Euronav

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1506
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door USSENTERPRISE »

charel01 schreef:
24 jul 2020 10:25
USSENTERPRISE schreef:
24 jul 2020 10:09
CHRISTO schreef:
24 jul 2020 09:53
Van mij mag Euronav na het huidige inkoopprogramma wederom een AV inroepen om weer 10% van zichzelf op te kopen als de koers nog altijd tussen 7-10 euro noteert, ze hebben voldoende cash zeker na Q2 2020 zelfs als ze hun dividend policy op 80% winstuitkering vasthouden, de resterende 20% is al ettelijke 10-tallen mijoenden euro's waard en die van vorig jaar en Q1 2020 en het huidig kwartaal nog niet meegerekend, het huidig kwartaal zal wel veel minder zijn maar zo wat.
Zeker. Ze mogen van mij het dividend geheel of gedeeltelijk schrappen en volledig gebruiken voor een verdere, drastische aandeleninkoop. In plaats van de vloot uit te breiden met de aankoop van tankers, kunnen ze beter de eigen tankers inkopen onder de boekwaarde.
Als het resultaat van de grote dividenduitkeringen immers is dat het bedrag van het dividend telkens van de koers afgaat, dan geeft men de facto het dividend aan de shorters.
Een uitkering van een dividend heeft geen waardevermeerdering voor shorters. Hier wat uitleg:
https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... -of-trader
Charel, je hebt 100 % gelijk. Ik sloeg de bal volledig mis. Een shorter op een aandeel heeft absoluut niets aan een dividend (net zoals een shorter op een obligatie ook niets aan een rentebetaling verdient). Ik schaam me diep.

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

Sheridans
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 95
Contacteer:

Bericht door Sheridans »

Het zijn een aantal vragen die volgens mij niet te beantwoorden zijn, maar....

Wie blijft (los van de shorters) zo massaal aandelen buitengooien (die EURN zelf opkoopt) ?
Waarom heeft deze inkoopcampagne zo weinig invloed op de koers?
Waarom (bij zo'n groot percentage shorters) worden geen enkele van mijn EURN-aandelen uitgeleend?

Is er ergens slecht nieuws op komst waar grotere beleggers en shorters van op de hoogte zijn, die de koers zo laag houdt? En (gezien de inkoopcampagne) waar EURN zelf niet van weet?

Of is dit gewoon een moment van algemene verbijstering en overmoed van shorters en een dwaling van de markt?
Euronav (9,09€)
Biocartis koop ik met plezier onder de 4;)

NewB76
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 185
Contacteer:

Bericht door NewB76 »

Koopt Euronav haar eigen aandelen niet liefst zo goedkoop mogelijk in ? Euronav is niet gehaast en hierdoor zal de koers niet stijgen !

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 13008
Contacteer:

Bericht door charel01 »

USSENTERPRISE, is helemaal niet nodig. ;)
USSENTERPRISE liked last!
Go with the flow.

Sheridans
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 95
Contacteer:

Bericht door Sheridans »

NewB76 schreef:
24 jul 2020 10:50
Koopt Euronav haar eigen aandelen niet liefst zo goedkoop mogelijk in ? Euronav is niet gehaast en hierdoor zal de koers niet stijgen !
Dat lijkt me logisch,maar de koersreactie niet.

Hoeveel firma's hebben aan zo'n tempo kunnen aankopen zonder echte koersreactie.
Stel dat Euronav 1 000 000 aandelen inkocht en de koers stijgt bijvoorbeeld 5% (fictief voorbeeld voor er weer een zever-reactie komt over de vorm en niet de inhoud) en dan moeten/willen ze even wachten voor het volgende pakket om geen hevigere koersreactie te veroorzaken, dan begrijp ik het.

Nu kopen ze massaal aandelen in zonder echte koersreactie, dus zijn er massale verkopen/verkopers. Mochten die er niet in grote getalen zijn, dan zou EURN hun inkopen moeten temperen of zou de koers hevig reageren.

Dus is de lichte reactie en lage koers een goede zaak voor EURN, uiteraard, zit er iets anders (nieuws, kennis, gevolgen, toekomstplannen, enz) achter? Dat is wat ik me afvraag...
Euronav (9,09€)
Biocartis koop ik met plezier onder de 4;)

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

charel01 schreef:
24 jul 2020 10:54
USSENTERPRISE, is helemaal niet nodig. ;)
Meestal probeer ik toch na te denken vooraleer iets te posten.
Pietro liked last!

NewB76
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 185
Contacteer:

Bericht door NewB76 »

Euronav zal waarschijnlijk enkel de bodem leegkopen , hoe lager de koers hoe meer aandelen Euronav kan kopen . Is er haast om te kopen ? Waarschijnlijk niet ! Dus de koers wordt niet opgejaagd .

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1165
Contacteer:

Bericht door Putbruy »

volgens mij zijn de aankopen van eigen aandelen off market, men mag de koers niet beïnvloeden

als je je aandelen niet zelf aanbiedt om te shorten wordt er niks geshort met uw aandelen
in port : vanalles..

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Putbruy schreef:
24 jul 2020 11:06
volgens mij zijn de aankopen van eigen aandelen off market, men mag de koers niet beïnvloeden

als je je aandelen niet zelf aanbiedt om te shorten wordt er niks geshort met uw aandelen
Het is net omgekeerd : de aankopen moeten transparant zijn en moeten aan heel wat voorwaarden voldoen. De eerste voorwaarde in de wetgeving is dan ook dat alles over de beurs moet gaan.
Ziehier het desbetreffende artikel : "(a) de aandelen moeten door de uitgevende instelling worden aangekocht op een handelsplatform (een geregle-menteerde markt, OTF of MTF) waar de aandelen tot de handel zijn toegelaten of worden verhandeld".
De voorwaarden waaraan een inkoop moet voldoen (ook naar voorkennis, mogelijke marktmanipulatie enzovoort) zijn trouwens zo streng dat een onderneming de uitvoering van haar inkoopprogramma dikwijls uitbesteed aan een bank of beursvennootschap.
wimvd liked last!

a21
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4733
Contacteer:

Bericht door a21 »

PERSMEDEDELING

Gereglementeerde informatie
24 juli 2020 – 08u00 CET

INKOOP EIGEN AANDELEN

https://ml-eu.globenewswire.com/Resourc ... 8b92a2c75b
Stefkamielkafkajr liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie