Nyrstar

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1316
Contacteer:

Re: Nyrstar

Bericht door jean de florette »

tsuretie schreef:
27 feb 2020 21:06
...
Maar ik mis nu mijn speeltje wel, nog steeds,
weinig aandelen vond ik zo boeiend om volgen, als NYR ..
...
Het aandeel is wel ten einde, maar het hele verhaal nog niet.
Draait PP al? Of zijn het enkel de oude loodsmelters die er actief zijn? En als het draait, braakt het al goud, zilver en palladium uit of enkel wat 2derangsproducten... Zie de koers van zink trouwens weer dalen...
Waarmee ik maar wil zeggen: ik vermoed dat Nyrstar zonder Trafigura ook failliet was gegaan. Je kan niet ongestraft a. waardeloze mijnen kopen, b. een Fins avontuur met onbewezen technologie geld blijven voorschieten, en c. een hypermoderne installatie neerpoten, als je al dik in de schulden zit. Trop is...
En dan blijft voorlopig de vraag open: beleeft Trafigura er nog plezier aan. In de voorgaande jaren hadden ze mooie inkomsten uit de handel in zink, maar nu komt ook de hele produktie ook bij hen terecht.
Een vergiftigd geschenk voor Traf., of manna uit de hemel?
Staat nog open m.i.
neku liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

topkoop
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 108
Contacteer:

Bericht door topkoop »

nete schreef:
08 mar 2020 11:01
Dirk19 schreef:
06 mar 2020 04:50

Akkoord dat men nooit verliefd mag worden op een bedrijf

Maar uw grafiek is bullshit en 'achterafpraat' In het voorjaar van 2015 steeg de koers van 2,5 naar 3,9 bijvoorbeeld

Ge hebt ze dan op de koop toe zelf gekocht in augustus 2018. Alsof de trend van de grafiek toen stijgende was :roll:
Nooit verliefd worden? Ik zie vrijwel niks anders op dit forum...

Ja, we dachten dat er een kentering inzat in augustus 2018. Gekocht aan 5,4 en 14 dagen later buiten aan 4,5. Waarom ? Omdat het juist niet deed waarvoor het gekocht hadden. 263 euro verlies geboekt.
Waren we verliefd geweest dan was de 2200 euro (400 aandelen) nog 60 euro waard
Scheelt een ontweken verlies van 2200 - 263 + 60 = 1877 euro.

Best eens kijken hoe de aandelen die nu met een grafiek zitten met 2 jaar gestage daling het er in de toekomst van afbrengen. Degene die terug rechtkrabbelen (er zijn er) zijn eerder uitzondering.
We bekijken ook die grafieken niet op 5 of 10 jaar, dat is volkomen achterhaald.
Nyrstar heeft ons alvast één les geleerd: grafiek aandeel al jaren dalende: afblijven. Het zal ons worst wezen als we dan die ene uitzondering missen.

Maar voor de duizendste keer: dit is mijn mening hé, niemand hoeft akkoord te gaan.
Maar liefst wel "serieuze" argumenten gebruiken en niet afkomen met grafieken en koersen van 10 jaar geleden. ;)
In was dat hier beginnen lezen en ik dacht dat moet nete zijn

ugeerts
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 594
Contacteer:

Bericht door ugeerts »

jean de florette schreef:
08 mar 2020 16:27
tsuretie schreef:
27 feb 2020 21:06
...
Maar ik mis nu mijn speeltje wel, nog steeds,
weinig aandelen vond ik zo boeiend om volgen, als NYR ..
...
Het aandeel is wel ten einde, maar het hele verhaal nog niet.
Draait PP al? Of zijn het enkel de oude loodsmelters die er actief zijn? En als het draait, braakt het al goud, zilver en palladium uit of enkel wat 2derangsproducten... Zie de koers van zink trouwens weer dalen...
Waarmee ik maar wil zeggen: ik vermoed dat Nyrstar zonder Trafigura ook failliet was gegaan. Je kan niet ongestraft a. waardeloze mijnen kopen, b. een Fins avontuur met onbewezen technologie geld blijven voorschieten, en c. een hypermoderne installatie neerpoten, als je al dik in de schulden zit. Trop is...
..
Jean de fl., voor één keer moet ik je gelijk geven. Het Nyrstar verhaal heeft alleen maar verliezers opgeleverd, Traf. incluis. Wat ik in vorig posts steeds mis is de vermelding wie de 400 miljoen obligatie schuld in september 2018 heeft betaald en de nog openstaande obl. schuld van 500 miljoen zal gaan betalen. Toch niet de boze wolf Traf?
Het was mi. nooit de bedoeling van Traf. tot dit scenario te komen, al wat ze wouden in 2014 was hun grondstoffenaanvoer veilig stellen met het oog op hun concurrent Glencore.
Dat het tot dit scenario is gekomen is te wijten aan 4 rampen:
1. Talvivaara 2013, schuld van Nyrstar
2. De aankoop 2010-2014 van achteraf gebleken uitgeputte mijnen aan veel te hoge prijzen (schuld van toentijds ceo Junk)
3. Beurs crash Shanghai 2015 met als resultaat/gevolg dat de vraag naar zinkerts uit China stilviel en door de daardoor ontstane overcapciteit van smelters, het smeltersloon in mekaar stortte. De tijdelijk gestegen zinkprijs (sluiting van mijnen toendertijd) kon dit verlies niet compenseren.
4. De totale mislukking van het Port Pirie project. Men heeft lang moeite gedaan om dit te maskeren, het was de laatste steen die omviel en het huis deed instorten. Schuldige? Ex ceo Junk die in 2010 mee de megalomane bouwplannen uittekende terwijl er geen voldoende financiering was. Was ook niet nodig volgens Junk, want het geld zou wel uit de opbrengsten van plan (ramp) 2) gekomen hebben. Was ramp 3) niet voorgevallen dan was er nog een waterkans dat dank zij de smelters Balen en Buren, het schip nog drijvende kon gehouden worden.

Voor Traf was een failliet van Nyrstar een nog pijnlijker keuze dan de weg die ze nu gekozen hebben, maar het zal ook voor hun nog jaren duren eer ze nyrstar's mesthoop (de smelters Balen en in nl. uitgezonderd) hebben opgekuist en eindelijk groene cijfers gaan zien.
neku liked last!
__________________________________________________________________________________

nete
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 285
Contacteer:

Bericht door nete »

topkoop schreef:
08 mar 2020 17:19

Mercie voor het kompliment !
5 juni. Port (cash incl.) +9,18%
Aedifica+18,25%, Barco+15,10%, Care Property+16,69%, Microsoft-1,00%, VGP+19,89%

topkoop
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 108
Contacteer:

Bericht door topkoop »

nete schreef:
08 mar 2020 18:22
topkoop schreef:
08 mar 2020 17:19

Mercie voor het kompliment !
Het was iets met een stop loss

nete
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 285
Contacteer:

Bericht door nete »

ugeerts schreef:
08 mar 2020 17:41
Jean de fl., voor één keer moet ik je gelijk geven. Het Nyrstar verhaal heeft alleen maar verliezers opgeleverd, Traf. incluis.
Of het hele verhaal in 1 woord: grootheidswaanzin.
Nog een paar voorbeelden nodig ? L&H, Fortis, Greenyard.....
5 juni. Port (cash incl.) +9,18%
Aedifica+18,25%, Barco+15,10%, Care Property+16,69%, Microsoft-1,00%, VGP+19,89%

ugeerts
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 594
Contacteer:

Bericht door ugeerts »

nete schreef:
08 mar 2020 22:16
ugeerts schreef:
08 mar 2020 17:41
Jean de fl., voor één keer moet ik je gelijk geven. Het Nyrstar verhaal heeft alleen maar verliezers opgeleverd, Traf. incluis.
Of het hele verhaal in 1 woord: grootheidswaanzin.
Nog een paar voorbeelden nodig ? L&H, Fortis, Greenyard.....
Zeer juist, maar dan vooral vd kant van Nyrstar en zijn ceo Junk. Natuurlijk was ook de Rvb betrokken, Junk kon dit niet alleen.
Trafigura was zich niet bewust omdat ze instapten nog vo'o'r duidelijk werd dat de gekochte mijnen junk grade waren.
Toen die bom barste was het bestuur van Nyrstar zo geschokt en gedemoraliseerd dat ze als brave hondjes voor hun "redder" Trafigura gingen zitten.
Trouwens was Traf toen niet opgedoken in 2014, twijfel ik of ze 2015 nog zouden overleefd hebben.
__________________________________________________________________________________

François
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 483
Contacteer:

Bericht door François »

Precautionary measures for Nyrstar’s upcoming shareholder meetings as a result of the current Coronavirus (Covid-19) outbreak

16 March 2020 at 20.00 CET

Nyrstar NV (the “Company” or “Nyrstar”) today announces that it has taken the decision to implement precautionary measures for the upcoming shareholder meetings to be held at 11.00 CET on 25 March 2020 at Bluepoint, Filip Williotstraat 9, 2600 Antwerp, as a result of the current Covid-19 outbreak.

In order to reduce the risk of spreading the virus and to safeguard the well-being of shareholders, board and Nyrstar representatives, a number of precautionary measures have been introduced for the shareholder meetings:
•The Company asks shareholders to strongly consider not physically attending the shareholder meetings and instead utilising their ability to vote by mail or proxy in accordance with the procedures set out in the invitation to the shareholder meetings. The vote by mail form and the proxy form for the shareholder meetings are both available from the Company’s website at https://www.nyrstar.be/en/investors/sha ... r-meetings
•The Company also reminds shareholders of their right to submit questions in writing prior to the meeting in accordance with the procedures set out in the invitation to the shareholder meetings, and confirms that all questions of shareholders and responses thereto will be included in the minutes of the shareholder meetings, which will be published on the Company’s website in accordance with Belgian law
•Any shareholders displaying symptoms of illness or being part of a risk group are respectively requested not to attend the shareholder meetings and to exercise their voting power through proxy or vote by mail. Further, all persons attending the shareholder meetings will be asked to sign a declaration confirming that they are not currently suffering from any symptoms related to the Covid-19 virus and other precautionary safety measures may be applied on the basis of the information then available to the Board
•Attendees, who nonetheless wish to attend in person, will be asked to spread out in the room and avoid close contact with other attendees
•Only registered shareholders, or their proxy holders, will be allowed to enter the meeting. Media will not be allowed to attend.

The Company hopes that by applying these precautionary measures, the shareholder meetings can be held on 25 March 2020 while safeguarding both the rights and well-being of its shareholders. However, restrictions on multiple person gatherings in Belgium are continuing to evolve. Nyrstar is continuing to monitor the situation and may communicate further in relation to the holding and participation to the shareholder meetings.

François
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 483
Contacteer:

Bericht door François »

remember ; you never walk alone !!!
Dirk19 liked last!

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 3466
Contacteer:

Bericht door Dirk19 »

Publication of a transparency notification
(Article 14, first paragraph, of the Belgian Act of 2 May 2007 on the disclosure of major shareholdings)

23 March 2020 at 21.00 CET

Summary of the notification

Nyrstar NV (the “Company”) hereby discloses, in accordance with article 14, first paragraph of the Law of 2 May 2007, that, on 20 March 2020, it has received a transparency notification from Kris Vansanten, Kris Vansanten BV, Quanteus Group BV, an unnamed physical person, E3V & Partners BV, another unnamed physical person, Etienne Schouppe BV and two further unnamed physical persons, in accordance with articles 6 and 18 of the Law of 2 May 2007.

In their notification, Kris Vansanten, Kris Vansanten BV, Quanteus Group BV, the unnamed physical person, E3V & Partners BV, the other unnamed physical person, Etienne Schouppe BV and the two further unnamed physical persons report that, pursuant to the conclusion or modification of an agreement to act in concert and acquisition or disposal of voting securities or voting rights, on 13 March 2020, Kris Vansanten, Kris Vansanten BV, Quanteus Group BV, the unnamed physical person, E3V & Partners BV, the other unnamed physical person, Etienne Schouppe BV, and the two further unnamed physical persons hold 6.95% of the voting rights of Nyrstar. They have thereby crossed the 5% threshold.

Content of the notification

The notification dated 20 March 2020 contains the following information:

Reason for the notification
Conclusion or modification of an agreement to act in concert
Acquisition or disposal of voting securities or voting rights

Notification by
Persons acting in concert

Persons subject to the notification requirement
Kris Vansanten
Kris Vansanten BV
Quanteus Group BV
Physical person
E3V & Partners BV
Physical person
Etienne Schouppe BV :wtf:
Physical person
Physical person

Date on which the threshold is crossed
13/03/2020

Threshold that is crossed (in %)
5

Denominator
109,873,001
François liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie