Engie (voorheen GDF Suez)

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3100

Re: Engie (voorheen GDF Suez)

Berichtdoor jens_dev » 12 Nov 2016 13:40

Waardering valt verrassend goed mee eigenlijk. Conservatieve faire waarde volgens mij minstens €15-17, zijnde 15x een vks van 2,5 tot 2,8 miljard €. Wat minder dividend betalen en sneller schulden afbouwen zou het risicoprofiel verbeteren. Ik ga er wel geen kopen. Cijfers zijn slechts één zijde van het verhaal. De kwaliteit van het businessmodel is iets heel anders.
Never waste a good crisis

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 8163

Berichtdoor charel01 » 15 Nov 2016 08:23

Natixis verlaagt het koersdoel voor ENGIE van 13,9 naar 13 euro. Het advies is "Neutral".
Go with the flow.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 467

Berichtdoor Freddy » 15 Nov 2016 18:09

allez, weer eens wat nieuws: Tihange 1 heropstart uitgesteld en Electrabel gebuisd voor cybersecurity :roll:

http://www.demorgen.be/wetenschap/jambo ... -bebcf253/

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2819841

seanimfje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 36

Berichtdoor seanimfje » 19 Nov 2016 20:12

seanimfje schreef:En ik heb dezelfde gedachte, nl. aandeel serieus afbouwen. Ik wacht nog wel tot eind april, naar aanloop van het dividend.Ik hoop dat het aandeel dan opnieuw rond de 14.65Euro staat. Ik zal niet wachten om mee te genieten van het dividend. (Is trouwens voor mezelf 2X belast ). Nog 1 maandje geduld heb ik.

Blijkt een vallend mes te zijn, dit aandeel. :(

Zal de kat uit de boom kijken, en de vrijgekomen centen investeren in ofwel ageas, Solvay, shell of CFE (ook serieus aan het zakken zeg )

Fijn Paasweek-end.

:? Toch triestig gesteld met dit aandeel. Weldra onder de 10Euro? Zijn er hier mensen die dit aandeel aanprijzen? Ik zie de koers steeds verder dalen..tot? Of zou er weldra enorme verbetering komen?

Fijn week-end.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 361

Berichtdoor sjos » 25 Nov 2016 11:14

Ik heb toch bijgekocht vandaag om mijn gemiddelde aankoopkoers te laten dalen. Als de dividend behouden blijft, ben ik al kontent.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 467

Berichtdoor Freddy » 25 Nov 2016 12:57

jens_dev schreef:Waardering valt verrassend goed mee eigenlijk. Conservatieve faire waarde volgens mij minstens €15-17, zijnde 15x een vks van 2,5 tot 2,8 miljard €. Wat minder dividend betalen en sneller schulden afbouwen zou het risicoprofiel verbeteren. Ik ga er wel geen kopen. Cijfers zijn slechts één zijde van het verhaal. De kwaliteit van het businessmodel is iets heel anders.

De boekhouding is wellicht wel een beetje overgewaardeerd, maar dat weet je wellicht al. De Belgische kerncentrales staan er bv. voor een te hoog bedrag in omdat ze uitgaan van waardering in continuïteit gedurende nog X aantal jaren terwijl dat een groot vraagteken is voor die centrales.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3100

Berichtdoor jens_dev » 25 Nov 2016 13:15

Daar kijk ik niet naar, Freddy. Dat zijn slechts getalletjes in de balans. Ze hebben geen invloed op de cash die het bedrijf genereert of op de betaalbaarheid van het dividend.
Never waste a good crisis

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 361

Berichtdoor sjos » 29 Nov 2016 09:42

De laatste dagen staan de Europese beursindexen wat onder druk, maar Engie doet het goed. Hebben we hiermee de bodem gezien ? Bij mijn weten staat het aandeel beneden de koersdoelen van alle analisten.
Ook met een dubbele heffing mag het dividend gezien worden.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

johan1213
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 76

Berichtdoor johan1213 » 29 Nov 2016 23:54

Ik heb Engie verkocht.

Laatste jaren een teleurstelling geweest , dividend geknipt begint dit jaar , afhankelijk van de electriciteitsprijzen die het niet goed doen en om deze te laten stijgen moeten de steenkoolprijzen hoger en de C02prijzen hoger. Ik zie dat niet direct gebeuren het 1ste jaar. Dus buiten gegooid, niet veel plezier aan beleefd (- 2800 euro ongeveer).

Ik denk dat er andere bedrijven zijn met meer potentieel voor dit jaar Nyrstar (met de stijgende zinkprijs) of Greenyard foods, NN group, Biocartis, Bam-group, ...

Karl
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 571

Berichtdoor Karl » 13 Dec 2016 16:09

Electrabel moet 1,6 miljard meer opzijzetten
13 december 2016 14:53

De energiegroep Electrabel zou de komende twee jaar 1,6 miljard meer moeten betalen voor het zogenaamde nucleair passief, het fonds dat de ontmanteling van de kerncentrales moet financieren.

Dat schrijft De Standaard. Om de drie jaar herberekent de Commissie voor nucleaire voorzieningen de factuur die de uitbaters van kerncentrales Electrabel, dochter van het Franse Engie, en EDF moeten betalen om de toekomstige ontmanteling van kerncentrales tegen 2025 en de langdurige opslag van nucleair afval te financieren.

http://www.tijd.be/ondernemen/milieu_en ... 8-3088.art
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro