Euronav
- charel01
- Premiummember
- Berichten: 25262
- Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
- Locatie: Provincie Antwerpen
- waarderingen: 14482
Re: Euronav
Euronav sloot een ruig 2020 af met een nettowinst van 473,2 miljoen dollar, wat licht hoger is dan het voorlopige cijfer dat begin februari werd gemeld. Maar in 2021 zal het wat minder zijn, omdat de markt uit evenwicht blijft, waardoor er geen nieuwe concrete voorspellingen gegeven worden. Euronav heeft bij KBC Securities een koersdoel van 9,25 euro en “Kopen”-advies.
DROSTE liked last!
Laatste artikelen op Beursig.com
Favoriete aandelen AEX en BEL20 +11% in 3 maanden
Stille periode bij beleggen op de beurs, wat is dit precies?
Timing met beleggen in combinatie met irrationele ...
Volg Beursig.com


Re: Euronav
Openbaarmaking van een transparantiekennisgeving
https://ml-eu.globenewswire.com/Resourc ... df0175ecc1
https://ml-eu.globenewswire.com/Resourc ... df0175ecc1
- Beheerder
- Beheerder
- Berichten: 6960
- Lid geworden op: 01 jan 2012 20:51
- waarderingen: 5350
- Contacteer:
Re: Euronav
Tarieven hoeven nu niet meer overgetypt te worden dankzij de nieuwe functie op het forum 
Edit: oei, om alle tarieven goed te lezen in de linker bovenhoek moet men toch nog inzoomen of de afbeelding aanklikken en het origineel bekijken.
Feed the Muscle. liked last! 
Edit: oei, om alle tarieven goed te lezen in de linker bovenhoek moet men toch nog inzoomen of de afbeelding aanklikken en het origineel bekijken.
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.
- Beheerder
- Beheerder
- Berichten: 6960
- Lid geworden op: 01 jan 2012 20:51
- waarderingen: 5350
- Contacteer:
Re: Euronav
besportie liked last!Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.
Re: Euronav
Beurs vandaag, Advies
Vooruitzichten Euronav verbeteren
https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/716 ... teren.aspx
blotte marc liked last!
Vooruitzichten Euronav verbeteren
https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/716 ... teren.aspx
Re: Euronav
I dont have access to read thatringoeur schreef: ↑05 apr 2021 10:28Beurs vandaag, Advies
Vooruitzichten Euronav verbeteren
https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/716 ... teren.aspx
- blotte marc
- Forum actieveling
- Berichten: 970
- Lid geworden op: 11 apr 2012 10:01
- waarderingen: 464
Re: Euronav
Hogere olieproductie brengt klein beetje verlichting voor tankersector
KOEN LAMBRECHT
Vandaag om 18:19
De geleidelijke afbouw van de productiebeperkingen die de OPEC+ doorvoert, is een opsteker voor de tankersector. De impact blijft echter beperkt, meent Euronav-woordvoerder Brian Gallagher.
De vergadering van de OPEC+ van vorige donderdag leverde een verrassend resultaat op. In plaats van de al zowat een jaar geldende productiebeperkingen door te trekken, besloten de olielanden onverwacht de productie in stappen te verhogen vanaf mei. Tegen juli zullen de 13 OPEC-landen en tien andere olieproducenten (waaronder Rusland) ruim 2 miljoen vaten ruwe olie extra bovenhalen. Daarmee is een kwart van de beperkingen ongedaan gemaakt.
Het is positief dat de olieproductie toeneemt. Niettemin blijft nog een groot deel van de productiebeperkingen buiten schot.
BRIAN GALLAGHER
HOOFD IR BIJ EURONAV
Dat zou goed nieuws zijn voor tankeroperatoren aangezien er meer ladingen komen. ‘Het is een aangename, zij het kleine verrassing’, zegt Gallagher. ‘Het is zeker positief dat de productie toeneemt. Niettemin blijft nog een groot deel van de productiebeperkingen buiten schot.’ Hij noemt het wel een goede zaak voor de tankersector dat er nu drie maanden visibiliteit is.
Het aandeel Euronav kon vorige donderdag in Brussel niet meer reageren op het nieuws, maar wel in New York. Daar ging de koers 0,8 procent hoger. Op Goede Vrijdag was er noch in Brussel noch in New York handel. Maandag was Wall Street wel open en bleef het aandeel Euronav zo goed als stabiel.
Uitdagende marktomstandigheden
Ook al komt er iets meer olie op de markt, de problemen van de tankersector zijn nog lang niet voorbij. In het persbericht van vorige week over de definitieve jaarresultaten wond CEO Hugo De Stoop van Euronav er geen doekjes om: ‘De huidige marktomstandigheden zijn bij de meest uitdagende in de recente geschiedenis van de olietankerrederijen.'
De essentie
Dat de grote olielanden hun productie wat opdrijven is een goede zaak voor de tankersector. Toch is nog maar een kwart van de productiebeperking van de OPEC+ weggewerkt.
Door de lage vraag naar olie en het overschot aan schepen blijven de marktomstandigheden bijzonder moeilijk.
Door de coronapandemie en de lockdowns is de vraag naar olie sterk gedaald, waarop de OPEC+ zijn productie verminderde. Het gevolg is een tankermarkt die uit balans is: te veel schepen jagen op te weinig ladingen. Dat resulteert in extreem lage vrachttarieven voor VLCC’s (supertankers van 200.000 tot 320.000 ton) en Suezmax-tankers (120.000 tot 200.000 ton), de twee tankertypes die het gros van Euronavs vloot uitmaken. De derde coronagolf die in Europa woedt, heeft de heropening van de economie - en het herstel van de vraag naar olie - bovendien met enkele maanden vertraagd.
Overaanbod
De productieverhoging met 2 miljoen vaten per dag is een goede zaak voor het sentiment, maar zal de vrachttarieven - die een stuk onder het break-evenpunt liggen - niet sterk doen opveren, verwacht Gallagher. Een extra volume van 2 miljoen vaten per dag stemt overeen met 60 VLCC-ladingen per maand. Daar staat tegenover dat er momenteel een overaanbod van tonnage is van meer dan 30 procent, of zowat 250 supertankers.
De recente blokkade van het Suezkanaal heeft de tankervrachttarieven wat doen stijgen, maar onvoldoende om ze winstgevend te maken, zegt Gallagher. Er kwamen geen schepen van Euronav vast te zitten. ‘Vooral kleinere tankers varen door het Suezkanaal.’ De verwachting van Euronav blijft dezelfde: een herstel van de vrachttarieven vanaf het derde kwartaal.
Gallagher wijst wel nog op een positief gegeven: de stijging van de staalprijzen. Die maken het niet alleen interessanter om oudere schepen te verschroten, maar doen ook de waarde van de vloot stijgen. In zijn recentste presentatie toont Euronav aan dat er een correlatie van 85 procent is tussen de beurskoers van een tankerrederij en de staalprijzen. De correlatie tussen de koers en de vrachttarieven is met 56 procent een stuk minder.
Uit De Tijd
Gauthier liked last! KOEN LAMBRECHT
Vandaag om 18:19
De geleidelijke afbouw van de productiebeperkingen die de OPEC+ doorvoert, is een opsteker voor de tankersector. De impact blijft echter beperkt, meent Euronav-woordvoerder Brian Gallagher.
De vergadering van de OPEC+ van vorige donderdag leverde een verrassend resultaat op. In plaats van de al zowat een jaar geldende productiebeperkingen door te trekken, besloten de olielanden onverwacht de productie in stappen te verhogen vanaf mei. Tegen juli zullen de 13 OPEC-landen en tien andere olieproducenten (waaronder Rusland) ruim 2 miljoen vaten ruwe olie extra bovenhalen. Daarmee is een kwart van de beperkingen ongedaan gemaakt.
Het is positief dat de olieproductie toeneemt. Niettemin blijft nog een groot deel van de productiebeperkingen buiten schot.
BRIAN GALLAGHER
HOOFD IR BIJ EURONAV
Dat zou goed nieuws zijn voor tankeroperatoren aangezien er meer ladingen komen. ‘Het is een aangename, zij het kleine verrassing’, zegt Gallagher. ‘Het is zeker positief dat de productie toeneemt. Niettemin blijft nog een groot deel van de productiebeperkingen buiten schot.’ Hij noemt het wel een goede zaak voor de tankersector dat er nu drie maanden visibiliteit is.
Het aandeel Euronav kon vorige donderdag in Brussel niet meer reageren op het nieuws, maar wel in New York. Daar ging de koers 0,8 procent hoger. Op Goede Vrijdag was er noch in Brussel noch in New York handel. Maandag was Wall Street wel open en bleef het aandeel Euronav zo goed als stabiel.
Uitdagende marktomstandigheden
Ook al komt er iets meer olie op de markt, de problemen van de tankersector zijn nog lang niet voorbij. In het persbericht van vorige week over de definitieve jaarresultaten wond CEO Hugo De Stoop van Euronav er geen doekjes om: ‘De huidige marktomstandigheden zijn bij de meest uitdagende in de recente geschiedenis van de olietankerrederijen.'
De essentie
Dat de grote olielanden hun productie wat opdrijven is een goede zaak voor de tankersector. Toch is nog maar een kwart van de productiebeperking van de OPEC+ weggewerkt.
Door de lage vraag naar olie en het overschot aan schepen blijven de marktomstandigheden bijzonder moeilijk.
Door de coronapandemie en de lockdowns is de vraag naar olie sterk gedaald, waarop de OPEC+ zijn productie verminderde. Het gevolg is een tankermarkt die uit balans is: te veel schepen jagen op te weinig ladingen. Dat resulteert in extreem lage vrachttarieven voor VLCC’s (supertankers van 200.000 tot 320.000 ton) en Suezmax-tankers (120.000 tot 200.000 ton), de twee tankertypes die het gros van Euronavs vloot uitmaken. De derde coronagolf die in Europa woedt, heeft de heropening van de economie - en het herstel van de vraag naar olie - bovendien met enkele maanden vertraagd.
Overaanbod
De productieverhoging met 2 miljoen vaten per dag is een goede zaak voor het sentiment, maar zal de vrachttarieven - die een stuk onder het break-evenpunt liggen - niet sterk doen opveren, verwacht Gallagher. Een extra volume van 2 miljoen vaten per dag stemt overeen met 60 VLCC-ladingen per maand. Daar staat tegenover dat er momenteel een overaanbod van tonnage is van meer dan 30 procent, of zowat 250 supertankers.
De recente blokkade van het Suezkanaal heeft de tankervrachttarieven wat doen stijgen, maar onvoldoende om ze winstgevend te maken, zegt Gallagher. Er kwamen geen schepen van Euronav vast te zitten. ‘Vooral kleinere tankers varen door het Suezkanaal.’ De verwachting van Euronav blijft dezelfde: een herstel van de vrachttarieven vanaf het derde kwartaal.
Gallagher wijst wel nog op een positief gegeven: de stijging van de staalprijzen. Die maken het niet alleen interessanter om oudere schepen te verschroten, maar doen ook de waarde van de vloot stijgen. In zijn recentste presentatie toont Euronav aan dat er een correlatie van 85 procent is tussen de beurskoers van een tankerrederij en de staalprijzen. De correlatie tussen de koers en de vrachttarieven is met 56 procent een stuk minder.
Uit De Tijd
Van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden...
- USSENTERPRISE
- Forum elite
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 10 jan 2014 17:14
- waarderingen: 1769
Re: Euronav
De laatste paragraaf in het bovenstaand artikel is sterk (en wist ik niet) : de correlatie tussen de aandelenprijs van Euronav en de staalprijzen is een pak groter dan de correlatie met de tankertarieven.
Toch zitten de analisten zich in hun rapporteren blind te staren op de tankertarieven alsof het de quasi allesbepalende factor is om Euronav te waarderen.
Toch zitten de analisten zich in hun rapporteren blind te staren op de tankertarieven alsof het de quasi allesbepalende factor is om Euronav te waarderen.
- USSENTERPRISE
- Forum elite
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 10 jan 2014 17:14
- waarderingen: 1769