Moury Construct

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
rikvanlooy
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 60

Re: Moury Construct

Berichtdoor rikvanlooy » 19 Sep 2018 12:21

Umi schreef:
ourasi schreef:Dit aandeel blijft een ideale belegging voor mijn cashpositie. Per jaar verdient Moury Construct gemiddeld 10 euro op een koers van 136 euro. Hiervan wordt ongeveer de helft uitgekeerd wat momenteel een netto coupon van 2,7 % oplevert. De rest wordt in de spaarpot gestopt. Die bedraagt nu bijna 107 euro per aandeel.

De bouwonderneming heeft een ondernemingswaarde van 30 euro en levert 10 euro winst op. De netto kaspositie bedraagt ongeveer 2x de waarde van de free float.

Vanuit economisch standpunt zou het verstandig zijn dat de familie een overnamebod lanceert op de uitstaande aandelen en deze vernietigt waardoor de winst per aandeel sterk stijgt.

Intussen brengt mijn semi- cashpositie goed op in tegenstelling tot een spaarrekening.

Enige nadeel is natuurlijk dat die cashpositie vrij illiquide is, maar als je die niet 'snel' nodig hebt, is dat ook weer geen probleem. Ik zie het eerder als een obligatie :lol:

ps Heb hier ooit eens gelezen dat de beursnotering van Moury eigenlijk het gevolg was van een erfeniskwestie? (weet er het fijne niet meer van)

Die erfeniskwestie zegt mij niets, maar het zou wel kunnen uitleggen waarom het management niets doet met de notering. Qua waardecreatie is het aandeel een mager beestje. Weinig winst- en omzetgroei en enorm veel cash dat geld kost ipv dat het geld opbrengt. Het is één van de slechtst presterende aandelen in mijn portefeuille. Ik heb al verscheidene keren op het punt gestaan om dit aandeel buiten te zwieren.

De bedrijfsresultaten zijn niet slecht, maar daarmee is ook alles gezegd.

Beleggen met zéér aantrekkelijke tarieven
(klik op broker en vraag vrijblijvend informatie aan)
MeXeM DEGIRO LYNX
Inbev à €6.000 €3,60 €4,28 €6,00
Extra's o.a. 3 maanden
gratis coaching
Geen kosten bij ETF
en turbo kernselectie
Gratis tips en geen
wisselkoersmarge
bekijk hier meer brokers

powered by Surfing Waves

aossa
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 38

Berichtdoor aossa » 19 Sep 2018 12:57

Waarschijnlijk iets gelezen bij Immo Moury
https://www.spaargids.be/forum/immo-moury-t18947.html

Immo Moury werd in 2007 als Bevak opericht en afgesplitst van Moury Construct om het vastgoed van voornamelijk één van de zusters Moury onder te brengen.

Zie artikel uit de oude doos:
http://www.standaard.be/cnt/vv1gr8nh

doorwinterd
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 274

Berichtdoor doorwinterd » 19 Sep 2018 13:02

rikvanlooy schreef:
Umi schreef:
ourasi schreef:ps Heb hier ooit eens gelezen dat de beursnotering van Moury eigenlijk het gevolg was van een erfeniskwestie? (weet er het fijne niet meer van)

Die erfeniskwestie zegt mij niets, maar het zou wel kunnen uitleggen waarom het management niets doet met de notering.

Dat van die erfeniskwestie heb je zelf aangehaald in je post van 29 Sep 2016 12:27
When you walk in golden halls you get to keep the gold that falls.

rikvanlooy
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor rikvanlooy » 19 Sep 2018 13:21

doorwinterd schreef:
rikvanlooy schreef:
Umi schreef:
ourasi schreef:ps Heb hier ooit eens gelezen dat de beursnotering van Moury eigenlijk het gevolg was van een erfeniskwestie? (weet er het fijne niet meer van)

Die erfeniskwestie zegt mij niets, maar het zou wel kunnen uitleggen waarom het management niets doet met de notering.

Dat van die erfeniskwestie heb je zelf aangehaald in je post van 29 Sep 2016 12:27

Ik ben dat dus vergeten, maar mijn reactie is exact hetzelfde als in 2016.

doorwinterd
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor doorwinterd » 19 Sep 2018 13:58

rikvanlooy schreef:Qua waardecreatie is het aandeel een mager beestje. Weinig winst- en omzetgroei en enorm veel cash dat geld kost ipv dat het geld opbrengt. Het is één van de slechtst presterende aandelen in mijn portefeuille. Ik heb al verscheidene keren op het punt gestaan om dit aandeel buiten te zwieren.

Ik weet het nog zo niet, op 1 5 of 10 j klopt het de BEL20
Sinds 2000 de DOW, NASDAQ en S&P 500 met twee vingers in de neus. (afspliting immo mour + coupons niet vergeten)
Mager qua waardecreatie zou ik dat niet noemen.

doorwinterd
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor doorwinterd » 19 Sep 2018 14:08

Umi liked last!

rikvanlooy
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor rikvanlooy » 19 Sep 2018 17:17

doorwinterd schreef:
rikvanlooy schreef:Qua waardecreatie is het aandeel een mager beestje. Weinig winst- en omzetgroei en enorm veel cash dat geld kost ipv dat het geld opbrengt. Het is één van de slechtst presterende aandelen in mijn portefeuille. Ik heb al verscheidene keren op het punt gestaan om dit aandeel buiten te zwieren.

Ik weet het nog zo niet, op 1 5 of 10 j klopt het de BEL20
Sinds 2000 de DOW, NASDAQ en S&P 500 met twee vingers in de neus. (afspliting immo mour + coupons niet vergeten)
Mager qua waardecreatie zou ik dat niet noemen.

Op 1 jaar : + 1,53 %
Op 3 jaar : + 6,92 %
Op 5 jaar : + 35,6 %

Erg veel vind ik dat toch allemaal niet. Picanol is bijvoorbeeld 227,05 % gestegen op 5 jaar en Accentis 310 %. Lotus 283,04 % en Payton 644,44 %. Veel aandelen hebben beter gepresteerd.

Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1007

Berichtdoor Umi » 19 Sep 2018 17:56

rikvanlooy schreef:
Op 1 jaar : + 1,53 %
Op 3 jaar : + 6,92 %
Op 5 jaar : + 35,6 %

Erg veel vind ik dat toch allemaal niet. Picanol is bijvoorbeeld 227,05 % gestegen op 5 jaar en Accentis 310 %. Lotus 283,04 % en Payton 644,44 %. Veel aandelen hebben beter gepresteerd.

'erg veel' is het niet. Maar het is dan ook een 'defensief aandeel' gezien de cash positie.

Vergelijk die rendementen eens met de BEL 20 ;)

doorwinterd
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor doorwinterd » 19 Sep 2018 20:27

rikvanlooy schreef:
Picanol is bijvoorbeeld 227,05 % gestegen op 5 jaar en Accentis 310 %. Lotus 283,04 % en Payton 644,44 %. Veel aandelen hebben beter gepresteerd.

Picanol, Accentis en Payton hebben op de rand van het faillissement gestaan ook hé.

ourasi
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 350

Berichtdoor ourasi » 20 Sep 2018 10:04

Van mij mag iedereen blijven dromen van enorme rendementen. De koersstijgingen van de laatste jaren zijn vooral het gevolg van de gratis geld politiek van de centrale banken. Dit experiment komt stilaan in zijn eindfase.

In bepaalde sectoren zijn er zeepbellen ontstaan. Een voorbeeld is de biotech rage. De koersen in deze sector geven ons de verwachting dat alle ziektes binnenkort tot het verleden behoren. Dit ruikt naar de dotcom-zeepbel.

Anderzijds kijkt men meer en meer naar de schuldpositie van landen en bedrijven. Kijk maar naar de problemen van Turkije, Greenyard en Balta. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen haves en have nots.

Bij Moury Construct vind ik stabiliteit. Het orderboek staat op een record. Het bedrijfsresultaat bedraagt ongeveer 10 % van de beurswaarde. Door de lagere vennootschapsbelasting zal de nettowinst stijgen. Als de rentevoeten terug gaan stijgen begint de kasvoorraad ook te renderen.

Zoals ik gisteren heb gezegd is Moury een goede plaats om een deel van mijn kaspositie te laten renderen. Liever dit dan te behoren tot de 270 miljard euro op de spaarrekeningen.
forumbeurs liked last!

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen