Jaarrendement

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
doorwinterd
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 237

Re: Jaarrendement

Berichtdoor doorwinterd » 10 Jan 2018 00:44

We kunnen blijven doorbomen over 'rendement'.
Wat waren de factoren. Durf? Geluk? Pech? Kennis? Voorzichtigheid?
Een stevig uitgegroeide portefeuille uit de tijd dat free lunches en arbitrages van driedubbele noteringen of warrants met tijdelijk foutieve koersen zelfs voor de particulier nog zeer rendabel waren en die nu hierdoor veel defensiever wordt beheerd? (je kan ten gevolge ook in cash € boven de inflatie denken ipv in %)

Uiteindelijk telt imo maar één ding, wat je strategie ook is; Compound Annual Growth (CAGR) https://www.investopedia.com/calculator ... ader_alt=g
Bij voorkeur over minstens 10 a 20 jaar zodat enkele fikse schommelingen mee verrekend zijn.
Winnen kan iedereen als het knalt en verliezen kan iedereen als het crashed.
Ik val in herhaling maar (extra) winsten haal je uit (op) verliezen die je niet gemaakt hebt.
Mijn bewondering gaat uit naar beleggers die in stierenjaren moeten zwoegen om de index te volgen of te kloppen omdat ze een strategie hanteren die in een berenjaar het verlies sterk had beperkt. De CAGR op niet geleden verliezen is niet te onderschatten.
jens_dev liked last!

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 569

Berichtdoor Umi » 10 Jan 2018 01:49

Voila zo is dat.

maar er zitten hier veel 'groentjes', dus die kunnen niet over dergelijke termijnen praten.
Ik ben bezig sinds 2013, maar de inleg heb ik gaandeweg & vooral eind 2015 serieus verhoogd.
Eerste 2 jaar haalde ik met meer geluk dan wijsheid zo'n 20a25% per jaar.
2015 was minder door teveel risico's (sprinters met veel te hoge hefbomen) & heb ik dan met een klein verlies afgesloten ondanks een gedeeltelijke strategieswitch die nog veel heeft rechtgetrokken, die switch was pas volledig doorgevoerd in m'n port sinds begin 2016. Sinds toen ook amper nieuwe cash gestort op de rekening, dus dat maakt het makkelijker om een juist rendement te berekenen. Die eerste 3 jaar tel ik als leerschool. Mijn rendementsbepaling CAGR voor mezelf begint in 2016. Hopelijk kan ik binnen 10 jaar nog positieve rendementen meedelen :)

note; ik beleg nog steeds een 'kleiner' deel in turbo's, maar nu enkel met 'lage' hefbomen (vooral om dubbele RV te vermijden). Mijn port is dus gevoeliger voor een bear-markt. Maar gezien de onderwaardering van de betreffende aandelen voel ik mij daar voorlopig nog goed bij.
Al ben ik in de nabije toekomst wel van plan wat winsten te nemen op mijn turbo AMG & wat cash op te bouwen tot minstens 10%. Vermoedelijk gaat de laagste hefboom er volledig uit (aan € 50 hopelijk), aangezien ik nog wel wat potentieel zie.
32,5% zit dus in turbo's long;
waarvan 26,5% AMG met hefboom 1,3 & 1,8.
Daarnaast nog een positie Publicis long hefboom 3, die momenteel nipt in het rood staat & waarvan ik de hefboom eigenlijk te hoog vindt, maar er was geen lager :evil:
en dan nog een kleine positie PostNL long hefboom 2,3 (de andere helft verkocht bij bod Bpost).

dus bovengemiddeld risico (maar wel berekend) & dus bovengemiddeld rendement in een bullmarkt.

2016; 32,3%
2017: 57,5%
2018 YTD; 4,0%

edit; in 2017 ook nog veel rendement gehaald met sprinters Arcadis, maar die zijn al een tijdje buitengegooid.
Donnie_Azoff liked last!

naam
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 40

Berichtdoor naam » 10 Jan 2018 04:01

doorwinterd schreef:Uiteindelijk telt imo maar één ding, wat je strategie ook is; Compound Annual Growth (CAGR) https://www.investopedia.com/calculator ... ader_alt=g

Hoe bereken je zoiets voor een echte portefeuille waar regelmatig wordt bijgekocht en verkocht? En soms vers geld wordt ingepompt?

Om een idee te hebben van mijn jaarlijks rendement over een langere periode (>20 jaar), bereken ik eerst het gemiddelde van de waarde van mijn portefeuille door de jaren heen (telkens de waarde op 1 januari).
Dan deel ik de huidige winst (gerealiseerd en niet-geraliseerd) door die gemiddelde waarde.
Dat percentage deel ik door de looptijd (jaren) van mijn port.

Bestaat er een eenvoudige, meer nauwkeurige methode?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2831

Berichtdoor jens_dev » 10 Jan 2018 09:44

CAGR/Geannualiseerd rendement: =((TOTALE MARKTWAARDE / TOTALE AANKOOPWAARDE) ^ (365,25 / (HUIDIGE DATUM - AANKOOPDATUM))-1)

Kan je zowel voor elk aandeel apart als voor je hele portefeuille gebruiken.
Er bestaat waarschijnlijk ook een functie in Excel voor. Of je gebruikt de Frankymatic van Mijn Kapitaal, waarvoor ik al talloze keren reclame heb gemaakt.

Als je bijkoopt moet je ook wel de aankoopdatum 'wegen', dus bij een bijkoop zal die oorspronkelijke aankoopdatum meer opschuiven naar de toekomst.
Never waste a good crisis

sharky
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 534

Berichtdoor sharky » 10 Jan 2018 13:13

Umi schreef:Voila zo is dat.

maar er zitten hier veel 'groentjes', dus die kunnen niet over dergelijke termijnen praten.
Ik ben bezig sinds 2013, maar de inleg heb ik gaandeweg & vooral eind 2015 serieus verhoogd.
Eerste 2 jaar haalde ik met meer geluk dan wijsheid zo'n 20a25% per jaar.
2015 was minder door teveel risico's (sprinters met veel te hoge hefbomen) & heb ik dan met een klein verlies afgesloten ondanks een gedeeltelijke strategieswitch die nog veel heeft rechtgetrokken, die switch was pas volledig doorgevoerd in m'n port sinds begin 2016. Sinds toen ook amper nieuwe cash gestort op de rekening, dus dat maakt het makkelijker om een juist rendement te berekenen. Die eerste 3 jaar tel ik als leerschool. Mijn rendementsbepaling CAGR voor mezelf begint in 2016. Hopelijk kan ik binnen 10 jaar nog positieve rendementen meedelen :)

note; ik beleg nog steeds een 'kleiner' deel in turbo's, maar nu enkel met 'lage' hefbomen (vooral om dubbele RV te vermijden). Mijn port is dus gevoeliger voor een bear-markt. Maar gezien de onderwaardering van de betreffende aandelen voel ik mij daar voorlopig nog goed bij.
Al ben ik in de nabije toekomst wel van plan wat winsten te nemen op mijn turbo AMG & wat cash op te bouwen tot minstens 10%. Vermoedelijk gaat de laagste hefboom er volledig uit (aan € 50 hopelijk), aangezien ik nog wel wat potentieel zie.
32,5% zit dus in turbo's long;
waarvan 26,5% AMG met hefboom 1,3 & 1,8.
Daarnaast nog een positie Publicis long hefboom 3, die momenteel nipt in het rood staat & waarvan ik de hefboom eigenlijk te hoog vindt, maar er was geen lager :evil:
en dan nog een kleine positie PostNL long hefboom 2,3 (de andere helft verkocht bij bod Bpost).

dus bovengemiddeld risico (maar wel berekend) & dus bovengemiddeld rendement in een bullmarkt.

2016; 32,3%
2017: 57,5%
2018 YTD; 4,0%

edit; in 2017 ook nog veel rendement gehaald met sprinters Arcadis, maar die zijn al een tijdje buitengegooid.

Ja die indruk heb ik ook dat hier veel groentjes op het beleggersforum zitten.
Veel ook met afgeleide produkten schat ik o.a. turbo's sprinters opties etc. Ik heb dat vroegr ook gedaan meest met opties maar hou me nu nog enkel bezig met aandelen of occasioneel eens het schrijven van call opties op aandelen die ik heb .Dus geen risico bijna .
Probleem met al die afgeleide produkten is de tijdslimiet waar men aandelen in principe kan houden als er per ongeluk een duik komt .
Volgens mij heeft veel te maken met ouderdom en ook het aantal jaren men op de beurs aktief is .Toen ik jong was ,was ik ook wel te vinden voor al die produkten die op kort snelle winsten konden opleveren maar als het mis gaat ook veel verliezen.Een andere reden misschien is dat jongere mensen over veel minder kapitaal beschikken en daarom opteren voor zulke vormen of eerder geneigd zijn aandelen te zoeken die zeer attractief zijn maar ook met pak risico .
Na verloop van tijd en ups en downs denk ik dat men uiteindelijk naar minder volatiele en ook minder afgeleide produkten zal kopen en tevreden is met minder rendement maar beetje meer rust.
Uit nieuwsgierigheid keek ik vandaag eens op het Option forum wat blijkbaar nog steeds dagelijks wordt bezocht.Er zit daar een typ die 175.000 options heeft ???Hallo goed gek.Dat zo'n aandeel nog steeds amateurs aantrekt bewijst de graag van speculeren bij sommigen .Dat was ooit een van mijn grootste winsten geweest en verkocht begin 2006 .Nu is het nog een fraktie van wat het ooit was in 2003 .Waarom dit aandeel toch nog kopers trekt blijft voor mij een raadsel .Of het duidt op het gokgedrag van sommigen .
Aegon ,Ahold,Galapagos,Retail estates,Pharming,Mithra

Blackbelt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 184

Berichtdoor Blackbelt » 10 Jan 2018 13:39

Als ik vandaag 175.000 Option aandelen koop, dan kost me dat 7000€.

Nooit kijken naar absolute waarden en aantallen.
Voor degene die pas begint en speelt met 10.000€ is 7000€ schandalig veel geld, en voor degene met een portefeuille van 3 mio€ is 10.000€ zakgeld. Dan moet je wel met posities van 50.000€ werken of je krijgt gewoon veel te veel verschillende lijnen in je portefeuille die je dan niet meer kan opvolgen.

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 581

Berichtdoor Putbruy » 10 Jan 2018 13:46

Blackbelt schreef:Als ik vandaag 175.000 Option aandelen koop, dan kost me dat 7000€.

Nooit kijken naar absolute waarden en aantallen.
Voor degene die pas begint en speelt met 10.000€ is 7000€ schandalig veel geld, en voor degene met een portefeuille van 3 mio€ is 10.000€ zakgeld. Dan moet je wel met posities van 50.000€ werken of je krijgt gewoon veel te veel verschillende lijnen in je portefeuille die je dan niet meer kan opvolgen.

Hoe is men aan die portefeuille van 3mio € geraakt ? door te beleggen of door een ander zakelijk succesverhaal ? Als het door te beleggen is dan luister ik met 3 oren naar adviezen
in port : vanalles..

Blackbelt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 184

Berichtdoor Blackbelt » 10 Jan 2018 14:19

Hoe worden mensen rijk?
Bedrijf starten en verkopen.
Erven.
Lotto winnen.
Héééééél veel chance op de beurs.

Er schijnen er in dit topic een pak te zijn die makkelijk 50 en 100% beurswinst per jaar realiseren. Dan duurt 3 mio niet zo gek lang als je met 10.000€ start.

Aan 50% per jaar, duurt dat 18 jaar.

poorinvestor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 54

Berichtdoor poorinvestor » 10 Jan 2018 14:30

zozo....met 10.000 miljonair worden en het zit er hier dus vol van :lol: :roll:

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 581

Berichtdoor Putbruy » 10 Jan 2018 14:50

Blackbelt schreef:Hoe worden mensen rijk?
Bedrijf starten en verkopen.
Erven.
Lotto winnen.
Héééééél veel chance op de beurs.

Er schijnen er in dit topic een pak te zijn die makkelijk 50 en 100% beurswinst per jaar realiseren. Dan duurt 3 mio niet zo gek lang als je met 10.000€ start.

Aan 50% per jaar, duurt dat 18 jaar.

Laten we zeggen dat die 2 man en een paardenkop met dat soort rendementen wel beseffen dat dit een éénmalig succes was, het zal moeilijk wennen zijn aan 10-20% rendement per jaar na het Ablynx succes :) maar toch ben ik daar wel héél tevreden mee hoor
in port : vanalles..