Solvay

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
SEC
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 135
Contacteer:

Re: Solvay

Bericht door SEC »

sjos schreef:
15 mei 2020 12:14
charel01 schreef:
15 mei 2020 09:00
Solvay herstructureert fors in afdeling composieten

Ex-topman Jean-Pierre Clamadieu zag de composietenafdeling als een structurele groeier. Hij zag de afdeling enkele jaren geleden nog snel naar de helft van de groepsomzet evolueren. Maar uiteindelijk zijn het de traditionele activiteiten van de groep - de 'oude' soda- en waterstofperoxidedivisies - die de groep overeind hielden.

Waarschuwing

Solvay realiseerde in het eerste kwartaal ondanks de forse tegenwind in de luchtvaart en de oliesector - twee belangrijke klanten - goede resultaten. De omzet hield goed stand (-4%) en de brutobedrijfswinst (ebitda) bleef nagenoeg stabiel. Vooral de afdeling 'Chemicals' - die met haar soda-en waterstofperoxidefabreieken de bakermat van de multinational vormen - presteerde sterk. CEO Ilham Kadri waarschuwde wel dat het tweede kwartaal 'aanzienlijk lagere resultaten' zal opleveren.
Bron:"De Tijd"
Was dat niet hun paradepaardje die composieten afdeling ?

yep, "transformatie 0,5" nu
panly.blogspot.com

naam
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 60
Contacteer:

Bericht door naam »

Het zou erger zijn als ze niets gedaan hadden.
Voor mij rijdt Kadri nog steeds een foutloos parcours. Ze heeft ook duidelijk de steun van de families, zoals blijkt uit de beslissing van Solvac om ook en derde van het dividend op te geven :clap:
panamapapers liked last!

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 748
Contacteer:

Bericht door wimvd »

Maandag ex-dividend dus dan zakken we normaal nog 2 EUR/aandeel extra naar beneden. Gisteren heb ik echter mijn positie in Solvay verdubbeld en zo mijn aankoopgemiddelde verlaagd tot een dividendrendement van 5,2%. Gezien hun lage pay-out van de winst en het tijdelijk (1 à 2 jaar) karakter van de omzetdaling voel ik me gerust met deze positie in een solide bedrijf. Mogelijks koop ik nog een 3e pakket bij, maar enkel als ze nog eens rond de 50 EUR noteren. Wachten op de Q2-cijfers nu ...
Befimmo (€45,6), Solvay (72,71), EVS (12,82), Ageas (30,78), Aperam (18,36), Porsche (38,35), Wereldhave BE (53,6), Intervest (21,32), Proximus (18,18), Boskalis (15,15)

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 530
Contacteer:

Bericht door sjos »

wimvd schreef:
15 mei 2020 17:00
Maandag ex-dividend dus dan zakken we normaal nog 2 EUR/aandeel extra naar beneden. Gisteren heb ik echter mijn positie in Solvay verdubbeld en zo mijn aankoopgemiddelde verlaagd tot een dividendrendement van 5,2%. Gezien hun lage pay-out van de winst en het tijdelijk (1 à 2 jaar) karakter van de omzetdaling voel ik me gerust met deze positie in een solide bedrijf. Mogelijks koop ik nog een 3e pakket bij, maar enkel als ze nog eens rond de 50 EUR noteren. Wachten op de Q2-cijfers nu ...
Nog eens rond de 50 €? Dan veronderstel je een tweede maart-paniek.
En wat je aankoop gisteren betreft; waarom niet wachten tot maandag dan ?
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Duvellover
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 21
Contacteer:

Bericht door Duvellover »

@sjos iemand moet de staat toch wat sponsoren
jdl1 liked last!

a21
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4378
Contacteer:

Bericht door a21 »

16 MEI 2020 H.L.N.

Door klappen in de luchtvaart moet Solvay snoeien
a289103795i0008_max1024x.jpg
OMDAT COMPOSIETMATERIALEN STERK EN LICHT ZIJN, WORDEN ZE ONDER MEER IN VLIEGTUIGEN GEBRUIKT. MAAR DE COMPOSIETTAK VAN SOLVAY HEEFT HET MOEILIJK. REUTERS

Solvay snoeit stevig in zijn afdeling composietmaterialen. De chemiegroep sluit twee fabrieken, 570 werknemers verliezen hun job. Dat komt overeen met één op de vijf banen in die divisie.

In 2015 nam Solvay het Amerikaanse Cytec over, een producent van composietmaterialen. Dat zijn sterke, maar lichte materialen die onder meer in de luchtvaart worden gebruikt. Ze laten onder meer toe dat de toestellen energiezuiniger kunnen vliegen. De Belgische chemiegroep betaalde er een stevige 5,8 miljard dollar voor, met als argument dat dit het materiaal van de toekomst zou zijn en een garantie op groei bood. De voorbije maanden kreeg de composiettak het niettemin lastig door de beslissing van Boeing om de productie van de 737MAX-toestellen te verminderen. Na twee dodelijke crashes worden ze wereldwijd aan de grond gehouden.

Kleinere vloot
Daar komt nu de impact van de coronacrisis bovenop. Bij heel wat vliegtuigmaatschappijen staat het water aan de lippen. Ze hebben meer behoefte aan staatssteun dan aan nieuwe toestellen. Bovendien worden her en der al reorganisaties doorgevoerd, waarbij ze terugplooien op een kleinere vloot en er dus een overaanbod aan toestellen dreigt.

Voor Solvay was dat het signaal om in te grijpen en zijn productiecapaciteit voor composietmaterialen met 20% terug te schroeven. De fabrieken in het Britse Manchester en het Amerikaanse Tulsa gaan dicht. Globaal verliezen 570 mensen hun job. Het concern wil de reorganisatie tegen het jaareinde afronden.

60 miljoen besparen
De operatie laat Solvay toe om op jaarbasis 60 miljoen euro te besparen. Daartegenover staat 30 miljoen euro aan eenmalige reorganisatiekosten.

Solvay had al bij de voorstelling van zijn resultaten over het eerste kwartaal gewezen op de moeilijke situatie voor zijn afdeling composietmaterialen. Op een positieve Brusselse beurs eindigde het aandeel Solvay gisteren dan ook 0,64% hoger op 68,92 euro.

Bij KBC Securities heeft de ingreep geen impact op het koersdoel van 100 euro en het 'opbouwen'-advies voor het aandeel van de chemiegroep. ING is iets optimistischer en geeft een koopaanbeveling. Het koersdoel bedraagt er 120 euro. Bij Kepler Cheuvreux en Oddo zijn de koersdoelen met respectievelijk 85 euro en 80 euro dan weer lager. De beurshuizen geven een 'houden'-advies.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wimvd liked last!

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 748
Contacteer:

Bericht door wimvd »

sjos schreef:
15 mei 2020 18:16
wimvd schreef:
15 mei 2020 17:00
Nog eens rond de 50 €? Dan veronderstel je een tweede maart-paniek.
En wat je aankoop gisteren betreft; waarom niet wachten tot maandag dan ?
Omdat de koers toch uiteindelijk vroeg of laat zal herstellen van deze dividend-dip en ik moet zien dat mijn jaarlijkse dividendinkomsten op peil blijven of mijn inkomsten/investment case klopt niet meer. 1600 EUR dividenden is trouwens vrijgesteld aan RV in mijn situatie (België + gehuwd), dus bruto = netto in dit geval.
Befimmo (€45,6), Solvay (72,71), EVS (12,82), Ageas (30,78), Aperam (18,36), Porsche (38,35), Wereldhave BE (53,6), Intervest (21,32), Proximus (18,18), Boskalis (15,15)

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 536
Contacteer:

Bericht door kierkegaard »

Solvay leek niet gedeerd door de dividendknip? 3,3% hoger. Maar ik zie eigenaardig genoeg geen dividend verschijnen (broker: binck). Vandaag was toch ex- of vergis ik me?

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 536
Contacteer:

Bericht door kierkegaard »

En ik weet dat de betaalbaarstelling pas 20/05 is maar gewoonlijk staan de toegekende dividenden al in het overzicht.

wilfro
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 16
Contacteer:

Bericht door wilfro »

kierkegaard schreef:
18 mei 2020 22:47
Solvay leek niet gedeerd door de dividendknip? 3,3% hoger. Maar ik zie eigenaardig genoeg geen dividend verschijnen (broker: binck). Vandaag was toch ex- of vergis ik me?
Bij de mededelingen van Binck staat:
Dividenduitkeringen in tijden van COVID-19

Beste klant,

Door de huidige COVID-19 crisis zijn vele bedrijven genoodzaakt om hun aandeelhoudersvergadering en bijgevolg ook het dividend uit te stellen, te verlagen of te annuleren. BinckBank schiet in normale omstandigheden de meeste dividenden voor u voor, op basis van de informatie die wij hebben.

Meestal komt de betaling van dat dividend, vanuit het bedrijf, enkele dagen later dan de betaaldatum ook effectief toe. In tijden van COVID-19 is de informatie over dividenden die wij ontvangen van onze dataleverancier in bepaalde gevallen niet meer up to date. Indien een uitkering zo te snel door ons werd voorgeschoten op uw rekening, zullen wij deze mogelijk annuleren.

Indien u recht heeft op een dividend en u ziet geen toekenningsregel verschijnen in uw portefeuille, hoeft u zich niet ongerust te maken. Zodra wij de dividendbetaling ontvangen van onze tussenpersoon, storten wij het onmiddellijk door op uw rekening.

Gelieve hiermee rekening te houden bij het maken van uw investeringsbeslissingen. Aarzel niet om contact op te nemen met onze Klantenservice indien u meer specifieke vragen hebt over een dividenduitkering.

Met vriendelijke groeten,

BinckBank
Ik gok dat we het gebruikelijke dividend regeltje in het overzicht dit keer niet gaan zien. In plaats daarvan zal je wellicht maandag meteen uw saldo zien verhogen en kan je de uitbetaling van het dividend bij je transacties zien.
kierkegaard liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie