Exmar

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Icksray-1979
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 141

Re: Exmar

Berichtdoor Icksray-1979 » 14 Mei 2018 18:33

Morgen algemene vergadering... (14u30)
Euronav - Exmar - Econocom Group - ArcelorMittal -
Genkyotex - Thrombogenics - Nordic American Tankers - IBA - Teekay Tankers LTD - Ahold Delhaize.

William Wallace 2
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 15

Berichtdoor William Wallace 2 » 14 Mei 2018 19:00

En vandaag nieuws:
EXMAR is verheugd aan te kondigen dat zij een fully effective tien jaar charter heeft afgesloten met Gunvor voor de voorziening van haar FSRU (Floating Storage and Regasification Unit - op een platform gebaseerde drijvende LNG opslag -
en hervergassingseenheid ) en gerelateerde diensten in Bangladesh. Het EXMAR FSRU - platform bevindt zich momenteel bij Keppel Shipyard voor specifieke wijzigingen na haar oplevering door Wison Offshore and Marine in december 2017. Het FSRU - platform wordt verwacht in Bangladesh in het vierde kwartaal van dit jaar om haar werkzaamheden te starten na
de inbedrijfstelling.Momenteel is de FSRU volledig betaald door EXMAR en de financiering van de eenheid wordt besproken.
Als toonaangevend wereldwijde handelaar van LNG, wil Gunvor hiermee de ontwikkeling van nieuwe LNG- markten onde
rsteunen door betrouwbare en efficiënte LNG -infrastructuuroplossingen aan te bieden. De drijvende opslag -
en hervergassingseenheid die door EXMAR ontwikkeld is en ook beheerd wordt past perfect in Gunvor’s lange termijn strategie en de Gunvor groep is verheugd haar eerste strategische stap in de FSRU-wereld samen met EXMAR te zetten
Filantroop liked last!

Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 270

Berichtdoor Zeus » 14 Mei 2018 19:22

Nu nog de Caribbean.... :roll:
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold

Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Zeus » 14 Mei 2018 19:27

Saverys was onlangs weer zijn excentrieke zelve https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180511_03508226

Topman Nicolas Saverys van scheepvaartgroep Exmar is door de politierechter in Dendermonde veroordeeld tot een rijverbod van zestig dagen voor een ongeval met vluchtmisdrijf in Sombeke. Volgens getuigen had hij ook gedreigd met ‘politieconnecties’.
Het ongeval gebeurde in de Smoorstraat in Sombeke op 14 juni van vorig jaar. Nicolas Saverys, waarvan het totale familievermogen in 2012 werd geschat op 1,4 miljard euro, pleegde toen vluchtmisdrijf na een lichte aanrijding op een paar honderd meter van zijn kasteel.

Dreiging

“Hij reed met zijn Tesla tegen mijn geparkeerde wagen”, getuigde de eigenaar van de auto, een arbeider die net de straat had aangelegd.“In plaats van de zaak af te handelen door een schadeformulier in te vullen, dreigde hij ermee dat hij hooggeplaatste mensen bij de politie kende. Hij bleef nog tien minuten in zijn auto zitten bellen en reed daarna weg.”

Springen voor eigen leven

Tijdens zijn vlucht zou de CEO van de Belgische scheepvaartgroep Exmar ook nog een collega-arbeider geraakt hebben. “Ik moest wegspringen voor mijn leven”, verklaarde die aan politierechter Peter D'Hondt. “Had ik dat niet gedaan, dan zat ik nu in een rolstoel. Het profiel van zijn autoband stond in mijn been.”

Klant belangrijker

Nicolas Saverys ontkende gedreigd te hebben met connecties bij de politie en legde aan de politierechter uit dat hij alleen maar de lokale inspecteurs uit zijn dorp kent. De ondernemer verklaarde geïntimideerd te zijn door de houding van de arbeiders.“Ik kwam van mijn kantoor in Antwerpen en ik zag geen schade aan die auto”, gaf hij zijn versie van de feiten. “Daarna kreeg ik telefoon van een klant die op dat moment belangrijker was dan die twee heren. Ondertussen waren die mannen op het raam van mijn auto aan het beuken. Ik werd een beetje bang en ik ben via een andere weg naar huis gereden. Ik was er mij niet van bewust dat ik daardoor vluchtmisdrijf pleegde.”

Opnieuw proeven afleggen

Bovenop het rijverbod werd Saverys ook nog eens veroordeeld tot een geldboete van 1.900 euro. Als hij na afloop van zijn rijverbod opnieuw achter het stuur wil, zal hij eerst moeten slagen voor theoretische en psychologische proeven.

Als hij daarmee de Caribbean verpatst kreeg, is het hem vergeven :lol:
Ahold, C&C Group, Deutsche Bank, Dynavax, EVS, Exmar, Flow Traders, Gazprom, Intercept, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy, Thrombo, US Silica, Veolia, Yamana Gold

Filantroop
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 495

Berichtdoor Filantroop » 14 Mei 2018 19:49

William Wallace 2 schreef:En vandaag nieuws:
EXMAR is verheugd aan te kondigen dat zij een fully effective tien jaar charter heeft afgesloten met Gunvor voor de voorziening van haar FSRU (Floating Storage and Regasification Unit - op een platform gebaseerde drijvende LNG opslag -
en hervergassingseenheid ) en gerelateerde diensten in Bangladesh. Het EXMAR FSRU - platform bevindt zich momenteel bij Keppel Shipyard voor specifieke wijzigingen na haar oplevering door Wison Offshore and Marine in december 2017. Het FSRU - platform wordt verwacht in Bangladesh in het vierde kwartaal van dit jaar om haar werkzaamheden te starten na
de inbedrijfstelling.Momenteel is de FSRU volledig betaald door EXMAR en de financiering van de eenheid wordt besproken.
Als toonaangevend wereldwijde handelaar van LNG, wil Gunvor hiermee de ontwikkeling van nieuwe LNG- markten onde
rsteunen door betrouwbare en efficiënte LNG -infrastructuuroplossingen aan te bieden. De drijvende opslag -
en hervergassingseenheid die door EXMAR ontwikkeld is en ook beheerd wordt past perfect in Gunvor’s lange termijn strategie en de Gunvor groep is verheugd haar eerste strategische stap in de FSRU-wereld samen met EXMAR te zetten

Dit bewijst eens te meer dat er wel degelijk een markt is voor zulke activiteiten.
Het lijkt me op het eerste zicht goed nieuws...

Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Zeus » 14 Mei 2018 20:12

Filantroop schreef:
Dit bewijst eens te meer dat er wel degelijk een markt is voor zulke activiteiten.

Non-nieuws eigenlijk. Gewoon een bevestiging van wat in februari al aangekondigd was.
14-11-2014 liked last!

Filantroop
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Filantroop » 14 Mei 2018 20:43

Zeus schreef:
Filantroop schreef:

Non-nieuws eigenlijk. Gewoon een bevestiging van wat in februari al aangekondigd was.

Tussen aankondiging én bevestiging, ligt een wereld van verschil, de beurskoers was de laatste dagen ietwat opgelopen, morgen verwacht ik een verdere bescheiden reactie...

vogelspotter
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1547

Berichtdoor vogelspotter » 15 Mei 2018 09:23

09:01
15-05-2018

MARKTEN LIVE

'Exmar kan flink cash puren uit gasplatform'

Exmar gaf gisterenavond meer informatie over de huurder van zijn hervergassingsplatform (FSRU). Het plaform gaat pas vanaf het vierde kwartaal van 2018 operationeel worden en dus voorlopig nog weinig cashflow bijdragen. KBC Securities stipt aan dat dankzj het huurcontract van tien jaar met de grondstoffentrader Gunvor de aardgasrederij het platform nu kan herfinancieren. Exmar had het platform volledig betaald. 'Het moet mogelijk zijn 40 à 80 procent van het platform met schulden te herfinancieren, wat 75 à 100 miljoen extra cash zou opleveren', luidt het.

Bron;"De Tijd"
charel01 liked last!
Ahold Delhaize,ArcelorMittal,Avantium, Deceuninck, Euronav, Nyrstar, TomTom, UCB, X-Fab, Vasco Data.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers.

vogelspotter
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1547

Berichtdoor vogelspotter » 15 Mei 2018 19:37

Nieuws
 Ondernemen
 Transport

Exmar onderhandelt met drie Caribbean-klanten

15 mei 2018 18:55

Exmar onderhandelt met drie partijen over een contract voor de Caribbean FLNG, de drijvende lng-fabriek waarvoor het al meer dan twee jaar op zoek is naar een huurder. Dat zei topman Nicolas Saverys op de algemene vergadering.

'We staan heel dicht bij een contract en we voeren de laatste gesprekken, maar de verhuur van het platform maakt deel uit van een heel groot industrieel project en dat maakt het er niet makkelijker op', aldus Nicolas Saverys. Meer details wou de ceo van de Belgische gastankerrederij Exmar niet geven. Ook niet over de termijn waarbinnen hij een contract hoopt te tekenen.

We zijn in vergevorderde gesprekken voor de verhuur van de Caribbean, meer kan ik niet zeggen.

Nicolas Saverys

Ceo Exmar

'Men heeft me uitdrukkelijk gevraagd om daar geen uitspraken meer over te doen'. Het afgelopen jaar had Saverys verschillende keren datums vooropgesteld over de mogelijk verhuur van het 350 miljoen dollar kostende vaartuig, maar dat was hem zuur opgebroken omdat dit de koers deed kelderen. Dinsdag hield hij uitzonderlijk de lippen stijf op elkaar.
Saverys bevestigde wel dat IFLNG, een joint venture van de Iraanse gasmaatschappij Kharg en het Noorse Hemla, één van de partijen was waarmee werd onderhandeld. Die zou de Caribbean verhuren aan de Iraanse staaloliemaatschapij NIOC voor de uitvoer van aardgas vanuit het Pars-veld.

Hij liet echter tussen de lijnen verstaan dat het handelsembargo tegen Iran het niet makkelijk maakte. De FLNG Caribbean heeft immers veel Amerikaanse technologie in huis en Exmar heeft een belangrijke basis in Houston.

Cash nodig
Saverys erkende dat het niet vinden van een klant een enorme druk heeft gezet op de organisatie van zijn bedrijf. De verhuur van het 144 meter lange vaartuig dat gas op zee vloeibaar kan maken is immers superdringend nodig om cash te genereren want Exmar kreunt onder de schulden. 'Als we een contract hebben voor de Caribbean, moet het jaarlijks 30 tot 40 miljoen dollar bijdragen tot de brutowinst van Exmar', aldus Saverys.

700 miljoen

Schulden

Gastankerrederij Exmar torst een schuldenlast van 700 miljoen dollar

Of dat voldoende is, zal moeten blijken. Exmar klokte vorig jaar weliswaar af op 141 miljoen dollar brutowinst maar die was volledig te danken aan meerwaarden op de verkoop van vier grote LNG-schepen aan het Amerikaanse Excelerate en de verkoop van zijn verzekeringsmakelaar Belgibo.

De kasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten daarentegen was 42 miljoen dollar negatief. Dat betekent dat Exmar operationeel onvoldoende cash binnenkrijgt om zijn 700 miljoen dollar schulden af te betalen.

Optimistisch

Toch was Saverys optimist. '2017 was een bijzonder moeilijk jaar maar 2018 wordt beter.' De titel van zijn toespraak 'een woelige zee maakt de beste zeilers', moest die uitspraak kracht bijzetten.

De Caribbean FLNG een mastodont van 144 meter lang en 32 meter breed

Exmar tekende recent een contract met gastrader Gunvor voor een ander schip dat al een tijdje werkloos was, een lng-opslag en hervergassingsplatform. Dat moet vanaf 2019 20 miljoen dollar bijdragen tot de brutowinst (ebitda). Dat is echter onvoldoende om de circa 40 miljoen dollar brutobedrijfswinst te compenseren die Exmar verliest uit de langetermijnverhuur van de vier LNG-tankers die het vorig jaar noodgedwongen moest verkopen aan Excelerate om zijn schuldenlast te verminderen.

'We hadden geen andere keuze dan te verkopen', zegt Saverys, 'maar we kregen een goede prijs.' De verkoop zorgde voor een daling van de schulden met meer dan 300 miljoen dollar.

Tegenstemmen

In 2019 moet Exmar ook een obligatielening van 105 miljoen euro (tegen een rente van 11 procent) terugbetalen. Exmar wil dat doen zodra een huurder is gevonden voor de FLNG Caribbean, die, zo verklapte Saverys, zo snel mogelijk een andere naam krijgt.

Ondanks het moeilijke jaar werden op de algemene vergadering slechts twee vragen gesteld. De herbenoeming van Nicolas Saverys en zijn dochters Barbara, Ariane en Pauline tot bestuurder en Philippe Bodson tot voorzitter kregen wel op een pak tegenstemmen.

Marc De Roo,

Redacteur Ondernemen
Bron:"De Tijd"
Ahold Delhaize,ArcelorMittal,Avantium, Deceuninck, Euronav, Nyrstar, TomTom, UCB, X-Fab, Vasco Data.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers.

Filantroop
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Filantroop » 23 Mei 2018 14:00

De koers van Exmar blijft goed ondersteund, deze is dan ook redelijk ondergewaardeerd...
Mogelijk staat men dicht bij een oplossing van de Caribbean, dat gaat dan kortstondig vonken geven!
Opvallend is ook het feit dat de laatste weken er enorm veel (fake) orders van 2, 3 of 7 stuks worden ingediend en uitgevoerd.
William Wallace 2 liked last!