Greenyard Foods (voorheen Pinguin Lutosa)

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan

mulder
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 233

Re: Greenyard Foods (voorheen Pinguin Lutosa)

Bericht door mulder »

Dat is wat te positief;Hein zou allicht stuk van zijn aandelen Greenyard moeten verkopen en in Fruit Farm steken dus dat zou wel wat druk op de koers kunnen zetten.Is natuurlijk niet zeker hoe het gaat aflopen met Fruit Farm,schulden toch hoog allicht om te overleven.
wolfe liked last!

pnobels
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 60

Bericht door pnobels »

Er zijn toch een aantal slimmerikken die de kans gezien hebben om goedkoop bij te tanken... :up: Den dezen niet, ik was te laat :down: Spijtig, maar een mens moet af en toe eens werken ook...

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4479

Bericht door Lieve16 »

Uitkijken naar herfinanciering bij Greenyard

05/12/20 om 14:00
Bijgewerkt op 07/12/20 om 10:38
De groente- en fruitgigant Greenyard boekte in de eerste jaarhelft van het boekjaar 2020/2021 (van 1 oktober 2020 tot 30 september 2021) een mooie omzetgroei van 10,3 procent tot 2,17 miljard euro. In het eerste kwartaal was er een groei met 11,4 procent tot 1,15 miljard euro.

De afdeling Fresh realiseerde in het eerste semester 1,79 miljard euro omzet, een toename met 11,1 procent. De sterke stijging is een gevolg van de partnerschappen met grote retailers die de geïntegreerde klantenrelaties versterkten. Daarnaast speelde het effect van de toegenomen thuisconsumptie de lockdowns. Hoewel de covid-19-gedreven extra volumes geen effect hadden op de winstmarges door de hogere veiligheidskosten, steeg de gezuiverde bedrijfskasstroom (rebitda) met 31,5 procent tot 32,4 miljoen euro. De rebitda-marge klom met 28 basispunten tot 1,81 procent. Het toenemende belang van de geïntegreerde klantenrelaties brengt stabielere marges met zich.

De afdeling Longfresh (diepvriesafdeling Pinguïn en conservenafdeling Noliko) boekte een omzetstijging met 6,8 procent tot 380,4 miljoen euro. Het negatieve effect van de mindere vraag vanuit de horeca werd ruimschoots gecompenseerd door de thuisconsumptie en het hamstergedrag in het begin van de pandemie. De rebitda steeg beperkter met 2,5 procent tot 24,9 miljoen euro, waardoor de rebitda-marge met 27 basispunten terugviel tot 6,5 procent. De oorzaak: een lager dan verwachte zomeroogst en extra kosten door covid-19.

Op groepsniveau steeg de rebitda met 18,9 procent tot 56,6 miljoen euro. De rebitda-marge klom van 2,4 procent naar 2,6 procent. Het financiële resultaat verbeterde van -29,6 miljoen euro naar -23,5 miljoen door weggevallen eenmalige kosten van vorig jaar (2,4 miljoen) en een lager schuldniveau. De nettoschuld daalde het voorbije boekjaar met 95,6 miljoen euro tot 407,4 miljoen (-18,2 miljoen sinds 31 maart). De nettoschuldgraad is tegenover 30 september 2019 teruggevallen van 7,2 keer de ebitda van de voorbije twaalf maanden naar 3,9 keer (4,4 keer op 31 maart 2020). Tegen 30 september zou de schuldgraad dalen naar 3,7 keer de ebitda van de jongste twaalf maanden en tegen het einde van het boekjaar 2021/2022 naar ongeveer 3 keer. Inclusief de leasingschulden daalde de nettoschuldgraad van 4,9 naar 4,5 keer de ebitda.

De sneller dan verwachte vooruitgang in de schuldgraad is cruciaal vermits eind 2021 de uitzondering afloopt op de bankconvenanten (totale uitstaande bankleningen circa 460 miljoen euro) en de uitstaande converteerbare obligatie van 125 miljoen vervalt (uitgegeven eind 2016, met conversieprijs 16,82 euro per aandeel). Het management is vertrouwensvol over een succesvolle herfinanciering voor 31 maart 2021, waarbij bankfinanciering een belangrijke component zal blijven.

Het nettoverlies vorig jaar van 44,9 miljoen euro werd omgebogen in een kleine winst van 1,1 miljoen. De verwachte rebitda voor het volledige boekjaar werd na het goede eerste kwartaal al opgetrokken van 100 à 105 miljoen euro naar 106 à 110 miljoen. Greenyard trof vorige week voor 0,5 miljoen euro een schikking zonder schulderkenning met de beursautoriteit (FSMA) over de communicatie in de zomer van 2018 over de uitbraak van een listeriabacterie in een Hongaarse fabriek.

Conclusie

Het aandeel van Greenyard herstelt langzaam na de extreem lastige periode in 2018 en 2019. Het recente nieuws dat het reddingsplan voor Fruit Farm, een plantagebedrijf in handen van hoofdaandeelhouder Hein Deprez en minstens tot 31 december 2019 een leverancier van Greenyard, door de ondernemingsrechtbank werd afgekeurd, zaait opnieuw twijfel. Onderliggend zijn we positief over de betere resultaten, al blijft het margeherstel in verhouding tot de omzetevolutie relatief bescheiden. We blijven wachten op duidelijkheid over de herfinanciering.

Advies: houden/afwachten

Risico: hoog

Rating: 2C

Koers: 5,96 euro

Ticker: GREEN BB

ISIN-code: BE0003765790

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 264,5 miljoen euro

K/w 2019: -

Verwachte k/w 2020: 54

Koersverschil 12 maanden: +18%

Koersverschil sinds jaarbegin: +26%

Dividendrendement: -

Bron: trends.be
Klane liked last!

naam
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 77

Bericht door naam »

Groentenondernemer Hein Deprez heeft met zijn beursgenoteerde bedrijf Greenyard het kapitaal van zijn dochter Greenyard Frozen Belgium opgetrokken met 53 miljoen euro. Greenyard Frozen Belgium overkoepelt de Belgische en Europese diepvriesgroenten fabrieken van de groep en werd in 2018 zwaar getroffen door een listeria uitbraak in zijn fabriek in Hongarije.

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3645

Bericht door vogelspotter »

6-02-2021

‘Nu de crisis voorbij is, wil ik bij Greenyard blijven’

Door te besparen verkleinde Greenyard zijn schuldenberg tot minder dan vier keer de brutobedrijfswinst. 422 jobs verdwenen.

Jens Cardinaels

Nog enkele hordes en de Nederlander Marc Zwaaneveld mag een nieuwe overwinning op zijn palmares schrijven: de redding van de Belgische fruit- en groenteverkoper Greenyard. ‘Ik word omschreven als saneerder, maar zo voel ik me niet.’

A l bijna een jaar leidt Marc Zwaaneveld het Belgische beursgenoteerde groente- en fruitbedrijf Greenyard vanuit zijn boerderij vlak bij de Nederlandse stad Eindhoven. ‘Wie had een jaar geleden gedacht dat dat mogelijk was? Corona heeft alles op zijn kop gezet.’
De 59-jarige hertrouwde vader van twee zonen en een dochter houdt zich strikt aan de raadgevingen. Voor het interview - via Microsoft Teams, maar zonder beeld - liet hij weten dat hij geen fotograaf wilde ontvangen, ook niet in openlucht en met afstand. ‘Ik houd geen ontmoetingen die niet echt nodig zijn.’ Covid-19 noemt hij ‘een waanzinnige uitdaging’, maar er is één uitdaging die het leven van Zwaaneveld sinds twee jaar nog meer beheerst: de toekomst van Greenyard veiligstellen. Daar schijnt hij in te slagen. ‘Greenyard is uit de crisis. We staan er weer’, zegt hij.
De schuldenberg - het zwaard van Damocles boven het bedrijf - daalde door het transformatieplan dat Zwaaneveld uitvoerde van 7,1 keer de brutobedrijfswinst (ebitda) naar minder dan 4 keer. Daar legden de zenuwachtige banken de lat. Greenyard kreeg tot december dit jaar, wanneer de leningen vervallen, om daar te raken.
De topmanager haalde zijn doel door te besparen. 422 jobs verdwenen. De Portugese transporttak werd verkocht en hetzelfde gebeurde met een Hongaarse fabriek en de Britse bloemengroothandel. ‘Even belangrijk is dat onze omzet groeide’, zegt Zwaaneveld. ‘Dat had niets te maken met corona. De verkoop via de supermarkt steeg door covid, maar die aan de horeca en voedingsbedrijven daalde. Onze omzet groeit omdat we nauwere samenwerkingen sloten met de supermarkten.’
‘We geven elkaar volledige transparantie: wij krijgen hun verkoopcijfers, zij onze kosten. Zo trekken we meer business binnen en maken we meer winst, want we kunnen beter inschatten hoeveel we moeten leveren en moeten zo minder producten weggooien.’
Voor Zwaaneveld aantrad, werkte Greenyard alleen zo nauw samen met Albert Heijn. Delhaize, Carrefour België, het Duitse REWE en de diepvriesgroenteafdeling van het Britse Tesco kwamen erbij. 70 procent van de omzet komt intussen van zulke samenwerkingen. De nieuwe aanpak maakt Greenyard volgens Zwaaneveld ook beter bestand tegen een storm, zoals die die het bedrijf in 2019 trof. De schuldenlast liep toen op omdat concurrenten Greenyards klanten lokten met lagere prijzen, de oogst mislukte en het bedrijf een grote terugroepactie moest organiseren na een bacteriële besmetting in een Hongaarse fabriek.
Met de wederopstanding maakt Zwaaneveld zijn naam als saneerder opnieuw waar. Enkele jaren geleden bracht hij de met schulden overladen afvalverwerker Van Gansewinkel op het juiste pad. Ook daar schrapte hij jobs en verkocht hij bedrijfsonderdelen. Van Gansewinkel verkocht bijvoorbeeld de onderhoudsdienst van zijn vuilniswagens en besteedde het onderhoud uit.
Toen het bedrijf opnieuw gezond was, wekte het de interesse van zijn rivaal Shanks. De twee fuseerden tot Renewi, twee jaar nadat Zwaaneveld CEO was geworden. Toen zat zijn taak erop, vond hij, en hij nam ontslag. Twee jaar later werd hij gecontacteerd door een bestuurder van Greenyard, met de vraag of hij geen CEO wilde worden. Na zijn aantreden omschreven de kranten hem als ‘crisismanager’ en ‘saneerder’. ‘Maar zo voel ik me helemaal niet’, zegt Zwaaneveld. ‘Ik wil niet alleen gedurende korte tijd orde op zaken stellen, maar ook op de lange termijn bouwen aan de toekomst. Bij Van Gansewinkel heb ik veel meer gedaan dan besparen. Ik lanceerde er ook nieuwe dingen, zoals samen met Philips de eerste stofzuiger die grotendeels gemaakt is van gerecycleerd materiaal.’
Anders dan bij Van Gansewinkel is Zwaaneveld bij Greenyard niet van plan weg te gaan na de crisis. ‘Ik commit me voor de komende jaren. De familie (Hein Deprez is hoofdaandeelhouder, red.) en de raad van bestuur willen graag dat ik langer blijf. Ik zit nog vol plannen. Ik wil onder meer onze producten, diensten en het hele bedrijf verduurzamen.’
Met Deprez heeft Zwaaneveld naar eigen zeggen een goede band. Enkele van zijn voorgangers verlieten het schip na een conflict met de ondernemer en grootaandeelhouder, die de kritiek kreeg dat hij de dagelijkse leiding niet volledig kan lossen. ‘Deprez en ik hebben andere persoonlijkheden, maar het klikt. Hij heeft twee jaar geleden voor mij gekozen, maar ik ook voor hem. Ik heb enorm veel respect voor hem. Vanuit het niets heeft hij een bedrijf opgebouwd dat werk verschaft aan 9.000 mensen. Wie doet hem dat na? Soms lees ik dingen over hem waarvan ik denk: waarom schrijft men dat? Hij heeft vast wel eens fouten gemaakt, maar wie maakt er geen fouten?’
Ze hebben beiden de titel van co-CEO en spreken elkaar twee à drie keer per week. ‘Ik verzorg de dagelijkse leiding van het bedrijf. Toch is Deprez heel actief. Hij is mijn sparringpartner. We beslissen samen waar we naartoe willen met het bedrijf.’
Met Zwaaneveld koos Greenyard voor een manager wiens engagement al heel vroeg begon. Tijdens zijn jeugd in de Oost-Nederlandse stad Arnhem was Zwaaneveld voorzitter van de lokale afdeling van de jongerenvleugel van de liberale politieke partij VVD.
Dat maatschappelijk engagement heeft hij nooit losgelaten. Hij was vier jaar voorzitter van een vzw die gezinnen helpt waarin een kind getroffen werd door kanker. Een van zijn eigen kinderen genas van de ziekte. Tijdens een reis naar Mongolië in 2017 deelde Zwaaneveld draagbare zonnepaneeltjes uit aan kinderen, zodat die hun huiswerk kunnen maken.
Zijn eerste stappen in zijn professionele leven zette Zwaaneveld in 1989 na zijn studies bedrijfseconomie en bedrijfsrecht bij de vrachtwagenbouwer DAF. ‘Ik kon al snel doorgroeien. Ik werd manager in de aankoopafdeling en later marketeer en verkoper in Oost-Europa. Ik maakte er de raarste dingen mee en trad er buiten mijn comfortzone. Dat vind ik leuk.’
Daarna stapte hij over naar de consultant Accenture. Hij bleef er vier jaar en werd er partner. ‘Ik heb er geleerd dat hiërarchie belangrijk is, maar dat je haar soms moet doorbreken. Ik stel me sindsdien meer open voor jonge mensen. Ik ben dan wel hun baas en ze hebben misschien geen jarenlange ervaring, maar ze kunnen wel een enorme bijdrage leveren. Ik heb bij Greenyard op hoog niveau heel wat jonge mensen benoemd. Meestal in functies aan de bovenzijde van hun huidige niveau, zodat ze zich kunnen voort ontwikkelen. Ik wil zowel hun leidinggevende als mentor zijn.’
Die aanpak hanteerde hij ook toen hij meeschreef aan het transformatieplan van Greenyard. ‘Dat deden we samen met de directie en consultants, maar we hebben het ook een niveau lager afgetoetst. Niet om het democratisch te laten goedkeuren, maar wel om een beroep te doen op hun kennis en ervaring.’
Toch staat jeugdigheid niet gelijk met joligheid. De Nederlandse krant Het Financieele Dagblad portretteerde hem als ‘kordate Hollander’. Tijdens het gesprek noemt Zwaaneveld zich ‘niet altijd een makkelijkste manager’. ‘Ik ben veeleisend en zet duidelijke lijnen uit. Zo moet je zijn in mijn functie. Ik wil resultaten zien.’
Bij Greenyard staat hij op het punt succes te boeken, maar er ligt nog werk op de plank. ‘We willen tegen eind maart in totaal zowat 500 miljoen euro aan schulden herfinancieren. Meer details kan ik niet geven. Het transformatieplan moet ook nog verder worden geïmplementeerd. We kunnen nog winnen door onze aankoopdienst strakker te regelen en ons transport beter te coördineren. Er is ook meer samenwerking mogelijk met bestaande klanten. Aan een Britse klant (de supermarktketen Tesco, red.) verkopen we nu al het volledige assortiment diepvriesgroenten. De samenwerking loopt bijzonder goed. Misschien kunnen we hem overtuigen binnenkort ook verse producten te kopen?’

Marc Zwaaneveld
1989: wordt manager bij de vrachtwagenbouwer DAF.
1998: stapt over naar de consultant Accenture.
2005: begint als financieel directeur bij de afvalverwerker Suez.
2014: aan de slag bij de afvalverwerker Van Gansewinkel (nu Renewi). Eerst als operationeel directeur, maar al snel als CEO.
2019: wordt CEO van Greenyard, samen met de hoofdaandeelhouder Hein Deprez.

Greenyard Verkoopt jaarlijks meer dan 2,5 miljoen ton fruit en groenten in 20 landen. Zowel vers als diepvries en conserven. Albert Heijn, Delhaize en Carrefour zijn klant.

Bron:"De Tijd"
Terugnajaren liked last!
In port:Avantium, Deceun,Deutsche Bank,CARNIVAL CORP ,INPOST S.A., LUFTHANSA,econocom,
EVS,Ontex, Weight Watchers, X-Fab, Greenyard , Prosus , HYDROGEN REFUELING SOLUTIONS ,
Ecopak.
Verkocht:Basic-Fit , Petroleo Brasileiro S/A ADR A.
cash :25%

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3645

Bericht door vogelspotter »

8-02-2021

09:36

CEO Greenyard: 'Onze omzet groeide niet door covid, maar door partnerschappen'

Fruit- en groenteverkoper Greenyard trekt 0,6 procent hoger tot 6,31 euro. Het voorbije weekend kon u een interview lezen met co-CEO Marc Zwaaneveld. Volgens hem is de omzet van Greenyard vorig jaar niet gestegen door covid, maar wel door partnerschappen met supermarken. De hogere verkoop aan supermarkten - dankzij covid - werd immers gecompenseerd door een lagere verkoop aan horeca en voedingsbedrijven. Zwaaneveld zegt verder dat er nog verbetering mogelijk is op vlak van logistiek, transport en ook commerciële samenwerking.

'We zijn blij te lezen dat het grootste deel van de groei te danken is aan de stragische shift, en niet aan Covid-19', reageert KBC securities. 'Dat belooft het beste voor de toekomst. En dat Zwaaneveld bij Greenyard wil blijven, moet beleggers geruststellen die vreesden dat hij na de transformatie zou vertrekken.'

We kunnen nog winnen door onze aankoopdienst strakker te regelen en ons transport beter te coördineren. Er is ook meer samenwerking mogelijk met bestaande klanten , Marc Zwaaneveld.

Bron:"De Tijd"
wolfe liked last!
In port:Avantium, Deceun,Deutsche Bank,CARNIVAL CORP ,INPOST S.A., LUFTHANSA,econocom,
EVS,Ontex, Weight Watchers, X-Fab, Greenyard , Prosus , HYDROGEN REFUELING SOLUTIONS ,
Ecopak.
Verkocht:Basic-Fit , Petroleo Brasileiro S/A ADR A.
cash :25%

naam
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Bericht door naam »

Dat groeit hier als een kool :up:
jdl1 liked last!

Degees
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Bericht door Degees »

Mooie sprong vandaag.Binnenkort rond de 9 Euro :lol:

Stefkamielkafkajr
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 358

Bericht door Stefkamielkafkajr »

Kepler Cheuvreux begint de opvolging van Greenyard GREEN5,67% en geeft de fruit- en groentegroep meteen een koopadvies. Het koersdoel belandt op 8,08 euro. ‘Hoewel de groep een turbulente periode kende van 2017 tot 2019, zijn er diverse aanwijzingen dat de onderneming is gestabiliseerd en dat de toekomst er goed uitziet’, zegt het beurshuis.

Greenyard heeft de risico’s teruggedrongen met een krachtige herstructurering, waarbij het licht werd geholpen door rugwind van de coronacrisis. Dat vertaalde zich over de eerste helft van het gebroken boekjaar 2020/21 in een aanzienlijke verbetering van de cijfers. De Kepler Cheuvreux-analist denkt dat de rugwind aanhield in de tweede jaarhelft.

Hij verwacht dat Greenyard in het boekjaar 2020/21 een vrijekasstroomrendement van 11 procent zal neerzetten, wat in 2021/22 zou moeten stijgen tot 14 procent. Op basis hiervan noteert het bedrijf met een discount tegenover zijn sectorgenoten.

De herfinanciering van 125 miljoen euro converteerbare obligaties houdt een risico in, zegt Kepler Cheuvreux, maar het opwaarts risico is groter dan het neerwaarts.

Greenyard klimt 5,8 procent tot 7,46 euro.

bron de tijd
NewB76 liked last!
amc entertainment holdings,aegon,, euronav, acacia pharma,fagron,,, greenyard ,pharming, , econocom.Xfab.oxurion.sorrento therapeutics.luckin coffe adr , recticel, foresight autonomous

naam
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Bericht door naam »

Aan deze koersen kan er wel een kapitaalverhoging komen. Met wat lekkers voor de bestaande aandeelhouders.
NewB76 liked last!

Plaats reactie