Pairi Daiza

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
grepolis
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 932

Re: Pairi Daiza

Berichtdoor grepolis » 11 Sep 2015 23:04

jens_dev schreef:Al bij al denk ik niet dat aandeelhouders te klagen hebben. Premie is 'slechts' zo'n 22% + €1,5 netto dividend p/a maar zoals je zegt noteert de koers wel dichtbij zijn record. Anderzijds ging dit jaar opnieuw een recordjaar worden met verse recordcijfers dus voor de zeer geduldige beleggers zat er op termijn zeker meer in.

Ik heb een kleine participatie. Was eigenlijk van plan ze volgende week te verkopen na knippen dividend. Bod is een mooie exit voor mij. Pairi Daiza hoort niet op de beurs.

Btw: de niet-verhoging van het dividend zie ik niet als een signaal. Domb investeert de winst gewoon veel liever dan ze uit te keren. Hij gaat dat park blijven uitbouwen.

Jens,

De premie is OK maar ook niet meer dan dat. Ik heb geen aandelen in dit bedrijf (en zou het ook nooit aanschaffen). Het van de beurs halen wekt mijn aandacht...vraag is steeds waarom als je al een meerderheidspositie hebt. Om alles zelf te kunnen opstrijken is mogelijk maar minder geloofwaardig. je kan op andere manieren ervoor zorgen dat je als meerderheidsaandeelhouder goed bediend wordt. Of wil je dat bepaalde zaken boekhoudkundig liever niet te transparant gebeuren...is ook mogelijk.

Als ik heel beknopt de weg van die bedrijf zie...uitkopen van de overheid, van de beurs halen...om de resterende <30% aandelen van de beurs te halen... dan denk ik dat men dit op korte/middellange termijn wil verzilveren; MC heeft op dat vlak de smaak te pakken; Gezien het groeipotentieel is de premie van 22% niet bijzonder te noemen (maar wel goed).

Ik ken de CEO niet maar ik waardeer wel zijn visie om het bedrijf voor te bouwen op basis van de winsten. Jammer dat de aandeelhouders die het bedrijf mee hielpen groot worden hiervan niet mogen mee profiteren.
charel01 liked last!
Überzeugungen sind gefährlichere Feinde der Wahrheit als Lügen. Friedrich Wilhelm Nietzsche

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 467

Berichtdoor Freddy » 12 Sep 2015 10:35

Marck Coucke is eerder iemand die van zichzelf denkt dat hij ondanks de beurs groot is geworden.

grepolis
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 932

Berichtdoor grepolis » 12 Sep 2015 11:54

Freddy schreef:Marck Coucke is eerder iemand die van zichzelf denkt dat hij ondanks de beurs groot is geworden.

Marck Coucke heeft zijn ware gelaat getoond met het verkopen van een sticker die je moest plakken op een GSM als bescherming van stralingen (en heel snel het product van de markt moest terugtrekken)...een product dat een huisarts samen met een ingenieur had 'ontwikkeld' maar geen enkele wetenschappelijke studie hiervan kon voorleggen (maw veiligheid en wetenschappelijkheid staat niet hoog aangeschreven bij MC), het van de beurs halen van Omega Pharma om het met een serieuze premie door te verkopen (met andere woorden niet zo hoog oploopt met aandeelhouders...het zijn gemakkelijk te manipuleren geldverschaffers maar ook niet meer). Anderzijds heeft hij de gave om mensen te entertainen (ook in zijn verkoop van zijn shampoo's), is hij gedreven en durft hij wars van de algemene teneur een controversiele (vaak populistische) stelling innemen. Het probleem is dat hij een moderne variant van de zonnekoning aan het worden is en dat is zijn grootste gevaar. Als zakenman en verkoper is hij briljant te noemen (omdat hij maximaal gebruikt maakt van de media waardoor zijn waarde stijgt).

Wil je meer (maar iets te positieve voorstelling)weten van Marck Coucke...lees De Tijd van dit weekend...;-).

http://www.tijd.be/ondernemen/farma_biotech/Ik_kan_mezelf_niet_afzetten.9674888-3070.art

Door zijn gebrek aan wetenschappelijkheid en houding ten aanzien van de aandeelhouders ben ik geen aanhanger van Marck Coucke...maar dat hij een heel slechte verliezer is is duidelijk...en dat is geen leuk nieuws voor het management (en aandeelhouders) van Fountain en Option Wireless (niet in het artikel van De Tijd terugtevinden...en de prijs van sceptische put voor de ontwikkelaars van de sticker tegen die GSM-stralingen die Marck Coucke via de apotheken verkocht - heel eventjes- misschien nu beter op de Cloudgates van OPTION Wireless zou kunnen plakken). :lol:

Het artikel is iets te lang zodat ik wat uittreksel haal...

De Tijd schreef:..."Sinds hij eind vorig jaar zijn bedrijf Omega Pharma verkocht aan het Amerikaanse Perrigo - een transactie die hem 600 miljoen cash en 600 miljoen in Perrigo-aandelen opleverde - lijkt er geen houden meer aan. De apothekerszoon die eind jaren 80 met wat spaargeld begon, werd in één klap niet enkel een van de meest succesvolle ondernemers van zijn generatie, maar ook een van de meest zichtbare. Vooral dat laatste is ontzettend on-Vlaams. Hij lapt het hele ‘pour vivre heureux, vivons cachés’-principe aan zijn laars. Discretie is niet aan hem besteed. Coucke is kleurrijk en extravert. Het geeft hem bijna iets anarchistisch in ondernemerskringen, die grijs doorgaans al kleurrijk genoeg vinden. Waar is Marc Coucke mee bezig?"

....

"‘Een hard zakenman’, noemt Chris Van Raemdonck, voormalig investor relations-manager en woordvoerder, zijn ex-baas zonder dat hij het negatief bedoelt. ‘Coucke is een man van de grootse plannen en de visie. Iemand die altijd twee, drie stappen vooruitdenkt. Zijn werknemers moeten ervoor zorgen dat hij zijn doel bereikt. Hij zal ze daarvoor enthousiasmeren, maar ook duidelijk maken dat ze goed moeten presteren. Ik heb soms zó hard gewerkt bij Omega Pharma. Met plezier, je beleefde er in drie jaar wat je elders in 20 meemaakte. Maar een einde van de werkdag bestond er niet. Aan sleutelprojecten werkten we tot ’s avonds laat, en ’s ochtends lag er een nieuwe stapel werk omdat Coucke ’s nachts thuis had zitten doorwerken. Weekends waren niet heilig. Als je dan telefoon kreeg, moest je er staan. Had je al iets te doen, dan mocht je wel een half uurtje later komen. Voor Coucke deed je dat. Hij riep nooit, maar hij dwong een soort natuurlijk gezag af, heel speciaal.’ "

...

Coucke is constant aan het rekenen in zijn hoofd. Zijn omgeving is er niet uit of hij zoveel belang aan cijfers hecht omdat hij wil winnen, of omdat hij met geld verdienen op zich bezig is. De twee vloeien bij Coucke door elkaar. De beursgang van Omega Pharma in 1998 zette nog een turbo onder het ‘Coucke-denken’. Er zijn ondernemers die lak hebben aan het hijgerige kwartaaldenken van de beurs, Coucke zat het beurspak als gegoten. ‘De drang om er op korte termijn te presteren was heel groot bij Omega Pharma’, zegt Erwin Van Pee, een voormalig operationeel directeur. ‘Coucke was heel veeleisend, heel hard gefocust op verkoop en marketing.’ Logisch bij een bedrijf dat beursgenoteerd is en waar de belangrijkste privéaandeelhouder ook de oprichter en de grote baas is. ‘Maar’, zegt een andere ex-manager die al bij een lange lijst beursgenoteerde bedrijven werkte, ‘nergens heb ik zoveel druk om te presteren gekend als bij Omega Pharma.’

‘Eigenlijk tellen voor Coucke enkel de resultaten, de cijfers’, zegt de man. ‘De beurs was heilig en daarvoor wilde hij heel ver gaan. Dreigden we de bedrijfskasstroomdoelstelling te missen, een belangrijke graadmeter voor winstgevendheid, dan moesten er mensen worden ontslagen en daar had je als manager niets tegen in te brengen.’ Maar vergis u niet: Coucke is bij het gros van zijn medewerkers geliefd. Wie presteert, wordt in de watten gelegd. Belangrijke pionnen in verschillende geledingen van het bedrijf worden ver boven het marktgemiddelde betaald. Omega Pharma pionierde in Vlaanderen met zaken als een strijkservice op het werk, vandaag kan er worden gefitnesst, genieten werknemers van glijdende uren, flexibele pauzes.

Überzeugungen sind gefährlichere Feinde der Wahrheit als Lügen. Friedrich Wilhelm Nietzsche

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3096

Berichtdoor jens_dev » 12 Sep 2015 13:33

grepolis schreef:De premie is OK maar ook niet meer dan dat.

Volledig akkoord. Het dividend mag er zelfs niet bijgeteld worden aangezien dit een winstuitkering over het vorige boekjaar is waar de aandeelhouders simpelweg recht op hebben. Leep trucje van Marc.

grepolis schreef:Het van de beurs halen wekt mijn aandacht...vraag is steeds waarom als je al een meerderheidspositie hebt.

Je moet eens wat lezen over de CEO Eric Domb. Dan denk ik dat je de beursexit beter zou verstaan. Een aimable, nogal atypische CEO die gigantische risico's heeft genomen voor de uitbouw van zijn droom. Pairi Daiza is zijn levenswerk. Heb veel bewondering voor hem en geloof niet dat hij gedreven wordt door geld, wat niet wegneemt dat Pairi Daiza een goede investering zal blijken.

Gratis als je registreert: http://www.humo.be/humo-archief/344049/ ... achtmerrie" onclick="window.open(this.href);return false;
Of vandaag in De Tijd: http://www.tijd.be/ondernemen/entertain ... 6-3124.art" onclick="window.open(this.href);return false;

Marc Coucke 'helpt' hem het nu van de beurs te halen. Coucke weet ook wel dat dit een goede investering zal zijn, maar alleen voor het geld? De man is miljardair en Pairi Daiza is slechts een small/microcap. Voor het geld hoeft die (mediageile) man het niet te doen.

grepolis schreef:Jammer dat de aandeelhouders die het bedrijf mee hielpen groot worden hiervan niet mogen mee profiteren.

Aandeelhouders die sinds de beursgang in 1999 in Pairi Daiza geïnvesteerd hebben, hebben doorheen 2 beurscrashes een jaarlijks rendement van 7,6% behaald exclusief dividenden. Er zit meer in Pairi Daiza, maar ik vind het bod correct, geen CMB-geval.
Never waste a good crisis

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 12 Sep 2015 14:11

Uit De Tijd:

3 vragen aan Eric Domb

1 Hoe gaat u de taken verdelen met Marc Coucke?
'Marc Coucke zal niet tussenkomen in het dagelijkse beleid. Ik behoud mijn volledige autonomie om het park verder te ontwikkelen. Het is een geruststelling dat Marc Coucke gehecht is aan het voort- bestaan van het park, en dat het er hem niet om gaat een meerwaarde op zijn investering te boeken.'

2 Hebt u er spijt van dat u naar de beurs bent gegaan?
'Nee. Het beursavontuur was destijds nodig om sneller te kunnen groeien. Nu is de si- tuatie anders en zijn de aandeelhouders door de stijging van de koers ook terug- betaald. De delisting komt er omdat ik een ethisch probleem heb met de tegenstelling tussen mijn persoonlijke waarden en de rendementseisen van de beleggers.'

3 Wat als het bod mislukt, omdat de aandeelhouders niet willen verkopen?
'Het is nog mogelijk de operatie te annuleren. Marc Coucke heeft niet de bedoeling om een kleine participatie van 12 of 13 procent van het park te bezitten. Maar we denken dat de voorgestelde biedprijs voldoende hoog is.'

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 14 Sep 2015 16:05

Half uur na voorziene fixing nog altijd geen koers. Koers zal zich iets onder de €73 nestelen.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 571

Berichtdoor Karl » 28 Sep 2015 23:58

Pairi Daiza met in het nieuws door de pandapoep, geen toegevoegde waarde voor het aandeel maar wel leuk om te lezen: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150928_01891522" onclick="window.open(this.href);return false;

Onderzoekers UGent bestuderen pandapoep in Pairi Daiza
Vandaag om 20:36 door mtm | Bron: BELGA

Onderzoekers van de UGent hebben in Pairi Daiza de uitwerpselen verzameld van de twee panda’s van het Henegouwse dierenpark, Hao Hao et Xing Hui. Door kennis over de bacteriën in de pandapoep hopen de wetenschappers oplossingen te vinden voor de verwerking van bijvoorbeeld papierafval.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2226

Berichtdoor Beheerder » 26 Okt 2015 19:44

Het beetje exclusiviteit van de panda's in de Benelux zal wat minder worden. In Nederland komt ook één paar panda's, waarschijnlijk vanaf midden volgend jaar.
sons123 liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Banner
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 646

Berichtdoor Banner » 05 Feb 2016 13:45

Gaat wel geen zo'n invloed hebben op de bezoekersaantallen en cijfers zoals de panda voorheen.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160205_02111115" onclick="window.open(this.href);return false;

ook dit nog: vrijwilligers gezocht voor volgende

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160205_02111161" onclick="window.open(this.href);return false;
Lucien liked last!
Veni,Vidi,Vici.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 571

Berichtdoor Karl » 16 Feb 2016 14:28

Overnamebod op Pairi Daiza gestart

Ondernemers Marc Coucke en Eric Domb hebben dinsdag het overnamebod gelanceerd op de aandelen Pairi Daiza die ze nog niet bezit hebben. Het bod loopt tot 8 maart. De twee bieden 73 euro per aandeel. Aan het overnamebod is een reeks voorwaarden gekoppeld die de twee zakenlui echter ook naast zich neer kunnen leggen.
http://www.tijd.be/markten_live/live_bl ... 4-2969.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro