Euronav

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing

Gebruikersavatar
K/w
Premiummember
Premiummember
Berichten: 2630
Lid geworden op: 01 jul 2013 20:41
waarderingen: 995
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door K/w » 08 jul 2019 10:48

Met dank aan B G




Bestelling nieuwe schepen voor olie-en gassector daalt sterk
Gepubliceerd op 5 jul 2019


(ABM FN) De bestelling van nieuwe schepen daalde in het tweede kwartaal van dit jaar tot het laagste punt sinds 2017. Dit zegt Olivia Watkins, Head Cargo analist van VesselsValue in een persbericht.

Zo daalde het aantal bestellingen voor nieuwe olietankers met 47 procent in de eerste helft van 2019 in vergelijking met dezelfde periode van het jaar daarvoor. Het aantal VLCC schepen (Very Large crude carrier die tussen de 200.000 à 320.000 ton ruwe olie kunnen vervoeren) daalde zelfs met 60 procent op jaarbasis.

Volgens analist Bart Goemaere van Beurstips is dit vooral belangrijk voor Euronav. “Voor Euronav is dit op termijn positief want je hebt minder nieuwe schepen op de markt waardoor de tweedehandsprijzen van schepen met grote kans zullen stijgen op termijn”, zegt de analist.

“Dit is belangrijk, want de beurskoers van Euronav is immers deels gelieerd aan de waarde van de vloot en veel minder aan de prijs van ruwe olie zoals sommige beleggers denken.” Ook is er een belangrijke link met de VLCC-tarieven te zien volgens Goemaere. “Het is een combinatie. Als er minder nieuwbouw is, dan zullen op termijn minder nieuwe boten ervoor zorgen dat de prijs van olietransport zal stijgen en stijgen die prijzen, dan is de kans groot dat de waarde van de schepen ook omhoog gaat.” Beide factoren kunnen elkaar versterken aldus Goemaere.

Ook had VesselsValue informatie over het transport van gas. Het aantal orders voor LNG schepen is gedaald met 39 procent in de eerste jaarhelft van 2019 in vergelijking met dezelfde periode van 2018 en zelfs met 73 procent indien we vergelijken met het volledige jaar 2018. Exmar is actief in de sector van gasvervoer, maar hier is de situatie toch anders volgens Goemaere. “Exmar heeft nog 1 LNG tanker (Excalibur) en die LNG tanker is geboekt tot eind 2021 tegen vaste tarieven” aldus de analist. “In deze tanker heeft Exmar een belang van 50 procent en de rest is van Excelsior. Als men minder boten bestelt, dan wil dat zeggen dat er voldoende schepen zijn om LNG te transporteren momenteel. Maar op korte termijn heeft dat geen impact voor Exmar omdat de tarieven voor 2 jaar vast liggen”, aldus Goemaere.

Exmar stijgt vandaag in een rode beurs met 2,3 procent terwijl Euronav daalt met 0,2 procent, al reageert het aandeel wat positief op het nieuws en maakt het een groot deel van zijn dagverlies goed.

ABM Financial News; pers@abmfn.be ; +32(0)78 486 481
vogelspotter liked last!
Wees hebzuchtig als de markt angstig is en
wees angstig als de markt hebberig is.



powered by Surfing Waves

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 22581
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 10410
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door charel01 » 06 aug 2019 09:06

Euronav (advies KBC Securities: "Kopen" - koersdoel 10,50 euro)
NIEUWS | Vanochtend kondigde Euronav aan dat het VLCC-schip VK Eddie uit 2005 verkocht werd aan een wereldwijde leverancier en uitbater van offshore drijvende platforms. Op de verkoop wordt een meerwaarde van ca. 14,4 miljoen euro gerealiseerd, die in het huidige kwartaal wordt geboekt. Het schip is al geleverd aan haar nieuwe eigenaar en zal worden omgebouwd tot een FPSO. Met de transactie verkoopt Euronav haar oudste VLCC, waarmee de vloot op 42 VLCC's komt, met een gemiddelde leeftijd van 6,7 jaar.
De visie van KBC Securities: Dit is al het negende schip dat Euronav de voorbije 10 jaar heeft verkocht om te worden gebruikt in een offshore project. De transactie toont volgens analist Cédric Duinslaeger de kwaliteit van de schepen van Euronav aan. Het nieuws heeft geen impact op de investment case bij KBCS.
johnnybeurs liked last!
Go with the flow.

vlaanderenwest
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jun 2015 14:38
waarderingen: 48
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door vlaanderenwest » 06 aug 2019 10:37

soms iemand een idee wat we donderdag mogen verwachten van de halfjaar cijfers
overweeg om een pakketje aan te schaffen

Ploeske
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:47
waarderingen: 10
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door Ploeske » 06 aug 2019 11:14

Geen flauw idee wat de cijfers gaan brengen.
Heb er alvast gisteren gekocht @ 6,98.
Hopelijk brengen ze geluk.

Gebruikersavatar
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2835
Lid geworden op: 26 aug 2015 19:37
Locatie: Limburg
waarderingen: 3087
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door vogelspotter » 06 aug 2019 12:22

Nieuws
 Markten
 Nieuws
 Algemeen

Euronav zet verjongingskuur door

06 augustus 2019 10:29

De olietankerrederij boekt met de verkoop van de oudste supertanker een stevige meerwaarde en haalt (een beetje) overcapaciteit uit de markt.


Temidden de jarenlange crisis die de sector doormaakt zet de olietankerrederij Euronav de verjonging van zijn vloot onverdroten voort. De tankerrederij verkoopt zijn oudste supertanker, de 13 jaar oude VK Eddie, aan 'een globale speler in de offshoresector'.


De rederij boekt op de deal een meerwaarde van 14,4 miljoen dollar, wat de resultaten in het lopende derde kwartaal dus een boost zal geven.


Met de verkoop helpt Euronav (een beetje) de overcapaciteit in de sector milderen. Uitbaters van buitengaatse boorplatformen gebruiken de tankers om tijdelijk opgepompte olie op te slaan, de Eddie wordt dus uit de vaart genomen.


De VK Eddie kan meer dan 300.000 ton boven water houden. Om een idee te geven: dat is het equivalent van zo'n 2,4 miljoen vaten ruwe olie, grosso modo van een land als Mexico per dag naar boven pompt.


Euronav is al een tijdje bezig met relatief oude supertankers te verkopen en te vervangen door jongere schepen. Die verjongingskuur levert dubbel voordeel op.


Het eerste is financieel. De rederij spekt met de verkoop van grotendeels afgeschreven schepen de al royale cashbuffer, wat handig is om de diepe crisis in de sector uit te zweten - al belooft de nieuwe CEO Hugo De Stoop beterschap - en waar mogelijk tegen interessante prijzen toe te slaan. De groep is vorige zomer uitgegroeid tot wereldmarktleider, via de fusie met het Amerikaanse Gener8.


Een tweede voordeel is operationeel. Een jonge vloot is beter gewapend voor de nieuwe, strengere milieuvoorschriften voor de sector. Euronav nam vorig jaar nog vier nieuwe Suezmax-tankers in dienst.


Kurt Vansteeland,

Redacteur Beleggen

Bron:"De Tijd"
blotte marc liked last!
In port:ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom,Euronav,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,UCB , Fastned.
Verk.TomTom,Nyrstar,AB Inbev,Arcelor,Petrobras(PBR-A),Wessanen,Greenyard.
cash 50%.

de zinker
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 849
Lid geworden op: 10 jan 2013 17:11
waarderingen: 580
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door de zinker » 07 aug 2019 14:21

(ABM FN) De halfjaarcijfers van de Antwerpse rederij Euronav beloven weinig goeds. Dit zei analist Bart Goemaere van BeursTips tegen ABM Financial News.
“Laat me meteen met de deur in huis vallen. Beleggers hoeven van het komende kwartaal niet veel te verwachten”, aldus Goemaere, die een verlies van 30 tot 35 miljoen dollar voorziet.
“De VLCC spot prijzen voor Euronav staan de laatste tijd serieus onder druk wat het afgelopen kwartaal zeer uitdagend heeft gemaakt”, lichtte de analist toe.
“Hierdoor is men vermoedelijk verlieslatend geweest in de periode van april tot juni wat zeker niet uniek is voor de eerder zwakke zomermaanden. Beleggers anticiperen hier ook op, want de daling van de tarieven is meteen een van de redenen waarom Euronav zo gezakt is de afgelopen weken” aldus Goemaere.
Anderzijds merkt de analist wel op dat de waarde van tweedehandsschepen gestegen is de afgelopen weken, waardoor er een groot verschil is gekomen tussen de net asset value van Euronav en de waarde waar tegen deze schepen verhandeld zouden worden op de tweedehands markt momenteel.
“Beleggers die geïnvesteerd zijn in Euronav investeren nu in het bedrijf omdat men verwacht dat vanaf 2020 de VLCC spot prijzen enorm zullen stijgen”, denkt Goemaere. Dit omdat rederijen wereldwijd moeten voldoen aan nieuwe milieuwetgeving waardoor men ofwel scrubbers op de schepen moet zetten of zwavelarme brandstof moet gebruiken waarvan er momenteel niet genoeg productiecapaciteit van is. Dit zal druk moeten zetten op de markt en de tarieven voor tankers de hoogte moeten injagen volgens marktanalisten.
“Beleggers moeten echter zeer voorzichtig zijn met het volgen van deze redenering”, vindt Goemaere. “De markt denkt op dit moment dan wel positief over de vooruitzichten van Euronav, maar de waarheid is dat de markt in het verleden er vaker naast heeft gezeten dan andersom. Zo gaat de thesis van zwavelarme brandstof al 3 jaar mee en in al die tijd was er amper tot geen invloed op de transporttarieven.”
Of er een piek gaat komen in de transporttarieven volgend jaar is volgens Goemaere daarom een groot vraagteken. “Neem nu die scrubbers. Komen die er? Waarschijnlijk wel. Maar komt er weer vertraging zoals in het verleden dan zal Euronav zeer zwaar afgestraft worden en krijg je het risico dat het verhaal weer maanden tot jaren verder aansleept.”
De tarieven voorspellen is dan ook niet simpel. Zo is Kepler Chreuvreux behoorlijk positief voor Euronav, omdat de analisten verwachten dat de reder de komende jaren meer olie vanuit de VS zal kunnen transporteren.
Beleggers moeten er volgens BeursTips ook rekening mee houden dat er een grotere correlatie is tussen Euronav en de waarde van de schepen dan tussen de spot prijzen van de VLCC’s en de koers van het aandeel.
“De uitspraken over de komende kwartalen zullen koersbepalend zijn”, aldus Goemaere in aanloop naar de kwartaalcijfers van Euronav op donderdag.
Door: ABM Financial News.
pers@abmfn.be
Redactie: +32(0)78 486 481
panamapapers liked last!

de zinker
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 849
Lid geworden op: 10 jan 2013 17:11
waarderingen: 580
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door de zinker » 08 aug 2019 08:18

blotte marc liked last!

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 22581
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 10410
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door charel01 » 08 aug 2019 08:30

Euronav verwacht bemoedigend vierde kwartaal
Euronav heeft in de eerste helft van 2019 de omzet zien stijgen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, maar onder de streep restte nog wel altijd een verlies. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de resultaten van de olietankermaatschappij uit Antwerpen.

De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 169,3 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van dit jaar kwam die uit op 232,6 miljoen dollar.

Euronav realiseerde een bedrijfskasstroom (EBITDA) van 188,9 miljoen dollar in het eerste halfjaar, tegenover 87,4 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.

Het nettoverlies kwam uit op 38,5 miljoen dollar in het tweede kwartaal. Euronav behaalde in het eerste kwartaal nog een winst van 19,5 miljoen dollar. In de eerste jaarhelft van 2018 bedroeg het verlies echter nog 51,6 miljoen dollar, waar Euronav in de afgelopen zes maanden uitkwam op 19,0 miljoen dollar in het rood.

De rederij komt met een interim dividend van 0,06 dollar per aandeel, zo bevestigde Euronav donderdag. Ook heeft de rederij over de afgelopen 9 maanden voor 31 miljoen dollar aan eigen aandelen ingekocht.

"Voor 2019 was het altijd onze verwachting dat de zwakte in de vrachttarieven zou intreden in het tweede kwartaal aangezien in de aanloop naar IMO 2020 de onderhoudsprogramma’s van raffinaderijen grondiger zouden verlopen en langer zouden duren dan gewoonlijk, en zich daarnaast een seizoensgebonden verhoogde druk zou manifesteren op de ladingen door een verscherping van de OPEC productiebeperkingen en een groot aantal leveringen van nieuwe schepen", aldus Hugo De Stoop, CEO van Euronav.

"Dat scenario deed zich daadwerkelijk voor, maar toch zijn we teleurgesteld dat het herstel van de vrachttarieven nog niet is ingezet", zei de CEO in reactie op de cijfers. "Desondanks blijven we positief over een dergelijk herstel in het vierde kwartaal door de voortdurende stijging van de exportvolumes uit de Verenigde Staten, de voorbereiding op IMO 2020 en de daaraan gerelateerde afname van het scheepsaanbod."

Door: ABM Financial News.
blotte marc liked last!
Go with the flow.

de zinker
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 849
Lid geworden op: 10 jan 2013 17:11
waarderingen: 580
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door de zinker » 08 aug 2019 08:30

dubbel post

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 22581
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:17
Locatie: Provincie Antwerpen
waarderingen: 10410
Contacteer:

Re: Euronav

Bericht door charel01 » 08 aug 2019 09:21

Euronav (advies KBC Securities: "Kopen" - koersdoel 10,50 euro)
RESULTATEN | In het tweede kwartaal van 2019 kwam de omzet uit op 169,4 miljoen dollar (prognose KBCS 159,5 mln, consensus 154,9 mln), met een aangepaste EBITDA van 64,9 miljoen dollar (prognose KBCS 52,8 mln, consensus 49 miljoen). Het nettoverlies bedroeg 38,6 miljoen dollar, terwijl KBCS op -54,5 miljoen en de gemiddelde analist op -42 miljoen had gerekend. Euronav zal over de eerste jaarhelft een interimdividend van 0,06 dollar betalen, in lijn met het dividendbeleid. De vooruitzichten voor het vierde kwartaal zijn bemoedigend, met een raffinaderijproductie die in de aanloop naar IMO2020 (invoering van strengere uitstootnormen voor de scheepvaart vanaf 1 januari 2020) opnieuw zal toenemen, aanhoudende Amerikaanse uitvoer van ruwe olie en de voorbereidingen voor IMO2020 die de levering van schepen zal verminderen in een traditioneel sterker seizoen.
De visie van KBC Securities: Het tweede kwartaal werd verondersteld een zwak kwartaal te zijn, maar analist Cédric Duinslaeger ziet toch beter dan verwachte resultaten, met beter dan verwachte tarieven. KBCS is ook positief over de tarieven voor de toekomst, vooral in het vierde kwartaal en in de aanloop ernaar. Onze analist verwacht een verkrapping in de markt, omdat in ca. 144 schepen scrubbers worden geïnstalleerd, waarvan er nog maar een 20-tal droogdokken hebben ondergaan. Hoewel er een duidelijke macro-economische impact is door de handelsoorlog tussen de VS en China, is KBCS van mening dat Euronav ondergewaardeerd is bij de huidige kortingen op de intrinsieke waarde van haar vloot. Het advies en koersdoel worden bevestigd.
de zinker liked last!
Go with the flow.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen



Plaats reactie