Nationale Bank van België / Banque Nationale de Belgique

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

mulder
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 171
Contacteer:

Re: Nationale Bank van België / Banque Nationale de Belgique

Bericht door mulder »

Geen idee of dat wij ook onder deze paraplu zouden komen artikel in de Tijd vandaag :FPIM pleit voor centralisatie van alle staatsbelangen

Koen Van Loo, de CEO van de FPIM, pleit voor een centralisering van alle staatsbelangen. ©BELGA
MICHAEL SEPHIHA
Vandaag om 16:27
De FPIM stelt voor alle participaties van de federale regering onder te brengen in één autonoom staatsinvesteringsfonds. Dat maakte Koen Van Loo, de topman van de staatsholding, eerder deze week in de Kamer bekend.

De FPIM (Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij) kwam de jongste jaren in de schijnwerpers als gewapende arm van de federale overheid bij de bankenreddingen. Maar ze beheert niet enkel participaties in de banksector. Ze heeft ook belangen in tal van andere bedrijven en durfkapitaalfondsen.

In opdracht van de overheid beheert ze participaties als Dexia, Belfius en BNP Paribas, maar ook Bpost en Brussels Airport. Ze is ook aandeelhouder van een reeks durfkapitaalfondsen en bedrijven (Euroclear, Euronext, enz.). De FPIM speelde enkele maanden geleden ook een belangrijke rol in de onderhandelingen over het steunpakket voor Brussels Airlines. Daarnaast heeft ze ook kleine participaties in de spoorwegbeheerder Infrabel en de NMBS.

De federale overheid is evenwel ook rechtstreeks aandeelhouder van een aantal van die bedrijven: vooral van de NMBS en Infrabel, maar ook van de Nationale Loterij en Bpost. Het belang in Proximus wordt dan weer volledig door de federale overheid beheerd, buiten de FPIM om.

Smart capital
Koen Van Loo, de topman van de FPIM, pleit voor een groepering van al die belangen in een nog op te richten staatsinvesteringsfonds, onder het motto 'Smart capital for Belgium'. Hij verklaarde dat in een uiteenzetting over de strategie van de FPIM eerder deze week in de commissie Financiën van de Kamer. De Franstalige zender LN24 pikte het nieuws op.

Het staatsinvesteringsfonds zou georganiseerd worden rond een investeringsportefeuille met een focus op zeven sectoren (biotech en gezondheid, luchtvaart, financiën, vastgoed, maar ook energie, transport & mobiliteit en duurzaamheid) en een holding. Die zou strategische activa met een nationaal belang omvatten, alsook participaties in groeibedrijven met een strategisch belang voor de Belgische economie. Het fonds zou onder de voogdij komen van de eerste minister. De nota daarover zou op de tafel van de Vivaldi-onderhandelaars liggen.

Belangenconflict
Als België een geloofwaardige financiële arm met een toegevoegde waarde wil hebben, is zo'n centralisatie onontbeerlijk.
KOEN VAN LOO
TOPMAN FPIM
Zo'n centralisatie zou onder meer toelaten mogelijke belangenconflicten voor de staat - tussen haar rol als aandeelhouder, beleidsmaker en regulator - uit de weg te ruimen. Bovendien zouden de participaties efficiënter beheerd worden, meent Van Loo. 'Als België een geloofwaardige financiële arm met een toegevoegde waarde wil hebben, is zo'n centralisatie onontbeerlijk', zegt hij. 'Bovendien is zo'n centralisatie behoorlijk gemakkelijk realiseerbaar, gezien we al veel participaties voor de federale regering beheren.'

Het is niet de eerste keer dat de FPIM pleit voor een centralisering van alle staatsbelangen. In een gesprek met De Tijd uit 2014 pleitten Van Loo en toenmalig FPIM-voorzitter Laurence Bovy daar ook al voor.

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

raminvest
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 322
Contacteer:

Bericht door raminvest »

Basieleken liked last!

Basieleken
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 7
Contacteer:

Bericht door Basieleken »

Ik had het eerder over “de eindmeet die in zicht komt”. Maak geen overhaaste beslissingen, maak geen keuzes zonder dat het bestuur en de meerderheidsaandeelhouder voor alle transparantie heeft gezorgd. Dwing die transparantie af, aandeelhouders zijn de eigenaars van de centrale bank en hebben recht op die transparantie! Deze link mag bij het FSMA terechtkomen, bij de door u verkozen volksvertegenwoordiger, ... RES~PE(c)T !!

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168
Contacteer:

Bericht door Jokke »

mulder schreef:
22 sep 2020 12:47
Nog eens bijgekocht aan 1800,goedkoopste aandeel van de Brusselse beurs en toch blijft het maar zakken.Duidelijk geen aandeel zoals alle andere.
Ik overweeg ook om bij te kopen, maar eerlijk is eerlijk: al jaren daalt het. Ik heb al een aantal keren bijgekocht (omdat het toen ook daalde en laag stond), maar nu begin ik mij er toch vragen bij te stellen. Binnen X jaar staat het misschien nog lager?

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 621
Contacteer:

Bericht door kierkegaard »

Misschien wel ja. Geen enkele manier om daar een zinnige uitspraak over te doen. Ik zie dat sommigen zeggen dat het 'goedkoop' is nu, maar waarom dat zo zou zijn, is me compleet onduidelijk.

Wegblijven dus. Dat zeg ik hier al bijna 2 jaar.

mulder
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 171
Contacteer:

Bericht door mulder »

kierkegaard schreef:
30 sep 2020 22:44
Misschien wel ja. Geen enkele manier om daar een zinnige uitspraak over te doen. Ik zie dat sommigen zeggen dat het 'goedkoop' is nu, maar waarom dat zo zou zijn, is me compleet onduidelijk.

Als ik mijn dividenden in rekening breng valt dat mee de daling van die koers nog redelijk goed mee.Eens hier of daar een paar minder corrupte politici die dit probleem willen oplossen en de koers kan natuurlijk wel veel beter meevallen dan nu.
raminvest liked last!

Sieg
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 82
Contacteer:

Bericht door Sieg »

kierkegaard schreef:

Het is je niet duidelijk waarom het goedkoop is??
Je hebt een werkelijke waarde van meer dan 40.000 EUR/aandeel.

Als je dan een koers hebt van 1.800 EUR, dan betekent dit een korting van meer dan 95%.
Lijkt mij eerder goedkoop, niet?
raminvest liked last!

raminvest
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 322
Contacteer:

Bericht door raminvest »

geef uw parels niet aan de zwijnen . Als de nood het hoogst is , is de redding nabij . Misschien zou volgende wel eens verandering kunnen brengen door een holding te maken en al de kleine aandeelhouders, aandeelhouder zijn van de holding zodat we veel sterker staan . United we stand divided we fall . Wie heeft hier ervaring mee ?

Basieleken
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 7
Contacteer:

Bericht door Basieleken »

raminvest schreef:
01 okt 2020 03:42
geef uw parels niet aan de zwijnen . Als de nood het hoogst is , is de redding nabij . Misschien zou volgende wel eens verandering kunnen brengen door een holding te maken en al de kleine aandeelhouders, aandeelhouder zijn van de holding zodat we veel sterker staan . United we stand divided we fall . Wie heeft hier ervaring mee ?
United, via Res~Pe(c)t ? https://activismenbb.be/respet-vzw-2/

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 621
Contacteer:

Bericht door kierkegaard »

Sieg schreef:
01 okt 2020 00:05
kierkegaard schreef:

Het is je niet duidelijk waarom het goedkoop is??
Je hebt een werkelijke waarde van meer dan 40.000 EUR/aandeel.

Als je dan een koers hebt van 1.800 EUR, dan betekent dit een korting van meer dan 95%.
Lijkt mij eerder goedkoop, niet?
'Een werkelijke waarde van 40.000 EUR'. Ik hoop dat je zelf beseft hoe onzinnig die uitspraak is.

Je bekijkt NBB als was het gelijk welk bedrijf. Dat is het niet. Die veronderstellingen zijn puur theoretisch. Ik kan je met grote zekerheid garanderen dat jouw ijkpunt van 40.000 EUR pure fictie is. Nooit, maar dan ook nooit, zal het aandeel NBB daar naartoe evolueren.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie