KBC Group

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan

Aandeelhoudertje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 52

Re: KBC Group

Bericht door Aandeelhoudertje »

Op 19 maart 2021 hebben de analisten van HSBC hun beleggingsadvies voor KBC Groep (KBC; ISIN: BE0003565737) herhaald. Het advies van HSBC voor KBC Groep blijft "kopen".
Het koersdoel wordt door de analisten verhoogd van 75,00 EUR naar 78,00 EUR.

Aandeelhoudertje
Forum actieveling
Forum actieveling

jf_michael schreef:
18 mar 2021 17:47
KBC sluit duidelijk boven het zijwaartse kanaal en kan verder opwaarts kijken. KBCA kende vandaag verrassend sterk slot en sluit bijna op hoogste punt. Alles blijft wel sterk samenhangen met de yields op US bonds. Als 't daar neerwaarts duikt zal moeten blijken waar KBC en KBCA steun vinden.
Jf_michael, wat betekent het in een technische analyse dat na een uitbraak boven 65, een terugval is naar een niveau in de zijdelingse tunnel ?

Bedankt alvast. Ik stel jouw technische analyses erg op prijs.

Groetjes.

jf_michael
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 23

Bericht door jf_michael »

Aandeelhoudertje schreef:
20 mar 2021 10:48
jf_michael schreef:
18 mar 2021 17:47
KBC sluit duidelijk boven het zijwaartse kanaal en kan verder opwaarts kijken. KBCA kende vandaag verrassend sterk slot en sluit bijna op hoogste punt. Alles blijft wel sterk samenhangen met de yields op US bonds. Als 't daar neerwaarts duikt zal moeten blijken waar KBC en KBCA steun vinden.
Jf_michael, wat betekent het in een technische analyse dat na een uitbraak boven 65, een terugval is naar een niveau in de zijdelingse tunnel ?

Bedankt alvast. Ik stel jouw technische analyses erg op prijs.

Groetjes.
Kan je veel over zeggen, maar tegelijk vind ik de prijsactie van banken zo sterk gekoppeld aan die yields dat individuele analyses van bankaandelen misschien niet zo veelzeggend zijn. De externe factor van die yields is dan belangrijker en kan patronen die zich vormen gaan overrulen.

Kijken we dan toch even naar KBC en KBCA, dan hebben de patronen die zich vormen in principe sowieso bevestiging nodig de komende dagen, of het nu op- of neerwaarts is. Ze staan dus eigenlijk op een kruispunt.

Bij KBC zou je een soort island reversal (https://www.investopedia.com/terms/i/islandreversal.asp) kunnen herkennen, zij het verre van een technisch perfecte. Dit zou kunnen betekenen dat het aandeel weer neerwaarts zal gaan, om daarna al dan niet een nieuwe poging tot uitbraak te doen. Voorlopig heeft die uitbraak dus gefaald, maar het positieve is alleszins dat we aan de bovenkant van dat zijwaartse kanaal zitten en niet aan de onderkant.

Afbeelding

KBCA kende een verrassend sterk slot en heeft in de loop van de dag (vrijdag) veel lager gestaan om uiteindelijk met hoog volume op slechts -1% te eindigen. De open en close waren dezelfde (36), waardoor je van een dragonfly doji (https://www.investopedia.com/terms/d/dragonfly-doji.asp) kan spreken, al heeft die vooral belang om een mogelijke bodem van een downtrend aan te duiden. De verkoopsdruk is dus goed opgevangen geweest, maar desondanks lijkt nog wat meer zwakte of zijwaartse beweging hier te verwachten. Wat dat betreft niet zo'n heel groot verschil met KBC, in die zin dat de opwaartse beweging (al dan niet tijdelijk) een halt toegeroepen is, wat natuurlijk ook niet zo onlogisch is na drie mooie dagen in de plus. Wat afkoeling is dan zelfs welkom.

Afbeelding

Zoals gezegd zie ik KBC en KBCA momenteel op kruispunten staan en zal de toekomst de verdere richting moeten bepalen, maar los van het technische plaatje is het grotere plaatje van de yields in mijn ogen belangrijker voor het koersverloop van banken. Yields kunnen waarschijnlijk nog wel wat hoger en zodoende banken nog een mooie stijging opleveren, maar landen kunnen zich geen hoge rente (het is wat je hoog noemt natuurlijk ...) veroorloven, dus die wordt waarschijnlijk toch eens naar beneden geforceerd en dan keert 't plaatje weer voor banken. Daarom dat ik dit nu van dichtbij probeer op te volgen, omdat ik het als een laatste kans zie om tegen een voor mij mooie prijs uit KBCA te stappen.
charel01 liked last!

Aandeelhoudertje
Forum actieveling
Forum actieveling

Bedankt jf_michael.

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 637

Bericht door Lotus »

jf_michael heeft zeker een punt met de yields maar ik vraag mij af hoe wij als leken kunnen nagaan welke bank hier meer of minder voordeel aan heeft? Ik vind in de Benelux ING Groep een opvallende stijger dit jaar, misschien hebben zij het meeste baat bij o.a. de stijgende 10yr-yield in de VS? Ik denk ook dat landen nu liever niet hogere rentes zien maar om dit tegen te gaan is misschien nog niet zo eenvoudig. Na een toespraak van Powell vorige week ging de 10yr-yield in de VS even lager maar inmiddels staat die weer dichtbij het hoogste niveau sinds begin 2020.

jf_michael
Premiummember
Premiummember

KBCA voor 5de dag op rij op of boven 36 gesloten. Ook niet meer onder de 35 geweest, maar over 36,50 geraken blijkt ook nog een opgave en uiteindelijk moeten we boven 37,26 geraken om uit dat zijwaartse kanaal te breken. Al bij al bemoedigend, maar 't kan snel in ene of andere richting keren ook.
charel01 liked last!

jf_michael
Premiummember
Premiummember

Lotus schreef:
22 mar 2021 23:35
jf_michael heeft zeker een punt met de yields maar ik vraag mij af hoe wij als leken kunnen nagaan welke bank hier meer of minder voordeel aan heeft? Ik vind in de Benelux ING Groep een opvallende stijger dit jaar, misschien hebben zij het meeste baat bij o.a. de stijgende 10yr-yield in de VS? Ik denk ook dat landen nu liever niet hogere rentes zien maar om dit tegen te gaan is misschien nog niet zo eenvoudig. Na een toespraak van Powell vorige week ging de 10yr-yield in de VS even lager maar inmiddels staat die weer dichtbij het hoogste niveau sinds begin 2020.
Die yields zijn in mijn ogen gewoon positief voor banken en financials in 't algemeen, 'k zou niet proberen te focussen op welke bank er al dan niet meeste baat bij heeft. Er zijn nu eenmaal sterke en minder sterke banken (en zwakke natuurlijk ook). Niet dat KBC een zwakke bank is, maar ING wordt toch sterker omarmd door beleggers. De sterkste spelers zullen in het algemeen ook het meeste kunnen profiteren van factoren die goed zijn van hun sector.

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 637

Bericht door Lotus »

Ik denk dat die veronderstelling juist is maar ik zou nu niet snel nog in een bankaandeel stappen. Ook moeilijk in te schatten wat rentes op staatsobligaties gaan doen maar wel interessant om te volgen: rentes omhoog dan gaan banken hoger maar technologie aandelen omlaag en natuurlijk omgekeerd bij een dalende rente.

Aandeelhoudertje
Forum actieveling
Forum actieveling

Lang geleden, KBC staat nog eens bovenaan het BEl20 lijstje op het moment.

Aandeelhoudertje
Forum actieveling
Forum actieveling

Mooie resultaten weer van de amerikaanse banken.
Benieuwd of KBC deze keer wel kan overtuigen.
11/5 dacht ik dat Q1/2022 resultaten bekend worden gemaakt.

Plaats reactie