Telenet Group

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
jerreke
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2

Re: Telenet Group

Berichtdoor jerreke » 08 Dec 2018 12:40

Eind november heb ik Telenet verkocht met de volgende redenering:

Ja, in deze onzekere beurstijden zou een internet provider een relatief stabiel aandeel moeten zijn. Mensen gaan namelijk niet zomaar hun internetabonnement wijzigen of opzeggen. Een verslechterende economie leidt dus niet bepaald tot lagere inkomsten voor telenet. Ook de intrinsieke waarde blijft dan min of meer constant.

Waarom verkoop ik dan toch?
Er zijn twee reden waarom ik telenet heb verkocht.
1) Een algemene beurscorrectie treft alle aandelen, ook aandelen waar fundamenteel niets/weinig aan verandert. Eigenlijk is er zelfs al een groot deel van het 'kwaad geschied'. Zo'n jaar geleden stond het aandeel nog op 65, terwijl het nu amper rond de 40 rondzwerft.

2) Telenet krijgt veel cash binnen, maar heeft het volgens mij moeilijk om zijn groei te verzekeren. Het aantal belgische klanten is gelimiteerd en ook de opbrengst per klant staat onder druk. Ten eerste worden de prijsverhogingen niet warm onthaald door hun klanten. Ten tweede blijven streamingdiensten het vuur aan de schenen leggen van kabeltelevisiekijkend vlaanderen.

Persoonlijk:
Ik heb dit aandeel eind 2016 gekocht op basis van enkele positieve artikels en adviezen van beurshuizen, zonder echt de fundamentals en het bedrijfsmodel verder te bekijken. Heb hier een mooie les geleerd.

Toekomst:
Een groei van telenet is mogelijk door:
- meer 'corporate' abonnementen af te sluiten. Daar heeft telenet namelijk een heel klein marktaandeel in
- in te zetten op IOT en de virtual reality game parken
- meer winst op uitzendrechten
- cost cutting

De eerste twee reden worden erg lastig om te verwezenlijken: IOT en de Virtuality Parken kunnen moeilijk voor een significante groei zorgen. De onzekere ecnomische vooruitzichten maken het op zijn beurt niet makkelijk om meer 'corporate' abonnementen af te sluiten.

Kortom, een mogelijk sterke groei zie ik eerder als speculatie dan als een mogelijkheid.
Ageas, Picanol, Recticel, Solvay, Melexis, Quest for Growth, Compagnie des Alpes, AB inbev, Disney, Alfen, Biocartis, Sioen

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden andere beleggers en
profiteer van minder advertenties, abonneren op
favoriete onderwerpen en toegang tot de chatbox.

Registreer u binnen enkele tellen

powered by Surfing Waves

HowToLoseMoney
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 21

Berichtdoor HowToLoseMoney » 08 Dec 2018 14:16

@jerreke: Zoals je zegt, Telenet heeft de grootste klap al geïncasseerd. Daarnaast lijkt het me met het huidige beursklimaat net interessant dat ze ervoor kiezen een dividend uit te keren. Ik zie het ook niet direct gebeuren dat hun winst plots veel kleiner wordt. Aan de andere kant hebben ze volgens mij ook niet veel groeimarge meer, maar in mijn ogen blijft het toch wel een beetje een "goede huisvader"-aandeel.

jerreke
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2

Berichtdoor jerreke » 08 Dec 2018 15:55

HowToLoseMoney schreef:@jerreke: Zoals je zegt, Telenet heeft de grootste klap al geïncasseerd. Daarnaast lijkt het me met het huidige beursklimaat net interessant dat ze ervoor kiezen een dividend uit te keren. Ik zie het ook niet direct gebeuren dat hun winst plots veel kleiner wordt. Aan de andere kant hebben ze volgens mij ook niet veel groeimarge meer, maar in mijn ogen blijft het toch wel een beetje een "goede huisvader"-aandeel.

@HowToLoseMoney, ik denk inderdaad wel het risico eerder beperkter is, en de mogelijke ROI dus ook. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van dividenden. Een aankoop van eigen aandelen vind ik in de meeste gevallen veel optimaler. Bovendien denk ik dat ze hun geld zelfs beter kunnen spenderen aan het verlagen van de schuldgraad.
Ageas, Picanol, Recticel, Solvay, Melexis, Quest for Growth, Compagnie des Alpes, AB inbev, Disney, Alfen, Biocartis, Sioen

HowToLoseMoney
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor HowToLoseMoney » 08 Dec 2018 22:48

Heb ook een voorkeur voor aankopen van eigen aandelen. Verwacht echter niet dat ze hun schuldgraad snel zullen afbouwen...

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 375

Berichtdoor Wimpie85 » 09 Dec 2018 21:45

HowToLoseMoney schreef:@jerreke: Zoals je zegt, Telenet heeft de grootste klap al geïncasseerd. Daarnaast lijkt het me met het huidige beursklimaat net interessant dat ze ervoor kiezen een dividend uit te keren. Ik zie het ook niet direct gebeuren dat hun winst plots veel kleiner wordt. Aan de andere kant hebben ze volgens mij ook niet veel groeimarge meer, maar in mijn ogen blijft het toch wel een beetje een "goede huisvader"-aandeel.

Da's nu net hét grote probleem!

Een bedrijf dat niet meer weet te groeien, blijft doelloos ter plaatse drijven... Telenet zal zichzelf moeten heruitvinden met nieuwe business-producten.

HowToLoseMoney
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor HowToLoseMoney » 23 Jan 2019 21:24

3% weg in het laatste uur vandaag, ben echt niet meer mee, sinds wanneer is dit een volatiel aandeel?

ringoeur
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 705

Berichtdoor ringoeur » 07 Feb 2019 09:41

Telenet komt met ongelimiteerde datapot
07 februari 2019 09:28

De telecomoperator volgt het voorbeeld van Proximus en Orange Belgium en lanceert een mobiel abonnement met ongelimiteerd dataverbruik.

Telenet-CEO John Porter beloofde het al in een eindejaarsinterview met De Tijd: Telenet heeft een hoop nieuwe producten klaar staan. 'Die zullen ons in staat stellen haasje-over te spelen met de concurrenten. Ik hoop dat zij een plan B hebben. Because we’re coming out swinging.’

Maar het eerste concrete product waarmee Telenet op de proppen komt, is er eentje waarmee het in de achtervolging gaat op Proximus en Orange Belgium. Beide telecomoperatoren introduceerden vorig jaar al een mobiel abonnement met onbeperkt aantal gigabyte aan data.

'Ongelimiteerd'
Telenet volgt nu, via het in 2016 overgenomen BASE. Net zoals bij Proximus en Orange Belgium is 'ongelimiteerd' relatief. BASE verlaagt na een verbruik van 25 gigabyte de snelheid van het mobiel internetverbruik van breedband naar smalband (512 kilobyte per seconde).

Proximus en Orange Belgium legden de lat op 20 gigabyte. Daarin is Telenet dus iets genereuzer. Op het vlak van prijs moeten de drie telecomoperatoren niet voor elkaar onderdoen: Orange Belgium vraagt 40 euro per maand, net zoals BASE. Het Mobilus XL-abonnement van Proximus komt dan weer op 42,99 euro.

Schokeffect
Telenet hoop wel een schokeffect op de markt te bekomen door nieuwe klanten in de eerste drie maanden maar 25 euro per maand aan te rekenen. De productlancering van Telenet is opmerkelijk. CEO John Porter liet in het verleden een paar keer verstaan dat hij in ongelimiteerde data geen mirakeloplossing zag.

Het zijn alleszins drukke tijden in Woluwe, waar de telecomoperator tegenwoordig resideert. Volgende week dinsdag heeft het nog een productvoorstelling voor de pers gepland, volgende week donderdag komt het dan met jaarresultaten.

https://www.tijd.be/tech-media/telecom/ ... 95333.html

Klane
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 18

Berichtdoor Klane » 07 Feb 2019 14:21

Wat me aan telenet stoort is dat je als nieuwe klant betere condities kan krijgen dan mensen die al 20 jaar klant zijn. Tot wel 40% per maand verschil. Is zoals een cafe met verschillende prijzen naargelang wie bestelt. Typisch Amerikaans , zo van je moest het maar gezien hebben. :down:
TimeIsMoney liked last!

BRT
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 11

Berichtdoor BRT » 07 Feb 2019 15:27

Klane schreef:Wat me aan telenet stoort is dat je als nieuwe klant betere condities kan krijgen dan mensen die al 20 jaar klant zijn. Tot wel 40% per maand verschil. Is zoals een cafe met verschillende prijzen naargelang wie bestelt. Typisch Amerikaans , zo van je moest het maar gezien hebben. :down:

Ik zit al 3 jaar bij Scarlet. 39 euro ipv 79 bij Telenet. 500 euro op jaarbasis. Geen idee waarom anderen achterblijven. 'het leven is duur' zegt men dan.

ringoeur
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 705

Berichtdoor ringoeur » 08 Feb 2019 08:47

Ing : Telenet advies van “Buy” naar “Hold” en koersdoelverlaging van €74 naar €42