CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
kinesist
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 Aug 2012 20:02
waarderingen: 129
Contact:

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor kinesist » 25 Mei 2018 07:22

charel01 liked last!
Ackermans en Van haaren, Ageas, AbInbev, Bekaert, CFE, Compagnie des Alpes, GIMV, Recticel, Sioen, Sipef, Sofina, Solvay,Texas, Tubize, Umicore, X-Fab, Zenitel en Materialise.


Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden andere beleggers en
profiteer van minder advertenties, abonneren op
favoriete onderwerpen en toegang tot de chatbox.

Registreer u binnen enkele tellen



powered by Surfing Waves

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2521
Lid geworden op: 26 Aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 2572
Contact:

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor vogelspotter » 25 Mei 2018 11:45

MARKTEN LIVE
25-05-2018
11:19

'Positieve verrassing in Tsjaad bij CFE'

Analist Luuk van Beek van Degroof Petercam is vrij positief over CFE na de kwartaalupdate. De projecten verliepen als verwacht in het eerste kwartaal hoewel de uitstroom van werkkapitaal hoger was dan voorzien. Een positieve verrassing is naar zijn mening echter de ontwikkeling in het Tsjaad-dossier.


CFE bouwde in dat Afrikaanse land een groot hotel (en een gebouw voor het ministerie van Financiën), maar heeft nog 60 miljoen euro te goed. Door de val van de olieprijs kwam de overheid in Tsjaad krap bij kas te zitten.

CFE meldde in zijn kwartaalupdate dat Tsjaad van de Banque africaine d’import-export (Afreximbank) een voorstel heeft ontvangen voor de herfinanciering van de vorderingen voor het Grand Hôtel en dat de Tsjaadse autoriteiten het voorstel onderzoeken. Volgens van Beek gaat het om driekwart van het uitstaande bedrag, dus om zowat 45 miljoen euro. Per aandeel komt dit neer op bijna 1,80 euro per aandeel. 'Merk op dat het herfinancieringsproces wellicht traag zal verlopen en nog horden moet nemen.'

De analist vindt de waardering van CFE - tegen 12 keer de voor 2019 verwachte verhouding bedrijfswaarde (EV) op bedrijfswinst (ebit) - correct en heeft daarom een 'houden'-advies. Hij gaat zijn koersdoel van 120 euro wel aanpassen aan de hogere nettoschuld.

11:01

Degroof Petercam verlaagt advies AvH

Analist Thijs Hoste bespeurde geen verrassingen in de trading update van Ackermans & van Haaren.Operationeel verloopt alles naar verwachting bij CFE en de commerciële prestaties van de privébanken blijft sterk. Op basis van de som der delen komt Hoste tot een (onveranderd) koersdoel van 160 euro. Aangezien er maar 5 procent opwaarts potentieel meer is, verlaagt hij zijn rating van 'kopen' tot 'houden'. Het aandeel verdwijnt ook uit de 'outperformers'-lijst.

10:50

ING blijft negatief over CFE

Analist Tijs Hollestelle van ING heeft voor CFE een verkoopadvies (en een koersdoel van 110 euro) en na de kwartaalupdate is dat zeker niet veranderd. Belangrijkste element voor hem in de update was de massale stijging van de nettoschuld, van 352 miljoen euro eind 2017 tot 622 miljoen einde maart. Geen echte verrassing, zegt de analist: de gigantische EPCI-contracten (voor de bouw van offshore windparken) bevatten grote voorafbetalingen, alleen is niet geweten wanneer die zichtbaar zullen zijn.

‘Een van de sleutelfactoren in onze negatieve visie op het aandeel is de toegenomen volatiliteit in de belangrijke financiële maatstaven van DEME zoals omzet, orderboek en nettoschuld als gevolg van de ondertekening van grote offshore windcontracten.’


Hollestelle wijst er op dat CFE nu wel melding maakt van de voorafbetalingen, maar dat niet deed in het persbericht met de jaarresultaten. Toen werd de lage nettoschuld als een positieve verrassing gezien.


Volgens de analist is het eerste kwartaal een voorbode van nog meer schommelingen in de toekomst in de windparkeninstallatie-business.

Bron:"De Tijd"
14-11-2014 liked last!
AB Inbev,Arcelor,ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom, Euronav,Greenyard,Nyrstar,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,Wessanen.
Verk.TomTom , Petro Brasileiro S/A ADR A.

Haiko17
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 595
Lid geworden op: 15 Dec 2012 19:20
waarderingen: 235

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor Haiko17 » 31 Aug 2018 13:45

De cijfers vallen slecht, deze ochtend. Ik heb een pakket bijgekocht, de val was wel heel diep: onder de 90 zelfs. Ik had m'n order net onder 95 geplaatst.
In de tweede jaarhelft zou de winstgevendheid weer op peil moeten komen. Het helpt allicht ook niet dat er veel is geïnvesteerd waardoor de schuldgraad fors is verhoogd.

link naar de cijfers: http://nl.cfe.be/media/704363/persbericht_310818.pdf

Op de Tijd:
Meer omzet, minder winst bij CFE

De resultaten van CFE CFEB-7,06% , de Brusselse bouwgroep waartoe baggeraar DEME behoort, zijn op het eerste gezicht een 'mixed bag'. De omzet kwam in het eerste halfjaar ruim een kwart hoger uit op 1,86 miljard euro, wat aanzienlijk meer is dan analisten hadden verwacht.

De winstevolutie volgt echter niet. De brutobedrijfswinst (ebitda) zakt met dik 10 procent tot 202 miljoen euro, de nettowinst komt bijna een kwart lager uit op 51,8 miljoen euro. Voor de winstdaling geeft CFE een drievoudige verklaring: laattijdige leveringen van schepen bij DEME, ongunstige marktomstandigheden in Tunesië en minder vastgoedtransacties dan in de eerste jaarhelft van 2017.
14-11-2014 liked last!
Port: Galapagos, WDP, EVS, Ageas, Barrick Gold, RDSB, Solvay, Euronav, CFE, AVH, RTL, Texaf, VGP, Resilux, Celyad, AB Inbev, Econocom, Sioen, ArgenX, Melexis, Nvidia

Gebruikersavatar
TheBigGreenday
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 Jul 2018 00:23
waarderingen: 21
Contact:

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor TheBigGreenday » 31 Aug 2018 13:57

Haiko17 schreef:De cijfers vallen slecht, deze ochtend. Ik heb een pakket bijgekocht, de val was wel heel diep: onder de 90 zelfs. Ik had m'n order net onder 95 geplaatst.
In de tweede jaarhelft zou de winstgevendheid weer op peil moeten komen. Het helpt allicht ook niet dat er veel is geïnvesteerd waardoor de schuldgraad fors is verhoogd.

link naar de cijfers: http://nl.cfe.be/media/704363/persbericht_310818.pdf

Op de Tijd:
Meer omzet, minder winst bij CFE

De resultaten van CFE CFEB-7,06% , de Brusselse bouwgroep waartoe baggeraar DEME behoort, zijn op het eerste gezicht een 'mixed bag'. De omzet kwam in het eerste halfjaar ruim een kwart hoger uit op 1,86 miljard euro, wat aanzienlijk meer is dan analisten hadden verwacht.

De winstevolutie volgt echter niet. De brutobedrijfswinst (ebitda) zakt met dik 10 procent tot 202 miljoen euro, de nettowinst komt bijna een kwart lager uit op 51,8 miljoen euro. Voor de winstdaling geeft CFE een drievoudige verklaring: laattijdige leveringen van schepen bij DEME, ongunstige marktomstandigheden in Tunesië en minder vastgoedtransacties dan in de eerste jaarhelft van 2017.


Bijkopen deze morgen was inderdaad een goed idee. Koersval deze morgen tot - 14%, lijkt nu te stabiliseren op -6% à -7%. Ik vraag me wel af wat de oorzaak is van die laattijdige levering van schepen bij DEME. Dat komt bij mij alleszins vrij amateuristisch over :).

Het komt wel goed met CFE, de projecties voor het komende half jaar zijn een stuk gunstiger.
14-11-2014 liked last!
Port: AB InBev, Bekaert, CFE Groupe SA, Sioen Industries.

Verkocht: Argenx SE (2018)

Gebruikersavatar
Hanky
Premiummember
Premiummember
Berichten: 896
Lid geworden op: 07 Mar 2016 12:21
waarderingen: 743
Contact:

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor Hanky » 31 Aug 2018 14:17

Voor degeen die MMM kennen, Zanna heeft vanmorgend ook CFE gekocht voor wat het waard is
phille_g liked last!
ABInbev, Ageas, ArgenX, Bekaert, Galapagos, KBCA, Mithra, Sioen

Eli82
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 Feb 2017 07:48
waarderingen: 44
Contact:

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor Eli82 » 31 Aug 2018 14:25

Heb ik gelezen hanky, maar ik blijf wel haar oudere wijsheid volgen: never catch a falling knife !
14-11-2014 liked last!

kinesist
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 Aug 2012 20:02
waarderingen: 129
Contact:

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor kinesist » 06 Sep 2018 11:37

ABN AMRO zei vorige week al bij het ontgoochelende halfjaarrapport van CFE dat de bijhorende koersval een koopkans bood. Die visie zet het beurshuis nu kracht bij in een uitgebreid rapport van 16 pagina's, waarbij analisten Thijs Berkelder en Philip Ngotho het advies op 'kopen' houden en het koersdoel optrekken van 117,5 naar 125 euro.

'De tegenvallende resultaten waren vooral het gevolg van de te late levering van twee nieuwe schepen, waardoor DEME (de baggerdochter van CFE, red.) flink extra kosten moest maken om contracten op tijd uit te voeren. Wij ramen die extra kostprijs voor het inhuren van schepen op 30 miljoen euro. Maar met een vloot die nu terug onder controle is en een sterk orderboek verwachten we dat het bedrijf over zes maanden - bij de presentatie van de jaarcijfers over 2018 - weer kan bewijzen dat de marges terug op niveau zijn', schrijven de analisten. 'Daar komt nog bij dat DEME de komende maanden een aantal grote potentiële contracten voor offshore windmolenparken in eigenlijke contracten kan omzetten, wat beleggers moet geruststellen over de evolutie van het orderboek in 2019.'

CFE vertaalt het advies in een winst van 4,4 procent tot 100,40 euro .

Bron: Bolero
Ackermans en Van haaren, Ageas, AbInbev, Bekaert, CFE, Compagnie des Alpes, GIMV, Recticel, Sioen, Sipef, Sofina, Solvay,Texas, Tubize, Umicore, X-Fab, Zenitel en Materialise.

Layzie19
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 300
Lid geworden op: 08 Jun 2014 13:23
waarderingen: 136
Contact:

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor Layzie19 » 22 Sep 2018 19:33

Interessant !

DEME heeft een zuigrobot klaar om mineralenrijke mangaanknollen op de bodem in de Stille Oceaan op te rapen. Als dat lukt, boort de Belgische baggeraar een goudmijn aan.

‘In april 2019 gaat onze robot het water in’, zegt Kris Van Nijen, de topman van GSR, het bedrijf dat zich in DEME bezighoudt met diepzeemijnbouw. ‘In mei willen we San Diego binnenlopen met de boodschap dat onze missie geslaagd is. Het blijft super spannend. Er bestaat altijd een risico dat iets niet werkt. De diepzee kent geen genade.’

We staan bij het engineeringbedrijf De Meyer in Temse dat in zijn atelier de laatste hand legt aan de Patania II, een 12 meter lange, 4 meter brede, 4,5 m hoge en 25 ton wegende ‘stofzuiger’ op rupsbanden, volgestouwd met elektronica. Alle materialen - speciaal plastic en superlicht staal - en de beschermingskasten rond het elektronicagedeelte, de camera’s en sensoren zijn ontworpen om te weerstaan aan een druk van 500 bar. De druk op de zeebodem 4,5 km diep is te vergelijken met de druk van een olifant op een postzegel.

De zuigrobot Patania II - de naam verwijst naar snelste rups op aarde - vertrekt begin volgend jaar naar de Clarion Clipperton Zone, een gebied in de Stille Oceaan zo groot als de VS, ergens tussen Hawai en Mexico.

Daar gaat het in wereldprimeur mangaanknollen ‘rapen’ op de zeebodem. Die knollen liggen los op de bodem, wegen een kilo per stuk en bestaan voor 1,3 procent uit nikkel, 1,2 procent uit koper, 27 procent uit mangaan en 0,25 procent uit kobalt. Het zijn waardevolle metalen - sommigen noemen de knollen daarom de truffels van de zee, ook omdat ze lijken op de eetbare paddestoelen uit de Périgord - die worden gebruikt in de elektronica en de industrie.

oor de bevolkingsgroei en de toenemende consumptie dreigen die materialen binnenkort uitgeput te geraken. De baggeraar DEME vatte daarom drie jaar geleden het plan op om mineralen op de zeebodem te ontginnen en een exploitant van diepzeemijnen te worden. Het kocht het Oostendse G-tec Sea Mineral Resources dat van de International Seabed Authority een concessie van 15 jaar had gekregen voor het zoeken van mineralen in een gebied twee keer zo groot als België.

GSR testte vorig jaar de kleine robot Patania I, een prototype van 5 m2. Die deed drie weken testen op de zeebodem, waarbij een balans moest worden gevonden tussen snelheid, prestatie en respect voor het milieu. De robot, die via een 5 km lange kabel en joystick van op een schip werd bediend, mocht bijvoorbeeld niet te veel troebelheid in het water veroorzaken omdat dat een negatieve impact op het milieu kan hebben.

‘De testen zijn gelukt’, zegt Van Nijen, ‘We moesten 0,5 m/seconde halen om productief te zijn. Niemand in de wereld deed het ons na op die diepte. We hebben de robot in 23 dagen wel negen keer moeten laten duiken vooraleer alles in orde was. Op een moment was er een waterlek, een potloodpunt groot.’

Bezorgdheden
Met de Patania II doet GSR een grote tweede stap. De robot gaat knollen opzuigen en voor verder onderzoek naar het oppervlak brengen. Op basis van de testen van de Patania I stelde GSR een ‘voorlopig’ milieu-effectenrapport (MER) van 300 pagina’s op. ‘Daarin beschrijven we ons onderzoek naar de indirecte impact van de door het graven veroorzaakte sedimentpluimen op de organismen op de zeebodem, welke fauna op de knollen leeft, hoe groot de troebelheid na ons werk is...’

Om op de bezorgdheden van milieuorganisaties - wat DEME doet is totaal nieuw, niemand kent de ecologische impact - te anticiperen, besloot de Antwerpse groep het rapport wereldwijd te delen, zodat iedereen kan reageren. Van Nijen: ‘En een onafhankelijk onderzoeksschip met 50 wetenschappers komt naast ons schip liggen om te controleren of we het milieu respecteren. Dat is uniek.’

Van Nijen overlegt ook met de International Union for Conservation of Nature, de ngo waar onder meer Greenpeace en het WWF lid van zijn. ‘Die gesprekken zijn heel constructief. We worden de eerste industrie in de wereld waarvan een MER en een wetgeving in samenspraak wordt ontwikkeld, nog voor de industrie bestaat.’

‘Natuurlijk hebben we een impact’, zegt Van Nijen. ‘Elke industrie heeft nadelen. Maar we willen die tot het minimum beperken. Als we niet kunnen bewijzen dat onze ecologische voetafdruk kleiner is dan die van de ontginning op het land, moeten we er niet aan beginnen’.

Rampen
Van Nijen zegt de bezorgdheid van de milieuorganisaties te begrijpen. ‘Ze lijken vooral bang voor de diepzeemijnbouw van andere landen die in hun eigen wateren testen doen. Ze willen een strenge wetgeving. Wij leggen de lat hoog. Dat maakt het moeilijker voor de concurrentie.’

GSR installeerde 500 meter onder de waterspiegel een systeem van boeien met sensoren om de impact op het milieu te meten. Van Nijen: ‘We zullen nooit dezelfde rampen veroorzaken als de olie- en gasindustrie. We schuiven enkel met zand.’

Diepzeemijnbouw is volgens Van Nijen nodig als we voldoende grondstoffen voor onze auto’s, elektronica en batterijen willen hebben. ‘De mijnbouw op land botst op haar grenzen’ Van Nijen verwijst naar een recente KU Leuven-studie. Daarin staat dat nikkel in 2025 zijn piekproductie bereikt, kobalt in 2026, koper in 2034, molybdeen in 2045 en mangaan in 2050. Recyclage is een deel van de oplossing, maar kan die de jaarlijkse bevolkingsgroei met 3 procent nooit opvangen.

DEME investeerde al 60 miljoen in zijn diepzeeproject. Als de Patania II de tests doorstaat, gaat GSR een grote knollenrobot bouwen, de Patania III. Die zal 25 miljoen kosten, 15 meer dan zijn voorganger. Van Nijen hoopt in 2026 met de commerciële ontginning te starten. Tegen dan bouwt DEME ook een speciaal schip om de knollen op te vangen en over te laden op bulkschepen, die ze naar verwerkingsinstallaties aan land brengen, een tocht van vijf dagen.

Als DEME in zijn opdracht slaagt, boort het een goudmijn aan. Van Nijen: ‘Per vierkante meter ligt 15 kg knollen op onze concessie. De dichtheid is enorm. In alle knollen in de Clipperton Zone - 80 keer onze concessie - zit meer nikkel, mangaan en kobalt dan in de rest van de wereld.’

Bron : De Tijd
slegers liked last!

Gebruikersavatar
TheBigGreenday
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 Jul 2018 00:23
waarderingen: 21
Contact:

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor TheBigGreenday » 22 Sep 2018 22:02

Layzie19 schreef:Interessant !

DEME heeft een zuigrobot klaar om mineralenrijke mangaanknollen op de bodem in de Stille Oceaan op te rapen. Als dat lukt, boort de Belgische baggeraar een goudmijn aan.

‘In april 2019 gaat onze robot het water in’, zegt Kris Van Nijen, de topman van GSR, het bedrijf dat zich in DEME bezighoudt met diepzeemijnbouw. ‘In mei willen we San Diego binnenlopen met de boodschap dat onze missie geslaagd is. Het blijft super spannend. Er bestaat altijd een risico dat iets niet werkt. De diepzee kent geen genade.’

We staan bij het engineeringbedrijf De Meyer in Temse dat in zijn atelier de laatste hand legt aan de Patania II, een 12 meter lange, 4 meter brede, 4,5 m hoge en 25 ton wegende ‘stofzuiger’ op rupsbanden, volgestouwd met elektronica. Alle materialen - speciaal plastic en superlicht staal - en de beschermingskasten rond het elektronicagedeelte, de camera’s en sensoren zijn ontworpen om te weerstaan aan een druk van 500 bar. De druk op de zeebodem 4,5 km diep is te vergelijken met de druk van een olifant op een postzegel.

De zuigrobot Patania II - de naam verwijst naar snelste rups op aarde - vertrekt begin volgend jaar naar de Clarion Clipperton Zone, een gebied in de Stille Oceaan zo groot als de VS, ergens tussen Hawai en Mexico.

Daar gaat het in wereldprimeur mangaanknollen ‘rapen’ op de zeebodem. Die knollen liggen los op de bodem, wegen een kilo per stuk en bestaan voor 1,3 procent uit nikkel, 1,2 procent uit koper, 27 procent uit mangaan en 0,25 procent uit kobalt. Het zijn waardevolle metalen - sommigen noemen de knollen daarom de truffels van de zee, ook omdat ze lijken op de eetbare paddestoelen uit de Périgord - die worden gebruikt in de elektronica en de industrie.

oor de bevolkingsgroei en de toenemende consumptie dreigen die materialen binnenkort uitgeput te geraken. De baggeraar DEME vatte daarom drie jaar geleden het plan op om mineralen op de zeebodem te ontginnen en een exploitant van diepzeemijnen te worden. Het kocht het Oostendse G-tec Sea Mineral Resources dat van de International Seabed Authority een concessie van 15 jaar had gekregen voor het zoeken van mineralen in een gebied twee keer zo groot als België.

GSR testte vorig jaar de kleine robot Patania I, een prototype van 5 m2. Die deed drie weken testen op de zeebodem, waarbij een balans moest worden gevonden tussen snelheid, prestatie en respect voor het milieu. De robot, die via een 5 km lange kabel en joystick van op een schip werd bediend, mocht bijvoorbeeld niet te veel troebelheid in het water veroorzaken omdat dat een negatieve impact op het milieu kan hebben.

‘De testen zijn gelukt’, zegt Van Nijen, ‘We moesten 0,5 m/seconde halen om productief te zijn. Niemand in de wereld deed het ons na op die diepte. We hebben de robot in 23 dagen wel negen keer moeten laten duiken vooraleer alles in orde was. Op een moment was er een waterlek, een potloodpunt groot.’

Bezorgdheden
Met de Patania II doet GSR een grote tweede stap. De robot gaat knollen opzuigen en voor verder onderzoek naar het oppervlak brengen. Op basis van de testen van de Patania I stelde GSR een ‘voorlopig’ milieu-effectenrapport (MER) van 300 pagina’s op. ‘Daarin beschrijven we ons onderzoek naar de indirecte impact van de door het graven veroorzaakte sedimentpluimen op de organismen op de zeebodem, welke fauna op de knollen leeft, hoe groot de troebelheid na ons werk is...’

Om op de bezorgdheden van milieuorganisaties - wat DEME doet is totaal nieuw, niemand kent de ecologische impact - te anticiperen, besloot de Antwerpse groep het rapport wereldwijd te delen, zodat iedereen kan reageren. Van Nijen: ‘En een onafhankelijk onderzoeksschip met 50 wetenschappers komt naast ons schip liggen om te controleren of we het milieu respecteren. Dat is uniek.’

Van Nijen overlegt ook met de International Union for Conservation of Nature, de ngo waar onder meer Greenpeace en het WWF lid van zijn. ‘Die gesprekken zijn heel constructief. We worden de eerste industrie in de wereld waarvan een MER en een wetgeving in samenspraak wordt ontwikkeld, nog voor de industrie bestaat.’

‘Natuurlijk hebben we een impact’, zegt Van Nijen. ‘Elke industrie heeft nadelen. Maar we willen die tot het minimum beperken. Als we niet kunnen bewijzen dat onze ecologische voetafdruk kleiner is dan die van de ontginning op het land, moeten we er niet aan beginnen’.

Rampen
Van Nijen zegt de bezorgdheid van de milieuorganisaties te begrijpen. ‘Ze lijken vooral bang voor de diepzeemijnbouw van andere landen die in hun eigen wateren testen doen. Ze willen een strenge wetgeving. Wij leggen de lat hoog. Dat maakt het moeilijker voor de concurrentie.’

GSR installeerde 500 meter onder de waterspiegel een systeem van boeien met sensoren om de impact op het milieu te meten. Van Nijen: ‘We zullen nooit dezelfde rampen veroorzaken als de olie- en gasindustrie. We schuiven enkel met zand.’

Diepzeemijnbouw is volgens Van Nijen nodig als we voldoende grondstoffen voor onze auto’s, elektronica en batterijen willen hebben. ‘De mijnbouw op land botst op haar grenzen’ Van Nijen verwijst naar een recente KU Leuven-studie. Daarin staat dat nikkel in 2025 zijn piekproductie bereikt, kobalt in 2026, koper in 2034, molybdeen in 2045 en mangaan in 2050. Recyclage is een deel van de oplossing, maar kan die de jaarlijkse bevolkingsgroei met 3 procent nooit opvangen.

DEME investeerde al 60 miljoen in zijn diepzeeproject. Als de Patania II de tests doorstaat, gaat GSR een grote knollenrobot bouwen, de Patania III. Die zal 25 miljoen kosten, 15 meer dan zijn voorganger. Van Nijen hoopt in 2026 met de commerciële ontginning te starten. Tegen dan bouwt DEME ook een speciaal schip om de knollen op te vangen en over te laden op bulkschepen, die ze naar verwerkingsinstallaties aan land brengen, een tocht van vijf dagen.

Als DEME in zijn opdracht slaagt, boort het een goudmijn aan. Van Nijen: ‘Per vierkante meter ligt 15 kg knollen op onze concessie. De dichtheid is enorm. In alle knollen in de Clipperton Zone - 80 keer onze concessie - zit meer nikkel, mangaan en kobalt dan in de rest van de wereld.’

Bron : De Tijd



Heel erg bedankt om te delen! Ik ben vooral blij dat DEME bereid is om af te zien van de ontginning als door onafhankelijke onderzoekers kan worden aangetoond dat de ontginning minstens even verontreiningend is als op land.

Het klinkt alleszins veelbelovend en ik denk dat CFE beursgewijs een heel mooi najaar tegemoet gaat.
Port: AB InBev, Bekaert, CFE Groupe SA, Sioen Industries.

Verkocht: Argenx SE (2018)

Gebruikersavatar
Banner
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1373
Lid geworden op: 19 Feb 2015 09:29
waarderingen: 803
Contact:

Re: CFE (Compagnie d'Entreprises CFE)

Berichtdoor Banner » 29 Jan 2019 09:27

Veni,Vidi,Vici.