Nyrstar

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1000

Re: Nyrstar

Berichtdoor jean de florette » 16 Mei 2018 13:27

ugeerts schreef:...zelden zo'n post gezien hier die zo exact ....

Ach ja, we kijken op geen kwart miljoen ebitda. 100M zit enkel dan nog in de buurt.
14-11-2014 liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

ex-stoploss
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 605

Berichtdoor ex-stoploss » 16 Mei 2018 14:08

Nyrstar is een Westers bedrijf, ze produceren in Europa, Noord-Amerika en Australië. Dat zijn geen lage loon landen zoals China en India. Ze moeten concurreren met China en India in een "unlevel playing field" wat betreft lonen, energiekosten en milieunormen. Voeg daarbij nog de stommiteiten van het vorige bestuur (de schuld). Dit bedrijf zit in de survival-modus en ik wens Rode en zijn team veel succes maar ik vrees ervoor indien er op korte termijn geen kentering komt in de TC's. Dit is een Trump-aandeel, de werknemers zijn de "forgotten people" die de dupe zijn van de globalisering, hoe hard ze ook werken. Een aandeel om op te traden dus maar voor mij zeker geen buy and hold.
Hotshot liked last!

Hotshot
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 10

Berichtdoor Hotshot » 16 Mei 2018 16:18

Ugeerts,

dank u voor de waardering.

Wij hebben dit aandeel een aantal jaren in onze beleggersclub gehad en na de zware problemen toen met de zinkmijnen
van de hand gedaan.
Nyrstar volg ik nog steeds op uit interesse, maar velen hier hopen op een eind goed al goed verhaal.
Ook al wens ik dat aan iedereen, maar de cijfers op middellange termijn spreken dit tegen.

De beurs is dan ook 90% emotie, maar enkel puur naar de cijfers kijken doet heel wat ogen opengaan.

Het probleem met Nyrstar is dan ook dat ze steeds doelstellingen qua omzet en ebitda vooropstellen, maar nog nooit gehaald hebben.
lode78 liked last!

lode78
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor lode78 » 16 Mei 2018 16:43

als beginnend belegger begin dit jaar nyrstar gekocht dankzij toppicks 2018 kbc....ab inbev is ook al geweldig gezakt net zoals balta enz...
mithra had ik bij de beursgang al gekocht en andere aandelen die ik op uw eigen onderzoek heb gekocht zit ik ook leuk in de winst...
conclusie....toppicks aandelen van kbc of andere bank zal ik nooit meer snel volgen..en als ik kan verkoop ik nyrstar met beetje verlies want 1 van de weinige aandelen die ik heb waar de toekomst heel somber uitziet en merci nog kbc...begin dit haar hadden ze ook al pak schulden he
.....maar thats life ..sta nog op goeie winst maar zonder nyrstar op meer :D
sigaar liked last!

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 320

Berichtdoor ugeerts » 16 Mei 2018 19:56

jean de florette schreef:
ugeerts schreef:...zelden zo'n post gezien hier die zo exact ....

Ach ja, we kijken op geen kwart miljoen ebitda. 100M zit enkel dan nog in de buurt.

Dat is zo. Bij nyrstar wordt trouwens niet op een miljoen meer of minder gekeken, dat toch maar wat klein geld.
Ook over het verschil tussen +10 miljoen en -10 miljoen euro zijn ze het roerend eens. Er is er geen, het is toch allebei 10 miljoen, niet?
Wetenschappeljike studies hebben ondertussen uitgewezen dat deze vorm van dyslexie te wijten is aan de oxidatie dampen die ontstaan tijdens het electrolyse proces van zink metaal. Het effect is dat na een aantal jaar blootstelling, de beide ogen, of beter de beide pupillen, zich gaan richten op de tip van de neus. Gans het management en zeker de ingenieurs die instaan voor de bouw van de PP site, zijn er trouwens aan onderhevig, helaas.
We kunnen het derhalve deze mensen niet kwalijk nemen.
alwaysright liked last!
__________________________________________________________________________________

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 320

Berichtdoor ugeerts » 16 Mei 2018 20:04

Hotshot schreef:Ugeerts,

dank u voor de waardering.

Wij hebben dit aandeel een aantal jaren in onze beleggersclub gehad en na de zware problemen toen met de zinkmijnen
van de hand gedaan.
Nyrstar volg ik nog steeds op uit interesse, maar velen hier hopen op een eind goed al goed verhaal.
Ook al wens ik dat aan iedereen, maar de cijfers op middellange termijn spreken dit tegen.

De beurs is dan ook 90% emotie, maar enkel puur naar de cijfers kijken doet heel wat ogen opengaan.

Het probleem met Nyrstar is dan ook dat ze steeds doelstellingen qua omzet en ebitda vooropstellen, maar nog nooit gehaald hebben.

Overpromising en underdelivering, zo heet dat. Een typisch voorbeeld.
Nyrstar verwacht een ebitda voor het kwartaal van 96 miljoen euro te realiseren. 5 duimpjes.
Update. Nyrstar zegt dat de omstandigheden gunstig zijn om de 69 miljoen euro ebitda te realiseren. 6 duimpjes.
Update. Nyrstar zegt dat door blikseminslag in de outback van Australie, het productie process vertraging oploopt, maar vooralsnog een goed resultaat van 49 miljoen euro zal realiseren. 7 duimpjes.
Update. Nyrstar maakt kwartaal resultaten bekend. Tot volle teveredenheid en met dank aan de enorme inspanningen van ons personeel, presenteren we een ebitda van 29 mijoen euro. 8 duimpjes. En ze voegen er fijntjes aan toe: voor volgend kwartaal gaan we het nog (veel) beter doen! :D
Hotshot liked last!
__________________________________________________________________________________

alwaysright
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 162

Berichtdoor alwaysright » 16 Mei 2018 22:27

Ugeerts....hopeloos ongenuanceerd maar wel humor!

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1000

Berichtdoor jean de florette » 17 Mei 2018 10:48

Eerlijk gezegd vrees ik, dat op het ogenblik PP behoorlijke ebitda's draait, een aantal ogen open zullen gaan omdat de schuld niet zal dalen.
Veel schulden voor PP werden geactiveerd (ze staan elders op de balans, zelfs op het actief, dat zijn eigenlijk de eigendommen), andere werden nog op andere manier ingeboekt (prepays als 'deferred income'), maar de PP-schulden moeten wel eerst terugbetaald worden (een Australische verplichting). Dus hun officiële schuldcijfer zal de eerste jaren echt niet beteren. Dat cijfer is een trouwens een serieuze onderschatting van de werkelijkheid, die de 2 Mrd overschrijdt. En geen klein beetje.

Een ander iets is dat momenteel 2 smelters naast mekaar bestaan in PP, wat de kosten sterk verhoogt. De oude smelter kreeg onlangs nog een onderhoud, dus afbraak is nog niet voor direct. Het laatste dat ik las was dat een beslissing daarover in de2de jaarhelft valt. Nu dacht ik ooit gelezen te hebben dat de oude in februari (dit jaar) afgebroken zou worden, maar door uitstel in de nieuwe (min. één jaar dus), zal dat ook meeschuiven.

PS. Heeft niets met de daling nu te maken, had het niet gezien toen ik aan deze post begon...
vogelspotter liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

topkoop
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 23

Berichtdoor topkoop » 17 Mei 2018 10:56

waarom zitten jullie hier nog ?!

alles in Mithra !

pat
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 64

Berichtdoor pat » 17 Mei 2018 10:59

Er zitten hier nog dromers op dit Forum! kan gebeuren hé, maar als men naar de cijfers kijkt, kan zelfs een leek zien dat dit bedrijf in slechte papieren zit, dit kan niet goed komen, spijtig genoeg hebben we ons jaren geleden laten vangen, alé ik toch....voor degenen die er op kunnen traden, doen zou ik zeggen, ik wacht nog tot eind 2020 en gooi alles buiten, en hopelijk tegen die tijd met iets minder verlies:arrow: :|