KBC Group

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
jack.
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 570

Re: KBC Group

Berichtdoor jack. » 09 Aug 2018 07:22

dubbele post de professor was me voor :D

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 8007

Berichtdoor charel01 » 09 Aug 2018 07:45

Kwartaalcijfers KBC in lijn met verwachtingen
KBC heeft in het tweede kwartaal van dit jaar, zoals voorzien, minder winst geboekt dan een jaar terug, maar wel meer dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Dit bleek uit de kwartaalcijfers die de bank donderdag voorbeurs publiceerde.

"Opnieuw een goed resultaat, onder meer dankzij degelijke nettorente-inkomsten, een sterk resultaat uit schadeverzekeringen en seizoensgebonden hoge dividendinkomsten, die de daling van het trading- en reëlewaarderesultaat, de lichte terugval van de nettoprovisie-inkomsten en het negatieve eenmalige effect van de vereffening van een oud juridisch dossier deels compenseerden", lichtte CEO Johan Thijs donderdag toe.

De nettowinst daalde op jaarbasis van 855 miljoen naar 692 miljoen euro. Analisten rekenden op een daling tot 688 miljoen euro. In de eerste drie maanden verdiende KBC 556 miljoen euro.

België droeg 437 miljoen euro bij aan deze winst, Tsjechië 145 miljoen en de internationale tak was goed voor 163 miljoen euro. De ramingen van analisten lagen op respectievelijk 388 miljoen, 181 miljoen en 139 miljoen euro.

KBC behaalde in het tweede kwartaal van dit jaar 1.863 miljoen aan inkomsten, tegenover een verwachte 1.869 miljoen euro. De rentebaten waren goed voor 1.117 miljoen euro, de niet-levensverzekeringentak was goed voor 202 miljoen euro en Leven voor een bescheiden winst van 1 miljoen euro. De fees en commissie-inkomsten bedroegen 438 miljoen euro.

De consensus wees vooraf op 1.113 miljoen euro aan rentebaten in het tweede kwartaal. De niet-levensverzekeringentak zou 182 miljoen euro opleveren en Leven een verlies van 17 miljoen euro, voor herverzekering. De fees en commissie-inkomsten bedroegen vermoedelijk 435 miljoen euro.

De exploitatiekosten bedroegen afgelopen kwartaal 966 miljoen euro. Analisten mikten op 961 miljoen euro. De zogenoemde cost income ratio voor de bankactiviteiten kwam uit op 62 procent.

De winst voor belastingen werd ingeschat op 904 miljoen euro. Dit werd 901 miljoen euro.

Eind juni noteerde de zogeheten CET1 kapitaalratio op 15,8 procent, in lijn met de 15,8 procent die analisten voorzagen. "Stevig […] en ruim boven het door de toezichthouder opgelegde minimum", merkte CEO Thijs op.

Dividendverwachting

Op een winstverwachting van 6,10 euro per aandeel over heel 2018 denken de analisten dat KBC 3,61 euro dividend zal uitkeren, waarmee de pay-out ratio op ongeveer 60 procent ligt.

KBC keert een interimdividend uit van 1,00 euro per aandeel, op 16 november.

Medio mei kondigde KBC reeds aan voor een bedrag van maximaal 220 miljoen euro aan eigen aandelen te zullen inkopen.

KBC nam de bankenheffing voor dit jaar volledig in het eerste kwartaal. Het ging daarbij om een bedrag van 371 miljoen euro.

Ierland

KBC Bank Ireland heeft een overeenkomst bereikt met Goldman Sachs over de verkoop van een deel, ongeveer 1,9 miljard euro, van zijn legacy portefeuille. Als gevolg van die transactie, verlaagt de impaired kredieten ratio van KBC Bank Ireland met ruwweg 11 procentpunten tot ongeveer 25 procent. De transactie, die naar verwachting een netto resultaatimpact heeft van 14 miljoen euro, wordt vermoedelijk in het vierde kwartaal afgerond.

Door: ABM Financial News.
de zinker liked last!
Go with the flow.

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2122

Berichtdoor vogelspotter » 10 Aug 2018 07:38

10-08-2018
'We digitaliseren sneller dan gedacht'

INTERVIEW
129848000-3944801.jpg

Pieter Suy

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden wist KBC zijn inkomsten op peil te houden in het tweede kwartaal. Topman Johan Thijs is tevreden, maar benadrukt dat er nog werk aan de winkel is. 'Als je in deze sector blijft doen zoals vroeger, ben je snel een dead man walking.'

KBC-topman Johan Thijs lijkt ons niet de man die snel belangrijke dingen laat rondslingeren. Maar misschien moeten we dat beeld bijstellen. Want terwijl we de kwartaalcijfers en de strategie van KBC aan het bespreken zijn, merkt de best betaalde bankier van het land plots op dat hij soms wel eens zijn portefeuille durft te vergeten. 'Enfin, toch vaker dan mijn smartphone. Ik heb deze zomer mijn vakantie ergens buiten de eurozone doorgebracht. Achteraf stelde ik vast dat ik al mijn betalingen had verricht met de smartphone of mijn kredietkaart.'

Niet het meest legendarische vakantieverhaal. Maar het illustreert hoezeer topbankiers als Thijs bezig zijn met de digitale revolutie die dezer dagen over de financiële sector rolt. En de transformatie gaat nog veel harder dan verwacht, weet de CEO van KBC.

'Op het einde van de eerste jaarhelft verkochten we al twee derde van onze consumentenkredieten en ruim een derde van onze reisverzekeringen via de digitale weg', geeft Thijs mee. 'Sneller dan verwacht. Anderhalf jaar geleden verkochten we nog geen enkel product op die manier.'

De digitalisering van de branche gaat sneller dan iedereen dacht. Zullen grote technologiebedrijven zoals Facebook en Google, of vernieuwende fintechondernemingen u dan ook niet sneller beconcurreren?

Johan Thijs: 'Het grote verschil tussen een bank en een fintechbedrijf is dat wij nieuwe toepassingen sneller kunnen integreren in de rest van onze dienstverlening. Als we al die diensten in een 'alles-in-één'-app stoppen, hebben we een concurrentieel voordeel ten opzichte van fintechbedrijven die maar één specifieke dienst kunnen aanbieden.'

'De voorwaarde is wel dat je volop moet inzetten op die transformatie en het veranderende gedrag van je klanten. Als je alles blijft doen zoals voorheen - bijvoorbeeld een transactie pas na enkele dagen afronden - loop je een enorm risico. In bepaalde niches, zoals betaalverkeer, ben je dan een dead man walking. Maar speel je in op zaken als snelheid en gebruiksgemak, of een betere beveiliging van data, dan hoef je je als bank niet meteen zorgen te maken.'

De banken zijn wel bezorgd over de aanhoudend lage rente, die weegt op de inkomsten. Erik Van Den Eynden, de topman van ING België, pleit ervoor kredieten duurder te maken om duurzaam te kunnen groeien als bank.

Thijs: 'Ik wil me niet uitlaten over de uitspraken van mijn collega. Ik zeg wel al meerdere kwartalen dat de winst die je als bank boekt in verhouding moet staan tot de risico's die je neemt. Stel dat je een krediet van 25 jaar verstrekt. In die periode kan vanalles gebeuren. Voor die risico's zet je als bank geld opzij, maar aan dat kapitaal zijn voor ons ook kosten verbonden. De vergoeding die we van onze klanten vragen, moet steeds hoger zijn dan die kosten. Dat is nu zo bij KBC. Maar door de druk op de marges glijden we af naar een situatie waarbij het rendement lager is dan onze kapitaalkosten. Daar maken we ons zorgen over.'

Samen met de kwartaalcijfers kondigde KBC aan dat het voor 1,9 miljard euro Ierse probleemkredieten heeft verkocht aan de Amerikaanse bank Goldman Sachs. Waarom nu?

Thijs: 'We hadden al meermaals geprobeerd die probleemportefeuille af te bouwen, maar we wilden pas verkopen als het ons een meerwaarde opleverde. Die is er nu: 14 miljoen euro, als we alle kosten in rekening brengen. We merken dat partijen als Goldman Sachs meer interesse hebben in dit soort leningen. Het zijn dan wel probleemkredieten, als de onderliggende panden in waarde stijgen of de kredietnemers beter zouden terugbetalen, kunnen ze alsnog winst opleveren. Daar rekenen die investeerders op. Terwijl wij ons met deze verkoop al voor een deel willen indekken tegen de risico's van een harde brexit. Want die kan ook de Ierse economie treffen.'

'Voor een goed begrip, de leningen die we nu verkopen, waren bedrijfskredieten en leningen om verhuurpanden te kopen. We verkopen dus geen kredieten van huiseigenaars. Dat zou de Ierse publieke opinie ook niet pikken. Dankzij de deal moeten we ook minder mensen inzetten op het beheer van die probleemkredieten en kunnen we maximaal focussen op onze eigenlijke business in Ierland. We verwachten dat we dit jaar voor 100 tot 150 miljoen euro voorzieningen kunnen terugnemen op onze nog resterende kredietportefeuille in Ierland. In het tweede kwartaal was dat 21 miljoen euro.'

U bent niet somber in uw vooruitzichten, maar u vindt wel dat de Europese groei zijn piekmoment heeft gehad?

Thijs: 'Dat is zo, maar daarmee wil ik nog niet zeggen dat de zaken snel achteruit zullen gaan. In België zal de groei iets minder zijn, maar we verwachten niet meteen een impact op onze inkomsten. We gaan van 1,7 procent naar 1,6 procent groei. Voor de Belgische markt speelt de concurrentie met andere instellingen een belangrijke rol. Maar de resultaten tonen dat we nog altijd erg in trek zijn.'

'Op onze tweede thuismarkt in Centraal-Europa zien we nog geen groeivertraging. We houden er een groeitempo van 3 procent aan. Maar als de Amerikaanse president Donald Trump extra heffingen oplegt voor de export van Europese auto's naar de VS kan dat snel veranderen. Veel Europese autofabrikanten hebben vestigingen in Centraal-Europa.'

Ook op de financiële markten neemt de nervositeit toe.

Thijs: 'Het is duidelijk dat de stijl van Trump niet bijdraagt tot een positief marktsentiment. Die stijl zal ook niet veranderen. Dat zal zich steeds weer weerspiegelen in nervositeit op de markten en dus ook in de resultaten van financiële instellingen.'

'Tegelijk kan je er niet omheen dat de globalisering van de economie geleidelijk afbrokkelt. Je ziet dat in commentaren in Italië, waarover de markten zich nu zorgen maken. Ook de brexit en de malaise in Turkije zullen nog meer turbulentie veroorzaken.'

Bron:"De Tijd"
14-11-2014 liked last!
ArcelorMittal,ASIT biotech,Avantium, Deceuninck,Deutsche Bank,econocom, Euronav, Nyrstar,OneSpan Inc,TomTom, X-Fab.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers,Ahold Delhaize,UCB,SBM Offshore.

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2122

Berichtdoor vogelspotter » 10 Aug 2018 12:16

10:19
10-08-2018

Banken knippen in koersdoel KBC

Zowel UBS als Credit Suisse knippen in het koersdoel van KBC .
UBS verlaagt het koersdoel van 74 euro naar 68 euro terwijl CS het koersdoel met een euro verlaagt tot 70 euro.

CS verlaagt de winstverwachting met 1 procent voor volgend jaar en 2 procent voor 2020. Het verwijst daarvoor naar de hogere kosten. De kostenstructuur van KBC verraste CS in het tweede kwartaal in negatieve zin. De kosten voor IT-infrastructuur, personeel, marketing en digitalisering waren hoger dan verwacht.

CS denkt dat de sterke verkoop van verzekering in het tweede kwartaal slechts gedeeltelijk kan aangehouden worden in 2018. Het erkent ook dat het netto rente-inkomen verbeterde maar ziet risico's in de krimpende marges op de Belgische markt.

Ook UBS ziet de druk op de rentemarge niet meteen afnemen. Ondanks de volumegroei aan leningen van 5 procent vergeleken met het jaar voordien blijft de groei in het rente-inkomen achterwege. Sinds het jaareinde van 2015 steeg het volume leningen met 15 procent maar nam het netto rente-inkomen met slechts 4 procent toe. UBS knipt de verwachte winst per aandeel met 4 procent.

Beide banken erkennen wel de sterke positie en winstgevendheid van KBC maar vinden dat die factoren reeds in de koers zijn verwerkt. KBC noteert aan 12 keer de verwachte winst van 2019 tegenover 10x voor de sectorgenoten. UBS en CS handhaven het houden-advies.

Bron:"De Tijd"
blotte marc liked last!
ArcelorMittal,ASIT biotech,Avantium, Deceuninck,Deutsche Bank,econocom, Euronav, Nyrstar,OneSpan Inc,TomTom, X-Fab.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers,Ahold Delhaize,UCB,SBM Offshore.

ihpled
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 49

Berichtdoor ihpled » 10 Aug 2018 12:59

Vind het niet zon probleem dat ze nu wat extra kosten hebben door meer investeringen in hun it, levert op lange termijn echter kostenbesparingen op en betere diensten. Net hetzelfde bij ING die nog zwaarder investeren in digitalisering maar die nu worden afgestraft door analisten wegens minder winst. Denk dat op lange termijn kleinere banken zoals een argenta/crelan niet meer gaan kunnen volgen met de grotere kwa digitale dienstverlening en ze ook een serieus kostennadeel gaan hebben. Blijf elke paar maanden kbca bijkopen aan deze koersen en huidige vooruitzichten
kbc ancora, tubize, gbl, ackermans ,inbev,alibaba

TomVC
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 46

Berichtdoor TomVC » 10 Aug 2018 14:39

Ik volg die beurshuizen en vind KBC eveneens overgewaardeerd:

-Geld is een commodity geworden -> en er is er momenteel te veel van, en dat zal ook nog wel even blijven duren (cf de lange zomer van Draghi)
-Grote concurrentie op Belgische markt - er is 1 grootbank te veel, zorgt voor neerwaartse spiraal waarbij geen enkele bank de andere het licht in de ogen gunt
-Digitalisering zal ervoor zorgen dat er nog beter zal vergeleken kunnen worden en dus prijs nog meer een issue zal worden, ook Belfius en ING zetten sterk in op digitalisering, dus wat is de USP dan nog ?
-Ierland zou een groeimarkt voor KBC zijn maar dat land zal het zwaarst door de brexit (zowel soft als hard) getroffen worden

Wreckless
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 56

Berichtdoor Wreckless » 10 Aug 2018 17:34

Van TAinvest

KBC kwam met een degelijk kwartaalrapport op de proppen
4 uur geleden - vrijdag 10 augustus 2018
De groep profiteerde van een terugname van waardeverminderingen.
De bankverzekeraar is erg rendabel en heeft een stevige kapitaalbuffer maar is correct gewaardeerd.
HOUDEN.

Hoewel de winst 19,1% lager uitkwam dan een jaar geleden kwam KBC toch met een degelijk kwartaalrapport op de proppen. De fraaie toename van de uitstaande deposito’s en kredieten kon zich echter slechts gedeeltelijk vertalen in een stijging van de nettorente-inkomsten (marges blijven onder druk). Voorts wogen lagere instapkosten (beleggingsfondsen) op de commissie-inkomsten. Daarnaast drukten ook slinkende inkomsten uit de marktenzalen en een juridische schikking de winst. Wel profiteerde KBC van een terugname van waardeverminderingen op (voornamelijk Ierse) kredieten. Overigens sloot de bank zopas nog een deal om een belangrijk deel van de Ierse probleemkredieten af te stoten. Net zoals vorig jaar betaalt KBC in november een voorschotdividend van 0,70 EUR netto. Tot slot gaat het een deel van zijn eigen (ingekochte) aandelen vernietigen.

Koers op het moment van de analyse: 65,44 EUR

KBC is een Belgische bankverzekeraar met een tweede thuismarkt in Centraal- en Oost-Europa. De groep heeft de ambitie een onafhankelijke, middelgrote bankverzekeraar te zijn voor particulieren en middelgrote ondernemingen.
charel01 liked last!

sigaar
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor sigaar » 10 Aug 2018 18:30

Wreckless schreef:Van TAinvest

En ondertussen weeral 2 euro lager. En al bijna 20 % lager dan in januari, het vet lijkt van de soep voor die KBC.
Ik heb wat putopties lopen om in december te kopen aan 55 euro en zal al maar geld bij elkaar gaan schrapen vrees ik.
Bedoeling was de premies binnen te rijven maar ik ga eindigen met KBC's in mijn port.
[MODBREAK: Gebruiker verbannen wegens dubbelaccount van eerder verbannen account]

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1184

Berichtdoor USSENTERPRISE » 12 Aug 2018 10:17

sigaar schreef:
Wreckless schreef:Van TAinvest

En ondertussen weeral 2 euro lager. En al bijna 20 % lager dan in januari, het vet lijkt van de soep voor die KBC.
Ik heb wat putopties lopen om in december te kopen aan 55 euro en zal al maar geld bij elkaar gaan schrapen vrees ik.
Bedoeling was de premies binnen te rijven maar ik ga eindigen met KBC's in mijn port.

Dat lijkt me, vooral vanwege het dividendrendement, toch geen slecht niveau. De tijdswaarde van die opties gaat daarenboven steeds sneller dalen naarmate de uitoefendatum dichter komt. Met een beetje geluk kan je de geschreven putopties gewoon met winst terugkopen. Als je de aandelen dan toch binnenkrijgt in december dan kan je een calloptie schrijven. Weeral een premie binnen die je aankoopkost vermindert. Mogelijkheden zat.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1259

Berichtdoor jean de florette » 23 Aug 2018 15:07

Zijn nu al 6 maand continu aan het wegglijden... Vreemd.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes