Pairi Daiza

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2233

Re: Pairi Daiza

Berichtdoor Beheerder » 30 Jan 2015 12:50

Nabeurs komt Pairi Daiza met halfjaarcijfers, wij proberen er kort aandacht aan te besteden in onze rubriek 'beurs live': http://beursig.nl/2015/01/30/beurs-live ... 0-januari/" onclick="window.open(this.href);return false;
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3103

Berichtdoor jens_dev » 30 Jan 2015 13:31

Voor het eerst ook concrete winstcijfers. Impact van de panda's zal duidelijk worden.
Never waste a good crisis

cicero007
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 358

Berichtdoor cicero007 » 30 Jan 2015 13:40

jens_dev schreef:Voor het eerst ook concrete winstcijfers. Impact van de panda's zal duidelijk worden.

Zal meer dan dik in orde zijn... ;)
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen ...

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2233

Berichtdoor Beheerder » 30 Jan 2015 18:40

Halfjaarlijkse cijfers zijn bekend gemaakt en Pairi Daiza bereikte weer een bezoekersrecord, mede door de komst van twee panda's:

2012: 955.000 bezoekers
2013: 1.243.000 bezoekers
2014: 1.390.000 bezoekers

De winst na belastingen over het eerste halfjaar zijn met 5% gestegen naar 8,5 miljoen Euro.

http://beursig.nl/2015/01/30/beurs-live ... 0-januari/" onclick="window.open(this.href);return false;
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

mrrobin
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 15

Berichtdoor mrrobin » 02 Feb 2015 10:48

http://www.pairidaiza.eu/uploads/files/ ... c36fe5.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
: Rapport financier du premier semestre de l'exercice 2014-2015 (PDF)

Enkele elementen:

Aantal bezoekers: +7%
Verkopen en prestaties: +22%
Ebitda: +17%
Ebit: +5%
Cash Flow: +21%
Geconsolideerde winst: +5%
In port: AB Inbev, Ablynx, Cfe, Delhaize, Evs, Exmar, Hamon, Resilux, Sioen

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168

Berichtdoor abdel » 02 Feb 2015 11:02

Dat lijkt mij stevig onder de verwachtingen? Als ik het hier lees hadden ze dik 100000 bezoekers (en bijhorende inkomsten) méér verwacht? Ook moeilijk in te schatten hoeveel er van die 8,5 miljoen overblijft op het einde van het boekjaar natuurlijk.
Maar het zit er wel in dat het dividend stabiel blijft of zelfs nog wat opgetrokken wordt, uiteindelijk heeft Domb daar ook alle belang bij :-).

mrrobin
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 15

Berichtdoor mrrobin » 02 Feb 2015 11:27

In "entertainment"-bedrijven (en ik reken daar de Kinepolissen en de Pairi Daiza's toe) lijkt het me niet alleen belangrijk van de bezoekersaantallen in kaart te brengen, maar vooral ook hoeveel euro elke bezoeker uitgeeft. Hoeveel euro er met andere woorden schuift aan het frisco-kot, de hamburgerkeet en in de gadgetwinkel. Kinepolis slaagt er reeds lang in dit bedrag op te drijven. Ik stel vast dat ook Pairi Daiza daar in aan het slagen is.

Niet vergeten ook: baby olifant op komst deze zomer...
In port: AB Inbev, Ablynx, Cfe, Delhaize, Evs, Exmar, Hamon, Resilux, Sioen

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168

Re: PAIRI DAIZA

Berichtdoor abdel » 02 Feb 2015 12:00

abdel schreef:Ben er deze zomer met de familie geweest, en heb mij de week erop snel een pakket van gekocht. Stampvolle parking, mensen werden met bussen en bussen afgezet en toch leek het binnen niet superdruk. Verder zéér plezant voor de kindjes en knap uitgewerkt. Aan één dag hadden we niet genoeg om alles te zien.
Nu verkopen is ok voor de kortetermijnbelegger. Ik blijf nog wel even zitten. Als je de jaarrekening van 2012 naast het laatste persbericht legt, zie je dat er nog veel potentieel is. Voor 2013 al 30% méér bezoekers die per persoon méér uitgeven (inkomsten uit horeca stegen met 47 procent tegenover 2012), de afschrijvingen zullen minder zwaar zijn en hopelijk buigt de traiteur zijn verlies om in winst. Alle elementen voor een winstexplosie dus. En ondertussen dikke 4% dividend is ook mooi meegenomen.

De bezoekers geven elk jaar meer uit, dat is wel duidelijk.
Alleen kwam de forse koersstijging volgens mij door het cumulatief effect van véél meer bezoekers + veel meer uitgaven per bezoeker. Nu lijkt één factor, nl het aantal bezoekers toch niet zo hoog lag als verwacht? Of vergis ik mij? En bij Paulus daalt de omzet met 10%?
Het koerspotentieel voor het aandeel lijkt mij dan op het eerste zicht ook niet zo geweldig (ook in Planckendael verwachten ze dit jaar twee baby-olifantjes trouwens). Maar dankzij het dividend is het rond de 50 euro nog wel interessant voor langere termijn. Ik sta voorlopig aan de zijlijn, maar blijft een mooi bedrijf natuurlijk.

Karl
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 571

Berichtdoor Karl » 20 Mei 2015 21:51

Vorig jaar zorgde de panda's voor veel extra bezoekers maar is dat een tijdelijk effect geweest? Ik denk dat bij veel mensen dan dat nieuwe weg is en wat trekt mensen dan weer naar de zoo? Vandaag las ik in ieder geval nieuws dat leuk is maar misschien geen grote publiekstrekker is.

Pairi Daiza verwelkomt olifantje
Vandaag om 08:23

In het dierenpark Pairi Daiza is in de nacht van dinsdag op woensdag een olifant geboren. De Aziatische olifant Farina beviel twaalf dagen vroeger dan verwacht, maar alles verliep vlot. ‘Het kalfje stond zeven minuten na de geboorte zelfs al rechtop’, zegt woordvoerder Nico Vanhee.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150520_01689897" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3103

Berichtdoor jens_dev » 21 Mei 2015 08:51

Denk dat het weer, vergelijkbaar met pretparken, een groter effect heeft dan schattige baby olifantjes.
Mooie dividendevolutie bij Pairi Daiza de laatste jaren trouwens. In een brave, gespreide dividendportefeuille, waarom niet? Niets zo begrijpelijk als deze business.
Never waste a good crisis