Ontex
Re: Ontex
Thanks en duidelijk. Het koersdoel is maar 30% hoger en voor een koopaanbeveling valt me dat nog reuze mee. KBC hanteert inderdaad € 12 volgens mij, maar de vennootschap werkt zelf met een 'koersdoel/waarde' van € 15 in 2026. Potentieel genoeg lijkt mij dus, maar gegeven het abominabele track record van Ontex denkt de markt (m.i. terecht) ... eerst zien, dan geloven. Dat geldt natuurlijk zowel voor de verwachte stijging van de operationele prestaties als de verkoop van Brazilie tegen een mooie prijs, waarmee men pas 2 jaar bezig issjos schreef: ↑08 jul 2024 11:57Ik reageerde op 12maandkoersdoel 10,70 in je bericht.keffertje schreef: ↑08 jul 2024 09:47Sorry, volgens mij begrijpen wij elkaar verkeerd. Het gaat om de verwachte Winst Per Aandeel, die me overigens nogal aan de hoge kant lijkt.
Hun taxaties leiden tot een koers/winst-verhouding van 7, terwijl de markt, uitgaande van een winst per aandeel voor 2024 van € 1, (ruwe consensus) uitgaat van een koers/winst-verhouding van 8,5. In beide gevallen overigens goedkoop als ze de groei kunnen doorzetten.
Als ik me niet vergis mikt KBC zelfs hoger.
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com
Farma en de Belgische kleine belegger... dat is iets speciaals...met hylorische trekjes. Alles is mogelijk.keffertje schreef: ↑08 jul 2024 12:23Thanks en duidelijk. Het koersdoel is maar 30% hoger en voor een koopaanbeveling valt me dat nog reuze mee. KBC hanteert inderdaad € 12 volgens mij, maar de vennootschap werkt zelf met een 'koersdoel/waarde' van € 15 in 2026. Potentieel genoeg lijkt mij dus, maar gegeven het abominabele track record van Ontex denkt de markt (m.i. terecht) ... eerst zien, dan geloven. Dat geldt natuurlijk zowel voor de verwachte stijging van de operationele prestaties als de verkoop van Brazilie tegen een mooie prijs, waarmee men pas 2 jaar bezig issjos schreef: ↑08 jul 2024 11:57Ik reageerde op 12maandkoersdoel 10,70 in je bericht.keffertje schreef: ↑08 jul 2024 09:47Sorry, volgens mij begrijpen wij elkaar verkeerd. Het gaat om de verwachte Winst Per Aandeel, die me overigens nogal aan de hoge kant lijkt.
Hun taxaties leiden tot een koers/winst-verhouding van 7, terwijl de markt, uitgaande van een winst per aandeel voor 2024 van € 1, (ruwe consensus) uitgaat van een koers/winst-verhouding van 8,5. In beide gevallen overigens goedkoop als ze de groei kunnen doorzetten.
Als ik me niet vergis mikt KBC zelfs hoger.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
- USSENTERPRISE
- Premiummember
- waarderingen: 2081
sjos liked last!- vogelspotter
- Forum elite
- waarderingen: 3915
6-08-2024
UBS over Ontex: 'Beurskoers weerspiegelt sterke cashflow niet'
Het degelijke halfjaarrapport van Ontex
zindert nog na in de analistenrapporten. Het beurshuis UBS handhaaft zijn koopadvies en verhoogt het koersdoel nog licht, van 10,7 euro naar 11,4 euro. 'Het aandeel is de koerswinst sinds het rapport weer kwijtgespeeld', stelt analist Charles Eden vast. 'Dat is gezien de context niet onlogisch, natuurlijk.'
Maar volgens de analist zoomen beleggers het best een beetje uit. 'De schulden zijn nu onder controle en dankzij de herstructurering zal Ontex structureel hogere marges en een stevige cashflow halen.' Vooruitzichten die de beurskoers op dit ogenblik niet weerspiegelt: 'Beleggers waarderen Ontex nu tegen 6 keer de verwachte nettowinst over 2025, een korting van 68 procent vergeleken met de sectorgenoten.'
Beleggers waarderen Ontex nu tegen 6 keer de verwachte nettowinst over 2025, een korting van 68 procent vergeleken met de sectorgenoten
Charles Eden
UBS-analist
Bron"De Tijd"
Blackadder liked last! UBS over Ontex: 'Beurskoers weerspiegelt sterke cashflow niet'
Het degelijke halfjaarrapport van Ontex
zindert nog na in de analistenrapporten. Het beurshuis UBS handhaaft zijn koopadvies en verhoogt het koersdoel nog licht, van 10,7 euro naar 11,4 euro. 'Het aandeel is de koerswinst sinds het rapport weer kwijtgespeeld', stelt analist Charles Eden vast. 'Dat is gezien de context niet onlogisch, natuurlijk.'
Maar volgens de analist zoomen beleggers het best een beetje uit. 'De schulden zijn nu onder controle en dankzij de herstructurering zal Ontex structureel hogere marges en een stevige cashflow halen.' Vooruitzichten die de beurskoers op dit ogenblik niet weerspiegelt: 'Beleggers waarderen Ontex nu tegen 6 keer de verwachte nettowinst over 2025, een korting van 68 procent vergeleken met de sectorgenoten.'
Beleggers waarderen Ontex nu tegen 6 keer de verwachte nettowinst over 2025, een korting van 68 procent vergeleken met de sectorgenoten
Charles Eden
UBS-analist
Bron"De Tijd"
In port:Avantium,CARNIVAL CORP, LUFTHANSA,Deceun,inbev
EVS,Ontex , X-Fab, Greenya , Prosus , HYDROGEN REFUELING SOLUTIONS ,
Ekopak , Biotalys,Quantumscape , Robinhood ,Tui ,Pixelworks .
cash :10%
EVS,Ontex , X-Fab, Greenya , Prosus , HYDROGEN REFUELING SOLUTIONS ,
Ekopak , Biotalys,Quantumscape , Robinhood ,Tui ,Pixelworks .
cash :10%
- USSENTERPRISE
- Premiummember
Vreemd nieuws vanuit Ontex. Ze verkopen eindelijk hun Braziliaanse tak aan Softys (waar ze ook Mexico aan verkocht hebben).
Dit voor ongeveer 110 mio EUR. Dit lijkt goed nieuws.
Dan wordt het minder positief :
- de uiteindelijke opbrengst is maar 82 mio wegens belastingen en transactiekosten.
- van die 82 mio wordt nog 18 mio op een derdenrekening geblokkeerd (wordt waarschijnlijk maar gelost als bepaalde targets worden gehaald).
En dan komt een voor mij onbegrijpelijke klap op de vuurpijl : " The transaction will generate a net gain on disposal of approximately 39 mio EUR and trigger the recognition of a non-cash accounting loss of approximately (140) mio EUR related to the accumulated currency translation reserves."
140 mio EUR : Waarom staat die 140 tussen haakjes ? Hoe kan dit bedrag zo hoog zijn ?
Duister, duister, ....
- de uiteindelijke opbrengst is maar 82 mio wegens belastingen en transactiekosten.
- van die 82 mio wordt nog 18 mio op een derdenrekening geblokkeerd (wordt waarschijnlijk maar gelost als bepaalde targets worden gehaald).
En dan komt een voor mij onbegrijpelijke klap op de vuurpijl : " The transaction will generate a net gain on disposal of approximately 39 mio EUR and trigger the recognition of a non-cash accounting loss of approximately (140) mio EUR related to the accumulated currency translation reserves."
140 mio EUR : Waarom staat die 140 tussen haakjes ? Hoe kan dit bedrag zo hoog zijn ?
Duister, duister, ....
Ten opzichte van hun aanvankelijke investeringswaarde in die Braziliaanse tak hebben ze waarschijnlijk een zware minwaarde geleden. Maar dit wordt omzwachteld met veel blabla. Uiteindelijk a "net gain" die eigenlijk verdwijnt door een reusachtig boekhoudkundig "loss".USSENTERPRISE schreef: ↑01 okt 2024 08:56Vreemd nieuws vanuit Ontex. Ze verkopen eindelijk hun Braziliaanse tak aan Softys (waar ze ook Mexico aan verkocht hebben).
Duister, duister, ....
Uiteindelijk mogen we ons gelukkig prijzen dat ze geen geld hebben moeten geven wou Softys hun Brasiliaans bedrijf overnemen ??
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
- USSENTERPRISE
- Premiummember
Ja, het moet zoiets zijn met die zware minwaarde. Toch straf dat men zulke relatief grote bedragen jaar na jaar in de balans kan wegmoffelen om dan ineens bij realisatie van de minwaarde met het lijk uit de kast te komen. Moet een accountant/revisor er niet over waken dat de P&L-rekening en de balans een zo realistisch mogelijk beeld van de waarde van de onderneming weergeven ?sjos schreef: ↑01 okt 2024 10:49Ten opzichte van hun aanvankelijke investeringswaarde in die Braziliaanse tak hebben ze waarschijnlijk een zware minwaarde geleden. Maar dit wordt omzwachteld met veel blabla. Uiteindelijk a "net gain" die eigenlijk verdwijnt door een reusachtig boekhoudkundig "loss".USSENTERPRISE schreef: ↑01 okt 2024 08:56Vreemd nieuws vanuit Ontex. Ze verkopen eindelijk hun Braziliaanse tak aan Softys (waar ze ook Mexico aan verkocht hebben).
Duister, duister, ....
Uiteindelijk mogen we ons gelukkig prijzen dat ze geen geld hebben moeten geven wou Softys hun Brasiliaans bedrijf overnemen ??
Mijn excuses voor deze naïeve opmerking.