Ontex

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

letta75
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 64
Contacteer:

Re: Ontex

Bericht door letta75 »

Bron: De Tijd

Exit Charles Bouaziz. Om eerlijk te zijn: we herinneren uit de zeven jaar dat de Fransman CEO bij Ontex was slechts één straffe prestatie. We schrijven 8 mei 2019. Tijdens Bouaziz' tenenkrullend vage toespraak op een cruciale Londense beleggersdag daalde het aandeel Ontex een extra 10 procent. Du jamais vu. Meestal is zo'n dag een strak geregisseerde affaire waar het topmanagement virtuele vuistjes geeft aan de grote beleggers. Niet bij Ontex. Die dag ging het topmanagement virtueel op de vuist met de belegger.

De beurswereld rekende op concrete doelstellingen om de winstmarges op te krikken na een serie winstwaarschuwingen. Zeker nadat de raad van bestuur - grootaandeelhouder GBL incluis - in de zomer van 2018 de Parijse groep PAI wandelen stuurde toen die met een indicatief bod van 27,50 euro per aandeel aanklopte.

Dat viel serieus tegen: het enige concrete aan de urenlange toespraken over 'clear strategic priorities' bij het T2G-plan ('Transform to Grow') was het prijskaartje op slide 56: 130 miljoen euro. De spectaculairste owngoal met Powerpoint ooit, tenminste tot premier Sophie Wilmès laat op vrijdagavond 24 april in de buurt kwam.

De CEO laat een weinig benijdenswaardige erfenis na. Hij tekende voor twee grote deals, in Mexico (Grupo Mabe) en Brazilië (Hypermarcas). Vooral deze laatste deal van 286 miljoen euro bleek een miskleun. Op de beleggersdag zei Bouaziz met een overkill aan understatement 'een beetje verrast' te zijn over de 'commerciële strategie' van de verkopers bij Hypermarcas. De lokale verkopers sloten deals met grote klanten door de luiers fors te braderen, daarna 'vergaten' ze die korting in de boeken te schrijven.

Nog los van die fraude blijft de vraag wat het kleine Ontex in die twee landen kan uitrichten. Beurshuis UBS merkt al lang op dat Ontex in Brazilië en Mexico in babyluiers moet opboksen tegen Procter & Gamble en Kimberly-Clark, in incontentieluiers heet de concurrentie er Essity en Kimberly-Clark. Drie giganten die in de twee volkrijkste Latijns-Amerikaanse landen geen marktaandeel willen verliezen.

De balans van Ontex na zeven jaar Bouaziz doet pijn aan de ogen. Na de twee grote Latijnse deals staat nog altijd 1,11 miljard euro goodwill, het boekhoudkundig equivalent van lucht, op de balans. Meer nog: die lucht is groter dan het eigen vermogen, dat afgelopen halfjaar door een zoveelste tuimelperte van de Mexicaanse peso en de Braziliaanse real geslonken is tot 1,09 miljard euro. Met andere woorden: Ontex' tastbare boekwaarde is nu tot minder dan nul geslonken.
Alverman liked last!

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

NewB76
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 185
Contacteer:

Bericht door NewB76 »

Zijn niet quasi alle grote overnames in het buitenland van de meeste bedrijven ongunstig voor het overnemend bedrijf ! Zelfs due diligence brengt niet alles aan het licht ! Een oud voorbeeld: overname van Chrysler door Daimler-Benz, enz enz !

Alverman
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 85
Contacteer:

Bericht door Alverman »

letta75 schreef:
31 jul 2020 22:14
Bron: De Tijd

De balans van Ontex na zeven jaar Bouaziz doet pijn aan de ogen. Na de twee grote Latijnse deals staat nog altijd 1,11 miljard euro goodwill, het boekhoudkundig equivalent van lucht, op de balans. Meer nog: die lucht is groter dan het eigen vermogen, dat afgelopen halfjaar door een zoveelste tuimelperte van de Mexicaanse peso en de Braziliaanse real geslonken is tot 1,09 miljard euro. Met andere woorden: Ontex' tastbare boekwaarde is nu tot minder dan nul geslonken.
Zijn hier nog steeds beleggers die Ontex een koopje vinden gewoon omdat het aandeel (terecht mijn inziens) sterk gedaald is?? Een nieuwe CEO is een stap in de goede richting maar reken zeker op minstens een jaar voordat zijn/haar acties enig resultaat opleveren. Voorlopig is Ontex dead money vrees ik.

peterbxl
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 49
Contacteer:

Bericht door peterbxl »

Alles onder de 12 is money time binnen de 6m...the rules of buffet.

lucky14
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 25
Contacteer:

Bericht door lucky14 »

peterbxl schreef:
03 aug 2020 11:05
Verklaar dit eens, wat bedoel je precies??

peterbxl
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door peterbxl »

lucky14 schreef:
03 aug 2020 12:29
peterbxl schreef:
Lees de 12 regels van buffet to invest. Zeer goeie guideline... Bijvoorbeel the best moment is when a company is temporarely ill buying stocks...denk dat ontex in het huidig klimaat een goed moment is.... Als het zakt dan koop ik nog gewoon bij.... Maar sinds een maand zakt het niet onder zijn bodem... Dus dit lijkt me ideaal. Geen sexy bedrijf but invest in simple business.

doittomeonemoretime
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door doittomeonemoretime »

Zou het iemand verbazen mocht Dominique Leroy hier opduiken als nieuwe CEO ? De CFO (Dufour) van Proximus ging ondertussen al naar UCB.
wisselende port.: CIR, GBLB, COMB, QFG, ZENT, ROU, RAIL, FLOB, MONT, MT, TERB, AES, EUZ, CCJ, ATEB, VIO, ABI, Bpost

peterbxl
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door peterbxl »

peterbxl schreef:
03 aug 2020 12:55
lucky14 schreef:
03 aug 2020 12:29
peterbxl schreef:
Lees de 12 regels van buffet to invest. Zeer goeie guideline... Bijvoorbeel the best moment is when a company is temporarely ill buying stocks...denk dat ontex in het huidig klimaat een goed moment is.... Als het zakt dan koop ik nog gewoon bij.... Maar sinds een maand zakt het niet onder zijn bodem... Dus dit lijkt me ideaal. Geen sexy bedrijf but invest in simple business.
En wat ik nog wou toevoegen, geen enkel beurshuis geeft een verkoopadvies, hoe kritisch ze ook zijn tot vandasg.

peterbxl
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door peterbxl »

doittomeonemoretime schreef:
03 aug 2020 15:03
Zou het iemand verbazen mocht Dominique Leroy hier opduiken als nieuwe CEO ? De CFO (Dufour) van Proximus ging ondertussen al naar UCB.
Goeie CEO maar voor ontex denk ik niet. Geen ervaring internationasl en sterk verweven met telecom afgelopen 20j.

Pidb
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 30
Contacteer:

Bericht door Pidb »

peterbxl schreef:
03 aug 2020 16:12
doittomeonemoretime schreef:
03 aug 2020 15:03
Goeie CEO maar voor ontex denk ik niet. Geen ervaring internationasl en sterk verweven met telecom afgelopen 20j.
Dat trekken die ceo's hun niet aan. Das zoals postjes in de politiek. Wat je hiervoor deed maakt niet uit.. Hoewel enige kennis van het domein mij ook een logisch iets lijkt binnen zo'n functies.. Waarin ik niet gezegd wil hebben dat het allen domme mensen zijn.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie