische mobiliteit.'
Northvolt, dat de komende jaren 3 tot 5 miljard euro investeert in de bouw van een grote fabriek in het Duitse Heide, is niet het enige bedrijf dat aan natrium-ion-batterijen sleutelt. Een dochter van het Chinese BYD kondigde afgelopen weekend de oprichting van een joint venture aan die een batterijfabriek gaat bouwen in de stad Xuzhou. Ook het Britse Faradion bracht al een accu op de markt, maar met een andere samenstelling. (Tijd.be)
Het Zweedse batterijconcern Northvolt heeft naar eigen zeggen een doorbraak geboekt met een natriumionbatterij. Die is goedkoper en duurzamer en kan de basis leggen voor de volgende generatie van accu's voor elektrische wagens.
In de autosector zijn vooral batterijen op basis van nikkel, mangaan en kobalt (NMC) en lithiumijzerfosfaat (LFP) gangbaar. Omdat die zeldzame of moeilijk te ontginnen metalen zoals lithium en kobalt bevatten, zijn fabrikanten druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologieën.
Northvolt, een jong Zweeds bedrijf dat in 2021 de eerste Europese speler met een gigafabriek voor autobatterijen werd, is erin geslaagd een natrium-ion-batterij (NIB) te ontwikkelen waarbij geen lithium, nikkel, kobalt of grafiet aan te pas komt. Zulke NIB-batterijen gebruiken het veelvoorkomende natrium, dat simpelweg te winnen is uit zout, om die metalen te verminderen of zelfs helemaal te vervangen.
Onze natrium-ion-technologie levert de prestaties die nodig zijn om energieopslag mogelijk te maken met een langere duur dan alternatieve batterijchemicaliën, tegen lagere kosten', zegt CEO Peter Carlsson. De Zweden maken zich sterk dat hun nieuwe batterijen veiliger, kostenefficiënter en duurzamer zijn dan NMC- en LFB-accu's. De natrium-ion-batterij is veel goedkoper om te maken en minder ontvlambaar, een troef voor de opkomende Afrikaanse en Indiase markten en die in het Midden-Oosten.
Het nadeel is wel dat de NIB-batterijen groter en zwaarder zijn voor dezelfde hoeveelheid energie. Hoewel Northvolt over een 'best-in-class' energiedichtheid van meer dan 160 wattuur per kilogram spreekt, kunnen LFP-batterijen, waar onder meer de marktleider Tesla op inzet, tot 250 wattuur per kilogram gaan. Bij de NMC-accu's, die het Belgische Umicore vervaardigt, kan de energiedichtheid ongeveer 300 wattuur per kilogram bedragen.
De technologie staat daarom nog niet op punt voor het gebruik in elektrische wagens. De eerste generatie van de natrium-ion-batterij is bedoeld voor energieopslag, zegt Northvolt. 'Latere generaties met een hogere energiedichtheid kunnen kansen bieden voor kostenefficiënte oplossingen voor elektrische mobiliteit.'
Northvolt, dat de komende jaren 3 tot 5 miljard euro investeert in de bouw van een grote fabriek in het Duitse Heide, is niet het enige bedrijf dat aan natrium-ion-batterijen sleutelt. Een dochter van het Chinese BYD kondigde afgelopen weekend de oprichting van een joint venture aan die een batterijfabriek gaat bouwen in de stad Xuzhou. Ook het Britse Faradion bracht al een accu op de markt, maar met een andere samenstelling. (Tijd.be)
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Mijn klok staat op winteruur...