Jaarrendement

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
sharky
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 530

Re: Jaarrendement

Berichtdoor sharky » 10 Jan 2018 15:56

Blackbelt schreef:Als ik vandaag 175.000 Option aandelen koop, dan kost me dat 7000€.

Nooit kijken naar absolute waarden en aantallen.
Voor degene die pas begint en speelt met 10.000€ is 7000€ schandalig veel geld, en voor degene met een portefeuille van 3 mio€ is 10.000€ zakgeld. Dan moet je wel met posities van 50.000€ werken of je krijgt gewoon veel te veel verschillende lijnen in je portefeuille die je dan niet meer kan opvolgen.

Voor zover ik het wat had gelezen had hij er al eens 60.000€ al gekocht over tijd .Blijkbaar een type dat mee gaat tot de finish .
Moet eens lezen .Zot zijn doet geen zeer.Daar op dat forum zit wat samen.Gewoon voor de fun eens rondeuzen
Hier een post .
175.100 om precies te zijn. Mijn beleid wijzigt zich niet. Heel eenvoudig... ofwel ik ga geweldige tijden beleven ofwel volstrekt niet. Mijn lot is compleet met Option verbonden. En compleet is bij mij compleet. Geld van mijn kinderen gaat erin, mijn vrouw, mijn eigen. Zelfs mijn vroegere ww-uitkering is erin verdwenen, vakantiegeld. Ach. Je kunt alles zo gek niet bedenken. Hamster is nog niet klaar. Het moet nog even langer aanhouden deze situatie. Ik ga ALL-IN. Of rijk of straatarm. Wat zal het worden? Mooi hé? Het leven!! Viva la Vida. Groetjes.
Bron: http://beursig.com/forum/viewtopic.php? ... tart=11480
Aegon ,Ahold,Galapagos,Retail estates,Pharming,Mithra

naam
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 40

Berichtdoor naam » 10 Jan 2018 17:02

jens_dev schreef:CAGR/Geannualiseerd rendement: =((TOTALE MARKTWAARDE / TOTALE AANKOOPWAARDE) ^ (365,25 / (HUIDIGE DATUM - AANKOOPDATUM))-1)

Kan je zowel voor elk aandeel apart als voor je hele portefeuille gebruiken.
Er bestaat waarschijnlijk ook een functie in Excel voor. Of je gebruikt de Frankymatic van Mijn Kapitaal, waarvoor ik al talloze keren reclame heb gemaakt.

Als je bijkoopt moet je ook wel de aankoopdatum 'wegen', dus bij een bijkoop zal die oorspronkelijke aankoopdatum meer opschuiven naar de toekomst.

Ik denk niet dat je beseft wat een berekening dat zou zijn voor een portefeuille met wisselende aandelen, obligaties, goud,... , met honderden transacties, over meer dan 20 jaar. En dan laat ik de dividenden nog even buiten beschouwing.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2822

Berichtdoor jens_dev » 10 Jan 2018 17:13

Tja, het is natuurlijk ook de bedoeling dat je het opvolgt, en niet 20 jaar laat liggen (:
Never waste a good crisis

Blackbelt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 184

Berichtdoor Blackbelt » 10 Jan 2018 17:43

naam schreef:
jens_dev schreef:CAGR/Geannualiseerd rendement: =((TOTALE MARKTWAARDE / TOTALE AANKOOPWAARDE) ^ (365,25 / (HUIDIGE DATUM - AANKOOPDATUM))-1)

Er bestaat waarschijnlijk ook een functie in Excel voor. Of je gebruikt de Frankymatic van Mijn Kapitaal, waarvoor ik al talloze keren reclame heb gemaakt.

Als je bijkoopt moet je ook wel de aankoopdatum 'wegen', dus bij een bijkoop zal die oorspronkelijke aankoopdatum meer opschuiven naar de toekomst.

Ik denk niet dat je beseft wat een berekening dat zou zijn voor een portefeuille met wisselende aandelen, obligaties, goud,... , met honderden transacties, over meer dan 20 jaar. En dan laat ik de dividenden nog even buiten beschouwing.

De transacties op zich moet je eigenlijk niet bekijken.

Het enige wat er in moet is hoeveel geld je er in of uithaalt op een bepaalde datum, en dan de resterende waarde.
Dividenden kan je zien als geld dat er in gestoken wordt.

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 578

Berichtdoor Putbruy » 10 Jan 2018 20:17

Een periode van 20 jaar berekenen, dan moet je feitelijk de inflatie ook meetellen (aftrekken)
in port : vanalles..

koe_lio
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 27

Berichtdoor koe_lio » 10 Jan 2018 23:58

Blackbelt schreef:
naam schreef:

klopt, enige waar je moet naar kijken is port beginstand (negatief zetten want geïnvesteerd kapitaal) en eindstand (positief getal).
Wel corrigeren voor tussentijdse cash stortingen (negatief getal) met exacte datum of terugnames (positief getal) met exacte datum.

In excel ir.schema (of xirr in Engels of met google spreadsheet) formule op toepasssen met de datums en je kent je jaarlijks rendement (CAGR).

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 294

Berichtdoor reteiP » 11 Jan 2018 09:11

Blackbelt schreef:
naam schreef:

Het enige wat er in moet is hoeveel geld je er in of uithaalt op een bepaalde datum, en dan de resterende waarde.
Dividenden kan je zien als geld dat er in gestoken wordt.

Dividenden kan je zien als geld dat je er uithaalt

rikvanlooy
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 48

Berichtdoor rikvanlooy » 11 Jan 2018 13:44

Putbruy schreef:Een periode van 20 jaar berekenen, dan moet je feitelijk de inflatie ook meetellen (aftrekken)

Ik heb geen idee van wat mijn rendement is op lange termijn. Mijn vermogen is wel enorm gestegen, maar dat komt omdat ik met niets ben begonnen. Ik heb ook geen erfenissen gekregen en ik zal er ook geen krijgen. Mijn familie was arm.

De tijden van euforie zijn wel voorbij voor mij. Ik had dat gevoel veel meer in het begin van 2000, maar dat bleek een teken aan de wand te zijn. Nu voel ik dat gevoel veel minder bij de aandelen die ik nu in bezit heb (behalve misschien bij Melexis).

Eigenlijk weten wij te weinig om echt de markt te kloppen op lange termijn. Wat zijn de CEO's van plan ? We hebben echt geen idee. Soms hebben we enorm geluk, soms gewoon pech. Er bestaat geen succesformule, behalve als je voorkennis hebt.

Ik koop geen biotech, sprinters, opties of turbo's. Enkel goedkope aandelen (alhoewel goedkope aandelen altijd nog goedkoper kunnen worden). Je kunt op dit forum altijd eens nagaan in wat ik belegd heb.
josymar liked last!

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 578

Berichtdoor Putbruy » 11 Jan 2018 14:49

rikvanlooy schreef:
Putbruy schreef:Een periode van 20 jaar berekenen, dan moet je feitelijk de inflatie ook meetellen (aftrekken)

Ik heb geen idee van wat mijn rendement is op lange termijn. Mijn vermogen is wel enorm gestegen, maar dat komt omdat ik met niets ben begonnen. Ik heb ook geen erfenissen gekregen en ik zal er ook geen krijgen. Mijn familie was arm.

De tijden van euforie zijn wel voorbij voor mij. Ik had dat gevoel veel meer in het begin van 2000, maar dat bleek een teken aan de wand te zijn. Nu voel ik dat gevoel veel minder bij de aandelen die ik nu in bezit heb (behalve misschien bij Melexis).

Eigenlijk weten wij te weinig om echt de markt te kloppen op lange termijn. Wat zijn de CEO's van plan ? We hebben echt geen idee. Soms hebben we enorm geluk, soms gewoon pech. Er bestaat geen succesformule, behalve als je voorkennis hebt.

Ik koop geen biotech, sprinters, opties of turbo's. Enkel goedkope aandelen (alhoewel goedkope aandelen altijd nog goedkoper kunnen worden). Je kunt op dit forum altijd eens nagaan in wat ik belegd heb.

Eind jaren negentig werd iedereen slapend rijk met beleggen, heb toen ook geld in telecom gestoken en verdiend, een paar jaar later was het liedje uit en heb ik veel geld verloren aan Carestel en L&H , ben toen zeker 6 jaar van de beurs weggebleven
rikvanlooy liked last!
in port : vanalles..

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2822

Berichtdoor jens_dev » 11 Jan 2018 14:54

Wist niet dat je zo'n oldtimer was, Putbruy. Had je jonger gesitueerd :p
Never waste a good crisis