Euronav
Re: Euronav
Meer iets voor gastankers denk ik
Vastgoed (33%) : COFB, VGP, AED, CPINV, LEAS, ASC, HOMI, INTO, ADJ
Holdings (17%) : ACKB, SOF, GIMB, BREB
Infra (13%) : TINC, ELI
Finance (15%) : AGS, KBCA
Agro/Voeding (12%) : SIP, TERB, LOTB, GREEN, ABI, ALKKO
Overige (10%) : COLR, SOLB, EURN, NCYF, ONTEX, IBAB
Holdings (17%) : ACKB, SOF, GIMB, BREB
Infra (13%) : TINC, ELI
Finance (15%) : AGS, KBCA
Agro/Voeding (12%) : SIP, TERB, LOTB, GREEN, ABI, ALKKO
Overige (10%) : COLR, SOLB, EURN, NCYF, ONTEX, IBAB
Laatste artikelen op Beursig.com
Favoriete aandelen AEX en BEL20 +11% in 3 maanden
Stille periode bij beleggen op de beurs, wat is dit precies?
Timing met beleggen in combinatie met irrationele ...
Volg Beursig.com


Re: Euronav
dochter123 liked last!Soligenix/Dare Bio/Inventiva/Ontex/Ageas/Pharming/Gik/Wereldhave/Prosus TB Long/Mithra
Re: Euronav
'Marktherstel in Q2 voor Euronav'
Door Beursduivel.be op 18 maart 2021 12:00 | Views: 936
Voor olietankerrederij Euronav lijkt 2021 wel een spiegelbeeld van het jaar 2020. Waar de dagtarieven toen nog bizar hoog lagen, zijn die nu tot ruim onder break even-niveau weggezakt, schrijft Martin Crum van de IEX Beleggersdesk.
De sector staat dan wel bekend om zijn beruchte boom-bust-cyclus, maar dit is wel van een andere orde, aldus de analist. "In 2020 stegen de dagtarieven voor VLCC’s (Very Large Crude Carriers) tot ongekende hoogten, soms wel 300.000 dollar per dag. Onhoudbaar hoog zoals toen herhaaldelijk aangegeven."
OPEC houdt oliekraan geknepen
Hoe anders is het nu. De tarieven zijn flink weggezakt, wat volgens Crum vooral te wijten is aan de OPEC. "De grote olieproducerende landen verenigd in de OPEC - waarbij vooral Saoedi-Arabië een bepalende stem heeft - houden de oliekraan tot op heden flink geknepen."
"Dat is opvallend, want de olieprijs is opmerkelijk krachtig hersteld. Een vat Brent kost momenteel circa 67 dollar, toch een prijsniveau waarmee de meeste olieproducerende landen en de oil majors uitstekend kunnen leven."
Herstel in Q2
Bij de oliesjeiks heerst de angst dat het weer opendraaien van de kraan tot kelderende olieprijzen zal leiden. Ook wordt de aarzeling gevoed door de onzekerheid rondom het tempo van vaccineren en in hoe krachtig het economisch herstel zal zijn, legt de analist uit.
Toch zal dat opendraaien van de oliekraan op enig moment wel weer gaan gebeuren, stelt hij. "Dat zorgt voor aantrekkende vraag naar de olietankers van Euronav en een herstel van de tarieven." Crum verwacht dat dat in Q2 gaat gebeuren. "Maar tot die tijd zijn de lage tarieven natuurlijk heel ongunstig."
Euronav kan profiteren van moderne vloot
Bijkomend voordeel is wel dat dit - in combinatie met oplopende schrootprijzen en strengere milieu-eisen - zorgt voor een verdere sanering van de verouderde olietankervloot. Daar kan Euronav van profiteren, want die heeft een moderne vloot.
"Veel concurrenten van Euronav zijn financieel overigens überhaupt niet (meer) in staat om hun vloot te verjongen. Dat biedt Euronav weer kansen opnieuw een financieel wankele concurrent over te nemen, danwel een verdere sanering van de olietankervloot af te wachten."
Positief
Ondertussen is het aandeel goed blijven liggen. "Het 50 miljoen dollar grote aandeleninkoopprogramma speelt hier ongetwijfeld een rol, maar ook omdat de markt uitgaat van economisch herstel en daarmee een normalisatie van de oliemarkt en de olietankersector. Wij blijven positief."
DROSTE liked last! Door Beursduivel.be op 18 maart 2021 12:00 | Views: 936
Voor olietankerrederij Euronav lijkt 2021 wel een spiegelbeeld van het jaar 2020. Waar de dagtarieven toen nog bizar hoog lagen, zijn die nu tot ruim onder break even-niveau weggezakt, schrijft Martin Crum van de IEX Beleggersdesk.
De sector staat dan wel bekend om zijn beruchte boom-bust-cyclus, maar dit is wel van een andere orde, aldus de analist. "In 2020 stegen de dagtarieven voor VLCC’s (Very Large Crude Carriers) tot ongekende hoogten, soms wel 300.000 dollar per dag. Onhoudbaar hoog zoals toen herhaaldelijk aangegeven."
OPEC houdt oliekraan geknepen
Hoe anders is het nu. De tarieven zijn flink weggezakt, wat volgens Crum vooral te wijten is aan de OPEC. "De grote olieproducerende landen verenigd in de OPEC - waarbij vooral Saoedi-Arabië een bepalende stem heeft - houden de oliekraan tot op heden flink geknepen."
"Dat is opvallend, want de olieprijs is opmerkelijk krachtig hersteld. Een vat Brent kost momenteel circa 67 dollar, toch een prijsniveau waarmee de meeste olieproducerende landen en de oil majors uitstekend kunnen leven."
Herstel in Q2
Bij de oliesjeiks heerst de angst dat het weer opendraaien van de kraan tot kelderende olieprijzen zal leiden. Ook wordt de aarzeling gevoed door de onzekerheid rondom het tempo van vaccineren en in hoe krachtig het economisch herstel zal zijn, legt de analist uit.
Toch zal dat opendraaien van de oliekraan op enig moment wel weer gaan gebeuren, stelt hij. "Dat zorgt voor aantrekkende vraag naar de olietankers van Euronav en een herstel van de tarieven." Crum verwacht dat dat in Q2 gaat gebeuren. "Maar tot die tijd zijn de lage tarieven natuurlijk heel ongunstig."
Euronav kan profiteren van moderne vloot
Bijkomend voordeel is wel dat dit - in combinatie met oplopende schrootprijzen en strengere milieu-eisen - zorgt voor een verdere sanering van de verouderde olietankervloot. Daar kan Euronav van profiteren, want die heeft een moderne vloot.
"Veel concurrenten van Euronav zijn financieel overigens überhaupt niet (meer) in staat om hun vloot te verjongen. Dat biedt Euronav weer kansen opnieuw een financieel wankele concurrent over te nemen, danwel een verdere sanering van de olietankervloot af te wachten."
Positief
Ondertussen is het aandeel goed blijven liggen. "Het 50 miljoen dollar grote aandeleninkoopprogramma speelt hier ongetwijfeld een rol, maar ook omdat de markt uitgaat van economisch herstel en daarmee een normalisatie van de oliemarkt en de olietankersector. Wij blijven positief."
Euronav ,Aegon ,FuelCell ,Royal Dutch Shell ,Invesco Mortgage Capital ,Ballard Power Systems ,Nio ,Wereldhave ,Ageas ,Pharming ,NEL ASA ,Ascensio ,INRG (ETF duurzame energy) ,ING , Gevo ,BioSolar ,SunHydrogen ,New Age Metals ,UCB ,
Re: Euronav
Bedankt voor het plaatsen van het artikel van Beursduivel. Dat het aankoopprogramma van 50 miljoen dollar daarmee te maken heeft, betwijfel ik wel. Tot nog toe was er nog geen enkele press release dat ze aandelen aangekocht hebben (misschien binnenkort wel, maar gezien de huidige aandelenprijs zou dat ook onlogisch zijn).
-
- Forum actieveling
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 19 sep 2020 18:20
- waarderingen: 120
Re: Euronav
De olieprijs stond donderdag flink onder druk. Op een settlement van 60 dollar werd een vat West Texas Intermediate 7,1 procent goedkoper.
Marktkenners wezen onder meer op de toegenomen geopolitieke spanningen tussen de Verenigde Staten en Rusland, nu Washington dreigt met sancties tegen Moskou. Rusland haalde woensdag al zijn ambassadeur uit de VS terug.
"Een manier waarop Rusland kan terugslaan is door de markt te overspoelen met olie", aldus marktstrateeg Phillip Streible van Blue Line Futures.
Het Internationaal Energieagentschap waarschuwde woensdag al dat de kans op een zogeheten supercyclus klein is, vanwege het hoge olie-aanbod. Dat werd verder onderstreept door een verdere stijging van de Amerikaanse olievoorraden.
De olievoorraden in de VS lopen al vier weken op, wat grotendeels wordt veroorzaakt door een vertraging bij de raffinaderijen na het strenge winterweer in Texas in februari, volgens Rystad Energy. Het duurt even voor dit effect is uitgewerkt.
Analisten van Ritterbusch verwachten op korte termijn nog meer neerwaartse druk voor de olieprijs. De daling donderdag was de sterkste sinds september vorig jaar.
charel01 liked last! Marktkenners wezen onder meer op de toegenomen geopolitieke spanningen tussen de Verenigde Staten en Rusland, nu Washington dreigt met sancties tegen Moskou. Rusland haalde woensdag al zijn ambassadeur uit de VS terug.
"Een manier waarop Rusland kan terugslaan is door de markt te overspoelen met olie", aldus marktstrateeg Phillip Streible van Blue Line Futures.
Het Internationaal Energieagentschap waarschuwde woensdag al dat de kans op een zogeheten supercyclus klein is, vanwege het hoge olie-aanbod. Dat werd verder onderstreept door een verdere stijging van de Amerikaanse olievoorraden.
De olievoorraden in de VS lopen al vier weken op, wat grotendeels wordt veroorzaakt door een vertraging bij de raffinaderijen na het strenge winterweer in Texas in februari, volgens Rystad Energy. Het duurt even voor dit effect is uitgewerkt.
Analisten van Ritterbusch verwachten op korte termijn nog meer neerwaartse druk voor de olieprijs. De daling donderdag was de sterkste sinds september vorig jaar.
Wie de kudde volgt, loopt altijd door de stront.
Re: Euronav
Slotkoers in de VS -8,7% omgerekend naar euro zou de koers hier morgen naar onder 7,40 kunnen gaan. Het blijft een bewegelijk aandeel, tankertarieven zijn nog steeds heel slecht en op de oliemarkt komt weer druk te staan door de strengere maatregelen tegen corona.
charel01 liked last!
Re: Euronav
Blokkering suez kanaal zou tankertarieven positief moeten beinvloeden (schepen die langer onderweg zullen zijn).
charel01 liked last! Vastgoed (33%) : COFB, VGP, AED, CPINV, LEAS, ASC, HOMI, INTO, ADJ
Holdings (17%) : ACKB, SOF, GIMB, BREB
Infra (13%) : TINC, ELI
Finance (15%) : AGS, KBCA
Agro/Voeding (12%) : SIP, TERB, LOTB, GREEN, ABI, ALKKO
Overige (10%) : COLR, SOLB, EURN, NCYF, ONTEX, IBAB
Holdings (17%) : ACKB, SOF, GIMB, BREB
Infra (13%) : TINC, ELI
Finance (15%) : AGS, KBCA
Agro/Voeding (12%) : SIP, TERB, LOTB, GREEN, ABI, ALKKO
Overige (10%) : COLR, SOLB, EURN, NCYF, ONTEX, IBAB
Re: Euronav
Al zullen de kosten ook wel stijgen... is niet 100% goed nieuws.
Re: Euronav
Ik hoef helemaal niks te hebben. Ik vind je opmerking nogal agressief.
Vastgoed (33%) : COFB, VGP, AED, CPINV, LEAS, ASC, HOMI, INTO, ADJ
Holdings (17%) : ACKB, SOF, GIMB, BREB
Infra (13%) : TINC, ELI
Finance (15%) : AGS, KBCA
Agro/Voeding (12%) : SIP, TERB, LOTB, GREEN, ABI, ALKKO
Overige (10%) : COLR, SOLB, EURN, NCYF, ONTEX, IBAB
Holdings (17%) : ACKB, SOF, GIMB, BREB
Infra (13%) : TINC, ELI
Finance (15%) : AGS, KBCA
Agro/Voeding (12%) : SIP, TERB, LOTB, GREEN, ABI, ALKKO
Overige (10%) : COLR, SOLB, EURN, NCYF, ONTEX, IBAB