Campine
Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen
- wimvd
- Premiummember
- Berichten: 3618
- Lid geworden op: 15 feb 2013 12:40
- waarderingen: 870
- Contacteer:
Re: Campine
Gespreid in sectoren beleggen
Enkel dividend-aandelen geven enige zekerheid van recurrent inkomen
Dividenden herbeleggen (samengestelde interest-wonder)
Enkel traden met aandelen die dividenden uitkeren om risico te beperken
Pas bijkopen op -15%
-
- Forum actieveling
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 dec 2016 21:56
- waarderingen: 152
- Contacteer:
Re: Campine
https://www.fleet.be/impact-covid-19-eu ... e-cijfers/
-
- Forum verkenner
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 21 aug 2016 20:40
- waarderingen: 8
- Contacteer:
Re: Campine
De sterke daling van lood en antimoon in Q2 zal maw een stevige impact hebben, ook zeer sterke daling van automotive volumes zal sterk negatieve impact hebben
Positief is dan weer dat zowel lood- als antimoonprijs weer hersteld zijn naar niveau's van begin van het jaar waardoor we in Q3 toch wat betere resultaten zouden moeten zien. Op dit moment wordt dit niet weerspiegeld in de beurskoers
Korte termijn zeker uitdagingen maar op middellange termijn denk ik dat de investeringen hun vruchten zullen afwerken en Campine nog mooie dingen zal laten zien. Dat gezegd zijnde koop ik toch niet bij : positie is groot genoeg en gebrek aan liquiditeit kan in geval van gekke markttoestanden een nadeel zijn (bovendien heb ik al genoeg posities gerelateerd aan grondstofprijzen)
-
- Forum veteraan
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 04 okt 2012 10:09
- waarderingen: 328
- Contacteer:
Re: Campine
Idd, normaal beweegt de prijs van oa batterijen mee. Anders dan gewoonlijk was er nu een terkort.
(vraag-aanbod-prijs)
'De lockdown van de economie in Europa zorgt voor een schaarste aan bepaalde grondstoffen en ook de beschikbaarheid van de standaard persoonlijke beschermingsmiddelen in onze sector is krap.
De herstart van de hoogoven zal afhangen van de beschikbaarheid van voldoende scrap batterijen.'
De beschikbaarheid van scrap batterijen is namelijk extreem laag."
Halfjaarcijfers; onderhoud valt dit jaar in eerste hj.
'Campine heeft daarom beslist om zijn jaarlijkse onderhoudssluiting van de Metals Recycling Divisie te vervroegen van juli naar eind mei / begin juni.'
Lat ligt dus niet bepaald hoog voor eerste hj. Stevig dividend ging wel door dus verwacht men toch geen zware/structurele problemen neem ik aan.
- wimvd
- Premiummember
- Berichten: 3618
- Lid geworden op: 15 feb 2013 12:40
- waarderingen: 870
- Contacteer:
Re: Campine
Gespreid in sectoren beleggen
Enkel dividend-aandelen geven enige zekerheid van recurrent inkomen
Dividenden herbeleggen (samengestelde interest-wonder)
Enkel traden met aandelen die dividenden uitkeren om risico te beperken
Pas bijkopen op -15%
Re: Campine
Niet zo rap pessimistisch wezen.wimvd schreef: ↑12 aug 2020 16:57Campine heeft het halfjaarverslag niet gepubliceerd en dus zakken we hier verder naar beneden. Ik heb nog getwijfeld om bij te kopen om gemiddelde te doen zakken, maar gezien het wispelturige karakter van dividenduitbetalingen ga ik deze positie gewoon aanhouden en als dood kapitaal beschouwen.

- wimvd
- Premiummember
- Berichten: 3618
- Lid geworden op: 15 feb 2013 12:40
- waarderingen: 870
- Contacteer:
Re: Campine
Halfjaarresultaten 2020
Gereglementeerde informatie - 24 september 2020 – 07:50
Financiële resultaten
Tijdens het eerste semester 2020 realiseerde Campine een omzet van 82,7 mio € (2019: 102,9 mio €). De winst na belastingen bedroeg 103 K€ (2019: 2,33 mio €). De daling in verkoop en winst is volledig toe te schrijven aan de impact van de Corona-epidemie. Zowel de volumes als de metaalprijzen liggen substantieel lager dan in dezelfde periode in 2019.
Dankzij een strikte kostencontrole en enkele ambitieuze initiatieven heeft Campine de epidemie tot dusver goed doorstaan. “We hebben voor 1,5 mio € aan kosten bespaard in de eerste jaarhelft en het verlies aan volumes kunnen beperken door enkele interessante opportuniteiten te verzilveren.” verklaart CEO De Vos“ We hebben zo ook onze jaarlijkse onderhoudsperiode kunnen vervroegen naar de maand mei en deze met meer eigen personeel uitgevoerd. Strikt cash management en beter spreiden van investeringen leidde tot behoud van onze sterke balans van eind 2019” concludeert hij. Met een solvabiliteitsratio van 54% verwacht Campine geen financieringsproblemen in de komende periode.
Campine implementeerde een reeks maatregelen om het Covid-19 besmettingsrisico voor zijn medewerkers te minimaliseren. Het bedrijf maakte ook gebruik van enkele overheidsmaatregelen, waaronder tijdelijke werkloosheid, om de verlaagde vraag op te vangen. De verschillende productieafdelingen werden afwisselend stilgelegd om de efficiëntie zo hoog mogelijk te houden. Er werden eveneens zoveel mogelijk kosten bespaard of uitgesteld. Er worden geen geplande investeringen geschrapt, maar wel verder gespreid in de tijd. Enkele investeringsprojecten liepen trouwens vertraging op doordat sommige (internationale) toeleveranciers tijdelijk niet konden verder werken door de Covid-pandemie.
Resultaten per divisie
Divisie Specialty Chemicals
Marktevolutie en performance
De eerste impact van de Covid-pandemie begon in februari met een stijging van de antimoonmetaalprijs door een algemene vrees voor een tekort van deze grondstof op de wereldmarkt. Het centrum van de antimoonproductie ligt namelijk in China in de provincie Hunan die aangrenst aan Wuhan (provincie Hubei) waar de pandemie uitbrak. Door de vrees voor een tekort bleef de vraag naar antimoontrioxide in het 1e kwartaal op een normaal niveau. Slechts begin mei werd de impact van Corona voelbaar in de Specialty Chemicals afdeling met volumereducties bij enkele klanten van 30 tot 40%. De verminderde vraag leidde dan ook tot een snelle prijsdaling van de antimoongrondstof.
De omzet daalde tot 34,2 mio € (-22% tov 2019) als gevolg van de lagere volumes (-10% tov 2019) en lagere verkoopprijzen van onze antimoonproducten.
Dankzij kostenbesparingen en verbeterde operationele efficiëntie werd een positief operationeel resultaat van 1.077 K € behaald (tov een break-even resultaat van 10 K € in 2019).
Divisie Metals Recycling
Marktevolutie en performance
De impact van de Corona-crisis was vanaf de maand maart meteen voelbaar in onze lood afdeling, waar meer dan 80% van de producten worden verwerkt in batterijen, met de automobielsector als grootste segment. Het stilleggen van vele assemblagelijnen in Europa deed de vraag naar lood meteen kelderen. Volumereducties van 50 à 60% bij enkele industriële klanten waren geen uitzondering. Toch konden we onze verkoopvolumes redelijk op peil houden dankzij enkele opportuniteiten bij nieuwe klanten en bij verschillende metaaltraders. Eind april was de toevoer van onze belangrijkste grondstof - oude batterijen - quasi volledig opgedroogd; door de gedwongen sluiting van garages en schroothandelaren kwamen geen batterijen meer tot bij onze leveranciers. Hierdoor werd beslist om onze jaarlijkse onderhoudsstop, gepland voor eind juli, te vervroegen naar eind mei.
De activiteiten uit Metals Recovery, waarbij ook andere metalen herwonnen worden, ondervonden geen hinder van de Covid-epidemie.
De omzet daalde tot 54,2 mio € (-19% tov 2019) als gevolg van de lagere volumes (-12% tov 2019) en lagere LME-lood notering, die de basis uitmaakt van onze verkoopprijzen voor loodproducten. De gemiddelde LME-loodprijzen tijdens de eerste jaarhelft 2020 lagen beduidend lager dan in het eerste semester vorig jaar: 1.597 €/ton versus 1.735 €/ton in 2019.
Het operationeel resultaat kwam uit op een verlies van -970 K € in vergelijking met een winst in 2019 van 3.168 mio €. Naast de lagere volumes en verkoopprijzen is ook de verschuiving van de onderhoudskosten naar de eerste jaarhelft hiervan de oorzaak.
Vooruitzichten 2020
Een prognose maken voor het jaar 2020 blijft onder deze wisselende omstandigheden moeilijk. Als de grondstofprijzen hun opmars verderzetten, verwachten we wel het jaar positief te kunnen afsluiten.
De vraag naar onze Specialty Chemicals producten herstelt slechts langzaam. We verwachten pas in het laatste kwartaal van 2020 terug op de pre-Covid niveaus te komen. De antimoonmetaalprijzen zijn sinds begin augustus terug stijgende, hoofdzakelijk door het lage aanbod aan antimoonhoudende ertsen.
In onze Metals Recycling divisie is de vraag sinds juli opnieuw op een normaal niveau. Mogelijk heeft dit ook te maken met enkele tijdelijke en langere onderhoudssluitingen bij onze concurrenten. De LME-loodkoers verbeterde gevoelig tijdens de zomermaanden van een niveau beneden de 1.500 €/ton mid mei tot boven de 1.650 €/ton en fluctueert inmiddels rond het 1.600 €/ton-niveau.
Het volledig tussentijds financieel verslag is beschikbaar op onze website www.campine.com:
voor investeerders/aandeelhoudersinformatie/financiële publicaties en kalender/financiële verslagen/ tussentijds financieel verslag 2020.
Gespreid in sectoren beleggen
Enkel dividend-aandelen geven enige zekerheid van recurrent inkomen
Dividenden herbeleggen (samengestelde interest-wonder)
Enkel traden met aandelen die dividenden uitkeren om risico te beperken
Pas bijkopen op -15%
-
- Forum veteraan
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 04 okt 2012 10:09
- waarderingen: 328
- Contacteer:
Re: Campine
Grote verkoper heeft/had zijn verborgen ask ondertussen systematisch verlaagd tot 20€. (kan nu uitverkocht zijn, hoewel hij recent het pakket nog eens aanvulde) Het is windowdressing time.doorwinterd schreef: ↑18 jun 2020 08:37Het is niet altijd wat het lijkt. Voor het recente dividend kon je naar hartenlust kopen aan 26€. Het was (is) een verborgen order.Financieelgeluk schreef: ↑17 jun 2020 23:14Hallo iedereen,
Is het wel verstandig überhaupt dit aandeel aan te houden aangezien indien ik voor bijvoorbeeld 10.000 euro 400 aandelen zou moeten aankopen en de prijs dus zelf opdrijf bij de aankoop. Verder bij de verkoop zou de prijs dalen door middel van mijn verkoop an zich.
De vraag: zorgt de illiquiditeit van dit aandeel niet voor extra risico?
Zo ook nu, het werd herplaats (na canceling orderboek owv coupon) op terug 26€.
Wil je er 4000 ivp 400 dan krijg je die ook aan die prijs. (op dit moment)
Ik ben fan van de nieuwe ceo en zijn benadering/ambities maar met de recente ontwikkelingen zal het afwachten zijn.
Eerste jaarhelft wordt moeilijk, oa door het verschuiven van de sluiting voor onderhoud. (zie website)
Getuigt dan weer wel van flexibele aanpak.

Bedrijf in volle transitie sinds nieuwe ceo, veel dynamischer geworden. Eerste halfjaar break-even ondanks verschuiven onderhoudsperiode lijkt me gezien de omstandigheden toch een prestatie.
Optisch ligt de koers nog wel hoog tov de magere jaren uit het verleden. Heb toch getankt.
@Phil: elektrische wagens hebben ook een loodbatterij.
-
- Forum actieveling
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 dec 2016 21:56
- waarderingen: 152
- Contacteer:
Re: Campine
De loodaccu is momenteel de meest gebruikte accu voor elektrische auto's. Het voordeel van deze accu's is dat ze relatief goedkoop zijn, maar er zijn alternatieven die minder wegen en betere prestaties leveren. Elke elektrische SEAT heeft daarom een lithium-ion-accu, een lichte batterij die je een groter bereik geeft en minder lijdt onder temperatuurwisselingen.
https://www.dagelijksauto.nl/autonieuws ... sche-auto/
-
- Forum veteraan
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 04 okt 2012 10:09
- waarderingen: 328
- Contacteer:
Re: Campine
Ik bedoelde eigenlijk dit. (al kan technologie snel veranderen natuurlijk)Phil schreef: ↑11 nov 2020 15:09@doorwinterd: correct. Maar vrees dat dit niet de toekomst is. De transitie is volop aan de gang . Volkswagen groep ( Seat) maakt er zelfs reclame voor in Nederland.
De loodaccu is momenteel de meest gebruikte accu voor elektrische auto's. Het voordeel van deze accu's is dat ze relatief goedkoop zijn, maar er zijn alternatieven die minder wegen en betere prestaties leveren. Elke elektrische SEAT heeft daarom een lithium-ion-accu, een lichte batterij die je een groter bereik geeft en minder lijdt onder temperatuurwisselingen.
https://www.dagelijksauto.nl/autonieuws ... sche-auto/
Elektrische auto’s hebben een kleine klassieke loodzuurbatterij om te starten of dingen aan te sturen.
De vraag naar loodbatterijen zal tot 2030 gemiddeld met 4 à 5 procent per jaar stijgen. Veel mensen denken dat e-auto's geen loodbatterij meer hebben, maar dat klopt niet. Ze is nodig om de vele elektronische systemen in de elektrische auto - airco, radio, zetelverwarming, opening van ramen - van stroom te voorzien en dat zal de volgende twintig jaar nog zo zijn.
Deelnemen aan het forum + meer functies?
Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!