KBC Group

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 14558
Contacteer:

Re: KBC Group

Bericht door charel01 »

KBC presteert in lijn met verwachtingen
KBC heeft in het vierde kwartaal van 2020 gepresteerd zoals analisten ook hadden voorzien. Dit bleek donderdagochtend uit de kwartaalcijfers van de bank.

In het vierde kwartaal boekte KBC 538 miljoen euro aan nettoresultaat. Dit was ook waarop de gemiddelde analist rekende. Op kwartaalbasis en jaarbasis vertegenwoordigt dit wel een daling in vergelijking tot respectievelijk 697 en 702 miljoen euro.

“In dat laatste kwartaal daalden onze nettorente-inkomsten, terwijl ons trading- en reëlewaarderesultaat het goed deed”, aldus CEO Johan Thijs van KBC in een toelichting donderdag.

De nettorente-inkomsten daalden met 5 procent op kwartaalbasis en met 10 procent op jaarbasis naar 1,07 miljard euro. Ook dat is in lijn met de verwachtingen van de analistenconsensus.

De daling op kwartaalbasis was voornamelijk te wijten aan het negatieve effect van lagere herbeleggingsrentes en een lagere eenmalige meevaller in verband met inflatiegerelateerde obligaties

De totale inkomsten kwam op 1,8 miljard euro uit, wat ook in lijn is met de consensusverwachtingen.

2020

Over het hele boekjaar ging het nettoresultaat van 2,5 miljard naar 1,4 miljard euro. Het resultaat van KBC stond in 2020 onder druk in alle divisies.

De nettorentebaten daalden eveneens in 2020 van 4,6 miljard naar 4,5 miljard euro.

De totale inkomsten bedroegen 7,2 miljard euro. Een jaar eerder was dit 7,6 miljard.

“Onze solvabiliteit bleef heel sterk, met een common equity ratio van 17,6 procent”, voegde topman Thijs verder toe. De consensus rekende op een CET1 ratio van 17,7 procent.

De resultaten van KBC over heel 2020 liggen ook in lijn met de verwachtingen van de consensus.

Dividend

KBC is van plan om een dividend van 0,44 euro per aandeel voor te stellen voor het boekjaar 2020. Daarnaast wil de bank ook een extra dividend van 2,00 euro per aandeel in het vierde kwartaal van 2021 uitkeren, eveneens voor het boekjaar 2020. De uitkering van een dividend hangt wel af van de dividendrestricties van de Europese Centrale Bank, benadrukte KBC.

Het dividendbeleid van KBC wordt vanaf het boekjaar 2021 aangepast, zoals de bank ook bij de nieuwe strategie in december voorstelde. KBC rekent op een uitkeringsratio van ten minste 50 procent met een interim-dividend van 1,00 euro per aandeel al voorschot op het totale dividend.

Outlook

Voor 2021 rekent KBC op nettorentebaten van ongeveer 4,3 miljard euro, terwijl de kosten met ongeveer 2 procent zullen stijgen.

Op lange termijn heeft KBC zijn verwachtingen ook bijgewerkt, aldus CEO Thijs.

“Tussen 2020 en 2023 streven we naar een samengestelde jaarlijkse groeivoet van ongeveer 2 procent voor de totale opbrengsten en ongeveer 1 procent voor de exploitatiekosten, exclusief bankenheffing. Daarnaast willen we tegen 2023 ook een gecombineerde ratio van 92 procent of lager bereiken.”

Door: ABM Financial News.
Klane liked last!

Aandeelhoudertje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 52
Contacteer:

Bericht door Aandeelhoudertje »

Oei.
Resultaten worden niet goed onthaald. 😟

jf_michael
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 16
Contacteer:

Bericht door jf_michael »

Nog aan mijn optimistisch doel van 45 voor KBCA geraken wordt moeilijk zo :p Resultaten eigenlijk exact volgens verwachting, maar misschien dat veel beleggers nog ff hebben afgewacht en stiekem op positieve verrassing hoopten om dan te verkopen, maar nu die positieve verrassing uitblijft willen ze er gewoon van af en verkopen ze, met stevige minnen tot gevolg.

Mogelijk laat 'k die 45 varen en mik 'k op verkoop rond 40, al zal ook dat een moeilijke worden vrees ik. Eerste opgave is boven de 37 geraken. Hoe dan ook nog ff afwachten en zien wat koers en de charts verder doen :)

charel01
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door charel01 »

jf_michael schreef:
11 feb 2021 09:23
Nog aan mijn optimistisch doel van 45 voor KBCA geraken wordt moeilijk zo :p Resultaten eigenlijk exact volgens verwachting, maar misschien dat veel beleggers nog ff hebben afgewacht en stiekem op positieve verrassing hoopten om dan te verkopen, maar nu die positieve verrassing uitblijft willen ze er gewoon van af en verkopen ze, met stevige minnen tot gevolg.

Mogelijk laat 'k die 45 varen en mik 'k op verkoop rond 40, al zal ook dat een moeilijke worden vrees ik. Eerste opgave is boven de 37 geraken. Hoe dan ook nog ff afwachten en zien wat koers en de charts verder doen :)
Michael, ik heb KBCA en net als Ageas kijk ik er niet teveel naar om.
Schaakfanaat liked last!

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 558
Contacteer:

Bericht door reteiP »

Outlook is niet super natuurlijk.

KBC Ancora wel in verwachting van dividendinkomsten die de schuld per aandeel bijna volledig kunnen uitwissen. Rendement ligt daar door de discount op ~7%
charel01 liked last!

ritchie
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 97
Contacteer:

Bericht door ritchie »

Beursblik: zwakke resultaten KBC
(ABM FN) KBC heeft over het vierde kwartaal zwakke cijfers gepresenteerd. Dit stelden de analisten van Kepler Cheuvreux donderdagochtend in reactie op de resultaten die de bank voorbeurs presenteerde.

Terwijl de nettowinst in lijn met de analistenverwachtingen ligt, waren de inkomsten tegenvallend, zowel qua nettorentebaten als de fees, aldus Kepler.

Volgens Kepler zal de consensus voor de nettorentebaten in 2021 met 80 miljoen euro verlaagd worden, terwijl de kosten met 40 tot 50 miljoen euro verhoogd zullen worden.

Verder merkte het beurshuis ook op dat het dividend van 0,44 euro per aandeel, betaalbaar in mei 2021, ook minder royaal dan verwacht is.

“Niets werd gezegd over het dividend van 2,50 euro per aandeel over 2019 dat nog niet uitbetaalt werd”, aldus Kepler.

KBC zal 73 procent van de winst over 2020 als dividend uitkeren, maar in totaal gaat het om een dividendrendement van 4 procent, wat fors lager is dan bij sectorgenoten zoals ING.

Kepler handhaafde het Reduceren advies voor KBC, aangezien “dit kwartaal de zwakke winstontwikkeling vóór provisie van de bank bevestigt”.

Het koersdoel van 46,00 euro werd ook gehandhaafd.

Het aandeel KBC stond zoals door het beurshuis verwacht werd onder druk donderdagochtend en daalde 5,1 procent naar 58,50 euro.
charel01 liked last!
Euronav ,Aegon ,FuelCell ,Royal Dutch Shell ,Invesco Mortgage Capital ,Kbc ,Ballard Power Systems ,Nio ,Wereldhave ,Ageas ,Pharming ,NEL ASA ,Ascensio ,INRG (ETF duurzame energy) ,ING , Gevo ,BioSolar ,SunHydrogen ,New Age Metals ,

jf_michael
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 16
Contacteer:

Bericht door jf_michael »

charel01 schreef:
11 feb 2021 09:37
jf_michael schreef:
11 feb 2021 09:23

Michael, ik heb KBCA en net als Ageas kijk ik er niet teveel naar om.
Ik zit in beetje unieke situatie. Eigenlijk heb ik een hoop KBCA aandelen waar ik tot anderhalf geleden niets van wist (speciale investeringsformule voor ouders voor hun kinderen). Gewicht van die aandelen in m'n portefeuille is redelijk zwaar en ze passen ook niet echt bij m'n profiel, dus zoek ik een moment om ze te verkopen of alleszins te reduceren, tegen een koers waar ik me goed bij voel. 't Is dus niet dat ik de positie zelf heb opgebouwd voor het dividend bijvoorbeeld. In dat geval zou ik waarschijnlijk ook blijven zitten of bijkopen.
Schaakfanaat liked last!

charel01
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door charel01 »

jf_michael, dat is natuurlijk een andere zaak en kan ik je begrijpen.

charel01
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door charel01 »

KBC rapporteerde een nettowinst van 538 miljoen euro over het vierde kwartaal van 2020 en dat lag pal in lijn met de verwachtingen. Het eigen vermogen kwam uit op 48,1 euro per aandeel, terwijl de balans kerngezond blijft met een CET-kernkapitaalratio van 17,6%. De groep gaat een brutodividend van 0,44 euro per aandeel uitkeren, met daarbovenop een dividend van 2 euro in het vierde kwartaal én een interimdividend van 1 euro in november 2021. Dat is samen goed voor een brutorendement van 5,6%. Het langetermijnscenario werd ook aangepast. KBC verwacht een gemiddelde jaarlijkse groeivoet van de opbrengsten van zo’n 2%, terwijl de kosten zo’n 1% mogen stijgen. De gecombineerde ratio moet tegen 2023 maximum 92% bedragen.
Bron:"Bolero"

Lukang
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 691
Contacteer:

Bericht door Lukang »

Ik begrijp niet dat KBC nu meer dan 5% zakt. Cijfers zijn volgens de verwachtingen van analysten en niet slecht. Bovendien mogen wij ook dividenden ontvangen !
charel01 liked last!
abi ackb ags agfb ad air cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior en fondsen

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie