Orange Belgium (voorheen Mobistar)

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

bartel
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 319

Re: Orange Belgium (voorheen Mobistar)

Bericht door bartel »

Britten verhogen druk voor hoger bod op Orange Belgium.

Het Britse hefboomfonds Polygon voert de druk op om een hogere prijs te bekomen voor zijn aandelen Orange Belgium. Volgens Polygons adviseur zijn die 32 à 36 euro per stuk waard, ver boven Oranges biedprijs van 22 euro per aandeel.

Orange wil zijn Belgische dochter van de beurs halen en biedt daarvoor 22 euro per aandeel. De Franse groep, die al 52,91 procent van Orange Belgium bezit, heeft 622 miljoen veil om de volledige controle te krijgen over de nummer drie van de Belgische telecom.

Analisten bestempelden het bod van begin december al snel als 'opportunistisch'. En voor sommige beleggers ligt de geboden prijs veel te laag. Het Britse hefboomfonds Polygon, dat 5,29 procent van Orange Belgium bezit, is daar een van.

De zakenbank Ondra ging in opdracht van Polygon aan de slag om, op basis van publiek beschikbare informatie, een prijs op Orange Belgium te plakken. Ondra komt op een prijs van 32 à 36 euro uit. Inclusief de gedeeltelijke of volledige verkoop van het zendmastenpark kan dat oplopen tot 45 euro, oordeelt de zakenbank. Dat is meer dan het dubbele van wat Orange biedt.

Polygon is al sinds de lancering van het overnamebod van Orange begin december heel kritisch over het voorstel van de Fransen. Het eiste kort na de bekendmaking van het overnamebod al een fors hogere prijs. 'Orange Belgium is 39,5 à 47,25 euro waard', klonk het toen in een open brief aan de raad van bestuur van Orange Belgium.

Polygon verwees toen al naar de 3.100 zendmasten op de balans van Orange Belgium. 'Recente transacties in Europa wijzen op een waarde van 300.000 euro per mast. Zelfs als slechts twee derde van de masten te gelde gemaakt wordt, brengt dat meer dan 600 miljoen euro cash op', klonk het.

Dat het Polygon menens is, bleek vorige week al toen bekend raakte dat het Deminor in de arm had genomen om Orange tot een hoger bod te dwingen.

De Belgische telecomoperator heeft nog niet gereageerd op de stellingen van Polygon. Meer nog: enkele maanden na de aankondiging van het bod van de Franse telecomgroep heeft Orange Belgium tot nu toe alleen laten weten dat zijn raad van bestuur akte heeft genomen van het openbaar overnamebod van 2 december. 'De bestuurders zullen zo snel mogelijk bijeenkomen om het bod te evalueren, in overeenstemming met de wettelijke verplichtingen', klonk het begin deze maand bij de bekendmaking van de jaarresultaten over 2020.

De Tijd - 17/02/2021
jartellen liked last!
Ja wadde we goan ne gang.

Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 506

Bericht door Blackbelt »

Ik denk dat hier ook een "Sioentje" gaat gebeuren.
Ik had ze verkocht aan 23.3, en heb terug gekocht aan 23.1...

Op basis van het artikel hierboven denk ik echt dat het bod moet verhoogd worden om enige kans op slagen te hebben.
Nu denk ik niet dat ze 40€ gaan bieden, maar iets rond de 27-30€ moet er toch in zitten.

lucky14
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 91

Bericht door lucky14 »

Blackbelt schreef:
17 feb 2021 17:12

Op basis van het artikel hierboven denk ik echt dat het bod moet verhoogd worden om enige kans op slagen te hebben.
Nu denk ik niet dat ze 40€ gaan bieden, maar iets rond de 27-30€ moet er toch in zitten.
Ze zijn slim genoeg om hier zolang mogelijk mee te wachten, nog wel enkele weken. Dan hebben de meeste aandeelhouders hun stukken al verkocht en kan Orange makkelijk 30 euro voor die paar aandelen neertellen. Orange komt morgen met cijfers, maar ik denk niet dat ze er dan al iets over zeggen.

Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 506

Bericht door Blackbelt »

23.5€
Er zijn er toch nog die geloven dat het bod niet gaat lukken en verhoogd zal worden.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 733

Bericht door sjos »

lucky14 schreef:
17 feb 2021 20:00
Blackbelt schreef:
17 feb 2021 17:12

Ze zijn slim genoeg om hier zolang mogelijk mee te wachten, nog wel enkele weken. Dan hebben de meeste aandeelhouders hun stukken al verkocht en kan Orange makkelijk 30 euro voor die paar aandelen neertellen. Orange komt morgen met cijfers, maar ik denk niet dat ze er dan al iets over zeggen.
Ze zijn inderdaad met cijfers gekomen en kijkt eens wat de koers doet deze morgen !
Wat ik mis in deze discussie is waarom het moederhuis perse Orange Belgium wil overnemen nu. Misschien zeggen ze nu "O.K. dan maar niet" ??

Orange 9,588 -0,462 -4,88%

Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

bartel
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 319

Bericht door bartel »

Het moederhuis Orange deed het minder goed dan consensus en verwacht geen verbetering.

Volgens bericht van KBC-Bolero vanochtend :
Het Franse telecombedrijf Orange rapporteerde over het vierde kwartaal een omzet die 0,5% onder de
consensus lag. De bedrijfskasstroom (EBITDA) lag in lijn met de verwachtingen. Voor dit jaar verwacht
Orange een vlakke tot licht negatieve evolutie van de bedrijfskasstroom, terwijl de consensus uitging
van een groei van 1%. Orange behoudt de doelstellingen voor 2023. Het bedrijf kondigt aan dat het zijn
(vastgoed-) portefeuille van ‘torens’ waarop gsm-masten geplaatst zijn in een aparte divisie zal
onderbrengen. Die zal 'TOTEM' heten, bevat circa 25.000 torens in Frankrijk en Spanje en genereert
jaarlijks zo’n 500 miljoen euro aan bedrijfskasstroom.
jartellen liked last!
Ja wadde we goan ne gang.

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4210

Bericht door Lieve16 »

We mikken op een hoger bod voor Orange Belgium

17/02/21 om 14:00
Bijgewerkt om 14:11
Particuliere aandeelhouders hebben er weinig bij te verliezen om hun aandelen bij te houden.

We mikken op een hoger bod voor Orange Belgium
Orange Belgium presenteerde cijfers in lijn met de verwachtingen, maar die worden overschaduwd door het overnamebod. Het Franse moederbedrijf lanceerde begin december een bod van 22 euro per aandeel, of 36 procent boven de toenmalige koers. Het bod ligt onder de introductiekoers van Orange Belgium - toen Mobistar - in 1998. Orange Group heeft een belang van 52,91 procent en wil alle aandelen in bezit krijgen. Vanaf 95 procent is de overnemer verplicht tot een uitrookbod van de resterende aandelen over te gaan.

Er wordt al jarenlang gespeculeerd over een overname door de Fransen. Waarom juist nu? Ten eerste was Orange Belgium erg goedkoop. Daarnaast kreeg het moederbedrijf 2,2 miljard euro in de schoot geworpen na een gewonnen belastingdispuut met de Franse overheid. Dat was het signaal voor het hoofdkwartier in Parijs om actie te ondernemen. De aankoop van alle aandelen die het nog niet in bezit heeft, zou 622 miljoen euro kosten.

Maar het is lang niet zeker dat Orange Group haar slag thuis zal halen, toch niet tegen de vooropgestelde prijs. De raad van bestuur van Orange Belgium heeft zich nog niet uitgesproken over het bod. Maar er worden weinig dissidente stemmen verwacht. Die zijn er wel bij de minderheidsaandeelhouders. Het aantal vrij verhandelbare aandelen bedraagt 35,73 procent. Het investeringsfonds Polygon Global Partners bezit 3,175 miljoen aandelen of 5,29 procent. Dat is voldoende om een uitrookbod te verhinderen. Polygon vindt het bod veel te laag en schat de waarde van Orange Belgium tussen 39,5 en 47,25 euro. Het verwijst naar de waardering die tegen 5 keer de verwachte ebitda onder het sectorgemiddelde ligt. Andere troeven zijn de zendmasten die te gelde gemaakt kunnen worden en de fiscale verliezen van 3,9 miljard euro die verrekenbaar zijn met de toekomstige winsten van het moederbedrijf. Het fonds deed een beroep op de investeringsbank Ondra om een onafhankelijke waardering voor Orange Belgium te bepalen. Ook Deminor werd in de arm genomen.

De kwartaalomzet van Orange Belgium lag met 343 miljoen euro (-7,2% op jaarbasis) iets onder de consensusprognose. Het ging vooral om omzet met een lage marge, waardoor er geen impact was op de winstgevendheid. Dankzij de kostenbesparingen steeg de aangepaste bedrijfswinst of ebitda naar 85,9 miljoen euro (+7,9%). Het aantal nieuwe abonnees voor kabeldiensten en mobiele telefonie lag boven de verwachtingen. Over het volledige boekjaar daalde de omzet met 3,5 procent naar 1,31 miljard euro. Door de lagere kosten steeg de ebitda met 8,1 procent naar 323,1 miljoen euro. De kabelactiviteit was in elk kwartaal winstgevend en droeg 21,2 miljoen euro bij aan de ebitda. Dat cijfer zal toenemen wanneer de lagere groothandelstarieven voor de huur van het Telenet-netwerk verder dalen. Orange mikt voor het lopende boekjaar op een kleine omzetgroei en een ebitda tussen 320 en 340 miljoen euro.

Het boekjaar werd afgesloten met een nettoschuld van 145 miljoen euro. Van de nettowinst van 54 miljoen euro of 0,9 euro per aandeel wordt 0,5 euro uitgekeerd als dividend. Als de overname niet voor de dividenduitkering wordt afgerond, wordt die afgehouden van het bod.

Conclusie

Particuliere aandeelhouders hebben er weinig bij te verliezen om hun aandelen bij te houden. Het aandeel noteert enkele procenten boven het bod, maar een prijs van 22 euro is het minimum dat het moederbedrijf garandeert zonder dat er sprake is van een aanvaardingsdrempel. In het beste geval doen de Fransen een hoger bod, maar op de waarde die Polygon aangeeft, hoeft u niet te hopen.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 23,05 euro

Ticker: OBEL BB

ISIN-code: BE0003735496

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,4 miljard euro

K/w 2020: 25,5

Verwachte k/w 2021: 19

Koersverschil 12 maanden: +16%

Koersverschil sinds jaarbegin: +5,5%

Dividendrendement: 2,2%

Bron:. trends.be
bartel liked last!

jartellen
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 16

Bericht door jartellen »

see below link: top artikel; voor de historiek tot en met hoe het nu zit met Orange en Orange Belgium

https://spaarvarkens.be/alweer-een-belg ... nse-handen
bartel liked last!

lucky14
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 91

Bericht door lucky14 »

jartellen schreef:
19 feb 2021 12:02
see below link: top artikel; voor de historiek tot en met hoe het nu zit met Orange en Orange Belgium

https://spaarvarkens.be/alweer-een-belg ... nse-handen
Hoi Jartellen. Moet hier inloggen en registreren, misschien wil je het artikel plaatsen?? Dank!!

jartellen
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 16

Bericht door jartellen »

inloggen is gratis en je kan er ook echt iets mee,
heb het een paar maanden geleden ook gedaan en heb het me nog niet beklaagd.

Plaats reactie