Nyrstar

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 456

Re: Nyrstar

Berichtdoor kierkegaard » 11 Feb 2019 23:44

Swinger schreef:
homer bundy schreef:
Chukky2 schreef:Het zijn de analisten die het bedrijf als beurskoers helemaal kapot hebben gemaakt. Die dag dat ze 1 euro aankondigden is het begonnen.
Ja , en als dan iedereen verkoopt kom je in de problemen. Als het geld bij een bank allemaal wordt weggenomen is het ook gedaan. Is simpel hoe ik het uitleg , maar een stuk is hier waarheid van . 20 jaar geleden had je geen knopje om je boeltje te verkopen , dan moest je naar de bank zelf gaan . Nu is het wel even anders ;-)

Je leest hier soms toch wel rare zaken. Uw reactie is hetzelfde als zeggen dat de persoon die als eerste merkt dat een flatgebouw in brand staat en de inwoners hierover alarmeert, verantwoordelijk is voor de brand en de aangerichte schade.
Gekker moet het niet worden.

Fout : de reactie is hetzelfde als zeggen dat de persoon die als eerste merkt dat een kelder van het flatgebouw in brand staat de bewoners hierover alarmeert met de mededeling dat het volledig gelijkvloers in brand staat. Met gevolg dat iedereen in paniek probeert te vluchten en mekaar zelfs vertrappelt én niemand die er aan denkt om de brandweer te bellen.
En ja naderhand zal er dan worden vastgesteld dat het gelijkvloers ( of zelfs het hele gebouw) is uitgebrand.
Maar de doden zijn niet het gevolg van de brand.
Het is een doordenkertje, ik weet het.

Een doordenkertje, misschien, maar wel helemaal fout. Alsof het hier om een 'kelderbrandje' ging dat door de bewoners (de beleggers) had kunnen worden opgelost, hadden ze maar beseft dat het slechts om een kelderbrandje ging. Neen, het hele gebouw stond hier al jaren in lichterlaaie, en bovenop het gebouw stond iemand te gillen: 'komt allen naar binnen!'.

powered by Surfing Waves

Tomya
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 37

Berichtdoor Tomya » 12 Feb 2019 10:19

Dirk19 schreef:ik durf niet te zeggen hoeveel ik er heb

Ik ook niet.

Een paar keer meegedaan met een KV... Omdat, wanneer je daarmee geconfronteerd wordt het de enige optie is om op dat moment je verlies te beperken. En dan, in kalm koerswater, geduld blijven hebben omdat in mijn gedacht er altijd een zeer groot potentieel in zat. Denk ik nog steeds, trouwens. Tot je dan plots weer enkele tientallen percenten naar beneden dondert, waarna je de situatie opnieuw bekijkt, en denkt, "nee, volgens mij is die nu echt wel ondergewaardeerd. Te laat om te verkopen", en dan begint alles weer van voor af aan. En nu ? pff... wat er overblijft is de moeite niet meer. Nog een geluk dat 't nooit mijn enige aandeel was, maar het grootste deel van de winst die ik had opgebouwd is er wel ongeveer aan.
Soit.

Wat ik niet snap:
Iedereen vergelijkt de schuld altijd met de winst, of de beurswaarde.
- De beurswaarde is eigenlijk iets fictiefs, een waardering, zeker grotendeels niet bepaald door objectieve gegevens, maar gestuurd door één of andere analist. (Kijk maar hoe de koers plots verandert nadat een analist zijn koersdoel bijstelt) De oorzaak is wat eerst gebeurt, het gevolg wat nadien gebeurt.
- Een operationele winst van -orde van grootte- 100mjn is ocharme 3% van 3.5 mjd omzet. Dat wil alleen maar zeggen dat de verkoopprijs van het product maar héél weinig (3%) moet stijgen of dalen, of dat héél kleine meevallers of tegenvallers volstaan om de winst te verdubbelen dan wel volledig teniet te doen. Dat die verkoopprijs van grondstoffen nogal kan schommelen, vormt dus een risico, dat is evident.

Die 100 mjn is nu plots niet meer voldoende om kredieten af te betalen...
Excuseer ? Hoe is die intrestvoet zo hoog opgelopen ? Door verlaging van de ratings !
Of zijn intrestvoeten van meer dan 8% tegenwoordig normaal ?

Wat is er zo bijzonder aan een bedrijf met een vreemd vermogen van 80% tov een eigenvermogen van 20% ?
Bij banken ligt die verhouding veel hoger!

Wat is er dan zo vreemd aan een bedrijf met een omzet van +/- 1 x het totaal vermogen (3.5mjd) dat mikt op een winst van +/- 200 mjn (+/- 6 %)? Met de helft (100mjn) betaal je de intresten op de schuld van 3mjd ruimschoots af. (aan normale intrestvoeten tenmiste)

Als je leent om je huis te bouwen, mag je van de bank ook 80% lenen, (of zelfs meer) hoef je zelfs geen 3% intrest te betalen.
En dat betaal je af met een "omzet" die ook maar 10% van de schuld bedraagt.

Dus ? Is die resulterende absurd lage koers niet misschien het gevolg van absurd hoge schuldaflossingen, gevolg van absurd hoge rente, gevolg van verlaagde ratings, gevolg van wantrouwen, gevolg van veel geshorte aandelen, gevolg van steeds maar negatieve berichten... ?

Enfin, ik vergis me kennelijk, de realiteit spreekt me tegen.
Swinger liked last!

contextbinder
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 54

Berichtdoor contextbinder » 12 Feb 2019 11:51

Tomya schreef:
Wat ik niet snap:
Iedereen vergelijkt de schuld altijd met de winst, of de beurswaarde.
- De beurswaarde is eigenlijk iets fictiefs, een waardering, zeker grotendeels niet bepaald door objectieve gegevens, maar gestuurd door één of andere analist. (Kijk maar hoe de koers plots verandert nadat een analist zijn koersdoel bijstelt) De oorzaak is wat eerst gebeurt, het gevolg wat nadien gebeurt.
- Een operationele winst van -orde van grootte- 100mjn is ocharme 3% van 3.5 mjd omzet. Dat wil alleen maar zeggen dat de verkoopprijs van het product maar héél weinig (3%) moet stijgen of dalen, of dat héél kleine meevallers of tegenvallers volstaan om de winst te verdubbelen dan wel volledig teniet te doen. Dat die verkoopprijs van grondstoffen nogal kan schommelen, vormt dus een risico, dat is evident.

Die 100 mjn is nu plots niet meer voldoende om kredieten af te betalen...
Excuseer ? Hoe is die intrestvoet zo hoog opgelopen ? Door verlaging van de ratings !
Of zijn intrestvoeten van meer dan 8% tegenwoordig normaal ?

Wat is er zo bijzonder aan een bedrijf met een vreemd vermogen van 80% tov een eigenvermogen van 20% ?
Bij banken ligt die verhouding veel hoger!

Wat is er dan zo vreemd aan een bedrijf met een omzet van +/- 1 x het totaal vermogen (3.5mjd) dat mikt op een winst van +/- 200 mjn (+/- 6 %)? Met de helft (100mjn) betaal je de intresten op de schuld van 3mjd ruimschoots af. (aan normale intrestvoeten tenmiste)

Als je leent om je huis te bouwen, mag je van de bank ook 80% lenen, (of zelfs meer) hoef je zelfs geen 3% intrest te betalen.
En dat betaal je af met een "omzet" die ook maar 10% van de schuld bedraagt.

Dus ? Is die resulterende absurd lage koers niet misschien het gevolg van absurd hoge schuldaflossingen, gevolg van absurd hoge rente, gevolg van verlaagde ratings, gevolg van wantrouwen, gevolg van veel geshorte aandelen, gevolg van steeds maar negatieve berichten... ?

Enfin, ik vergis me kennelijk, de realiteit spreekt me tegen.

Schulden zijn van geen/weinig belang indien je de capaciteit hebt om deze binnen een aanvaardbare (voorspelbare) termijn af te lossen. Er is dan geen vuiltje aan de lucht, ook al werk je met 100% vreemd vermogen. Vergelijken met een woonlening is zinloos - de woning staat ook als onderpand en kan makkelijk (= relatief veilig) getaxeerd worden - de waarde van een bedrijf (bij verkoop) inschatten is veel moeilijker.... als er al kandidaten zijn. Indien gemaakte afspraken niet worden nageleefd worden de voorwaarden herzien en draag je daar de gevolgen van, zo werkt dat nu eenmaal.

Bij Nyrstar loopt quasi alles mank, geen capaciteit om schulden af te lossen (integendeel zelfs), vooruitzichten, geen betrouwbare communicatie, geen stabiliteit ... dat wil dus eigenlijk zeggen dat het risico gigantisch is - grote risico's = hoge rente.

Zo absurd is dit dus helemaal niet, het is gewoon een gevolg van tal van gebeurtenissen de laatste jaren.
Swinger liked last!
AMG > SES = AB Inbev > Shell > VW = Bekaert > D'ieteren = Ageas > BPost > Balta
Sold in 2019: Greenyard

nete
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 181

Berichtdoor nete » 12 Feb 2019 22:37

Wat mij toch verwondert is dat er blijkbaar nog altijd kopers te vinden zijn voor het aandeel, zij het aan braderijkoersen. Of misschien eerder uitverkoopkoersen ?
Beleggen=maximaliseer je winst, BEPERK je verlies.
AB Inbev, Aedifica, Care Property, Carlsberg, Coca Cola, Dax Global Mining, Heineken, Shurgard, Sofina, Tencent Holdings, WDP (+ cash)

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2978

Berichtdoor Dirk19 » 13 Feb 2019 12:01

Aangezien de koers op een dramatische manier blijft kelderen verwacht ik zeer binnenkort nieuws... :?
Als dit zo doorgaat noteren we vrijdag aan 20 cent...

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 3372

Berichtdoor Beheerder » 13 Feb 2019 12:20

Het volume lijkt hoog maar omgezet in euro valt het nog mee. Het is wel opvallend dat er gisteren en vandaag een forse procentuele daling was zonder nieuws... of is er al iets gelekt?
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Tomya
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 37

Berichtdoor Tomya » 13 Feb 2019 12:34

Beheerder schreef:Het volume lijkt hoog maar omgezet in euro valt het nog mee. Het is wel opvallend dat er gisteren en vandaag een forse procentuele daling was zonder nieuws... of is er al iets gelekt?

Computer-gestuurde orders ? aan de diepte van de markt te zien zijn er toch al koopjesjagers op de markt, en aan de verkoopzijde is de tabel redelijk leeg. Maar het verandert heel snel.
Raar fenomeen: aan de biedzijde wordt tot 0.29 geboden, aan de vraagzijde 0.26 (heel even, maar toch wel raar) ???

Naz-T
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 236

Berichtdoor Naz-T » 13 Feb 2019 12:46

Tomya schreef:
Beheerder schreef:Het volume lijkt hoog maar omgezet in euro valt het nog mee. Het is wel opvallend dat er gisteren en vandaag een forse procentuele daling was zonder nieuws... of is er al iets gelekt?

Computer-gestuurde orders ? aan de diepte van de markt te zien zijn er toch al koopjesjagers op de markt, en aan de verkoopzijde is de tabel redelijk leeg. Maar het verandert heel snel.
Raar fenomeen: aan de biedzijde wordt tot 0.29 geboden, aan de vraagzijde 0.26 (heel even, maar toch wel raar) ???

Nyrstar was even halted. Op dat moment begint er een soort van nieuwe veiling zoals je die op het begin en het einde van de dag hebt.
Tomya liked last!

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 886

Berichtdoor Putbruy » 13 Feb 2019 13:26

centjesaandelen kunnen rare sprongen maken, als de speculanten overnemen kan het nog alle kanten uit ( onder den euro welteverstaan)
in port : vanalles..

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3867

Berichtdoor jens_dev » 13 Feb 2019 13:44

Tomya schreef:Enfin, ik vergis me kennelijk, de realiteit spreekt me tegen.

Als je niet in staat bent om de financiële toestand en evolutie van een bedrijf bij benadering in te schatten - om welke reden dan ook, en vergeef me, maar dat blijkt zeer duidelijk uit je post - erken je dit best zo snel mogelijk en beperk je je tot brede trackers.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Tijdelijke promo tot 31 augustus:

Reageren en meer functies krijgen?

Discussieer met duizenden beleggers, minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete onderwerpen.

Registreer binnen enkele tellen