KBC Group

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
homer bundy
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 3420

Re: KBC Group

Berichtdoor homer bundy » 07 Mar 2018 09:30

USSENTERPRISE schreef:Wat ook handig is dat de overheid de bank komt redden als ze er weer eens een knoeiboel van maken.
Een groot voordeel tegenover normale commerciële bedrijven.

De zogezegde redding van KBC door de Belgische overheid was op zijn zachtst uitgedrukt een verhaal van woekerrentes (dixit de Europese commissie) en heeft de Belgische staat veel geld opgebracht. Dit in tegenstelling tot de redding van hun eigen bankje "DEXIA". Fortis werd verpatst aan BNP om geld voor DEXIA vrij te maken.

Het probleem van KBC was een probleem van een failliete Amerikaanse verzekeraar waar alle CDO's verzekerd waren tegen een mogelijk verlies. In feite was men voldoende ingedekt tegen mogelijke verliezen, maar wanneer je verzekeraar - door een gedwongen en waarschijnlijk frauduleuze opsplitsing opgedrongen door de Amerikaanse overheid - niet meer kredietwaardig is, kom je zelf ook in de problemen. Uiteindelijk heeft de Belgische en Vlaamse overheid de rol van verzekeraar overgenomen, de premies ontvangen en nooit 1 Euro moeten uitkeren. Op de toegestane leningen van de eerste redding werd een intrest van 8,5% aangerekend + een boete van 50% van het uitgeleende bedrag bij terugbetaling. Indien België op dezelfde manier de koolmijnen, Sabena, de NMBS,De oude post, de staalindustrie in Wallonië, ... had gered of gesubsidieerd (tegen dezelfde woekervoorwaarden) zouden we nu geen begrotingsproblemen hebben.
Helicopterview? liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. KT: ABI Mijn motto: "meten is weten"

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1187

Berichtdoor USSENTERPRISE » 07 Mar 2018 10:09

Het is erg kort door de bocht om te stellen dat de problemen bij KBC enkel te wijten waren aan de CDO's (al dan niet verzekerd). Daarnaast was er een gigantische blootstelling aan de Ierse woningmarkt. Hypothecaire leningen die in Ierland werden verstrekt met Vlaams spaargeld. Verder waren er gigantische effectenportefeuilles die allemaal op hefboombasis (via repo's) waren gefinancierd. In Oost-Europa waren er de miskleunen in Polen en Rusland (Absolut bank).
De dochter CSOB in Tsjechië (de enige goede investering aldaar) had nog wel wat liquiditeiten maar mocht van de Tsjechische Nationale bank geen geld meer transfereren naar de bodemloze Belgische put.
Het getuigd van een mateloze arrogantie en normvervaging dat bepaalde stukken van de banksector nu beweren dat de overheid winst heeft gemaakt aan de reddingen nadat ze de hele samenleving op het randje van de afgrond hebben gebracht.
Ikzelf dacht in 2008/2009 dat het gedaan was met het financieel systeem en het heeft echt niet veel gescheeld.
blotte marc liked last!

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 467

Berichtdoor Freddy » 07 Mar 2018 14:41

USSENTERPRISE schreef:Het is erg kort door de bocht om te stellen dat de problemen bij KBC enkel te wijten waren aan de CDO's (al dan niet verzekerd). Daarnaast was er een gigantische blootstelling aan de Ierse woningmarkt. Hypothecaire leningen die in Ierland werden verstrekt met Vlaams spaargeld. Verder waren er gigantische effectenportefeuilles die allemaal op hefboombasis (via repo's) waren gefinancierd. In Oost-Europa waren er de miskleunen in Polen en Rusland (Absolut bank).
De dochter CSOB in Tsjechië (de enige goede investering aldaar) had nog wel wat liquiditeiten maar mocht van de Tsjechische Nationale bank geen geld meer transfereren naar de bodemloze Belgische put.
Het getuigd van een mateloze arrogantie en normvervaging dat bepaalde stukken van de banksector nu beweren dat de overheid winst heeft gemaakt aan de reddingen nadat ze de hele samenleving op het randje van de afgrond hebben gebracht.
Ikzelf dacht in 2008/2009 dat het gedaan was met het financieel systeem en het heeft echt niet veel gescheeld.

Je zal mij ongetwijfeld niet geloven maar au fond was er niet veel aan de hand hoor. Er zijn fortuinen verdiend door goed geïnformeerde beleggers die tegen de stroom zijn ingegaan en wel CDO's zijn gaan aankopen toen iedereen riep dat het waardeloze rommel was.

Wat betreft de uitspraak over bail outs als het misloopt, geldt natuurlijk wel dat de aandeelhouders en eventueel zelfs obligatiehouders wel hun inleg kwijt zullen spelen, de zgn. bail ins.

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 07 Mar 2018 14:54

Wel Freddy, als het vertrouwen in het financieel systeem weg is dan zijn de enige goede investeringen conserven en wapens om ze te verdedigen.
Zeggen dat er in 2008/2009 niet veel aan de hand was, is een ontkenning van een bijna dood ervaring.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Freddy » 07 Mar 2018 15:08

USSENTERPRISE schreef:Wel Freddy, als het vertrouwen in het financieel systeem weg is dan zijn de enige goede investeringen conserven en wapens om ze te verdedigen.
Zeggen dat er in 2008/2009 niet veel aan de hand was, is een ontkenning van een bijna dood ervaring.

Niet veel aan de hand au fond, er is fel overgereageerd geweest bedoel ik. De market kan natuurlijk langer irationeel blijven dan jij liquide/solvabel zoals het spreekwoord luidt.

Bij Fortis (net overname gedaan waarvan de financiering nog niet rond was) en Dexia (grootste hefboomfonds ter wereld) zat men natuurlijk wel met elementen die hen uiterst gevoelig maakten voor een vertrouwenscrisis.

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 07 Mar 2018 15:43

Freddy schreef:
USSENTERPRISE schreef:Wel Freddy, als het vertrouwen in het financieel systeem weg is dan zijn de enige goede investeringen conserven en wapens om ze te verdedigen.

Niet veel aan de hand au fond, er is fel overgereageerd geweest bedoel ik. De market kan natuurlijk langer irationeel blijven dan jij liquide/solvabel zoals het spreekwoord luidt.

Bij Fortis (net overname gedaan waarvan de financiering nog niet rond was) en Dexia (grootste hefboomfonds ter wereld) zat men natuurlijk wel met elementen die hen uiterst gevoelig maakten voor een vertrouwenscrisis.

:? Ik geef het hierbij op.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Freddy » 07 Mar 2018 18:05

USSENTERPRISE schreef:
Freddy schreef:

:? Ik geef het hierbij op.

Ik kan u alleen maar zeggen dat er een groot verschil was tussen de hetze in de media en de realiteit. CDO's zijn overigens prachtige producten.

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 08 Mar 2018 15:07

Hetze in de media ? Ik kan u verzekeren dat ik alles van zeer dicht live heb meegemaakt. Een beangstigende ervaring als een basismarkt plots volledig bevriest.
CDO's zijn prachtige producten maar de grondstof waarmee ze gebouwd worden moet van goede kwaliteit zijn. Als je een grote hoop stront in schijfjes snijdt, blijft het stront.
sjos liked last!

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 361

Berichtdoor sjos » 08 Mar 2018 16:01

USSENTERPRISE schreef:Hetze in de media ? Ik kan u verzekeren dat ik alles van zeer dicht live heb meegemaakt. Een beangstigende ervaring als een basismarkt plots volledig bevriest.
CDO's zijn prachtige producten maar de grondstof waarmee ze gebouwd worden moet van goede kwaliteit zijn. Als je een grote hoop stront in schijfjes snijdt, blijft het stront.

We waren inderdaad toen heel dicht bij de afgrond.(dixit Van Rompuy).
En CDO's waar de junk overweegt, blijft junk. Alleen diegenen die ze gefabriceerd hebben en doorverkocht (aan KBC o.a.) zijn er wel bij gevaren.
Zo ook is de blockchain een goed systeem, maar niet de cryptocurrencies. Nu als die totaal crashen gaan we gewoon verder.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 8144

Berichtdoor charel01 » 09 Mar 2018 09:04

HSBC verhoogt het koersdoel voor KBC van 86 naar 88 euro.
homer bundy liked last!
Go with the flow.