Nyrstar

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

De Wereld
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1446

Re: Nyrstar

Bericht door De Wereld »

sigaar schreef:
16 apr 2021 01:31
Lotus schreef:
14 apr 2021 09:16
Het begint wel lachwekkend te worden met Sigaar. Toen Inbev rond 30 euro noteerde zou het nog langer gaan nu ongeveer 80% hoger. Shell tussen de 10 en 11 euro zou nog veel lager gaan, inmiddels ook al 70% hoger geweest. Zelfs nu hij bij Nyrstar negatief begint te doen gaat de koers hier van ongeveer €0,38 naar inmiddels €0,45. In tegenstelling tot anderen ga ik Sigaar niet negeren maar juist volgen want er is veel te verdienen met het tegenovergestelde doen van wat hij of zij zegt.
wie groot is in zijn uitspraken moet ook groot zijn in zijn verlies te onderkennen.
dus hierbij... JA, ik zat er compleet naast.

ikzelf heb dat zo gedaan met mijn oorspronkelijk bescheiden belegging in bitcoins. omdat ik maar bleef horen dat het uiteindelijk slecht zou aflopen heb ik al mijn inleg er terug uitgehaald. de vette winst was, zoals met uw aandelen, al een kapitaaltje op zich en bleef gewoon staan. boven 40k heb ik nog een deeltje verkocht, boven 60k weer een deeltje. dat is échte winst dus en nog altijd staat er een klein kapitaaltje BTC mee te gaan met elke stijging. druk om te verkopen is er niet meer geweest sinds ik mijn geld eruit haalde. en nog altijd hoor ik mensen rondom mij me waarschuwen als ik zeg dat ik bitcoins. mensen die geen bitcoins hebben. omdat het een bubbel is die slecht gaat aflopen... ze moesten eens weten denk ik dan :D

verder Lotus en overige beleggers in Inbev, Shell en Nyrstar... niet iedereen heeft het geluk om toevallig de juiste aandelen te hebben geselecteerd, want veel mensen beschikken niet over geld dat ze kunnen missen om ermee te starten. in Belgie heb je als "arme" nog ruime toegang tot basisvoorzieningen, in veel delen van de wereld hebben die zelfs geen voedsel of een dak boven hun hoofd.
denk daar eens aan en overweeg ook een deel van de winst te schenken aan een goed doel.

je krijgt dat toch alleen niet op... :)
De techniek om je inleg er zo snel mogelijk uit te halen wordt ook door de bankiers aangeraden en is een wijze raad.

François
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 487

Bericht door François »

Nyrstar has published a new release:

14 May 2021

Nyrstar 2020 Full Year Results

To read the full release, click here

Blackadder
Moderator
Moderator
waarderingen: 3058

Bericht door Blackadder »

François schreef:
16 mei 2021 12:07

14 May 2021

Beste François,

Dat heb ik hier reeds geplaatst, zie hoger ;)

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1325

Bericht door jean de florette »

Blackadder schreef:
16 mei 2021 12:26
François schreef:

14 May 2021

Beste François,

Waar? Ik zie van jou een artikel uit de Tijd, en van francois een bekendmaking van jaarresultaten door Nyrstar zelf.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Blackadder
Moderator
Moderator

jean de florette schreef:
16 mei 2021 13:52
Blackadder schreef:
16 mei 2021 12:26
François schreef:

14 May 2021

Beste François,

Waar? Ik zie van jou een artikel uit de Tijd, en van francois een bekendmaking van jaarresultaten door Nyrstar zelf.
De jaarrekening van Nyrstar NYR-1,06% lezen, het is al een decennium geen plezier meer. Voor het achtste jaar op rij is er een verlies, over het boekjaar 2020 11,6 miljoen of 0,105 euro per aandeel op een minieme omzet van 1,1 miljoen euro.

Staat letterlijk in dat artikel dat ik geplaatst heb ;)

Freddy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 744

Bericht door Freddy »

Toen het aandeel in de 0.10 en 0.20 regionen noteerde was het intrinsiek ondergewaardeerd gelet op de waarde van het resterende aandelenpakket (waarmee ik uiteraard niet wil gezegd hebben dat het qua ondernemingsperspectieven nog een goede investering zou zijn geweest) met nog eens een speculatieve upside. De koersstijging die toen volgde verbaasde me dus niet. Maar ondertussen verstrijkt de tijd en wordt de reële waarde aan een sneltempo opgesoupeerd aan advocaten- en administratiekosten en wordt de beurskapitalisatie meer en meer puur speculatief.

Blackadder
Moderator
Moderator

Nyrstar releases notice for the 2020 annual general shareholders’ meeting to be held on 29 June 2021
Released: 28 May 2021
Category:
Regulated Information

Nyrstar releases notice for the 2020 annual general shareholders’ meeting to be held on 29 June 2021

28 May 2021 at 07.00 CEST

Nyrstar NV (the “Company”) today issued the notice for the 2020 annual general shareholders’ meeting to be held on 29 June 2021 at 11:00 a.m. CEST.

In view of the government measures currently in place to combat and contain the Covid-19 pandemic, the annual general meeting will be held digitally. Accordingly, shareholders will be offered the opportunity to use the Lumi AGM platform to participate in the meeting digitally and to vote during the meeting on the items on the agenda as set out in the convening notice of the general meeting. Shareholders will also be able to ask questions via a chatbox during the meeting. The practical modalities of the meeting are set out in the notice to the meeting which has been published on the Company's website (https://www.nyrstar.be/en/investors/sha ... r-meetings) and will also be made available to shareholders who validly register for the annual general shareholders’ meeting.

Depending on the evolution of the current government measures and regulations in place to combat and contain the Covid-19 pandemic in the coming weeks, the Company may further communicate about the participation and the organisation of the shareholders’ meeting on the Company’s website.

The full notice, including agenda, proposed resolutions and explanatory note can be found on the Nyrstar website: https://www.nyrstar.be/en/investors/sha ... r-meetings.

About Nyrstar
The Company is incorporated in Belgium and, following completion of the recapitalisation/restructuring has a 2% shareholding in the Nyrstar group. The Company is listed on Euronext Brussels under the symbol NYR. For further information please visit the Nyrstar website: www.nyrstar.be.

For further information contact:

Anthony Simms - Head of External Affairs & Legal M: +41 79 722 2152 anthony.simms@nyrstar.com

raminvest
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 374

Bericht door raminvest »

Blackadder liked last!

Blackadder
Moderator
Moderator

'Nyrstar verborg extra winst net voor overname door Trafigura'

Was de grondstoffentrader Trafigura een behulpzame redder in nood of pleegde die een hold-up bij klaarlichte dag met de overname van Nyrstar? Minderheidsaandeelhouders blijven nieuwe elementen aanhalen over manipulaties in een zaak van mogelijke financiële piraterij van meer dan 1 miljard euro.

In de schaduw van Arco vecht een andere groep gedupeerden een zware juridische strijd. Een groep minderheidsaandeelhouders van het beursgenoteerde Nyrstar reageert tegen de onteigening van hun bedrijf door de ‘koekoekskapitalisten’ van het Singaporees-Zwitserse Trafigura, een van ’s werelds grootste grondstoffenbedrijven met een bedenkelijke reputatie.

‘Nyrstar toont betere resultaten dankzij een turnaround en een investeringsprogramma’, klinkt het in het jongste halfjaarverslag dat Trafigura donderdag publiceerde. Dan gaat het niet over het beursgenoteerde Nyrstar nv, maar over diens vroegere zinksmeltactiviteiten met 4.000 werknemers en een miljardomzet. Die kwamen in 2019 via een gecontesteerde operatie voor 98 procent in handen van Trafigura. Een schamele 2 procent bleef achter bij het beursgenoteerde Nyrstar, dat nu nog een zombiebedrijf is van amper 47 miljoen euro, een fractie van de 2 miljard euro bij de beursgang.
De essentie

Minderheidsaandeelhouders van Nyrstar beschuldigen overnemer Trafigura ervan om voor 1 tot meer dan 1,5 miljard euro aan middelen en activa te hebben weggeroofd.
Nyrstar zou net voor de overname voor 51 miljoen euro aan boekhoudcorrecties en 99 miljoen euro aan winst hebben verborgen gehouden.
Trafigura en Nyrstar verzetten zich tegen de eerdere aanstelling van een deskundigen om de schade vast te stellen.

Die verhuis van de kroonjuwelen van Nyrstar naar Trafigura is de inzet van een zware juridische strijd. Deze maand staan de advocaten van de minderheidsaandeelhouders van Nyrstar, Trafigura en Nyrstar drie keer tegenover elkaar in Antwerpen. De twee bedrijven verzetten zich tegen een eerdere uitspraak waarmee deskundigen werden aangesteld om vast te stellen welke schade Trafigura heeft berokkend aan Nyrstar. De aandeelhoudersgroep (goed voor 14,3%) rond ondernemer Kris Vansanten had het eerder over een schade van 1 tot meer dan 1,5 miljard euro, waardoor al snel parallellen met Fortis worden getrokken.

Boekhoudproblemen

Een van de nieuwe elementen die vorige week aan bod kwamen tijdens een zitting bij het hof van beroep waren problemen met de boekhouding. ‘Op de raad van bestuur van 17 september 2018 meldde de CFO dat er een probleem was omdat de cashpositie niet aansloot bij de resultaten’, pleitte Jeroen Raskin (Monard Law), een advocaat van de Nyrstar-aandeelhouders. Hij toonde een interne grafiek over de ebitda-evolutie tijdens de eerste negen maanden van 2018. De boekhouding van 2017 werd, na een onderzoek van PwC, gecorrigeerd via een aanpassing van 51 miljoen euro. Maar er was ook zeer goed nieuws. Het transformatieplan leverde 99 miljoen euro extra op, een signaal dat het al jaren sukkelende bedrijf eindelijk op goede weg was.
" Nyrstar heeft in 2018 verzwegen dat het transformatieplan 99 miljoen euro extra brutobedrijfswinst had opgeleverd. "
Minderheidsaandeelhouders Nyrstar

Maar zowel de boekhoudkundige correctie als de bijna 100 miljoen euro extra winst werd niet gecommuniceerd naar de buitenwereld. De twee cijfers werden samengevoegd en voorgesteld als een positief effect van 46 miljoen euro bij de divisie ‘metals processing’. De cijfers werden dus slechter voorgesteld dan de realiteit en er werd gewaarschuwd voor de winst door slechtere marktomstandigheden.

Dat Nyrstar toen plots in nauwe schoentjes kwam, stellen de aandeelhouders in vraag. ‘Het jaar was goed begonnen en de CFO bevestigde in augustus 2018 dat het bedrijf met een positieve vrije kasstroom zou eindigen. De hemel zag er heel blauw uit’, pleitte Raskin. ‘Als er al een liquiditeitscrisis was, is de vraag wie ze heeft veroorzaakt.'

Die verzwijgingen en manipulaties in het najaar van 2018 komen op een cruciaal moment. Beleggers verliezen wat vertrouwen en er ontstaat vrees voor een liquiditeitscrisis. Op zeer korte termijn worden de assets en schulden van het noodlijdende bedrijf dan voor een symbolische euro overgedragen aan insider Trafigura, die toen ruim een kwart van Nyrstar bezat.

De these van de minderheidsaandeelhouders is dat Trafigura na zijn instap in 2014 Nyrstar onder controle kreeg en systematisch verzwakte tot het de activa voor een prikje kon binnenrijven via een procedure die de aandeelhouders buitenspel zette.
Complotten

Maar die redenering werd door de advocaten van Nyrstar bestreden. Van complotten, een infiltratie en ‘een dodelijke omhelzing met Trafigura’ is geen sprake, voerde meester Benoît Allemeersch (Quinz) aan. 'De ondergang van Nyrstar is begonnen in 2009, toen de zinksmelter onder CEO Roland Junck zelf zinkmijnen begon te kopen. Dat zadelde Nyrstar met een schuldenberg op waaraan het uiteindelijk bezweken is’, stelde Allemeersch. ‘Er was hoop dat het na vele slechte jaren zou beteren, maar het tij is niet gekeerd.’ De uitverkoop aan Trafigura was onvermijdelijk.

De minderheidsaandeelhouders zien wel de hand van Trafigura in de val van Nyrstar. Doordat Trafigura zowel aandeelhouder, grondstoffenleverancier als belangrijkste klant was van Nyrstar, kwamen er afspraken om belangenconflicten te vermijden. Maar die zijn niet nagekomen waardoor ‘honderden miljoenen cash aan Nyrstar zijn onttrokken’, zei Raskin. Zo waren de vergoedingen voor het smelten van zink die Nyrstar kreeg van Trafigura veel lager dan die op de markt, met kortingen op de benchmark van 40 procent in 2016 tot 76 procent in 2018. Raskin: ‘Met zo’n kortingen kan je geen winst maken.' Advocaat Thales Mertens (Allen & Overy) van Trafigura repliceerde dat er met andere partijen nóg voordeligere contracten waren.

De gedupeerden hopen via rechtszaken, een onderzoek door de beurswaakhond FSMA of een gerechtelijk onderzoek de ‘holdup bij klaarlichte dag’ van Trafigura te bestraffen. Of er snel een veroordeling zal komen, laat staan een megaschikking zoals bij Fortis, valt af te wachten. Trafigura mengt zich nu actief in wat een lange juridische oorlog kan worden. ‘Op de griffie staat al een ganse kast vol stukken’, merkte de voorzitster van het hof op.
Bambu liked last!

Plaats reactie