Campine

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 870
Contacteer:

Re: Campine

Bericht door wimvd »

Phil schreef:
03 jun 2020 09:54
Zou graag jullie motivatie horen waarom jullie vandaag actief beleggen in Campine.
Speel even advocaat van de duivel:
-Loodprijs staat op zijn laagste punt sinds 10 jaar
-Bedrijf heeft een kartel boete gekregen die een hap uit de winst neemt/nam
- lood batterijen zijn niet de toekomst

Vorig jaar heb ik wel eens gelezen dat ze diversifieren en investeren in recuperatie van andere materialen zoals recuperatie van plastiekomhulsels van batterijen of brandvertragende stoffen.

Geloof dat zij potentieel hebben om een turn around te maken gericht op een sustainable economie.
Maar had daarom graag de mening gekend van zij die reeds geïnvesteerd zijn en dus bedrijf beter opvolgen
Dank
De loodprijs staat inderdaad op een laag punt, maar zie hier dan juist weer het voordeel van in (cyclisch, dus stijgingspotentieel is er wel).
De kartelboete hebben ze al in de boeken verwerkt, dus deze heeft geen impact meer.
Loodbatterijen zijn niet meer de toekomst, dat klopt. Maar ze zijn wel bezig in transitie. Met het sterke management & de sterke business cijfers zou dat moeten lukken, maar je hebt gelijk dat dit de angel van het hele verhaal is.

Disclaimer: Campine is voor mij een kleiner deel van de port (5%).
jpcdeman liked last!
Gespreid in tijd instappen
Gespreid in sectoren beleggen
Enkel dividend-aandelen geven enige zekerheid van recurrent inkomen
Dividenden herbeleggen (samengestelde interest-wonder)
Enkel traden met aandelen die dividenden uitkeren om risico te beperken
Pas bijkopen op -15%

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 147
Contacteer:

Bericht door Phil »

Bedankt Wimvdvoor je reactie.

Ik stel me de vraag in welke mate is die transitie een marketing verhaal? Of zijn ze daadwerkelijk de switch aan het maken naar de nieuwe economie. In dat laatste geval zit er nog veel opwaarts potentieel in het aandeel en zou dit een mooi momentum zijn om in te stappen. In het ander geval is het weggegooid geld, als lange termijn belegger wel te verstaan ( stel het even zwart wit).

Als ik hun jaarverslag lees (pas begonnen), heb ik wel het idee dat de marketing werkt :D
Zou graag meer inside hebben hierover bijvoorbeeld

https://www.tijd.be/ondernemen/zware-in ... 31339.html
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

wimvd
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Sowieso is recyclage een duurzame bezigheid met toekomstperspectieven waarvoor ik als investeerder wel gewonnen ben. Mij interesseert het dan eigenlijk niet eens of ze nu lood, plastic, zilver of wat dan ook recycleren. Zolang ze maar deftige winstmarges hierop kunnen maken, is het voor mij goed. En dat delen met de aandeelhouder in de vorm van een dividend. Als je naar het lange termijnskoersverloop kijkt, staan ze vrij duur genoteerd. Ik heb aangekocht gisteren, maar dat kan goed zijn dat we in de loop van het jaar nog wel wat zakken. Mijn reden tot aankoopmoment was vooral om het dividend volgende week nog snel extra mee te pikken. Wat de koers intussen doet, interesseert me weinig zolang het bedrijf stabiel of groeiende blijft. Bij een forse daling zoals in het verleden richting 10 EUR koop ik gewoon nog een pakket bij.
Phil liked last!
Pas bijkopen op -15%

Phil
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 147
Contacteer:

Bericht door Phil »

60% van hun omzet komt uit loodrecyclage, lees autosector. Door C19 zal uiteraard er tijdelijk een terugval zijn ( tot 80% minder auto.s verkocht = tot 80% minder schroot).
In die zin zijn de marges en dividend enkel houdbaar als het business model leefbaar is. Stel dat wij morgen allemaal elektrisch gaan rijden. Geen verbrandingsmotor dus geen loodbatterijen. Dit zou dus betekenen dat 60% van hun omzet wegvalt terwijl de alternatieven ( plastiek en antimoon) dit (nog) niet kunnen compenseren.
Stel me de vraag of het bedrijf een dergelijke omwenteling aan kan.
wimvd liked last!
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

wimvd
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Phil schreef:
03 jun 2020 14:02
60% van hun omzet komt uit loodrecyclage, lees autosector. Door C19 zal uiteraard er tijdelijk een terugval zijn ( tot 80% minder auto.s verkocht = tot 80% minder schroot).
In die zin zijn de marges en dividend enkel houdbaar als het business model leefbaar is. Stel dat wij morgen allemaal elektrisch gaan rijden. Geen verbrandingsmotor dus geen loodbatterijen. Dit zou dus betekenen dat 60% van hun omzet wegvalt terwijl de alternatieven ( plastiek en antimoon) dit (nog) niet kunnen compenseren.
Stel me de vraag of het bedrijf een dergelijke omwenteling aan kan.
Terechte vraag en dat is de taak van het management om die transitie 1. tijdig aan te zien komen en 2. goed op in te spelen. Of dit lukt, weet je nooit op voorhand.
Pas bijkopen op -15%

Financieelgeluk
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door Financieelgeluk »

Hallo iedereen,

Ik stel me vragen bij het volume (aantal aandelen dat gekocht en verkocht worden). Dit was gistere rond de 100 en vandaag slechts 1. Is het wel verstandig überhaupt dit aandeel aan te houden aangezien indien ik voor bijvoorbeeld 10.000 euro 400 aandelen zou moeten aankopen en de prijs dus zelf opdrijf bij de aankoop. Verder bij de verkoop zou de prijs dalen door middel van mijn verkoop an zich.

De vraag: zorgt de illiquiditeit van dit aandeel niet voor extra risico?

wimvd
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Financieelgeluk schreef:
17 jun 2020 23:14
Hallo iedereen,

Ik stel me vragen bij het volume (aantal aandelen dat gekocht en verkocht worden). Dit was gistere rond de 100 en vandaag slechts 1. Is het wel verstandig überhaupt dit aandeel aan te houden aangezien indien ik voor bijvoorbeeld 10.000 euro 400 aandelen zou moeten aankopen en de prijs dus zelf opdrijf bij de aankoop. Verder bij de verkoop zou de prijs dalen door middel van mijn verkoop an zich.

Dat is zo voor alle illiquide aandelen op de Brusselse beurs natuurlijk. Leg daarom enkel een aankooporder aan tegen limietprijs, aan marktprijs aankopen zou inderdaad onverwacht wel eens een dikke plus op de borden kunnen laten noteren. Ik heb een beperkte positie (5% van port) omwille van het dividend aangeschaft. Qua koerswinst moet je hier geen wonderen verwachten aan de huidige koers. Mogelijks met veel geduld kan je ze nog wel eens rond de 20 EUR oppikken. Dit is een aandeel voor de lange termijns-belegger.
Pas bijkopen op -15%

Financieelgeluk
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door Financieelgeluk »

wimvd schreef:
18 jun 2020 07:13
Financieelgeluk schreef:
Hallo iedereen,

Dat is zo voor alle illiquide aandelen op de Brusselse beurs natuurlijk. Leg daarom enkel een aankooporder aan tegen limietprijs, aan marktprijs aankopen zou inderdaad onverwacht wel eens een dikke plus op de borden kunnen laten noteren. Ik heb een beperkte positie (5% van port) omwille van het dividend aangeschaft. Qua koerswinst moet je hier geen wonderen verwachten aan de huidige koers. Mogelijks met veel geduld kan je ze nog wel eens rond de 20 EUR oppikken. Dit is een aandeel voor de lange termijns-belegger.
Dankjewel wombs, dit was precies wat ik wilde horen. Zelf ben ik ook een belegger voor de lange termijn. Na het lezen van “the intelligent investor” van Benjamin Graham geloof ik dat te veel van posities wisselen te hard van je rendement opeet. Echter waarschuwen ze in dit boek voor handelen in illiquide aandelen. Ga het aandeel toch overwegen omwille van het dividendrendement als ik het tegen een iets lagere prijs kan oppikken.

Mvg,
Financieelgeluk

doorwinterd
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 328
Contacteer:

Bericht door doorwinterd »

Financieelgeluk schreef:
Hallo iedereen,

Is het wel verstandig überhaupt dit aandeel aan te houden aangezien indien ik voor bijvoorbeeld 10.000 euro 400 aandelen zou moeten aankopen en de prijs dus zelf opdrijf bij de aankoop. Verder bij de verkoop zou de prijs dalen door middel van mijn verkoop an zich.

Het is niet altijd wat het lijkt. Voor het recente dividend kon je naar hartenlust kopen aan 26€. Het was (is) een verborgen order.
Zo ook nu, het werd herplaats (na canceling orderboek owv coupon) op terug 26€.
Wil je er 4000 ivp 400 dan krijg je die ook aan die prijs. (op dit moment)

Ik ben fan van de nieuwe ceo en zijn benadering/ambities maar met de recente ontwikkelingen zal het afwachten zijn.
Eerste jaarhelft wordt moeilijk, oa door het verschuiven van de sluiting voor onderhoud. (zie website)
Getuigt dan weer wel van flexibele aanpak.
When you walk in golden halls you get to keep the gold that falls.

wimvd
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Financieelgeluk schreef:
18 jun 2020 08:09
wimvd schreef:
18 jun 2020 07:13
Financieelgeluk schreef:
Hallo iedereen,

Dankjewel wombs, dit was precies wat ik wilde horen. Zelf ben ik ook een belegger voor de lange termijn. Na het lezen van “the intelligent investor” van Benjamin Graham geloof ik dat te veel van posities wisselen te hard van je rendement opeet. Echter waarschuwen ze in dit boek voor handelen in illiquide aandelen. Ga het aandeel toch overwegen omwille van het dividendrendement als ik het tegen een iets lagere prijs kan oppikken.

Mvg,
Financieelgeluk
Ik zou ze zeker onder de 25 EUR trachten op te vissen gezien het dividend juist gepasseerd is. In feite heb je dus bijna een jaar tijd om af te wachten en je slag te slaan. Velen verwachten nog een algemene beurscorrectie na de Q2-cijfers, dus dat kan wel een mooi moment zijn om toe te slaan hier voor de lange termijn. Ik heb trouwens zelf ook al gemerkt dat het biedboekje gemanipuleerd wordt met fake orders. Nog een reden dat ik heb ingekocht: bekijk de evolutie van de loodprijs even, we staan laag momenteel dus ook dat kan nog extra stijgingspotentieel geven.
Pas bijkopen op -15%

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie