Ontex

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4479

Re: Ontex

Bericht door Lieve16 »

Ontex schrapt dividend en herschikt management

28/04/21 om 10:28
Bijgewerkt om 13:30
Bron : Belga
Luierproducent Ontex ziet zowel de winst als de omzet dalen in het eerste kwartaal. Het bedrijf spreekt van een 'dieptepunt in de verkopen' en neemt nu maatregelen. Zo gaat het dividend op de schop en trekt Ontex een nieuwe financieel topman aan. Ook creëert het bedrijf de functie van chief supply chain officer.

De omzet van Ontex daalde met 16,5 procent tot 480 miljoen euro en de recurrente ebitda-winst (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) dook zowat een kwart lager (-24,9 procent) tot 49,6 miljoen euro.

'We zijn niet tevreden met de commerciële prestaties in het eerste kwartaal. Deze waren weliswaar geanticipeerd, maar tonen duidelijk aan dat er nog veel ruimte is voor verbetering. Na een dieptepunt in de verkopen in het eerste kwartaal, werken onze teams aan een herstel van de omzet voor de rest van het jaar en aan het temperen van de impact van de stijgende grondstofprijzen', zegt CEO Esther Berrozpe in het resultatenbericht. Zij leidt sinds 1 januari het bedrijf met hoofdzetel in Erembodegem nabij Aalst.

Ontex neemt 'belangrijke stappen om de strategische prioriteiten om te zetten in actie', klinkt het. Het bedrijf stelt onder meer een nieuwe CFO (Peter Vanneste) aan en creëert de functie van hief supply chain officer. Vincent Crepy moet in die functie onder meer de distributieketen van begin tot einde beheren en de 'operationele efficiëntie maximaliseren'. Vanneste en Crepy starten op 1 mei.

Om de schulden onder controle te houden, schrapt Ontex het dividend en worden investeringen beperkt tot essentiële projecten, klinkt het ook. Het bedrijf presenteert op 21 juni een update van de strategische initiatieven en financiële doelstellingen. Eind juli volgen de haljaarcijfers.

Ontex verwacht voor het lopende boekjaar een stabiele omzet op vergelijkbare basis, met een groei die in het tweede kwartaal begint.
peterbxl liked last!

kronos
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174

Bericht door kronos »

Voorlopig zitten we toch maar lekker in de plus, tot groot spijt van wie het benijdt.
peterbxl liked last!

peterbxl
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 153

Bericht door peterbxl »

kronos schreef:
29 apr 2021 12:02
Voorlopig zitten we toch maar lekker in de plus, tot groot spijt van wie het benijdt.
En ahead op mijn persoonlijk schema.... Als 21 Juni, weet iemand waarom 21?, er op is stijgt ontex met 10 tot 15%.....plots is 15 einde jaar niet meer zo onrealistisch.

Ik verwacht hoger koersdoel bank of america naar 13. 5....zou extra ondersteuning geven. Mijn persoonlijke visie wel te verstaan....

Schaakfanaat
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 201

Bericht door Schaakfanaat »

Ik ben er uit, en blijf er uit.

Aandeel eigenlijk in de '9' regionen in portefeuille genomen, omdat, tussen alle berichten op dit forum door, daar de consensus toch leek dat dit niet veel dieper meer zou gaan.
Ook de enige reden waarom ik dit hier even typ: dit forum heeft toch wel nut, je kan winsten halen door er naar te handelen. Winst gehaald op Ontex, dankzij beursig.

Waarom nu er toch uit met bescheiden winst? Ik heb te veel kleine posities, een aantal onder mijn aandacht gekomen dankzij het forum, en niet de tijd om er zoveel op te volgen, daarom wil ik van wat posities vanaf.

Veel geluk verder, ik hoop voor jullie dat ik binnen een half jaar lichtjes zuur naar Ontex-koersen van 15 en meer kijk.
lowprofile liked last!

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3645

Bericht door vogelspotter »

29-04-2021
MARKTEN LIVE
11:47
UBS: 'Kapitaalronde bij Ontex niet aan de orde'
Ondanks het zwakke kwartaalrapport van Ontex ONTEX0,28% handhaaft de bank UBS het koopadvies voor de luierfabrikant en zijn koersdoel van 15 euro.

CEO Esther Berrozpe kon tijdens de telefonische conferentie met analisten in de loop van de handelsdag het tij keren. UBS-analist Charles Eden legt uit waarom. Hij verwijst ten eerste naar de opgelopen schuldenlast: door de lagere rendabiliteit belopen de schulden nu 3,9 keer de brutobedrijfswinst (ebitda) tegenover 3,6 keer eind december. Dat voedde initieel bij beleggers de vrees voor een verwaterende kapitaalronde om de balans recht te trekken.

De prioriteit van Ontex is een herfinanciering van de schulden, een kapitaalronde ligt volgens de CEO niet op tafel
CHARLES EDEN
UBS-ANALIST
'De CEO onderstreepte op de call dat de optie van een kapitaalronde niet op tafel ligt', zegt Eden. 'Het management bevestigt ook dat de schuldconvenanten nog ruim 200 miljoen euro bewegingsruimte laten, met schulden die maximaal 4,1 à 4,2 keer de ebitda mogen belopen.'

De eerste prioriteit is de herfinanciering van de schulden, een scenario dat het ratingbureau Moody's in februari al als 'onvermijdelijk' bestempelde.

Zo'n herfinanciering moet zoals eerder dit jaar bij de tapijtgroep Balta de aflossingen verder in de toekomst schuiven, wat de CEO meer tijd geeft om aan een herstel van de rendabiliteit te werken zonder het tafelzilver - denk aan de Latijns-Amerikaanse dochters - te moeten verkopen.

Bron:"De Tijd"
Blackadder liked last!
In port:Avantium, Deceun,Deutsche Bank,CARNIVAL CORP ,INPOST S.A., LUFTHANSA,econocom,
EVS,Ontex, Weight Watchers, X-Fab, Greenyard , Prosus , HYDROGEN REFUELING SOLUTIONS ,
Ecopak.
Verkocht:Basic-Fit , Petroleo Brasileiro S/A ADR A.
cash :25%

fil
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 33

Bericht door fil »

peterbxl schreef:
29 apr 2021 12:31
kronos schreef:
En ahead op mijn persoonlijk schema.... Als 21 Juni, weet iemand waarom 21?, er op is stijgt ontex met 10 tot 15%.....plots is 15 einde jaar niet meer zo onrealistisch.

Ik verwacht hoger koersdoel bank of america naar 13. 5....zou extra ondersteuning geven. Mijn persoonlijke visie wel te verstaan....
wordt er nog een tipje van de sluier gelicht voor 21/6 ???
jullie mening ?

peterbxl
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door peterbxl »

fil schreef:
29 apr 2021 13:14
peterbxl schreef:
29 apr 2021 12:31
kronos schreef:

wordt er nog een tipje van de sluier gelicht voor 21/6 ???
jullie mening ?
Als ik tussen de lijnen kan lezen zou het kunnen dat strategische retailcontracten afgesloten zouden worden.. Dus dat kan best voor 21 juni... Effect zou pas q4 op verkoop effect hebben.... Denk saniring pas op 21ste samen met etalage Brazilie.

Goed nieuws van geen kapitaalronde op tafel te liggen. Dat was het onzekere voor lange termijnbeleggers....

peterbxl
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door peterbxl »

Historisch.... Maar 1 shorter meer boven de 0.5...wace zit met de gebakken peren.. De shorter coltrane sinds 2018 in short listing is down.....

Posities worden gesloten.... Great news.

Sorry, delete deze post.... Fsma heeft zijn format willekeurig... Dus coltrane staat er nog tussen.... Dat dit nog kan is typisch Belgisch... Excel based...
bergaf liked last!

bergaf
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 80

Bericht door bergaf »

https://m.standaard.be/cnt/dmf20210428_ ... 0D238A314A

INTERVIEW ESTHER BERROZPE
‘Er is niets dat onaangeroerd zal blijven’
Ontex kijkt aan tegen tal van problemen. De luierfabrikant is te complex, te weinig performant en financieel te zwak. De enorme stijging van de grondstoffenprijzen maakt de uitdaging compleet. ‘Nooit eerder gezien’, zegt de nieuwe ceo Esther Berrozpe.
Pascal Dendooven

Donderdag 29 april 2021 om 3.25 uur

Ester Berrozpe: ‘Door corona werden zwangerschappen uitgesteld.’ rr

Sinds 1 januari is Esther Berrozpe de ceo van de Belgische luierfabrikant Ontex. Ze kijkt aan tegen een helse job, want zowat alles zit er tegen. Het bedrijf sleept een loodzware schuldenlast mee als gevolg van enkele gewaagde overnames. Terzelfder tijd heeft het vooral in zijn Europese thuismarkt eind vorig jaar enkele belangrijke contracten met supermarkten ver­loren.

De sneeuwstorm in Texas, waar de ­petrochemie is gevestigd, dreef ook nog eens de grondstoffenprijzen omhoog en creëerde schaarste. Ontex kan de hogere kosten onvoldoende doorrekenen aan de supermarkten, rusthuizen en hospitalen. ‘Als je produceert voor huismerken, moet je proberen om via kwaliteit, service en innovatie betere prijzen te bekomen, ­anders wordt het lastig’, zegt Fernand de Boer, analist bij Degroof Petercam.

Beter doen is een must bij Ontex. De afgelopen jaren werd het bedrijf niet goed geleid. Operationeel zit het niet snor terwijl gefrustreerde aandeel­houders (GBL, Ena) verandering eisen. De ceo werd vervangen, net als de helft van de raad van bestuur. Ook voor het management werden enkele toppers aangetrokken. ‘Het is goed dat Berrozpe de ­problemen benoemt’, zegt De Boer.

Hoe erg is het gesteld met die grondstoffen­prijzen?
Esther Berrozpe: ‘Het is ongezien. De ­prijzenopstoot slaat veel sneller en veel forser toe dan in het verleden. Er was ook schaarste door problemen met de productie en het transport. We moeten dat proberen op te vangen door te besparen waar we kunnen, want prijzen verhogen is niet altijd eenvoudig. Dan riskeer je klanten te verliezen.’

De omzet viel in het eerste kwartaal terug omdat het hamsteren voorbij is. Of is er meer aan de hand?

‘Vorig jaar in maart begonnen klanten door de coronacrisis massaal producten in te slaan. Die excessieve vraag was er nu niet. We verloren in Europa ook verschillende contracten. En door corona werden zwangerschappen uitgesteld. In januari van dit jaar waren er in Frankrijk 13 procent minder geboortes dan in januari 2020. Spanje (-20 procent) en Italië (-21,6 procent) waren nog erger. Voor luiers voor volwassenen zagen we dat er minder vanuit de woonzorgcentra werd besteld, waar bedden leeg kwamen te staan, en er meer verkocht werden via de winkels, zowel ­fysiek als online. Ik verwacht dat onze omzet vanaf het tweede kwartaal gradueel herstelt, zodat we het jaar stabiel afsluiten.’

U verkoopt sinds september ook ­mondmaskers. Hoe loopt dat, is er wat aan verdiend?
‘Als we vanuit sociaal oogpunt konden helpen, moesten we dat doen, vind ik. Vanuit zakelijk standpunt gaat het om een bijzonder concurrentieel product dat vooral in het Verre Oosten gemaakt wordt. Het is een erg moeilijke markt. We geven geen winstcijfers per producttype.’

Is het een strategisch product met ­groeikansen, of is het mogelijk dat jullie er de komende jaren mee stoppen?

‘Dat is moeilijk om zeggen. Onze mondmaskers richten zich niet op de consumentenmarkt, maar op hospitalen en woonzorgcentra. Als er vraag naar is, gaan we ermee door.’

Ontex heeft vele uitdagingen, zowel ­financieel, operationeel en strategisch. Ontevreden aandeelhouders zetten druk. Het moet niet leuk zijn om er te werken?

‘We moeten veel veranderen en we ­moeten dat snel doen. We moeten het ­bedrijf dit jaar ten goede keren. De dingen moeten anders, we moeten onze ­strategie aanpassen, duidelijke plannen opstellen en competenties aan boord ­halen om die plannen goed uit te voeren. We zetten in op een eenvoudiger ­Ontex, met focus op de klanten, meer innovatie en operationele excellentie.’

‘Om dat allemaal te bereiken, moeten we ook de bedrijfscultuur veranderen. Er moeten verantwoordelijkheidszin en een prestatiecultuur komen. Dat is heel veel tegelijkertijd. Ik hoop dat de mensen het als een opportuniteit zien: deel uitmaken van een ommekeer en een succesvol ­veranderingsproces.’

Hoeveel tijd geeft u uzelf om te slagen?
‘Als ik zie wat we allemaal op de plank hebben liggen: drie jaar. Belangrijk is dat we kwartaal op kwartaal verbetering brengen. Sommigen dingen kunnen sneller dan andere. Het wordt geen big bang.’

Wat is het moeilijkst van alles?
‘De hoeveelheid zaken die aangepakt moet worden. Er is wellicht niets in dit bedrijf dat onaangeroerd zal blijven.’

Meer info:
Verschenen op donderdag 29 april 2021
vogelspotter liked last!

KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1020

Bericht door KAATSCLUB »

Allemaal goed en wel wat onze Esther wil doen ...maar ik plaats toch wel grootte vraagtekens bij de haalbaarheid van haar plannen.
De schuldenberg omlaag ...niet via een KV zegt de dame , verkoop van afdeling in Brazilie dan ...je krijgt dan een kleiner Ontex met de focus op Europa wat op zich niet slecht zou zijn MAAR JE MAG DAN WEL GEEN MARKTAANDEEL VERLIEZEN ZOALS NU HET GEVAL IS of er schiet niets meer over.
Prijzen van pulp exploderen ...De concurrentie van Ontex heeft veel meer schaalgrootte en kan deze prijs verhogingen makkelijk door rekenen naar de klanten toe , voor Ontex is dat zo goed als onmogelijk wil men niet verder marktaandeel verliezen in Europa :!:
Een jaar geleden begon men met mondmaskers in een productie site in vlaanderen ...Als je leest wat Esther zegt dan weet je het wel ....verdienste op mondmaskers NUL KOMMA NUL.
Kosten besparingen ...op een bepaald ogenblik zit je op het punt dat er niets meer is om verder op te besparen :!:
De koers heeft een stukje van het verlies goed gemaakt ....verder stijgen is dit terecht :?:
Dit wordt een heel moeilijk verhaal :silent:
Laatst gewijzigd door KAATSCLUB op 30 apr 2021 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie