KBC Group

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses
Aandeelhoudertje
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:48
waarderingen: 45
Contacteer:

Re: KBC Group

Bericht door Aandeelhoudertje »

Is er iemand die begrijpt waarom de ECB haar steun aan niet EU centrale banken positief is voor de Europese bank sector ?

Ik bedoel dit niet negatief, maar ik begrijp dit niet goed.
Wat zijn de gevolgen hiervan ? ECB stuurt geld naar buiten de EU en toch goed voor EU.

Alvast bedankt.





Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

     


Gebruikersavatar
a21
Forum elite
Forum elite
Berichten: 5128
Lid geworden op: 17 nov 2012 12:19
waarderingen: 4595
Contacteer:

Re: KBC Group

Bericht door a21 »

KBC sluit 54 bemande kantoren
Gepubliceerd op 30 juni 2020
|
(ABM FN) KBC zal maar liefst 54 van zijn 382 bemande Belgische kantoren sluiten. Dat liet de bank dinsdag in een persbericht weten.

Van deze 54 kantoren worden er 37 omgevormd naar automatenkantoren. Ook zullen er 22 automatenkantoren verdwijnen, omdat er onvoldoende transacties plaatsvinden of er dicht in de buurt nog een kantoor van KBC is.

Door de sluitingen zal KBC in Vlaanderen, Brussel en Duitstalig België 328 bemande kantoren en 203 automatenkantoren overhouden.

De 84 kantoren van CBC in Wallonië blijven open.

De betrokken werknemers van de kantoren zullen volgens KBC elders aan de slag kunnen in het kantorennet of bij KBC Live.

Volgens KBC komt de oefening nu de klant steeds meer digitaal bankiert. Zo bankierde eind maart maar liefst 56 procent van de klanten van KBC via een digitaal kanaal.

gerrieke
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 jul 2012 21:58
waarderingen: 137
Contacteer:

Re: KBC Group

Bericht door gerrieke »

'We weten zelf niet waar dit eindigt'



KBC dropte vrijdag een bommetje in de Belgische bankwereld met het nieuws dat het weldra ook voetbal aanbiedt via zijn app. Een berekende gok waarmee de bank ook niet-klanten aan zich wil binden, zegt transformatiemanager Patrick Tans van KBC.

Waarom gaat een bank als KBC haar klanten überhaupt voetbalfragmenten aanbieden?

Patrick Tans: 'We bieden met de KBC-app vandaag al meerdere niet-financiële diensten aan omdat we merkten dat gebruikers daar steeds meer om vragen. Vandaag gebruiken al 250.000 klanten onze app om bijvoorbeeld een trein- of busticket te kopen, of een zitje in de Kinepolis-cinema te reserveren. Vorig jaar besloten we die service uit te breiden naar wie geen klant was. Intussen doen al 40.000 niet-KBC'ers beroep op onze app.'

'Dat succes heeft ons ertoe aangezet met onze app nog meer in te zetten op de mensen die nog geen klant zijn. Dan kom je bijna als vanzelf uit bij voetbal. Het is nu eenmaal de populairste sport, die ook mensen met elkaar verbindt.'

Was KBC de enige bank aan de onderhandelingstafel? Wie aasde er nog op de rechten?

Tans: 'Dat kan ik niet zeggen. Ik heb geen zicht op wie er nog met Eleven Sports praatte.'
Mogen we gelijkaardige deals in andere sporten verwachten? KBC was tot dusver sponsor van een aantal Vlaamse wielerwedstrijden.

Kunnen we straks naar de Ronde van Vlaanderen kijken via de app van de bank?

Tans: 'Er zitten nog verschillende zaken in de pijplijn, maar meer kan ik daar niet over zeggen. We gaan voor onze app vooral op zoek naar dingen die mensen heel vaak gebruiken. Diensten ook die eenvoudig moeten zijn in het gebruik. Veel zaken komen vanzelf onze richting uit. Heel wat aanbieders van diensten contacteren ons zelf voor een eventuele samenwerking.'

Hoe maakt u in dat aanbod uw selectie? Hoe weet u of iets werkt of niet? Puur trial and error?

Tans: 'Voor een deel is dat zo. Al gaat het eigenlijk wel altijd over een kleine, berekende gok. Toen we beslisten met onze app tickets van De Lijn te verkopen, stootten we ook op heel wat wantrouwen. Maar toen bleek dat dat vlot verliep, werden de mensen al heel snel enthousiast. Je weet eigenlijk zelf niet waar je eindigt met dit businessmodel.'
De voorbije maanden hebben de banken meer doortastende maatregelen van de Belgische voetbalclubs geëist om fraude en witwassen tegen te gaan.

Is het niet ironisch dat uitgerekend het Belgische voetbal nu incontournabel blijkt voor KBC om klanten aan zich te binden?

Tans: 'We doen dit omdat voetbal het populairste spelletje is. Het is niet alleen een sport, maar ook een belangrijk sociaal gebeuren. De problematiek van de clubs staat los van dat verhaal.'

Bron: De Tijd

geebee
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 jan 2017 16:52
waarderingen: 68
Contacteer:

Re: KBC Group

Bericht door geebee »

Blijkbaar is er nog geld genoeg in de bankwereld om uit te geven aan dergelijke onzinnigheden en blijkbaar gaat er nog geen geld genoeg rond in het voetbalwereldje om ze nog een beetje extra te sponsoren

:roll: x 1000

Pidb
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 feb 2016 20:10
waarderingen: 24
Contacteer:

Re: KBC Group

Bericht door Pidb »

In het begin ook verrast, maar op zich denk ik dat die overname niet perse slecht is voor KBC. Bankwezen wordt door andere spelers ook betreden, dus moeten banken om zichzelf te beschermen ook nieuwe markten aanboren. Niets onlogisch bij nader inzien. En hoe rapper ze hierin beginnen, hoe meer voorsprong op concurrenten.

gerrieke
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 jul 2012 21:58
waarderingen: 137
Contacteer:

Re: KBC Group

Bericht door gerrieke »

Digitaal strateeg en tv-rechtenveteraan laveerden KBC voetbal in

'Hallo baas, zou je het erg vinden als ik een mailtje stuur naar de Pro League om te bieden op de voetbalrechten?' Zo begon bij KBC in december vorig jaar een avontuur dat de bank in een minimediabedrijf verandert.

Digitaal strateeg bij KBC Jan Bruyneel - begin 2019 overgestapt van de openbare omroep VRT - overviel in december 2019 zijn bazen met een opmerkelijk voorstel om onverkend terrein te betreden. Het typische draaiende vingertje tegen het voorhoofd veranderde langzaam in een opgestoken duimpje in het kantoor van CEO Johan Thijs.

Goed een halfjaar later is de bank voor vijf jaar de exclusieve eigenaar van de rechten om alle goals, hoogtepunten en samenvattingen van het Belgisch topvoetbal uit te zenden via zijn mobiele app. Bruyneel en KBC lieten zich bijstaan door de tv-voetbalrechtenveteraan Pierre Maes, ex-Telenet en als extern consultant betrokken bij de onderhandelingen van het afgelopen tv-contract.

Toen KBC kwam aankloppen, krabde zelfs Maes zich even in het haar. 'Maar hun strategie houdt steek. Via pushes en alerts - er is een goal of geweldige actie gemaakt - kunnen ze mensen naar de app lokken. Van vrijdag- tot zondagavond - in het nieuwe tv-contract zullen de acht matchen vanaf volgend seizoen op een ander tijdstip beginnen - zullen mensen in het KBC-ecosysteem belanden.' KBC krijgt voor weinig geld - er is sprake van een paar miljoen euro - heel veel exposure.

Mediabedrijf


Bruyneel maakt van KBC een beetje een mediabedrijf, een wereld die hij uitstekend kent. Hij was onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de streamingplatformen Stievie en VRT NU.

Dagelijks passeren 1 miljoen mensen langs de KBC-app. Voetbal lokt klassiek sponsors omdat het een emotioneel product is waarvan sponsors hopen dat de passionele beleving een beetje afstraalt op hun bedrijf, merk en producten.



'KBC heeft niet de illusie uit te groeien tot emotiemerk. Maar het is wel interessant mensen het leven gemakkelijker te maken door ze allerlei diensten aan te bieden. Treintickets, en waarom niet, ook voetbal', zegt Bruyneel. Een ervaren marketingveteraan schetst het zo: 'Media-, commercieel product- of dienstenbedrijf. Er is geen onderscheid meer. Iedereen kan alles aanbieden. Dat is de wereld van vandaag.'

Coronacrisis

Het voetbal lijkt de grote winnaar. Het Belgisch topvoetbal verkeert in chaos over de afwikkeling van het afgelopen seizoen wegens de coronacrisis. Het kampt ook nog altijd met grote reputatieschade door een groot fraudeschandaal.

Maar in de 'war for content' komen nu zelfs banken aankloppen. Daardoor lijkt de miljardenstroom van tv-geld verzekerd, ondanks doemberichten dat het einde van de ongeremde groei in zicht is. De traditionele telecomspelers kunnen niet meer, en de nieuwe techreuzen happen voorlopig niet. 'Het voetbal juicht best niet te vroeg', zegt Maes. '90 procent van de tv-rechten draait nog altijd om de live-uitzendingen. De samenvattingen en online clips blijven borrelnootjes in vergelijking met de miljarden die livewedstrijden opleveren. En daar lijkt de cashsneeuwbal toch wat stil te vallen.'

Bron: De Tijd

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!


Plaats reactie