KBC Group

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan

jf_michael
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 23

Re: KBC Group

Bericht door jf_michael »

Aandeelhoudertje schreef:
12 mar 2021 11:03
I like de koerssprong van KBC.
Zijn we niet meer gewend de laatste weken.

Is er enig nieuws, of is het een opflakkering.
Rente die stijgt (zie yields op Amerikaanse bonds van 10 jaar, +4% momenteel). Da's overall goed voor banken en slecht voor al de rest (aandelen en dan vooral tech, edelmetalen, ...). Dat KBC wat hoger springt nu dan ING is denk 'k omdat KBC meer zijwaarts/licht neerwaarts is blijven bewegen terwijl ING kortere periode zijwaarts/lichtjes neerwaarts is gegaan om relatief snel weer te stijgen. KBC heeft dus een inhaalbeweging tegoed.

Dit gezegd zijnde vrees ik dat 't feestje van korte duur zal zijn. Als die rente te ver oploopt komen overheden, niet in 't minst de Amerikaanse, in zware problemen, want hoe hoger de rente hoe groter meteen ook de schuld wordt die ze moeten afbetalen, en dat terwijl de schuld nu al zo hoog is. De ECB heeft al gezegd dat ze intensere actie zal ondernemen om rente laag te houden, dus verwacht wordt dat ze in de VS hetzelfde zullen doen. Daardoor zullen beurzen weer ruimte krijgen om verder te stijgen, maar banken zien hun stijging dan weer gestopt worden.

Ik weet niet hoelang dit liedje nog gaat duren, maar voor de (nabije) toekomst ben ik niet meteen optimistisch voor banken. Ik probeer er nog wat meer uit te halen, maar overweeg toch ernstig om 't zekere voor 't onzekere te nemen en uit KBCA te stappen bij €35. Ondanks opvering nu zitten we eigenlijk nog steeds aan onderkant van zijwaarts kanaal voor KBCA en KBC. 't Is een begin richting bovenkant, maar of we daar nog gaan geraken weet ik niet.

homer bundy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 5839

Bericht door homer bundy »

De herschikking van de BEL-20 zal hier ook wel mee te maken hebben. Door het verdwijnen van zwaargewicht ING zal het belang van KBC in de BEL-20 gevoelig stijgen. Hierdoor zullen fondsen en trackers die de BEL-20 volgen meer KBC-aandelen moeten inkopen.
sperweroog liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1796

Bericht door USSENTERPRISE »

homer bundy schreef:
12 mar 2021 12:18

De herschikking van de BEL-20 zal hier ook wel mee te maken hebben. Door het verdwijnen van zwaargewicht ING zal het belang van KBC in de BEL-20 gevoelig stijgen. Hierdoor zullen fondsen en trackers die de BEL-20 volgen meer KBC-aandelen moeten inkopen.
Dat denk ik niet Homer. Het gewicht van een aandeel in de Bel20 wordt afgetopt op 12 %. Onder andere KBC zat reeds aan dat plafond.
homer bundy liked last!

homer bundy
Forum elite
Forum elite

USSENTERPRISE schreef:
12 mar 2021 12:45
homer bundy schreef:
12 mar 2021 12:18

Dat denk ik niet Homer. Het gewicht van een aandeel in de Bel20 wordt afgetopt op 12 %. Onder andere KBC zat reeds aan dat plafond.
Hoe verklaar je dit dan? (Uit De Tijd van gisteren denk ik)
10:11
Banken spelen Bel20 (een laatste keer) parten
De Brusselse Bel20 BEL200,18% is een dissonant onder de lichtgroene Europese beursbarometers, met een verlies van 0,6 procent tot 3.850 punten.

Dit vooral onder druk van de banken: KBC KBC4,68% en ING INGA0,93% - dat recent een stevige rally genoot - verliezen respectievelijk 0,6 en 1,2 procent. Dat weegt op de index aangezien de twee banken samen 30 procent van de marsrichting van de Bel20 dicteren.

Wie uitgekeken raakt op de Bel20 als doorslagje van kwakkelende bankaandelen, uw gebeden zijn verhoord. Het Nederlandse ING verdwijnt op 22 maart zoals verwacht uit de Belgische barometer, wegens niet meer Belgisch genoeg. En aangezien ING in zijn eentje voor 19 procent van de korf telt, zullen zo goed als alle andere Bel20'ers een beetje zwaarder doorwegen.

Dit is de top vijf van de Bel20 op dit ogenblik:

ING: 18,6%
AB InBev: 13,3%
KBC: 10,1%
Argenx: 7,8%
Umicore: 7%

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

Ik ben niet 100 % zeker van die 12 % aftopping maar die top 5 in De Tijd waar ING bijvoorbeeld een gewicht krijgt van 18 % (meer dan ABInbev !) zou ik met een stevige korrel zout nemen.

homer bundy
Forum elite
Forum elite

USSENTERPRISE schreef:
12 mar 2021 14:15
Ik ben niet 100 % zeker van die 12 % aftopping maar die top 5 in De Tijd waar ING bijvoorbeeld een gewicht krijgt van 18 % (meer dan ABInbev !) zou ik met een stevige korrel zout nemen.
Ja, ik ben ook niet zeker, daarom mijn vraag.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

homer bundy schreef:
12 mar 2021 14:24
USSENTERPRISE schreef:
12 mar 2021 14:15
Ja, ik ben ook niet zeker, daarom mijn vraag.
Het was even zoeken maar uiteindelijk heb ik de samenstelling gevonden op de website van Euronext per 31/12/2020. De drie grootste aandelen zijn ABI (12,01 %), ING (11,66 %) en KBC (11,34 %). De 12 % cap per individueel aandeel bestaat effectief. Het is het maximum % bij aanvang en fluctueert tussen de resetdata naarmate over- of onderprestatie van elk aandeel.
Minstens jaarlijks in maart is er een reset waarbij de wegingen weer worden aangepast en dus indien nodig het maximum weer wordt ingevoerd. Er kunnen eventueel ook kwartaalresets gebeuren.
Gezien de grootte van KBC zit het gewicht in de index altijd rond de 12 %.
homer bundy liked last!

jf_michael
Premiummember
Premiummember

jf_michael schreef:
09 mar 2021 09:43
Terwijl ING 5% onder het pre-corona niveau staat, is dat bij KBC 25% :( Kan erger natuurlijk, ABN Amro staat er nog 45% onder. KBC en KBCA blijven voorlopig wat zijwaarts dobberen. Afwachten dus en hopen op een uitbraak naar boven toe.

Zoals hier eerder al vermeld zit ik bij toeval nogal zwaar en ongewild in KBCA. Maanden geleden hoopte ik nog om in 't beste geval 45 terug te zien qua koers, dus daar werd dan ook een verkooporder voor ingesteld. Inmiddels zou ik al blij zijn met 40, maar eens we weer boven de 37 gaan stel ik daar alvast een stop loss op in. Misschien dat ik met 35 al tevreden ben ook :p Tijd is hier alleszins niet m'n vriend :p

Afbeelding
Update van chart: we zitten nu tegen de bovenkant van dat zijwaarts kanaal. Voor KBC tenminste, bij KBCA is de afstand nog iets groter. Benieuwd of we erdoor geraken en of er dan een verdere opwaartse beweging komt. Kan net zo goed afketsen natuurlijk, zeker als de FED de yields zou gaan drukken.

Afbeelding
Feed the Muscle. liked last!

jf_michael
Premiummember
Premiummember

Afbeelding

KBC is uit 't zijwaartse kanaal gebroken, maar heeft veel van openingswinst ook wel alweer ingeleverd inmiddels. KBC zit nu op 5% van pre-corona crash, KBCA heeft met 25% nog een langere weg af te leggen.

We komen stilletjes aan op een punt dat ik bereid ben afscheid te nemen van KBCA. Zoals bekend zit ik er bij toeval en ongewild te zwaar in. Ik hoop dat we nog iets boven de 37 geraken en dan leg ik een stop loss die ik gaandeweg verhoog.

Edit: openingswinst op dit moment eigenlijk helemaal weg, hopelijk gewoon een backtest van de uitbraak :p
charel01 liked last!

jf_michael
Premiummember
Premiummember

KBC sluit duidelijk boven het zijwaartse kanaal en kan verder opwaarts kijken. KBCA kende vandaag verrassend sterk slot en sluit bijna op hoogste punt. Alles blijft wel sterk samenhangen met de yields op US bonds. Als 't daar neerwaarts duikt zal moeten blijken waar KBC en KBCA steun vinden.

Plaats reactie