Moury Construct

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Invstr
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 160

Re: Moury Construct

Bericht door Invstr »

Moury blijft goed boeren
Een groei van de bedrijfswinst met 18,4% is in de huidige moeilijke conjunctuur uitmuntend te noemen. Nochtans verzwakte de omzetgroei. De groei van 4% was immers bijna volledig te danken aan een overname in 2023. Niettemin bereikte het orderboek een record van 335 mln. EUR en werden er veel projecten 'goed' uitgevoerd. Dit leidt tot ongeziene marges van 17% in de klassieke bouwsector (marges maximaal 5% gemiddeld). De nettowinst groeide nog net iets sneller (+16,4%) o.a. door hogere inkomsten uit de riante kaspositie. Deze kaspositie bereikte een erg hoog niveau van 262 EUR p.a. of nagenoeg de helft van de marktkapitalisatie.

Advies : H+2
Recent verzwakte de koers wat door vrees over de economische toestand. Met een dergelijk orderboek moeten we nog niet panikeren. We herhalen ons bijkopenadvies.

Bron: "De Belegger"

Alian
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 29

Bericht door Alian »

rikvanlooy schreef: ↑
24 sep 2024 10:57
ILAD schreef: ↑
24 sep 2024 00:19
Résultats au 30 juin 2024

CHIFFRE D'AFFAIRES EN PROGRESSION DE 4,5%
HAUSSE DU RESULTAT NET DE 16%
NIVEAU RECORD DU CARNET DE COMMANDES A € 335 MILLIONS AU 30 JUIN 2024

https://www.moury-construct.be/wp-conte ... -final.pdf
De financiële resultaten zullen nog veel beter zijn in het tweede semester. De obligaties stijgen in waarde omdat de rente daalt. Bovendien hebben ze veel geïnvesteerd in fysiek goud en goudmijnaandelen.

Ik merk dat de Belegger weer verkeerd is in het schatten van de winst. Ze dachten eerder aan 56 euro netto-winst per aandeel voor dit jaar. Het zal eerder 70 euro zijn. De cashvoorraad zal waarschijnlijk 300 euro per aandeel bedragen eind dit jaar en de winstmarge is enorm voor een bouwbedrijf (meer dan 17 %). De beurskoers is ridicuul. Dit is een echte no-brainer.
Het antwoord van de belegger waarom ze de winst lager inschatten!

Het is altijd een beetje moeilijk de winstramingen voor bouwbedrijven te schatten.

Als ik de resultaten wat doorspit dan vrees ik een beetje dat de groep voor 30/06 nog heel wat projecten heeft opgeleverd wat een hoge marge oplevert.
Tegelijk was het orderboek eind februari maar op 245 mln. EUR. Dit leidt naar de resultaten in het tweede halfjaar.
Het orderboek op 30/06 van 335 mln. EUR zal wellicht pas in de loop van 2025 uitgeleverd worden.

Dus ja ik verwacht een zwakker tweede halfjaar qua resultaten, vooral qua marges. De omzetgroei vertraagde ook over het eerste halfjaar en was louter te danken aan een overname.
Moury heeft in het verleden altijd positief verrast. Goede CFO en CEO.

Met vriendelijke groeten,

Het analistenteam.

Invstr
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 160

Bericht door Invstr »

Theoretische opening 550, met 100 stuks aan marktprijs.
Begrijpe wie begrijpe kan.

forumbeurs
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174

Bericht door forumbeurs »

Invstr schreef: ↑
25 sep 2024 09:28
Theoretische opening 550, met 100 stuks aan marktprijs.
Begrijpe wie begrijpe kan.
Bij felle stijging zijn er altijd die hoogtevrees krijgen. Niets om je zorgen te maken.

rikvanlooy
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 158

Bericht door rikvanlooy »

Alian schreef: ↑
24 sep 2024 13:31
rikvanlooy schreef: ↑
24 sep 2024 10:57
ILAD schreef: ↑
24 sep 2024 00:19
Résultats au 30 juin 2024

CHIFFRE D'AFFAIRES EN PROGRESSION DE 4,5%
HAUSSE DU RESULTAT NET DE 16%
NIVEAU RECORD DU CARNET DE COMMANDES A € 335 MILLIONS AU 30 JUIN 2024

https://www.moury-construct.be/wp-conte ... -final.pdf
De financiële resultaten zullen nog veel beter zijn in het tweede semester. De obligaties stijgen in waarde omdat de rente daalt. Bovendien hebben ze veel geïnvesteerd in fysiek goud en goudmijnaandelen.

Ik merk dat de Belegger weer verkeerd is in het schatten van de winst. Ze dachten eerder aan 56 euro netto-winst per aandeel voor dit jaar. Het zal eerder 70 euro zijn. De cashvoorraad zal waarschijnlijk 300 euro per aandeel bedragen eind dit jaar en de winstmarge is enorm voor een bouwbedrijf (meer dan 17 %). De beurskoers is ridicuul. Dit is een echte no-brainer.
Het antwoord van de belegger waarom ze de winst lager inschatten!

Het is altijd een beetje moeilijk de winstramingen voor bouwbedrijven te schatten.

Als ik de resultaten wat doorspit dan vrees ik een beetje dat de groep voor 30/06 nog heel wat projecten heeft opgeleverd wat een hoge marge oplevert.
Tegelijk was het orderboek eind februari maar op 245 mln. EUR. Dit leidt naar de resultaten in het tweede halfjaar.
Het orderboek op 30/06 van 335 mln. EUR zal wellicht pas in de loop van 2025 uitgeleverd worden.

Dus ja ik verwacht een zwakker tweede halfjaar qua resultaten, vooral qua marges. De omzetgroei vertraagde ook over het eerste halfjaar en was louter te danken aan een overname.
Moury heeft in het verleden altijd positief verrast. Goede CFO en CEO.

Met vriendelijke groeten,

Het analistenteam.
Het is tegenwoordig niet meer nodig om een komische film of serie te bekijken om eens goed te kunnen lachen. Ik begrijp nu al wat beter waarom De Belegger er ieder jaar naast zit. Ze zeggen het eigenlijk zelf dat ze er maar een slag in slaan (moeilijk om winstramingen voor bouwbedrijven in te schatten). Daarnaast kunnen ze blijkbaar ook niet echt goed lezen. In het persbericht staat letterlijk te lezen dat de netto-resultaten dit jaar beter zullen zijn ("prévoit un résultat pour 2024 en hausse par rapport à l'exercice précédent"). Het management zal dat nooit vermelden als het resultaat slechter zou zijn of zelfs maar gelijk. En ze gaan dit ook niet vermelden indien het verschil niet groot genoeg zou zijn. Hoe die "analisten" dan tot de conclusie komen dat de tweede helft toch een stuk minder zal zijn, is mij een compleet raadsel (minder dan 60 euro netto-winst per aandeel voor 2024). Daarnaast denken zij blijkbaar ook dat de omzet in de tweede helft van het jaar niet veel zal stijgen, misschien zal dalen. Ik lees toch iets anders in het persbericht ("grâce à un volume d'activité robuste"). We weten al wat het management bedoelt met "robuste". Moury Construct zal dat woord nooit gebruiken indien de omzet niet veel zou stijgen in de tweede helft van het jaar. Daarnaast is het mij onduidelijk waarom De Belegger denkt dat de winstmarge zomaar lager zou zijn in oktober 2024 in vergelijking met mei 2024. Ik begrijp hun redenering helemaal niet. Blijkbaar hebben ze ook een rare manier om de backlog te interpreteren. Wij weten gewoon niet hoeveel van de totale backlog in de boeken van 2024 zullen verschijnen. Als je natuurlijk er altijd vanuit gaat dat de winstmarge zal dalen dan is het niet verwonderlijk dat de toekomstige resultaten altijd zullen worden onderschat. Dit biedt een buitenkans voor ons. Bijkopen zou ik zo zeggen.
reteiP liked last!

Alian
Forum verkenner
Forum verkenner

Bericht door Alian »

Denk niet dat die mannen zo diep graven Rik, kan sneeuwen, kan dooien dus natte vinger werk! Of ze begrijpen geen Frans 😱

rikvanlooy
Forum actieveling
Forum actieveling

26 sep 2024 12:23
Denk niet dat die mannen zo diep graven Rik, kan sneeuwen, kan dooien dus natte vinger werk! Of ze begrijpen geen Frans 😱
Ik raad iedereen aan om "finchat moury construct" in te geven in een browser. Je kunt daar heel wat financiële info vinden. Op die site is er ook een market screener. Verschillende keren staat Moury Construct in de top 5 of top 10 van aandelen genoteerd op Euronext Brussel (bijv. Ebitda 10 YR CAGR; diluted EPS 10 YR CAGR, ....). Lotus Bakeries staat daar veel minder tussen. Enkel wat waardering staat Lotus Bakeries helemaal bovenaan. De ratio's van Moury Construct gelijken zeer goed op die van Lotus Bakeries. Enkel de Gross marge is bij Lotus veel hoger (39,3 versus 27,71), maar Ebitda marge, Operationele marge, Pre tax marge, Net marge zijn bijna gelijk. De FCF marge bij Moury is veel hoger (21,8 versus 7,75). De ROA, ROE, ROCE gelijken op elkaar, maar de ROIC is veel hoger bij Moury (33,42 versus 13,37). De ROIC is belangrijker dan de ROA en de ROE. Dit betekent dat Moury Construct wel degelijk prijszettingsmacht heeft. Dat komt door hun zeer goede reputatie en betrouwbaarheid. Klanten zijn bereid om meer te betalen voor goede kwaliteit. Ze hebben genoeg van slechte aannemers. Ik heb het gevoel dat men dit geregeld vergeet op het moment dat Moury Construct wordt bestudeerd.
Alian liked last!

rikvanlooy
Forum actieveling
Forum actieveling

26 sep 2024 12:23
Dit jaar heb ik erg veel bijgeleerd via Moury Construct. De handelswijze van beleggingsbladen, kranten, beleggers, CFO, CEO, ... Het is extreem moeilijk om rationeel te handelen bij beursverrichtingen. In de meeste gevallen weet men eigenlijk te weinig om rationeel te handelen. De toekomst kan men bovendien ook nooit voorspellen. Enkel in het geval men 100 % zeker is dat men meer weet dan de andere beleggers, kan men redelijk zeker zijn dat men goede beslissingen neemt. Wat Moury Construct betreft, heb ik door omstandigheden, meer kennis dan andere beleggers. Zo is het voor mij dan ook zeer eenvoudig om beslissingen te nemen.
Lilly liked last!

Alian
Forum verkenner
Forum verkenner

Bericht door Alian »

Ik veronderstel Rik dat je redelijk of zo niet heel close bent met Moury, dit kon al uitgemaakt worden aan de hand van je opmerkingen en reacties. Als gewone belegger ben je natuurlijk afhankelijk van mensen die de cijfers goed kunnen analyseren en vooral begrijpen. Ik moet een beetje lachen met al die analisten en beleggingsblaadjes, een diep gestructureerde analyse maken ze niet, omdat dit gewoonweg niet mogelijk is om dat voor een X aantal aandelen te doen. Als je iets met verstand en kennis wil opvolgen mag je al blij zijn als je een kleine tien aandelen kan ontleden en opvolgen per jaar. Nu,volgens mijn bescheiden mening hoor! Heb zo een abbo bij iemand die dagelijks niks anders doet dan constant bezig te zijn met een beperkt aantal aandelen en die ze dan ook binnenste buiten keert en natuurlijk ook zijn referenties en relaties heeft. Is eigenlijk door deze persoon dat ik Moury indertijd aangekocht heb en gelukkig. Hij volgt ze nu niet meer om dat hij internationaler is gaan beleggen, maar af en toe vraag ik nog zijn mening over Moury.
Jij bent dus ook van dat kaliber Rik en is het idd wat simpeler voor u om een oordeel te vellen over Moury. Stel mij soms ook de vraag waar gaan we staan binnen een paar jaar met Moury? De koers,doordat het zo illiquide is, maakt zo een bokkensprongen dat je soms niet meer durft te denken aan de onderliggende waarde. Het is en blijft een bouwfirma maar dan ééntje van de bovenste plank door hun cash. Jammer dat ze niet iets meer doen met hun cash want er zit geen één slot op maar twee! Je kan voorzichtig zijn maar je mag toch ook niet overdrijven. Velen kopen of houden het niet bij omdat het saai is waarschijnlijk maar als ze verder stijgen per jaar zoals tegenwoordig mag het nog saaier.Hoe zal de winstgroei verder evolueren, niet makkelijk voor een bouwbedrijf. Ben er nog altijd héél gelukkig mee en de tijd is onze vriend. Moest je af en toe nog wat achtergrond informatie hebben we kijken er naar uit, waarvoor dank.
Lilly liked last!

Eski87
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 47

Bericht door Eski87 »

Bouw van UKOT werf gaat precies wel vooruit: https://www.linkedin.com/posts/quares_u ... er_desktop

Plaats reactie