Nyrstar

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Kootpenne
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 64

Re: Nyrstar

Berichtdoor Kootpenne » 10 Mar 2018 11:28

Lotus schreef:Och wee zijn het de shorters weer die met magie de koers naar beneden trekken? Veel gejojo met de koers de laatste dagen maar het lijkt wel een bodem te vormen.

Ik twijfel om bij te kopen.
Enerzijds, op basis van de cijfers, geloof ik dat dit nyrstar op goede weg is en te zeer afgestraft wordt op de beurs. Ook het management laat een goede indruk na.
Anderzijs zijn er zoveel redenen waarom dit bedrijf het opnieuw zal verpesten:
- quasi geen winst niettegenstaande de recordprijs van zink
- opstart van port pirie: gaat alles wel zoals verwacht? zijn de EBITDA verwachtingen niet te hoog?
- opnieuw een nakende kapitaalsverhoging ter versterking van de balans?
- zwitsers sabena verhaal inspireerde Trafigura? profiteerde trafigura optimaal van de zinc collar van nyrstar?
- het verleden spreekt niet in het voordeel van nyrstar
- de kwaliteit van de zinkmijnen

Geen evidente keuze om de positie uit te breiden..
Opko Nutanix Erytech Galapagos Euronav Nanogate

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 365

Berichtdoor 14-11-2014 » 10 Mar 2018 12:04

Ik twijfel om bij te kopen.

Klinkt niet erg overtuigend. Bij koopbereidheid (!!!) kan een kortlopende just-out-of-the-money short put een optie zijn, eventueel in combinatie met een veel goedkopere out-of-the-money long call. Zonder call kan het rendement over de margin, bij een niet-ongunstige afloop, op jaarbasis al snel zo'n 40-100% zijn. Het neerwaartse koersrisico is gelijk aan of kleiner dan een positie in aandelen. Door de premie, en door kans op een aanpassing van de uitoefenprijs bij een stevige KV, maar dat zal met prospectus niet snel gebeuren bij kortlopendheid. Cijfers net geweest, dus tijdelijk een lager risico op zo'n ramp of op nieuwe verlieswaarschuwing.

Een alternatief, bij koopbereid aan of rond huidige koersen; geen generieke "tip".
Kootpenne liked last!

Kim
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 242

Berichtdoor Kim » 10 Mar 2018 14:17

Opties op Nyrstar zijn niet bepaald liquide. En ik betwijfel of er een negatieve skew is in favor of the puts.

Verder zie ik net de omgekeerde redenen. Net op basis van de zwakke resultaten is er bij mij een barst in het geloof of ze dit jaar de negatieve vks kunnen stoppen. Q4 viel me echt tegen.

De gestelde negatieve redenen zijn bij mij dan weer positieve:
PP zijn de ebitda verwachtingen aan de lage kant.

Een nieuwe kv is heel onwaarschijnlijk, maar theoretisch zou het een bodem leggen onder de koers, het opwaarts potentieel vermindert dan wel weer, maar wie aan de huidige er in zit zou dan weinig neerwaarts risico hebben.
In principe heb je na een kv de terp, ik zie dus ook voordeel van optie niet op dat vlak. Ook de aandeelprijs past zich aan.

Nyrstar zou bij een stevige kv zeker positieve vrije kasstromen krijgen en de balans echt versterken. Meestal zijn kapitaalverhogingen net gunstig. Ik denk dat de Umicore beleggers blij mogen zijn, hun duur aandeel is wat ingelocked door de kv, potentiële daling is verminderd. En die voorbeelden zijn legio. Het is niet overal putten vullen à la Hamon waar het probleem negatieve vks zijn. Meestal is er een positieve vks, en is een kv eerder een versteviging van de koers.
Maar zoals gezegd, zou het nu wel helemaal absurd zijn. De vorige kv was om hun lange termijn investeringen in lijn te brengen met hun LT passiva, equity dus. De extra investering in PP en Myra Falls afzetten tegen eigen vermogen was een aanvaardbare verklaring.

Rol van Trafigura wordt overschat en is al helemaal niet de uitmelkende heks.
14-11-2014 liked last!

pat
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 66

Berichtdoor pat » 12 Mar 2018 23:51

Daar het niet zo triest is, met dit aandeel, want het raakt nog kant nog wal, lijkt het wel een slapstick.. :roll:

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 13 Mar 2018 12:48

In principe heb je na een kv de terp, ik zie dus ook voordeel van optie niet op dat vlak. Ook de aandeelprijs past zich aan.

Oei, wat een commentaar toch weer op een geselectief gekozen alternatief. Het is niet altijd nodig om andermans verhaal als kapstok te gebruiken om iets aan op te hangen; op eigen kracht zal het ook prima lukken.

Bij struisvogelvriendelijke producten wordt een aanpassing in het voordeel van de uitgever netjes verborgen gehouden voor de slachtoffers, terwijl bij opties de uitoefenprijs bij diverse "onverwachte" grote gebeurtenissen openlijk wordt gecorrigeerd. Een verlaagd risico van beide derivaten ten opzichte van uw "Ook de aandeelprijs past zich aan", in de context van het risico van aandelen kopen als alternatief. De partij met een echte shortpositie wordt beschermd tegen sommige, niet alle, negatieve corporate events. Waaronder, al dan niet volledig, tegen de uitgifte van nieuwe aandelen, bijvoorbeeld wanneer de hoogrentende obligatie van 350 mln. zou worden geconverteerd in aandelen. Om maar iets te noemen.

De rol van Trafigura wordt inderdaad soms wat overschat. Als tegenpartij voor zinkderivaten, bijvoorbeeld. Keldert de prijs van zink, dan zou Trafigura met een torenhoge zinkprijs zitten. Risico wordt gewoonlijk gedragen door (in de beeldvorming weinig geliefde) partijen die dat risico kunnen dragen. In het ergste geval zou Trafigura op de schaal van Nyrstar zink moeten gaan verkopen om zich in te dekken, terwijl een dealingroom van een banck makkelijker en breder belangstellenden kan vinden. Bijvoorbeeld een verwerker van zink, potentieel klant van Trafigura, die in de problemen zou kunnen komen wanneer zink té duur wordt.

Kootpenne
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 64

Berichtdoor Kootpenne » 13 Mar 2018 13:45

k heb dan toch vandaag bijgekocht
EBITDA haperde van Q2 17 t/m Q4 tgv hedgeplafond

plafond van de zinkprijs verhoogde van 2.543 dollar einde 2017 naar 3.094 dollar voor H1 2018
uplift van 21%
14-11-2014 liked last!
Opko Nutanix Erytech Galapagos Euronav Nanogate

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 13 Mar 2018 14:26

EBITDA haperde van Q2 17 t/m Q4 tgv hedgeplafond

plafond van de zinkprijs verhoogde van 2.543 dollar einde 2017 naar 3.094 dollar voor H1 2018
uplift van 21%

Geen nieuws voor o.a. Kim, dus Kim heeft dat ongetwijfeld meegenomen in het oordeel van een voor Kim tegenvallend Q4.

De uplift in USD (in EUR 18%) zal ook meegenomen zijn in prognostieken. Positief is wel dat de zinkprijs voorlopig boven $3.094 ligt, zodat de zinkprijs in Q2 behoorlijk lager mag zijn om $3.094 in H1 gemiddeld toch te behalen. Maar goed, dan zouden we HJ2 ingaan met een behoorlijk lagere zinkprijs...

alles kan beter
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 206

Berichtdoor alles kan beter » 14 Mar 2018 08:07

Goldman zet Nyrstar op 'kopen'
Goldman Sachs heeft het advies voor Nyrstar NYR opgetrokken van 'neutraal' tot 'kopen'. Analist Eugene King laat zijn koersdoel stijgen van 5,75 tot 7,50 euro.
Kootpenne liked last!
be the reason someone smiles today. or the reason they drink. whatever works

HowToLoseMoney
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 19

Berichtdoor HowToLoseMoney » 14 Mar 2018 08:32

Weet iemand of Goldman Sachs aandelen van Nyrstar aanhoudt? M'n ervaringen met de analyses van hen zijn niet zo fantastisch, als dat het geval zou zijn, dan ga ik uit van een "pump and dump "-scenario.

Dirk19
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 832

Berichtdoor Dirk19 » 14 Mar 2018 09:05

alles kan beter schreef:Goldman zet Nyrstar op 'kopen'
Goldman Sachs heeft het advies voor Nyrstar NYR opgetrokken van 'neutraal' tot 'kopen'. Analist Eugene King laat zijn koersdoel stijgen van 5,75 tot 7,50 euro.

Huh? En wat is de reden?