Nationale Bank van België / Banque Nationale de Belgique

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
raminvest
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 290

Re: Nationale Bank van België / Banque Nationale de Belgique

Berichtdoor raminvest » 06 Jun 2019 11:10

Als je op de lange termijn koopt dan speelt de koers geen rol het kan alleen maar in het voordeel zijn om goedkoper te kunnen inkopen . Aan 2000 Euro heb je 5 % netto . Ik blijf rustig bijkopen heb mijn doel gesteld en ga ervoor . Ik geef Jaack van der gucht en Erik Geenen het voordeel van de twijfel .Ik denk vroeg of laat gaan zij winnen . Winners are the losers that never give up en ik zie dat beide heren tot deze categorie behoren.
Bussie liked last!

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen

powered by Surfing Waves

tosca
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 403

Berichtdoor tosca » 06 Jun 2019 12:15

raminvest schreef:Als je op de lange termijn koopt dan speelt de koers geen rol het kan alleen maar in het voordeel zijn om goedkoper te kunnen inkopen . Aan 2000 Euro heb je 5 % netto . Ik blijf rustig bijkopen heb mijn doel gesteld en ga ervoor . Ik geef Jaack van der gucht en Erik Geenen het voordeel van de twijfel .Ik denk vroeg of laat gaan zij winnen . Winners are the losers that never give up en ik zie dat beide heren tot deze categorie behoren.

Alleen al het belang van de Bank voor internationale betalingen is 5600 euro waard. En dat vastgoed zal ook wel iets waard zijn zeker? Om maar te zwijgen over het goud. Ondertussen krijgen we ieder jaar mooie dividenden en kunnen we aan spotprijzen bijkopen. ;) Zelden zulk een goedkoop aandeel gezien. En volgend jaar iedereen naar de vergadering gaan he en niet passief thuis blijven zitten en denken een ander zal het wel oplossen :!:
charel01 liked last!

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 645

Berichtdoor wimvd » 06 Jun 2019 12:47

NBB begint stilaan hoger op de watchlist te komen. Mijn port bestaat uit enkel stevige dividendbetalers zoals Shell en Befimmo. Enkele van die dividendbetalers bleken teleurstellend de afgelopen tijd (bpost, Umicore) en zijn verkocht, dus ik ben op zoek naar nieuwe posities die bestand zijn tegen de nieuwe beurscrash die eraan komt (zoals we in 2008 hebben gezien). En zo zijn er maar weinig aandelen vandaag de dag. Dividendrendement moet 4% netto zijn, anders koop ik niet aan (800 EUR vrijstelling RV dit jaar). Vandaar dus komt NBB steeds hoger op de watchlist.

Vraagjes voor de mensen die hier hun huiswerk al gemaakt hebben:
1. als je mee wil gaan naar de aandeelhoudersvergadering, dan koop je best een aandeel op naam rechtstreeks bij NBB? Zijn daar dossierkosten of jaarlijkse bewaarkosten mee gemoeid?
2. het is een overheidsaandeel, overheid verandert de spelregels voortdurend, dus hebben jullie geen schrik dat er toeren uitgehaald gaan worden zoals plotseling weghalen van de beurs?
3. in hoeverre rekent de Staat met zijn 50%-belang op deze dividenden? Is dit een melkkoe voor de Schatskist zoals bijvoorbeeld Proximus?
4. wat is volgens jullie de reden van deze felle daling de afgelopen 2 jaar?
5. hoe komt het dat het dividend het dubbele staat in vergelijking met pre 2010?
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€49,43), Euronav (€3,87)

Jan Modaal
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 3

Berichtdoor Jan Modaal » 06 Jun 2019 20:42

Dat het goud van de Nationale Bank van België enige invloed heeft op de koers van het aandeel geloofd precies bijna niemand. De goudprijs stijgt nu al enkele dagen mooi en dit aandeel maakt een tegenovergestelde beweging. Lijkt niet logisch als je er van uitgaat dat dat goud mede eigendom is van de aandeelhouders (lees, alle aandeelhouders).

mulder
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor mulder » 06 Jun 2019 20:55

Van meerwaarde bij goudverkoop gaan we zo goed als zeker geen euro zien.Maar aan de huidige koers is er ook de lucht beetje uit die erin gekomen was door de rechtzaken die zijn verloren door de groene petten ivm eigendom van het goud.Mensen die erop gokten dat een rechter in deze onafhankelijk zou oordelen.lol Dus goudprijs zal bijna zeker geen enkele invloed hebben op koers.En dat de koers verder zakt is normaal ,al een hele tijd steeds in neerwaarts richting dus kan nog wel even doorgaan.

QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1670

Berichtdoor QA1 » 06 Jun 2019 21:33

mulder schreef:Van meerwaarde bij goudverkoop gaan we zo goed als zeker geen euro zien.Maar aan de huidige koers is er ook de lucht beetje uit die erin gekomen was door de rechtzaken die zijn verloren door de groene petten ivm eigendom van het goud.Mensen die erop gokten dat een rechter in deze onafhankelijk zou oordelen.lol Dus goudprijs zal bijna zeker geen enkele invloed hebben op koers.En dat de koers verder zakt is normaal ,al een hele tijd steeds in neerwaarts richting dus kan nog wel even doorgaan.

Beste,

De goudprijs en goudhandel heeft invloed op de results en equity value van de BIS(daar zit goud in) en dus per afgeleide op de equityvalue van de deelname daarin vanwege de NBB.

mvg

mulder
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor mulder » 06 Jun 2019 21:39

Ook al een probleem die Bis deelname,is dat van alle aandeelhouders of is dat ook iets van alle Belgen en ten dienste van het algemeen belang.Als de markt er zou van overtuigd zijn dat Bis deelname van alle aandeelhouders is waarom staat BNB dan minder dan de helft van die deelname alleen???

QA1
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor QA1 » 06 Jun 2019 21:45

mulder schreef:Ook al een probleem die Bis deelname,is dat van alle aandeelhouders of is dat ook iets van alle Belgen en ten dienste van het algemeen belang.Als de markt er zou van overtuigd zijn dat Bis deelname van alle aandeelhouders is waarom staat BNB dan minder dan de helft van die deelname alleen???

Die deelname staat duidelijk bij de statutaire beleggingen en het ontvangen dividend van de BIS wordt verrekend in het jaarlijks dividend van de NBB. 'Waarom minder dan de helft van die deelname?': Weet ik veel: wie weet is het omdat jij zulke berichten schrijft :-)

mvg

mulder
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor mulder » 06 Jun 2019 22:07

Ik wist niet dat ik de koers zo kon bespelen.lol In 1940 had de Belgische staat niet eens aandelen en plots zijn ze mee de helft van de bank weg wegens oorlogschulden.Dat kon toen ook heel anders opgelost geweest zijn en wat minder in het nadeel van de kleine belegger.Ik zeg enkel :als de Belgische staat ons niet wil deftig behandelen is der bitter weinig wat we kunnen doen dan de rechtbank gaan.En uitslag van die rechtzaken kennen we al op voorhand.Ik heb er al bijgekocht aan 2350€ maar anderen zijn toch nog steeds verkoper als ik het goed zie??En voorloig ben ik al tevreden met het heel mooie dividend.
raminvest liked last!

QA1
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor QA1 » 06 Jun 2019 22:31

mulder schreef:Ik wist niet dat ik de koers zo kon bespelen.lol In 1940 had de Belgische staat niet eens aandelen en plots zijn ze mee de helft van de bank weg wegens oorlogschulden.Dat kon toen ook heel anders opgelost geweest zijn en wat minder in het nadeel van de kleine belegger.Ik zeg enkel :als de Belgische staat ons niet wil deftig behandelen is der bitter weinig wat we kunnen doen dan de rechtbank gaan.En uitslag van die rechtzaken kennen we al op voorhand.Ik heb er al bijgekocht aan 2350€ maar anderen zijn toch nog steeds verkoper als ik het goed zie??En voorloig ben ik al tevreden met het heel mooie dividend.

Beste,

Er stond een smiley bij hé. Een koers daalt gewoon als er meer verkopers zijn dan kopers. Ik weet niet of dat in de toekomst ook het geval zal zijn, simpelweg omdat de toekomst per definitie niet gekend is en bijgevolg geen zekerheid inhoudt.

mvg
raminvest liked last!