Nyrstar

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 525

Re: Nyrstar

Berichtdoor tsuretie » 13 Feb 2018 11:50

jean de florette schreef:
Treatment charges (TCs), the fees miners pay smelters to process their ore, are likely to fall by at least 13 percent to $140-$150 a tonne or below for 2018 term contracts...
Lower fees would weigh on smelters, such as Belgium’s Nyrstar or Korea Zinc, already grappling with thinning profit margins.

LME stocks staan nu op 160.000 ton ...
Met een werelwijd verbruik van 6.7 miljoen ton/ jaar of 18.600 ton/dag is die voorraad nog voldoende voor 8 dagen...

Stel dat de LME voorraden de helft bedragen van de wereldwijde voorraden (pure gok, daar heb ik geen zicht op !)
dan kan de zink verwerkende industrie, nog 16 dagen weg en dan is alles op. Warehouses leeg, op is op. ;)

Stel nu dat de onderhandelingen over de TC's afspringen, Rode gaat niet akkoord met de vergoedingen die hij zal ontvangen en beslist zijn smelters voor een stuk op care en maintenance te zetten en zijn personeel (voorlopig) technisch werkloos. Als tweede grootste smelter ter wereld beslist hij uiteindelijk om enkel nog het concentraat uit zijn eigen mijnen te smelten....

Rode belt nog effe met Korea Zinc, hij kan ze overtuigen om ook hun boeltje stil te leggen en een beetje de kat uit de boom te kijken.
En dan ? Dan heeft de zink wereld wel een probleem ... :lol:

Ik zal wel té veel aperitief gedronken hebben, zeker ? ;)
François liked last!
Nyrstar, Payton Planar, Resilux, XRP, Bpost, Lotus B, Sberbank, Gazprom, AB Inbev, Basic-Fit

mongoose
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 60

Berichtdoor mongoose » 13 Feb 2018 11:55

tsuretie schreef:
Treatment charges (TCs), the fees miners pay smelters to process their ore, are likely to fall by at least 13 percent to $140-$150 a tonne or below for 2018 term contracts...
Lower fees would weigh on smelters, such as Belgium’s Nyrstar or Korea Zinc, already grappling with thinning profit margins.

Met een werelwijd verbruik van 6.7 miljoen ton/ jaar of 18.600 ton/dag is die voorraad nog voldoende voor 8 dagen...

Stel dat de LME voorraden de helft bedragen van de wereldwijde voorraden (pure gok, daar heb ik geen zicht op !)
dan kan de zink verwerkende industrie, nog 16 dagen weg en dan is alles op. Warehouses leeg, op is op. ;)

Stel nu dat de onderhandelingen over de TC's afspringen, Rode gaat niet akkoord met de vergoedingen die hij zal ontvangen en beslist zijn smelters voor een stuk op care en maintenance te zetten en zijn personeel (voorlopig) technisch werkloos. Als tweede grootste smelter ter wereld beslist hij uiteindelijk om enkel nog het concentraat uit zijn eigen mijnen te smelten....

Rode belt nog effe met Korea Zinc, hij kan ze overtuigen om ook hun boeltje stil te leggen en een beetje de kat uit de boom te kijken.

Stuur anders ne keer een mailtje : mijnheer Rode, hier één van uw aandeelhouders. Ik heb eens nagedacht he en ik heb iets bedacht, heb jij even tijd voor een aperitiefke.
François liked last!

ex-stoploss
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 604

Berichtdoor ex-stoploss » 13 Feb 2018 12:15

Als de TC's nog verder dalen... Dan is het dweilen met de kraan open.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 295

Berichtdoor 14-11-2014 » 13 Feb 2018 12:16

Ja, dat. Of de handelaars lopen prijsrisico en hebben opslagkosten, en willen door een verwachte daling van de zinkprijs liever niet teveel op voorraad hebben liggen.

Voorraad is daarom hooguit een ondersteunende indicator. Is het zink op, dan zal de prijs sneller stijgen dan dat de laatste fysieke voorraad verscheept zal worden. Bovendien is onduidelijk voor hoeveel dagen zink er onderweg is, en hoeveel rek daarin zit. Er zouden voorraaen onderweg kunnen zijn, die tussentijds verhandeld zouden kunnen worden.

Zeker is dat er geen gedwongen winkelnering is bij de LME. Mijn dakgootvormige zinkvoorraad is eventueel te koop, als u echt zonder zit en dringend zink nodig heeft, maar is niet aangemeld bij de LME. De Iers-Poolse "travellers" hebben er al belangstelling voor getoond, maar durfden niet terug te komen.
mongoose liked last!

tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 525

Berichtdoor tsuretie » 13 Feb 2018 12:20

14-11-2014 schreef:[

Zeker is dat er geen gedwongen winkelnering is bij de LME. Mijn dakgootvormige zinkvoorraad is eventueel te koop, als u echt zonder zit en dringend zink nodig heeft, maar is niet aangemeld bij de LME. De Iers-Poolse "travellers" hebben er al belangstelling voor getoond, maar durfden niet terug te komen.

@14-11-2014

Schitterend ! You made my day ! :lol: :lol:
Nyrstar, Payton Planar, Resilux, XRP, Bpost, Lotus B, Sberbank, Gazprom, AB Inbev, Basic-Fit

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 295

Berichtdoor 14-11-2014 » 13 Feb 2018 12:33

De opslagplaatsen van de LME zullen overigens ook prognoses van de fysieke vraag maken. De prijs kan afgedekt zijn. Het is niet zo dat voorraden weinigzeggend zijn (voorraad 0 of 80 dagen: probleem!), maar de voorraad is geen mechanische, neautrale optelsom van het verschil tussen onafhankelijk aanbod door Nyrstar en onafhankelijke vraag. Een stijging van de voorraad met 2 dagen kan wijzen op een daling van de zinkprijs, maar kan ook wijzen op een gebrekkige prognose van handelaars.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 986

Berichtdoor jean de florette » 13 Feb 2018 12:47

Feit is dat er nog veel voorraad is, die niet aangemeld wordt bij LME. Daarover werd hier al een artikel gepost. Glencore o.m. zit nog op een stapel (=zeker). En ook nog altijd op 500 kt niet in gebruik zijnde productiecapaciteit. Zou me niet verbazen dat er bij Trafigura ook nog een loods vol steekt (=mogelijk)....

Weet je, tijden veranderen soms toch. Misschien is LME helemaal niet representatief meer voor wat er echt gebeurt?

Zink schommelt terug tussen 3400 en 3450.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

CHRISTO
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 130

Berichtdoor CHRISTO » 13 Feb 2018 12:56

mongoose schreef:
tsuretie schreef:

Stuur anders ne keer een mailtje : mijnheer Rode, hier één van uw aandeelhouders. Ik heb eens nagedacht he en ik heb iets bedacht, heb jij even tijd voor een aperitiefke.

IZA CONF 2018: Miners, smelters discuss 2018 zinc TCs in $140-155 per tonne range, sources say

Miners are once again likely to secure a reduction in zinc treatment charges (TCs) for 2018, although perhaps not by as much as their initial offers to smelters would suggest.

With the annual TCs negotiations underway at the International Zinc Association (IZA) meeting in the US state of California, consensus among participants is that the range for negotiations is between $140 and $155 per tonne. Miner efforts in earlier talks to almost halve TCs - the fees mining companies pay smelters to have their semi-processed ore, or concentrates, turned into metal - reflect a still tight concentrates market and questions over the viability and timing of future mine supply. Industry sources told Metal Bulletin recently that offers had already been made to smelters for a price of $90 per tonne for 2018 compared with $172 per tonne agreed between Teck Resources and Korea Zinc last year. For their part, smelters have countered with an increase in the annual TCs for 2018 of as high as $220 per tonne. Changing terms There is still work to be done to agree on a...

Kim
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 235

Berichtdoor Kim » 13 Feb 2018 13:13

Globale voorraad wordt op een 45 dagen geschat dacht ik. Maar LME geeft wel een indicatie. Het zinkverbruik is hoger dan het aanbod. Vandaar ook dat het niet verbaasd hoe de zinkprijs is geevolueerd en daarom zal ze nog een tijdje hoog blijven.
De TCs blijven ook nog een tijdje laag, omdat er ook krapte is in het concentraat. Nyrstar zal er helemaal niet aan denken om hun productie te drukken. Integendeel, het is alle hends aan dek om de productie op te krikken richting 1,2 Mton.
Het is allemaal een cyclus, de hoge zinkprijs is een stimulans voor de mijnproductie maar zoiets past zich niet aan in 1-2-3. Maar uiteindelijk gebeurt dat en komt die markt in evenwicht of naar de andere kant hellend en krijgen we weer hogere TCs. Maar tegen dan komt het metaal ook weer in overschot en is de zinkprijs weer 1000 usd lager.
Daarom is verticale integratie belangrijk. Je zal ook zien dat de mijntak de komende jaren enorm zal compenseren voor het verlies in de smelter.

François
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 401

Berichtdoor François » 13 Feb 2018 13:50

Zolang dat er genoeg zink is om mijn dagelijkse zinkpil te nemen heb ik geen probleem