Euronav

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
Sheridans
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 92
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door Sheridans »

sjos schreef:
22 mei 2020 07:55
Sheridans schreef:
21 mei 2020 23:22
Ik weet dat het slotdividend voor 2019 nu is goedgekeurd en begin juni word uitbetaald.
Maar, ik heb meermaals gelezen dat gezien de huidige enorme winsten van het eerste kwartaal (onder andere) er op kwartaalbasis een soort tussen dividend zou worden uitbetaald. Ik kan iets hebben gemist voor alle duidelijkheid...
Weet iemand of dit klopt? Zo ja, wanneer dit definitief word goedgekeurd en uitbetaling gepland word?
Dank u
Je hebt anders zelf de mededeling na de AV gepost. Begin juni krijg je dus een dividend dat beduidend hoger ligt dan de vorige keer.Het dividend wordt voortaan driemaandelijks uitbetaald.
Beste,
De tekst lezen en begrijpen die ik zelf heb gepost, dat lukt me nog net.
Wat mijn vraag eigenlijk is/was (denk ik) is wanneer er iets word beslist over 2020 (gezien het driemaandelijks zou gebeuren, we zijn al maand 5/6bijna) wat de grootte ongeveer zal/kan zijn, wanneer dit kan/zal beslist worden, wanneer dit zal/kan uitbetaald worden.
Ik zie persoonlijk (tenzij ik heel slecht heb gelezen) nergens iets taan in de geposte tekst betreffende 2020.
Tenzij dat nu de overblijven 0.29 van de 0.35 zal uitbetaald worden +/- 09/06/2020.
Nogmaals bedankt.
(tijdelijk uitgestapt uit: Ontex,EVS, Acacia, Euronav, Biocartis (met verlies)) ik probeer de dalen mee te pikken en de toppen te verkopen en zo een deel van mijn verlies terug goed te maken.
Van -42% naar -26% momenteel
Later dit jaar (afhankelijk van evolutie) stap ik terug in Biocartis

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1432
Contacteer:

Bericht door USSENTERPRISE »

Sheridans schreef:
21 mei 2020 23:22
Ik weet dat het slotdividend voor 2019 nu is goedgekeurd en begin juni word uitbetaald.
Maar, ik heb meermaals gelezen dat gezien de huidige enorme winsten van het eerste kwartaal (onder andere) er op kwartaalbasis een soort tussendividend zou worden uitbetaald. Ik kan iets hebben gemist voor alle duidelijkheid...

Weet iemand of dit klopt? Zo ja, wanneer dit definitief word goedgekeurd en uitbetaling gepland word?

Dank u
Voor een goed begrip (en dit vind je ook terug op de website van EURN onder 'dividend') :

1. Slotdividend van 2019 = 0,29$ (ex-dividend op 28 mei, betaling op 9 juni)
2. Dividend van Q1 2020 = 0,81 $ (ex-dividend op 15 juni, betaling op 26 juni)

Er kan natuurlijk nog altijd een regelgever-ambtenaar komen zeiken maar aangezien EURN het geld blijft opscheppen en zeker geen staatssteun zal nodig hebben, veronderstel ik dat dit allemaal zal doorgaan zoals gepland.
kronos liked last!

Sheridans
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 92
Contacteer:

Bericht door Sheridans »

USSENTERPRISE schreef:
22 mei 2020 11:49

2. Dividend van Q1 2020 = 0,81 $ (ex-dividend op 15 juni, betaling op 26 juni)

Er kan natuurlijk nog altijd een regelgever-ambtenaar komen zeiken maar aangezien EURN het geld blijft opscheppen en zeker geen staatssteun zal nodig hebben, veronderstel ik dat dit allemaal zal doorgaan zoals gepland.
Dat was wat ik niet had gevonden/opgemerkt. Waarvoor dank.
Ik zal dan zeker nog een maandje blijven zitten en waarschijnlijk een hele poos langer.
Laatst gewijzigd door Sheridans op 22 mei 2020 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
(tijdelijk uitgestapt uit: Ontex,EVS, Acacia, Euronav, Biocartis (met verlies)) ik probeer de dalen mee te pikken en de toppen te verkopen en zo een deel van mijn verlies terug goed te maken.
Van -42% naar -26% momenteel
Later dit jaar (afhankelijk van evolutie) stap ik terug in Biocartis

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Voor 2020 telt de beslissing dat 80 % van de nettowinst wordt uitgekeerd per kwartaal. Die 0,81 $ over Q1 is daar het eerste resultaat van. Q2 ziet er ook al veelbelovend uit.
Gauthier liked last!

Abramis brama
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 58
Contacteer:

Bericht door Abramis brama »

Ik vermoed dat Q2 een 50/50-mengsel van dividend en buyback zal worden.

Gezien de hogere tarieven in Q2 verwacht ik mij aan een halve dollar bruto-dividend in augustus + opportunistische buybacks wanneer de extreme onderwaardering die we nu zien blijft aanhouden.

gert
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 285
Contacteer:

Bericht door gert »

Iedereen rekent zich hier rijk met de dividenden van deze superperiode. Maar misschien eens kijken naar winstschattingen voor 2021

Abramis brama
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 58
Contacteer:

Bericht door Abramis brama »

Er is wel meer lekkers dan enkel die dividenden, zeker voor wie op langere termijn kijkt. Toegegeven, die dividenden zijn een mooie kers op de taart. Niemand verafschuwt wat extra zakgeld.

Maar schuldafbouw ($0.1B in Q1), vlootverjonging (4 oude tobbes duur verkocht, drie nieuwe goedkoop gekocht in Q1) en aandeelinkopen (10 % goedgekeurd) zijn ook niet te versmaden als het over waardecreatie voor de aandeelhouders gaat, en als we onze blik iets ruimer trekken dan één jaar ver dan staan er een aantal prima jaren voor de deur waarin een periode met lage vrachttarieven ironisch genoeg zelfs zeer welkom zal zijn. Enkele kwartalen van lage vrachttarieven zullen de verlieslatendheid van en de verschrotingsdruk op oudere schepen sterk verhogen, wat nog een verdere uitdunning van de wereldvloot zal inleiden en een verhoogde bodem onder de tarieven zal leggen. Welke bedrijven komen daar sterkst uit ? Juist, die met een jonge (en energie- en onderhoudszuinige) vloot en die met een gezonde balans. Euronav staat in beide categorieën op de eerste rij om als winnaar uit een volgende consolidatiefase te komen.

Dat is nu net de reden waarom ik overtuigd ben van EURN : zowel in goede als in kwade dagen wordt er waarde gecreëerd. En dat hoeft niet altijd in dividenden te zijn.

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

gert schreef:
22 mei 2020 14:36
Iedereen rekent zich hier rijk met de dividenden van deze superperiode. Maar misschien eens kijken naar winstschattingen voor 2021
Ik volg EURN al jaren. Ik koop en verkoop al eens, schrijf al eens een optie maar heb meestal een long positie in het aandeel. Het is qua totale winstgevendheid mijn tweede beste aandeel.
Belangrijk om te weten is wel dat winstvoorspellingen voor EURN geen enkele waarde hebben. Wie had trouwens dit super eerste halfjaar voor EURN kunnen voorspellen vorig jaar ?
Wat 2021 wordt zien we wel. Ondertussen stroomt het geld binnen. Verkort dus jouw tijdshorion.

Pidb
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 9
Contacteer:

Bericht door Pidb »

gert schreef:
22 mei 2020 14:36
Wat zijn de risico's voor 21? Ik veronderstel dat dit dan meer is met een blijvende lage olieprijs en opslaan op een schip niet per se rendabeler is? Momenteel dus nog het sentiment dat lage olieprijs tijdelijk is.

BuyAndHold
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3
Contacteer:

Bericht door BuyAndHold »

Wat denken jullie over de positie van Euronav tov concurrenten? Meer specifiek twijfel ik tussen Euronav en Frontline. Beiden lijken me er sterke bedrijven.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie