Engie (voorheen GDF Suez)

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 363

Re: Engie (voorheen GDF Suez)

Berichtdoor sjos » 23 Dec 2016 05:15

En dit is eigenlijk een klacht wegens poging tot koersmanipulatie:
"Engie se plaint à l'AMF de ten­ta­tive de dé­sta­bi­li­sa­tion

Engie a fait un si­gna­le­ment en début de se­maine à l'Au­to­rité des mar­chés fi­nan­ciers (AMF) pour ten­ta­tive de dé­sta­bi­li­sa­tion de l'en­tre­prise, a dé­claré une porte-pa­role, confir­mant des in­for­ma­tions de Pa­ris-Match.
Le spé­cia­liste fran­çais de l'éner­gie s'in­ter­roge après la pa­ru­tion de plu­sieurs ar­ticles de presse vi­sant en par­ti­cu­lier sa di­rec­trice gé­né­rale Isa­belle Ko­cher, sus­cep­tibles d'avoir pu in­fluer sur le titre d'En­gie en Bourse. Cer­tains mé­dias ont no­tam­ment rap­porté que la di­rec­trice gé­né­rale était fra­gi­li­sée par la chute du cours d'En­gie et la dif­fi­cile mise en oeuvre du plan de trans­for­ma­tion du groupe et que Gé­rard Mes­tral­let, pré­sident du conseil d'ad­mi­nis­tra­tion, en­vi­sa­geait de la rem­pla­cer.
De­puis le début de l'an­née, l'ac­tion du groupe ac­cuse une baisse de près de 26%, sous-per­for­mant net­te­ment l'in­dice sec­to­riel eu­ro­péen (-10,2%).
bron: L echo
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

marvan
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 211

Engie SA

Berichtdoor marvan » 04 Jan 2017 12:22

marvan
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Engie SA

Berichtdoor marvan » 04 Jan 2017 12:27

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 165

Berichtdoor Jokke » 05 Jan 2017 19:16

johan1213 schreef:Ik heb Engie verkocht.

Laatste jaren een teleurstelling geweest , dividend geknipt begint dit jaar , afhankelijk van de electriciteitsprijzen die het niet goed doen en om deze te laten stijgen moeten de steenkoolprijzen hoger en de C02prijzen hoger. Ik zie dat niet direct gebeuren het 1ste jaar. Dus buiten gegooid, niet veel plezier aan beleefd (- 2800 euro ongeveer).

Ik denk dat er andere bedrijven zijn met meer potentieel voor dit jaar Nyrstar (met de stijgende zinkprijs) of Greenyard foods, NN group, Biocartis, Bam-group, ...

Vind ik raar. Engie is toch echt een aandeel om te kopen en dan gewoon bij te houden? Ik heb het altijd al als een dividend-aandeel gezien dat je gewoon voor lange tijd bijhoudt.

Ik vind het nogal raar dat je zoveel over "1ste jaar-binnen 1 jaar" spreekt. Als je wil kopen om op korte termijn te incasseren, is een aandeel als Engie volgens mij niet echt een goede keuze. Echter zeg je ook dat je het al enkele jaren in stock hebt. Waarom dan nu toch besloten te verkopen met zoveel verlies?

johan1213
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 76

Berichtdoor johan1213 » 05 Jan 2017 20:46

Jokke schreef:

Laatste jaren een teleurstelling geweest , dividend geknipt begint dit jaar , afhankelijk van de electriciteitsprijzen die het niet goed doen en om deze te laten stijgen moeten de steenkoolprijzen hoger en de C02prijzen hoger. Ik zie dat niet direct gebeuren het 1ste jaar. Dus buiten gegooid, niet veel plezier aan beleefd (- 2800 euro ongeveer).

Ik denk dat er andere bedrijven zijn met meer potentieel voor dit jaar Nyrstar (met de stijgende zinkprijs) of Greenyard foods, NN group, Biocartis, Bam-group, ...

Vind ik raar. Engie is toch echt een aandeel om te kopen en dan gewoon bij te houden? Ik heb het altijd al als een dividend-aandeel gezien dat je gewoon voor lange tijd bijhoudt.

Ik vind het nogal raar dat je zoveel over "1ste jaar-binnen 1 jaar" spreekt. Als je wil kopen om op korte termijn te incasseren, is een aandeel als Engie volgens mij niet echt een goede keuze. Echter zeg je ook dat je het al enkele jaren in stock hebt. Waarom dan nu toch besloten te verkopen met zoveel verlies?

Ik heb het verkocht om cash te hebben. Hiervan heb ik een Turbo op Ahold Delhaize en Galapagos van gekocht, en zeker van deze laaste turbo heb ik geen spijt. M'n bedoeling was eerst ook niet om het verkopen. Ik had het vooral gekocht omdat het zo'n grote terugval heeft gehad, aandeel stond boven de 20 euro en was al bijna 50 % gezakt op een jaar tijd en analisten zeiden dat het koopwaardig was.. en toch was het nog verder doorgezakt naar 11 euro en de analisten van Bolero zeiden in een Webinar dat ze het somber inzagen voor Engie en heb ze daarom buitengegooid. Dividend is mooi ... maar als de waarde van je aandelen maar blijft zakken. Het was Engie of Euronav buitengooien en ik heb gekozen voor Euronav te houden.

johan1213
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 76

Berichtdoor johan1213 » 05 Jan 2017 20:52

Engie wordt trouwens vandaag ook vernoemd in de enquete van Beursduivel bij de aandelen die het minder goed gaan doen, lees hieronder

Volgens de Sentimentsenquête van Beursduivel van eind december zouden Belgische beleggers optimistisch zijn tegenover de aandelenmarkten. Meer dan de helft verwacht dat de Bel 20 in de komende 6 maanden meer dan 3% zal stijgen.

Qua toppers voor januari 2017 tippen beleggers op AB InBev, KBC Groep en Ageas (die ook de top 3 volmaken qua favorieten voor het hele jaar). Aandelen die het volgens hen deze maand minder goed zouden doen, zijn Engie, Colruyt en Elia.

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 165

Berichtdoor Jokke » 06 Jan 2017 20:06

johan1213 schreef:
Jokke schreef:

Ik heb het verkocht om cash te hebben. Hiervan heb ik een Turbo op Ahold Delhaize en Galapagos van gekocht, en zeker van deze laaste turbo heb ik geen spijt. M'n bedoeling was eerst ook niet om het verkopen. Ik had het vooral gekocht omdat het zo'n grote terugval heeft gehad, aandeel stond boven de 20 euro en was al bijna 50 % gezakt op een jaar tijd en analisten zeiden dat het koopwaardig was.. en toch was het nog verder doorgezakt naar 11 euro en de analisten van Bolero zeiden in een Webinar dat ze het somber inzagen voor Engie en heb ze daarom buitengegooid. Dividend is mooi ... maar als de waarde van je aandelen maar blijft zakken. Het was Engie of Euronav buitengooien en ik heb gekozen voor Euronav te houden.

Nuja, ik zit in min of meer hetzelfde schuitje. Ik ze ook en doe er nu ook niet bepaald winst op, maar ik ga ze mooi bijhouden voor het dividend en omdat ik er van overtuigd ben dat het nog wel zal goed komen op termijn.

Dat kan ik mij best inbeelden dat een turbo op galapagos al goed heeft opgebracht :lol:

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 468

Berichtdoor Freddy » 07 Jan 2017 16:12

http://www.tijd.be/dossier/Europareeks/ ... ight=engie

lang artikel in De Tijd over de fiscale vluchtroute van Engie, de commissie zal wellicht 333 miljoen EUR gaan terugvorderen

marvan
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor marvan » 08 Jan 2017 16:37

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 8191

Berichtdoor charel01 » 11 Jan 2017 08:11

Frankrijk verkoopt pakket Engie-aandelen
De Franse staat heeft dinsdag na beurs bekendgemaakt dat ze 100 miljoen aandelen Engie of 4,1 procent van het kapitaal van de elektriciteitsproducent heeft verkocht via een plaatsing bij institutionele investeerders. De staat blijft met 28,7 procent van het kapitaal en 32,6 procent van het stemrecht, een belangrijk aandeelhouder van de energiegroep. De operatie levert de overheid 1,14 miljard op, geld dat zal onder meer gebruikt worden voor een kapitaalverhoging van 4,5 miljard bij het noodlijdende Areva AREVA 0,00% (nucleaire installaties). Brussel gaf dinsdag groen licht voor de reddingsoperatie van Areva. De Franse staat gaat ook het kapitaal van energiegroep EDF verhogen met drie miljard.
Bron:"De Tijd"
Go with the flow.